ustrój organów ochrony prawa.doc

(172 KB) Pobierz

USTRÓJ ORGANÓW

 

OCHRONY PRAWA

 

ROK II - SEMESTR III

 

UNIWERSYTET LąSKI - WYDZIAŁ PRAWA I ADMINISTRACJI

 

 

 

 

 

TRYBUNAŁY

 

- są to organy orzekające (tak jak sądy) jednakże posiadają pewne szczególne zadania i kompetencje

 

- pojawiły się w Konstytucji po stanie wojennym w marcu 1982 r. w formie nowelizacji (jako odprysk postulatów pierwszej Solidarnoci)

 

- ustawa o Trybunale Konstytucyjnym powstała w kwietniu 1985 r.

 

TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY

 

(ustawa o Trybunale konstytucyjnym z dnia 1 sierpnia 1997 r.)

 

SIEDZIBA: Warszawa

 

ZADANIA

 

- organ władzy sadowniczej

 

- kontrola konstytucyjnoci prawa pod względem materialnym i formalnym, abstrakcyjnym i konkretnym

 

- orzeka w sprawach

 

a) zgodnoci ustaw i umów międzynarodowych z konstytucja

 

b) zgodnoci ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi

 

c) zgodnoci przepisów prawa wydawanych przez centralne organy państwowe z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami

 

d) skargi konstytucyjnej

 

e) sporów kompetencyjnych miedzy centralnymi organami państwa tj zgodnoci z konstytucją celów lub działalnoci partii politycznych

 

g) na wniosek prezydenta zgodnoć ustawy i umowy międzynarodowej z konstytucją przed podpisaniem

 

h) na wniosek Marszałka stwierdza przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta

 

i) odpowiedzi na pytania prawne sądów co do zgodnoci aktu normatywnego z Konstytucją

 

j) funkcja sygnalizacyjna - przedstawianie informacji o lukach i uchybieniach w prawie

 

SKŁAD:

 

- 15 sędziów wybieranych indywidualnie przez Sejm - kadencja 9 lat

 

WYBÓR SĘDZIÓW

 

- wymogi: wybitna wiedza i umiejętnoci prawnicze; kwalifikacja sędziego SN lub NSA

 

- prezesa i w-ce prezesa powołuje Prezydent RP sporód kandydatów przedstawionych mu przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego

 

- kandydatów przedstawia co najmniej 50 posłów lub Prezydium Sejmu

 

- uchwała Sejmu w sprawie wyboru sędziego TK zapada bezwzględną większocią głosów w obecnoci co najmniej polowy ogólnej liczby posłów

 

- ponowny wybór do składu TK jest niedopuszczalny

 

ODWOŁANIE SĘDZIEGO TK

 

- zrzeczenie się stanowiska przez sędziego

 

- mierć

 

- stwierdzenie orzeczeniem lekarskim trwałej niezdolnoci do wykonywania zawodu z powodu choroby, ułomnoci lub upadku sił

 

- skazanie prawomocnym wyrokiem sadowym

 

- prawomocne orzeczenie dyscyplinarne o skazaniu na karę usunięcia ze stanowiska sędziego TK - akt stwierdzający wyganięcie mandatu Prezes TK przekazuje Marszałkowi Sejmu

 

ORGANY TK

 

1. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego

 

- Zgromadzenie Ogólne tworzą sędziowie TK

 

- W ZO maja prawo wziąć udział: Prezydent, Marszałkowie, Premier, Prezes NIK, Prezes SN, Prezes NSA, Minister Sprawiedliwoci, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka

 

- Podejmuje uchwały jeżeli bierze w nim udział co najmniej 2/3 sędziów TK w tym prezes lub w-ce prezes TK - Przewodniczącym Zgromadzenia jest prezes lub w-ce prezes TK

 

- Uchwały zapadają większocią głosów - Kompetencje Zgromadzenia Ogólnego - uchwalanie regulaminu TK

 

- wybór kandydatów na prezesa i w-ce prezesa TK

 

- ustosunkowuje się do wniosku prezesa TK o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego przeciwko sędziemu TK - uchwalanie statutu Biura TK

 

- uchwalanie projektu dochodów i wydatków TK

 

- zatwierdzanie informacji o istotnych problemach wynikających z działalnoci i orzecznictwa TK

 

2. Prezes Trybunału Konstytucyjnego

 

- reprezentuje TK na zewnątrz

 

- zwołuje Zgromadzenie Ogólne co najmniej raz w roku - przewodniczy Zgromadzeniu Ogólnemu

 

- wykonuje wyroki TK ogłoszone w organie publikacyjnym

 

- informuje Zgromadzenie Ogólne o wszystkich ważnych wydarzeniach dotyczących TK i jego sędziów

 

SKŁADY ORZEKAJąCE

 

1. pełny skład (co najmniej 9 sędziów) - spory kompetencyjne

 

- stwierdzenie przeszkód w sprawowaniu urzędu przez prezydenta - zgodnoć z Konstytucja celów i działalnoci parku politycznych

 

- na wniosek Prezydenta zgodnoci ustawy lub umowy międzynarodowej z konstytucja przed jej podpisaniem - sprawy o szczególnej zawiłoci

 

2. skład 5 sędziów

 

- zgodnoć ustaw i ratyfikowanych umów międzynarodowych z konstytucja - zgodnoć ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi

 

3. skład 3 sędziów

 

- zgodnoć innych aktów normatywnych wydawanych przez centralne organy państwowe z konstytucja - zażalenia na odmowę nadania biegu wnioskom

 

- wyłączenie sędziego

 

POSTĘPOWANIE PRZED TRYBUNAŁEM

 

- wszczęcie postępowania: wniosek, skarga konstytucyjna, pytanie prawne

 

- Trybunał orzekając jest związany granica wniosku, skargi lub pytania prawnego

 

- Obowiązek zbadania wszystkich istotnych okolicznoci w celu wszechstronnego wyjanienia sprawy

 

- W sprawach nie uregulowanych w ustawie do postępowania przed Trybunałem stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu postępowania karnego

 

- Możliwoć wyłączenia jawnoci postępowania z uwagi na bezpieczeństwo lub interes państwa

 

- W rozprawie udział wnioskodawcy jest obowiązkowy, bierze w niej udział także Prokurator Generalny gdy TK orzeka w pełnym składzie, jeżeli nie jest to pełny skład może to być Prokurator Prokuratury Krajowej

 

- Z przebiegu postępowania protokolant sporządza protokół

 

- Orzeczenie wydawane jest po niejawnej naradzie sędziów składu orzekającego - Orzeczenia zapadają większocią głosów

 

- Trybunał zobowiązany jest nie później niż w ciągu 1 miesiąca od wydania orzeczenia sporządzić jego uzasadnienie w formie pisemnej podlegające podpisaniu przez sędziów składu orzekającego

 

- Orzeczenia Trybunału wykonuje Prezes Trybunału przy pomocy biura - Wyroki podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw RP

 

- Orzeczenia TK są ostateczne i nie ma możliwoci ich zaskarżenia, można natomiast złożyć wniosek o wznowienie postępowania

 

- Koszty postępowania przed Trybunałem ponosi Skarb Państwa

 

ODPOWIEDZIALNOĆ KARNA

 

- zgodę na pociągnięcie do odpowiedzialnoci karnej lub pozbawienie wolnoci sędziego TK wyraża Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego

 

- Prezes TK niezwłocznie informuje Zgromadzenie Ogólne o zatrzymaniu sędziego i zajętym przez siebie stanowisku - Przed podjęciem uchwały w sprawie Trybunał wysłuchuje wyjanień sędziego

 

- Uchwała zapada większocią 2/3 głosów sędziów TK Zgromadzenia Ogólnego ODPOWIEDZIALNOĆ DYSCYPLINARNA

 

1. sędzia odpowiada dyscyplinarnie za

 

- naruszenie przepisów prawa uchybienie godnoci swojego urzędu

 

- inne nieetyczne zachowania mogące podważyć jego zaufanie

 

2. kary dyscyplinarne

 

- upomnienie

 

- nagana

 

- usuniecie ze stanowiska sędziego TK

 

3. postępowanie dyscyplinarne

 

- I instancja - skład 5 sędziów Trybunału

 

- II instancja - pełny skład Trybunału

 

- Od orzeczenia dyscyplinarnego nie przysługuje kasacja

 

TRYBUNAŁ STANU

 

(ustawa o Trybunale Stanu z dnia 26 marca 1982 r.)

 

SIEDZIBA: Warszawa

 

SKŁAD:

 

- przewodniczący + 2 zastępców

 

- 16 członków wybieranych przez Sejm spoza grona posłów i senatorów na czas kadencji Sejmu - przewodniczącym Trybunału jest I Prezes SN

 

- Trybunał wybierany na I posiedzeniu Sejmu na okres jego kadencji (zachowuje kompetencje do czasu wyboru nowego składu Trybunału Stanu)

 

- wymogi

 

a) zastępcy przewodniczącego oraz co najmniej 50 % członków TS powinno mieć kwalifikacje sędziowskie

 

b) reszta: obywatel polski, niekarany, pełnia praw obywatelskich, nie zatrudniony w organach administracji państwowej

 

ZADANIA

 

- orzeka o odpowiedzialnoci konstytucyjnej osób zajmujących stanowiska państwowe okrelone w ustawie (podmiotowy zakres odpowiedzialnoci)

 

a) prezydent, członkowie Rady Ministrów, prezes NIK, prezes NBP, Naczelny Wódz, członkowie KRRiTV, posłowie i senatorowie, osoby którym Premier powierzył kierowanie ministerstwem lub urzędem centralnym - rozstrzyga o odpowiedzialnoci karnej w przypadku popełnienia przestępstwa

 

- Prezydent ponosi odpowiedzialnoć konstytucyjną i karną przed Trybunałem WŁACIWOCI ODPOWIEDZIALNOCI

 

- odpowiedzialnoć konstytucyjna

 

a) odnosi się do wszystkich organów ponoszących odpowiedzialnoć przed TS

 

b) obejmuje czyny którymi w/w osoby w zakresie swojego urzędowania lub w związku z zajmowanym stanowiskiem w sposób zawiniony naruszyły Konstytucje lub inna ustawę

 

- odpowiedzialnoć Karna - może być wyłączna w stosunku do Prezydenta i łączona z odpowiedzialnocią konstytucyjna w stosunku do innych organów

 

- prezydent ponosi odpowiedzialnoć karną jedynie przed TS

 

POCIąGNIĘCIE DO ODPOWIEDZIALNOCI

 

- prawo pociągnięcia do odpowiedzialnoci posiada wyłącznie Sejm

 

- prawo wniesienia wstępnego wniosku o postawienie Prezydenta w stan oskarżenia może być złożony do Marszałka Sejmu przez 1/4 ogólnej liczby członków Sejmu i Senatu (140)

 

- prawo wniesienia wniosku wstępnego do Marszałka wobec innych osób: prezydent ,komisja sejmowa, 115 posłów - Marszałek Sejmu kieruje wniosek do Komisji Odpowiedzialnoci Konstytucyjnej

 

- Komisja występuje do Zgromadzenia Narodowego z wnioskiem o postawienie w stan oskarżenia bądź pociągnięciu do odpowiedzialnoci konstytucyjnej po wczeniejszym rozpoznaniu sprawy

 

- Sejm podejmuje uchwałę - Marszałek przesyła ją Przewodniczącemu Trybunału - uchwała stanowi akt oskarżenia - Uchwale Sejm podejmuje

 

a) w przypadku prezydenta - większoć 2/3 głosów ogólnej liczby członków Zgromadzenia Narodowego

 

b) w przypadku innych osób - Sejm większocią 3/5 ustawowej liczby posłów

 

- Podejmując uchwale o postawienie w stan oskarżenia prezydenta Zgromadzenie Narodowe wybiera sporód członków Zgromadzenia 2 oskarżycieli mających kompetencje sędziowskie

 

- Uchwała o pociągnięciu do odpowiedzialnoci stanowi wniosek o uchylenie immunitetu

 

POSTĘPOWANIE PRZED TS

 

- w postępowaniu przed TS i Komisją Odpowiedzialnoci Konstytucyjnej stosuje się odpowiednio przepisy KPK - nie stosuje się przepisów o powództwie cywilnym

 

- TS rozpatruje sprawę w granicach okrelonych w uchwale Zgromadzenia Narodowego lub Sejmu - biegli i wiadkowie są zwolnieni z mocy prawa z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej

 

- okres przedawnienia cigania przestępstw przed TS stanowi 10 lat (chyba że czyn stanowi przestępstwo dla którego przewidziany jest dłuższy okres przedawnienia)

 

- fakt nie sprawowania już urzędu nie zwalnia od odpowiedzialnoci konstytucyjnej i karnej - TS orzeka dwuinstancyjnie

 

a) I instancja: I Prezes + 4 członków

 

b) II instancja: I Prezes + 6 członków

 

c) Poza rozprawa główna orzeka w składzie: prezes + 2 członków

 

- TS może poprzestać na stwierdzeniu winy oskarżonego i nie musi oskarżonego karać

 

- w sprawach nie uregulowanych regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy obowiązujące w SN - wykonywanie wyroków należy do sądu Wojewódzkiego w Warszawie

 

ORGANY WYMIARU SPRAWIEDLIWOCI

 

NACZELNY sąd ADMINISTRACYJNY

 

(ustawa o Naczelnym Sadzie Administracyjnym z dnia 11 maja 1995 r.)

 

SIEDZIBA

 

- Warszawa i orodki zamiejscowe tworzone dla 1 lub kilku województw

 

ORGANIZACJA

 

- prezydent w drodze rozporządzenia ustala strukturę organizacyjną i regulamin

 

- prezydent w drodze rozporządzenia po zasięgnięciu opinii Ministra Sprawiedliwoci, tworzy i znosi orodki zamiejscowe, okrela ich siedziby oraz własnoć miejscową i rzeczową

 

- podział na izby

 

a) Finansowa: cła, podatki, wiadczenia pieniężne, ceny, opłaty, stawki taryfowe, budżet, prawo dewizowe, papierów wartociowych, bankowoć, instytucje ubezpieczeniowe, egzekucja wiadczeń pieniężnych

 

b) Ogólnoadministracyjna: budownictwo, nadzór budowlany, planowanie przestrzenne, gospodarka wodna, ochrona rodowiska, działalnoć gospodarcza, rolnictwo i lenictwo, zatrudnienie, ustrój samorządu terytorialnego, gospodarka gruntami, prywatyzacja mienia, obrona kraju, sprawy wewnętrzne

 

- Sad w Warszawie dzieli się na wydziały tworzone na podstawie kryteriów rzeczowo-problemowych

 

- działa w nim Biuro Prezydialne i Biuro Orzeczeń

 

- organy kolegialne: Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu; Kolegium Sądu

 

ORGANY KOLEGIALNE

 

1. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu - tworzą je sędziowie sądu

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin