procedura OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO.doc

(96 KB) Pobierz
jgjkjkghjgfjbngfgf

PROCEDURA

OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO

 

 

1. CEL   PROCEDURY

   Celem procedury jest zapewnienie właściwej identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania oceny    ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.

2. PRZEDMIOT   PROCEDURY

   Przedmiotem procedury są zasady przeprowadzania identyfikacji zagrożeń oraz oceny ryzyka     zawodowego na stanowiskach pracy.

3. ZAKRES   STOSOWANIA   PROCEDURY

   Procedura  niniejsza obowiązuje w Urzędzie Miasta Świdnik.

4.OGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWYWANIA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO

4.1  Ocena ryzyka obejmuje wszystkie stanowiska pracy, zarówno  stacjonarne, jak i niestacjonarne.

4.2 W celu usprawnienia przebiegu oceny i skrócenia czasu jej przeprowadzania dopuszcza się, jeśli       to możliwe, wyróżnienie grup stanowisk, na których wykonywane są w tych samych               warunkach te       same zadania i na których występują te same zagrożenia. Ocena ryzyka może przeprowadzona       być wówczas dla jednego stanowiska z każdej grupy.

4.3 Ocenę ryzyka zawodowego należy przeprowadzać okresowo i zawsze wówczas, gdy       wykorzystywane do jego oceny informacje straciły swoją aktualność, a w szczególności w       następujących sytuacjach:

·         Przy tworzeniu nowych stanowisk pracy lub nowych procesów technologicznych

·         Przy wprowadzaniu istotnych zmian na stanowiskach pracy (np. technologicznych lub organizacyjnych);

·         Przy zakupach nowych maszyn i urządzeń lub ich modernizacji

·         Po zmianie obowiązujących wymagań prawnych, odnoszących się do ocenianych stanowisk pracy;

·         Po wprowadzeniu zmian w stosowanych środkach ochronnych

·         Gdy na terenie zakładu pracy pracownicy obcych firm wykonują roboty zagrażające lub mogące powodować zagrożenie dla pracowników.

4.4 Inicjatorem przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego są osoby kierownictwa, które inicjują       wymienione w pkt.4.3 procesy.

4.5 Do obowiązku osób inicjujących ocenę ryzyka zawodowego należy przygotowanie niezbędnych      danych do oceny tj.:

·         Określenie charakterystyki każdego stanowiska pracy.

·         Wstępna identyfikacja zagrożeń występujących na poszczególnych stanowiskach .

5. ZESPÓŁ DS. OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO

5.1  Ocenę ryzyka zawodowego przeprowadza zespół, w skład którego wchodzą:

·         naczelnik wydziału

·         inspektor bhp

5.2 W specyficznych sytuacjach zespół może być poszerzany o osoby będące specjalistami w jakiejś      dziedzinie, z zakresu której informacje są niezbędne do opracowania oceny ryzyka zawodowego.      Decyzję o włączeniu nowych członków podejmuje zespół.

5.3 Przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego wymaga od zespołu :

·         zidentyfikowania wszystkich zagrożeń występujących na danym stanowisku, ich źródeł, oraz działań profilaktycznych i organizacyjnych.

·         włączenia do procesu identyfikacji zagrożeń pracowników obsługi stanowiska pracy

·         sporządzania odpowiedniej dla każdego etapu dokumentacji

·         oszacowania ryzyka zawodowego metodą Risk Score

·         przeprowadzenia wartościowania ryzyka zawodowego poszczególnych zagrożeń

·         zaproponowanie działań korygujących, zapobiegawczych

6. ANALIZA RYZYKA ZAWODOWEGO

6.1 Na etap ten składa się:

·         Określenie charakterystyki obiektu

·         Identyfikacja zagrożeń

·         Szacowanie ryzyka

6.2 W charakterystyce stanowiska pracy należy uwzględnić:

·         Fazę używania obiektu – opis procesów prowadzonych na tym stanowisku

·         Obszar, po którym porusza się operator obsługujący stanowisko

·         Wykonywane czynności i czas ich wykonywania

·         Wymagane kwalifikacje obsługi (wykształcenie, doświadczenie, umiejętności i predyspozycje)

·         Niedogodności

·         Inne osoby, które mogą być narażone na ryzyko

·         Możliwe skutki występujących zagrożeń

·         Wypadki i choroby zawodowe i wszystkie inne szkodliwe i uciążliwe efekty dla zdrowia pracowników

·         Stosowane niebezpieczne środki pracy, materiały i wykonywane operacje technologiczne

·         Inne informacje, istotne dla oceny ryzyka zawodowego

6.3 Identyfikację występujących zagrożeń należy dokonać w oparciu o:

·         Wiedzę zawodową zespołu

·         Wymagania przepisów i norm dotyczących danego stanowiska pracy, rodzaju wykonywanej pracy, używanych narzędzi czy maszyn

·         Dokumentację techniczno-ruchową i  instrukcje, w tym stanowiskowe bhp

·         Wyniki pomiarów czynników środowiska pracy

·         Dane dotyczące wypadków przy pracy, zdarzeń potencjalnie wypadkowych, chorób zawodowych na tym stanowisku pracy

·         Karty charakterystyk substancji chemicznych

6.4 Po zidentyfikowaniu zagrożeń należy z wynikiem zapoznać pracownika zatrudnionym na       ocenianym stanowisku (o dużym stażu pracy na tym stanowisku), w celu możliwości wniesienia       przez niego uwag.

6.5  Szacowanie ryzyka.

       Parametrami ryzyka zawodowego są:

·         Stopień możliwej straty (skutków, konsekwencji) wynikającej ze zdarzenia –potencjalna ciężkość urazu człowieka lub rozmiar straty materialnej

·         Prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanego zdarzenia niebezpiecznego  o określonej stracie

6.6 Szacowanie ryzyka zawodowego musi uwzględniać możliwie wszystkie zagrożenia oraz wszystkie      narażone osoby, także te które tylko okresowo przebywają w obrębie oddziaływania zagrożenia.

6.7 Oceniając prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia niebezpiecznego o określonej stracie      należy brać pod uwagę:

·         Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia wywołującego zagrożenie – oceniamy możliwość wystąpienia określonego zdarzenia, przy czym należy posiłkować się danymi statystycznymi wypadków przy pracy i chorób zawodowych jakie miały miejsce w przeszłości oraz danymi o ich skutkach

·         Częstotliwość i czas narażenia na działanie zagrożenia – szacowanie częstotliwości i czasu narażenia na zagrożenie musi obejmować organizację pracy, sposób eksploatacji maszyn i urządzeń oraz wszystkie możliwe metody pracy

·         Możliwość uniknięcia lub ograniczenia strat – analizując należy brać pod uwagę sposób obsługi urządzenia/narzędzia/procesu prędkość, z jaką narasta zagrożenie, sposób w jaki pracownik nabył świadomość ryzyka, możliwości wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, wiedzę i doświadczenie pracownika

6.8  Szacowanie ryzyka należy wykonywać metodą Risk Score.

METODA RISK SCORE jest jakościową, wskaźnikową metodą oceny ryzyka, w której określane w definicji ryzyka prawdopodobieństwo skutków zdarzenia jest uszczegółowione i przedstawione przez dwa parametry ryzyka tj. ekspozycję na zagrożenie i prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia

R= S*E*P

S- potencjalne skutki, średnia arytmetyczna oceny strat ludzkich i materialnych

Wartość

Strata

Opis

Straty ludzkie

Straty materialne

100

poważna katastrofa

wiele ofiar śmiertelnych

ponad 30 mln PLN

40

katastrofa

kilka ofiar śmiertelnych

10-30 mln PLN

15

bardzo duża

ofiara śmiertelna

500 tys.- 5 mln PLN

7

duża

ciężkie uszkodzenie ciała

30 - 500 tys. PLN

3

średnia

absencja

5 - 25 tys. PLN

1

mała

udzielenie pierwszej pomocy

poniżej 5 tys. PLN

 E- czas ekspozycji oddziaływania szkodliwych czynników na pracownika

Wartość

Oddziaływanie

10

stałe

6

codzienne powyżej 50% dnia pracy

5

częste, ale nie przekraczające 50% dnia pracy

4,5

kilka razy w tygodniu

3

sporadyczne (raz na tydzień)

2

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin