Geneza praw człowieka.pdf

(99 KB) Pobierz
49403168 UNPDF
wosdlaciebie@gmail.com
wosdlaciebie@gmail.com
Geneza praw czĀowieka
Podstawowe prawa kaŜdego człowieka od urodzenia, aŜ do naturalnej śmierci przysługujące mu niezaleŜne od
pochodzenia, koloru skóry, wyznania, narodowości, płci, wykształcenia i zawodu nazywamy prawami
człowieka. Wynikają one z faktu bycia człowiekiem i są:
  przyrodzone - czyli nabywane przez urodzenie;
  powszechne - przysługują wszystkim ludziom;
  niezbywalne - nie moŜna się ich zrzec;
  nienaruszalne - nikt nie moŜe pozbawić człowieka tych praw;
Genezę praw człowieka moŜna upatrywać w:
  Dekalogu, w elementach wiary judaistycznej, później chrześcijańskiej, które mówią o równości ludzi w
oczach Boga;
  w kodeksie Hammurabiego, w którym zapisano:
Jam jest król (...). Gdy bóg Marduk polecił mi abym dobrze ludźmi rządził, abym dał krajowi dobre
kierownictwo, włoŜyłem prawo i sprawiedliwość do ust kraju, zapewniłem ludziom pomyślność.
  filozofii staroŜytnej Grecji np. Pitagorejczycy uwaŜali, Ŝe władzę daje człowiekowi mądrość, a nie urodzenie.
Sofiści podkreślali równość obywateli w posiadaniu własnych poglądów. Sokrates, jak akuszerka, pomagał
rodzić się mądrości u ówczesnych Ateńczyków. Arystoteles wychwalał umiarkowaną demokrację. Stoicy
głosili wolność jednostki i niezaleŜność od państwa oraz prymat praw naturalnych;
  filozofii staroŜytnego Rzymu np. Seneka (początki n.e.) mówił, Ŝe „homo res sacra hominis” „człowiek
świętością”, a źródłem suwerenności jest lud;
  rzymskim prawie cywilnym, w którym znane były maksymy np. o konieczności wysłuchania dwóch stron
zanim zostanie ogłoszony wyrok;
  filozofii św. Tomasza głoszącej w „Summie teologicznej” o konieczności uznania praw naturalnych przy
tworzeniu praw przez władcę;
  Wielkiej Karcie Swobód wydanej w 1215 roku w Anglii przez króla Jana bez Ziemi, gwarantującej, Ŝe nikt
nie moŜe być wygnany, pozbawiony praw, pozbawiony mienia bez wyroku sądowego równych mu osób;
  Uznawanej w Polsce szlacheckiej zasadzie „neminem captivabimusnisi iure victum” „nikogo nie więzimy bez
wyroku sądu”;
  w doktrynie o tolerancji religijnej wygłoszonej przez Pawła Włodkowica, podczas soboru w Konstancji w
1415 roku;
  w ustawie angielskiej Habeas corpus act z 1679 roku zabraniającej aresztowania obywatela, bez wyroku
sądowego;
wosdlaciebie@gmail.com
49403168.001.png
wosdlaciebie@gmail.com
Najokazalej widać rozwój praw obywatelskich w okresie oświecenia:
  w filozofii przedstawicieli oświeceniowych Johna Locka, (Dwa traktaty o rządzie), Monteskiusza (O duchu
praw ), J.J. Rousseau (Umowa społeczna), T. Paine'a (Prawa człowieka). Filozofowie rozwaŜali umowę
społeczną jaka się wytwarza pomiędzy władzą, której społeczeństwo powierzyło uprawnienia do
prowadzenia państwa, a w zamian ma gwarancję na przestrzeganie podstawowych praw. Filozofowie
oświecenia podkreślali, Ŝe człowiek rodzi się wolny, ma prawa do Ŝycia, wolności i własności, tolerancji,
państwo zapewnia praworządność. KaŜda władza (ustawodawcza i wykonawcza) w państwie stworzona na
wzór oświeceniowy podlega konstytucji, czyli spisanym normom prawnym;
  w Deklaracji Niepodległościowej Stanów Zjednoczonych, określająca równość stanów i ludzi wobec prawa;
  konstytucji amerykańskiej z 1787roku, w której zastosowano model trójpodziału władzy według
Monteskiusza jako najbardziej nowoczesny sposób zorganizowania państwa;
  Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela z 1789 roku, która jako pierwsza wprowadziła hasła: wolność,
własności, suwerenności ludu, równość i braterstwo, zawierała równieŜ katalog praw obywatelskich.
Deklaracja głosiła, Ŝe państwo ma za zadanie chronić prawa jednostki;
  konstytucji francuskiej z 1791 roku, jednym z pierwszych nowoczesnych dokumentów wprowadzających
ustrój republikański we Francji, zawierała wiele cech powyŜszej Deklaracji;
  konstytucji 3 maja 1791 roku w Polsce, gdzie nie tylko zastosowano model trójpodziału władzy według
Monteskiusza, ale równieŜ inne osiągnięcia myśli oświeceniowej np.: swobodę wyznania, wzięcie chłopa
pod opiekę prawną państwa, oraz nietykalność osobistą mieszczan, a takŜe zapewnienie tolerancji religijnej
dla mieszkańców Rzeczypospolitej;
  w Kodeksie cywilnym Napoleona Bonaparte z 1804 roku, w którym podkreślano równość i własność
jednostki. Wojny toczone przez Napoleona upowszechniły zdobycze rewolucji i „jego” kodeks w niemalŜe
całej Europie, z tego teŜ powodu w przepisach państwowych np. Niemiec, czy Polski widać ewidentnie
francuskie wzorce. WaŜnym przykładem z historii Polski była ogłoszona w 1807 roku konstytucja, znosiła
poddaństwo i wprowadzała do rzeczywistej realizacji znane juŜ we Francji zdanie „człowiek rodzi się wolny”
(konstytucja nadała chłopom wolność osobistą).
Wiek XIX dał początki powstaniu zabezpieczeń prawnych na arenie międzynarodowej, początkowo dotyczyło to
prawa do interwencji humanitarnej gdy jakieś państwo ograniczało prawa narodowe lub religijne. Istotnymi
przykładami zabezpieczeń prawa międzynarodowego był traktat berliński z 1878 roku, w którym
zabezpieczono ochronę prawną chrześcijanom w państwie tureckim.
2
wosdlaciebie@gmail.com
Wielkie znaczenie dla rozwoju praw humanitarnych miała konwencja genewska z 1864 roku, w której
określono zasady opieki nad poszkodowanymi i rannymi w wojnie niezaleŜnie od narodowości. Dzięki konwencji
powstał Międzynarodowy Czerwony KrzyŜ .
W 1907 podpisano jeszcze jedną konwencję haską , która objęto mieszkańców oraz Ŝołnierzy na terenie
konfliktu. Niestety w czasie trwania II wojny światowej obie konwencje nie były przestrzegane przez państwa
totalitarne.
WaŜnym wydarzeniem dla rozwoju systemu ochrony prawa międzynarodowego było ogłoszenie przez
prezydenta Stanów Zjednoczonych Wilsona prawa narodów do samostanowienia jako kryterium utrzymania
pokoju na świecie.
Działająca w okresie dwudziestolecia międzywojennego Liga Narodów przyjęła sobie za cel, działania
zmierzające do pokojowego rozstrzygania sporów oraz równouprawnienia mniejszości narodowych. W ramach
pracy Ligi Narodów stworzono ochronę praw uchodźców, prawo pracy oraz prawa socjalne.
W 1942 roku Karta atlantycka naszkicowała cele działań na rzecz ochrony praw człowieka, uwzględniając
m.in. prawo ludów do wybrania sobie formy rządów.
Rozkwit praw człowieka nastąpił dopiero po 1945 roku, gdyŜ okres wojny pokazał wiele przykładów ich łamania,
w związku z czym naleŜało stworzyć system zabezpieczający przed kolejnymi tego typu dzianiami.
W 1945 roku powstała Organizacja Narodów Zjednoczonych i podległe jej agendy, które zajęły się nietylko
ochroną praw człowieka, ale równieŜ rozpowszechnianiem przykładów ich łamania w celu reakcji opinii
światowej oraz propagowaniem ochrony tychŜe praw. Odniesienie do propagowania i przestrzegania praw
człowieka zawiera artykuł pierwszy Karty Narodów Zjednoczonych, z kolei artykuł 68 tegoŜ dokumentu
mówi o powołaniu komisji praw człowieka. Do dnia dzisiejszego ONZ i jej agendom udało się opracować szereg
sprawdzonych mechanizmów monitorujących naruszenie praw człowieka.
Dzięki działalności Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz poszerzaniu się zakresu praw obywatelskich
pojawiła się konieczność tworzenia systemów regionalnych np.: europejskiego, afrykańskiego, amerykańskiego
i arabskiego, którym łatwiej chronić prawa człowieka na poszczególnych kontynentach. W wielu państwach
powstają instytucje narodowe przygotowujące i przeprowadzające kampanie propagandowe na temat praw
człowieka.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin