3
Małgorzata Drosdalska- Mucha
nauczyciel informatyki i matematyki
Gimnazjum w Gniewie
Klasa: II gimnazjum
Temat: Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań problemowych.
Czas trwania: 2 x 45 minut.
Cele lekcji:
Poznawczy: Zastosować arkusz do rozwiązywania zadań,
Kształcący: Uczeń powinien utrwalić wcześniej poznane podstawy korzystania z arkusza, umieć: samodzielnie zorganizować i zaplanować arkusz, zapisać arkusz na dysku, sformatować tabelę w arkuszu, wykorzystać kreatora funkcji, stworzyć wykres i sformatować go.
Metody nauczania: praktycznego działania, dyskusja
Formy pracy: przykładowe rozwiązanie zadania na tablicy wspólnie z grupą, praca indywidualna lub w grupach dwu osobowych,
Środki dydaktyczne: Tablica, podręcznik, komputer i oprogramowanie, karta zadań dla ucznia.
Przebieg lekcji:
ü czynności organizacyjne,
ü nawiązanie do wcześniej poznanych już zagadnień – komórka, adres komórki, formuła, zakres funkcji
ü wprowadzenie do tematu lekcji: - rozdanie karty zadań do rozwiązania.
Faza realizacyjna:
Praca z grupą, dyskusja nad propozycją rozwiązania przykładowego zadania. Dla pokazania sposobu myślenia rozwiązujemy z uczniami jedno zadanie na tablicy.
Uwaga! Przykładowe rozwiązanie zadania 1:
Z A D A N I E 1
Taksówkarz za pierwszy kilometr pobiera opłatę w wysokości 4 zł. Za każdy następny kilometr pobiera opłatę w wysokości 3 zł. Utworzyć arkusz który wylicza opłatę za przejazd taksówką.
Zastosowana formuła w komórce A7 : =(C2-1)*A4+A2
Możemy dodać kolejną opcje np. pasażer 1, pasażer 2, pasażer 3 oraz stworzyć wykres opłat za przejazd dla poszczególnych pasażerów.
Praca samodzielna uczniów lub w grupach dwuosobowych z kartą pracy dla ucznia
Faza końcowa
ü podsumowanie. samoocena prac przez uczniów i ocena pracy uczniów przez nauczyciela,
ü krótkie kontynuowanie dyskusji nad formą arkusza,
ü rozmowa na temat: “Czego się dzisiaj nauczyliśmy?”,
ü podanie zadania domowego (projekt arkusza wyliczającego koszty przyjęcia urodzinowego z rozbiciem na koszty posiłków, napoje, dekorację i inne).
Każde zadanie należy rozwiązać w osobnym arkuszu a skoroszyt zapisać na dysku pod nazwą „Zadania z Excela”.
Karta pracy
Zestaw zadań do rozwiązania
Taksówkarz za pierwszy kilometr pobiera opłatę w wysokości 4 zł. Za każdy następny kilometr pobiera opłatę w wysokości 3 zł. Utworzyć arkusz, który wylicza opłatę za przejazd taksówką.
Z A D A N I E 2
Piłkarze za strzeloną pierwszą bramką otrzymują wynagrodzenie w
wysokości 100 zł. Za każdą następną otrzymują po 50 zł.
Ponadto za każdą bramkę strzeloną z rzutu karnego otrzymują
40 zł. Utworzyć arkusz, który wylicza wynagrodzenie piłkarzy.
Z A D A N I E 3
W wyborach prezydenckich uprawnionych do głosowania jest 20 mln. osób. Odczytaj z wykresu wyniki głosowania.
Utworzyć arkusz, który: oblicza liczbę osób głosujących na kandydata X, liczbę osób głosujących na kandydata Y, liczbę osób biorących udział w głosowaniu, liczbę osób, które nie poszły na wybory, oraz różnicę głosów miedzy kandydatem Y i X.
Z A D A N I E 4
Sprzedawca kupuje po cenie hurtowej następujące towary:
1. Zeszyty - w cenie 3 zł za sztukę.
2. Kasety VIDEO - w cenie 7 zł za sztukę.
3. Długopisy - w cenie 2,2 zł za sztukę.
4. Skoroszyty - w cenie 5,5 zł za sztukę.
Przy sprzedaży tych towarów sprzedawca będzie pobierał marże w następującej wysokości:
1. Zeszyty - 15 % za sztukę.
2. Kasety VIDEO - 25 % za sztukę.
3. Długopisy - 10 % za sztukę.
4. Skoroszyty - 15 % za sztukę.
Utworzyć arkusz który oblicza cenę po jakiej sprzedawca będzie sprzedawał poszczególne towary.
Z A D A N I E 6
Kantor wymiany waluty ustala cenę kupna i sprzedaży waluty według następującego zestawienia:
WALUTA KURS NBP MARZA CENA KUPNA CENA SPRZEDARZY ZAROBEK
Dolar 3,85 1 %
Frank 1,5 0,5 %
Marka 2,73 2 %
Jen 3,37 1,5 %
Przy czym cenę kupna ustala się na podstawie kursu NBP pomniejszonego o marżę, a cenę sprzedaży ustala się na podstawie kursu NBP powiększonego o te marżę.
Utworzyć arkusz wyliczający cenę kupna, sprzedaży oraz zarobek z walut ujętych w powyższym zestawieniu.
Uwaga! W tym zadaniu formatujemy komórki walutowo w zł. W tym celu zaznaczamy obszar do formatowania, klikamy na tym obszarze prawym klawiszem myszy, wybieramy polecenie Formatuj komórki à wybieramy zakładkę liczby à wybieramy kategorię Walutowe à w symbolu wybieramy zł, ustalamy ilość miejsc dziesiętnych à klikamy OK.
pawel968