Akty prawne RP.pdf

(121 KB) Pobierz
47210341 UNPDF
wosdlaciebie@gmail.com
wosdlaciebie@gmail.com
AKTY PRAWNE RP
Charakterystyka systemu prawnego
W Polsce obowiązuje uporządkowany hierarchicznie system aktów prawnych, tzn. kaŜdy z nich zajmuje własne
miejsce w zaleŜności od rangi. WaŜność aktu prawnego określa organ prawodawczy, który go ustala np. ustawa
jest wyŜsza rangą i waŜniejsza niŜ akt prawny opracowany przez samorząd lokalny. NajwyŜszym i
podstawowym aktem prawnym w Polsce jest Konstytucja, a więc pozostałe akty prawne muszą jej podlegać.
Hierarchiczność systemu aktów prawnych oznacza równieŜ fakt, Ŝe kaŜdy akt prawny niŜszego rzędu musi
być zgodny z aktem wyŜszego rzędu . Natomiast akta niŜszego rzędu zazwyczaj uszczegóławiają problem
opisany ogólnie w aktach wyŜszego rzędu. Akta wyŜsze rangą mają moc uchylać akta niŜszego rzędu. Z kolej
akta równego rzędu mogą się wzajemnie uchylać.
Tworzeniem prawa zajmują się organy państwowe powołane do tego celu w Polsce taką rolę spełnia Parlament.
O stanowieniu prawa moŜe równieŜ zadecydować referendum (głosowanie) lub plebiscyt (ta forma w Polsce
rzadko stosowana).
W obecnym czasie obserwuje się rozszerzanie prawa, gdyŜ wchodzi ono w coraz bardziej szczegółowe dziedziny
Ŝycia. Innym powodem tego zjawiska jest przystąpienie naszego państwa do Unii Europejskiej i stawiany przez
nią wymóg zmiany dotychczasowych praktyk prawodawczych np. Nowa Matura. Kolejnym powodem jest rozwój
cywilizacyjny państwa i konieczność zmiany przepisów dotyczących np. Internetu, aborcji, czy eutanazji.
- 1 -
wosdlaciebie@gmail.com
47210341.001.png
wosdlaciebie@gmail.com
Hierarcha aktw prawych RP
Hierarchia aktów prawnych w Polsce jest następująca:
  Konstytucja,
  Umowy międzynarodowe, które były ratyfikowane,
  Rozporządzenia, dyrektywy i decyzje Unii Europejskiej,
  Ustawy,
  Rozporządzenia z mocą ustaw (dekrety).
  Uchwały (akty wewnętrzne wiąŜące), rozporządzenia, zarządzenia,
  Akty prawa miejscowego. Są to akta prawne obowiązujące powszechnie na terenie organu, który go wydał. Normodawcą w terenie moŜe być: wojewoda, sejmik
wojewódzki, rada powiatu, starosta, rada miasta, rada gminy i burmistrz. Akty prawa miejscowego mogą nosić nazwę uchwał np. „Uchwała Rady miasta w sprawie
budŜetu na rok…”. RozróŜniamy trzy rodzaje tego typu aktów: wykonawcze, ustrojowe i porządkujące.
WaŜnym aktem prawnym jest ustawa konstytucyjna, poniewaŜ ma ona moc prawną na równi z konstytucją.
MoŜe ona zawieszać na określony czas niektóre przepisy lub regulować najwaŜniejsze bieŜące sprawy
w państwie. W polskiej konstytucji istnieje wzmianka o ustawie, która zmienia konstytucję.
- 2 -
wosdlaciebie@gmail.com
PodziaĀ aktw prawnych
W nauce o prawie wyróŜnia się następujący podział aktów prawnych:
Akta obowiązujące powszechnie. Dotyczą nieograniczonej ilości adresatów i są to wszystkie wyŜej
wymienione akta prawne.
Akta obowiązujące wewnętrznie . Dotyczą określonej ilości adresatów. Obowiązują zarówno adresata jak i
normodawcę będących w zaleŜności słuŜbowej.
Ustawa
  Akt prawny zajmujący w hierarchii waŜności drugie miejsce zaraz po konstytucji.
  Uchwalany jest przez Sejm i Senat w określonym trybie ustawodawczym.
  Dotyczy wszystkich dziedzin Ŝycia w państwie. MoŜe regulować wszystkie sytuacje, z wyjątkiem tych zakazanych przez konstytucję.
  Niektóre ustawy stanowią podstawę przepisów z danej gałęzi prawa i noszą nazwę kodeksów np. kodeks karny, kodeks rodzinny, kodeks drogowy.
  Szczególnym typem ustawy są te, uchwalone w wyniku głosowania, czy referendum.
  Niektóre ustawy są uchwalone w szczególnym trybie np. ustawy budŜetowe, czy ratyfikacyjne.
Uchwała
  Jest aktem woli organów państwowych lub samorządowych, organizacji społecznej lub politycznej, moŜe być teŜ wydana przez lokalne organy władzy i administracji.
  Uchwały ogólne (normatywne) stanowią wykładnie prawa i zawierają określone normy prawne.
Rozporządzenia
  W prawie polskim obowiązują rozporządzenia jako akty prawa wykonawczego.
  Zgodnie z konstytucja RP rozporządzenia mogą wydawać: Prezydent, Rada Ministrów, Premier i poszczególni ministrowie.
  Rozporządzenia maja moc powszechnie obowiązujących norm prawnych.
Dekret
Aktem prawnym o mocy ustawy jest dekret moŜe być ogłoszony przez inne niŜ Sejm i Senat organy władzy
państwowej np. w II Rzeczypospolitej dekrety wydawał Prezydent, w PRL Rada Państwa. Najsłynniejszym
dekretem był dokument z 13 grudnia 1981 roku o nazwie Dekret o stanie wojennym. W obecnie obowiązującej
konstytucji dekret, jako ustawę o wyjątkowym charakterze, moŜe wydać Prezydent RP na wniosek Rady
Ministrów tylko podczas wojny i jedynie w określonych granicach prawa.
Ratyfikacja umowy (ratification) zatwierdzenie umowy międzynarodowej przez organ do tego
upowaŜniony w Polsce Sejm.
  WyróŜniamy umowy ratyfikowane po wyraŜeniu zgody w ustawie (przez Sejm), np. traktat, konkordat, deklaracja, pakt, układ oraz umowy bez konieczności
wyraŜenia zgody przez ustawę (czyli bez zgody Sejmu), np. umowy go charakterze gospodarczym.
  Treść umowy ratyfikowanej wiąŜe głowę państwa (w niektórych zaś państwach parlament). UwaŜa się ją za część porządku prawnego obowiązującego w państwie.
Ratyfikowane umowy wiąŜą się z zawarciem pokoju, sojuszu, układu politycznego lub wojskowego.
  Najsłynniejszym paktem ratyfikowanym przez Sejm był pakt mówiący o wejściu Polski do struktur paktu północnoatlantyckiego (NATO). Podpisanie tego dokumentu
wiązało się z konsekwencjami zmian niektórych przepisów prawnych.
  Ratyfikowane umowy wiąŜą się czasami z przystąpieniem Polski do organizacji międzynarodowych np. Unii Europejskiej.
  Ratyfikowane umowy mogą obejmować zagadnienia związane z wolnością, prawami obywatelskimi, określonymi w konstytucji.
  Umowy ratyfikowane przez Sejm musza być przestrzegane zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego. Maksyma łacińską głosi pacta sunt servanda, czyli „umów
naleŜy dotrzymywać”.
- 3 -
wosdlaciebie@gmail.com
  Zgodnie z prawem zwyczajowym umowy ratyfikowane mają pierwszeństwo przed ustawą.
Akty wewnętrzne stanowią druga grupę aktów prawnych po aktach wykonawczych. Organ wydający akt
prawny kieruje akt wewnętrzny do adresata, czyli jednostce organizacyjnej sobie podległej np. uchwały Rady
Ministrów, czy zarządzenia poszczególnych ministrów. Akty wewnętrzne nie mogą ograniczać praw
obywatelskich określonych w konstytucji. Przykładem praw wewnętrznych moŜe być np. zarządzenie Krajowej
Rady Radiofonii i Telewizji.
Specjalną grupę akt wewnętrznych stanowią akty wewnętrzne wiąŜące . W Polsce naleŜą do nich uchwały
sejmu, senatu oraz niektórych organów administracji państwowej np. Rady Ministrów, Wojewody, czy Rady
Powiatu. Akty tego typu nie mogą być sprzeczne z powszechnie obowiązującym prawem, nie posiadają teŜ
uprawnień ustawowych.
Uchwały normatywne stanowione przez sejm i senat oraz rząd, rady powiatu, rady gminy, sejmik wojewódzki
mogą być w formie uchwały wykonawczej wydanej w celu wykonania określonej ustawy oraz uchwały
samoistnej konsumującej prawo zawarte w konstytucji.
- 4 -
wosdlaciebie@gmail.com
Publikacja aktw prawnych
20 lipca 2000roku weszła w Ŝycie ustawa o ogłoszeniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów
prawnych. Zgodnie z ta ustawą ogłoszenie aktów prawnych jest obowiązkowe i ogłasza się je w dziennikach
urzędowych. Warunkiem wejścia w Ŝycie ustaw , rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszeni
(art.88 pt. 1 Konstytucji RP).
Akta prawne wchodzą w Ŝycie 14 dni od ich ogłoszenia (chyba, Ŝe w akcje podana jest inna data). Czas
pomiędzy ogłoszeniem ustawy, a wejściem jej w Ŝycie określa się vacatio legis ma słuŜyć zaznajomieniu się z
opracowaną ustawą oraz przygotowaniu konkretnych organów do wdroŜenia jej w Ŝycie.
Akta są publikowane w następujących dziennikach urzędowych:
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.RP)
Jest wydawany przez Prezesa Rady Ministrów jako wydawnictwo urzędowe, w którym ogłaszane są:
  konstytucje,
  ustawy,
  rozporządzenia z mocą ustaw,
  umowy międzynarodowe,
  rozporządzenia Prezydenta RP, Premiera, Rade Ministrów lub jej członków, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
  orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego,
  akty dotyczące ogłoszonego stanu wojny i zawarcia pokoju,
  akta dotyczące referendum, wyborów parlamentarnych lub prezydenckich,
  akta ogłoszenia stanu wojennego, wyjątkowego i stanu klęski Ŝywiołowej.
Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” (MP)
Jest wydawany przez Prezesa Rady Ministrów, ogłasza treści następujących aktów prawnych:
  zarządzenia Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, poszczególnych ministrów,
  orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aktów normatywnych,
  uchwały Rady Ministrów,
  niektóre uchwały Sejmu i Senatu RP,
  akty dotyczące powołania premiera, odwołania rządu, powołania urzędników na wyŜsze stanowiska.
Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”
Dzienniki urzędowe poszczególnych ministrów odpowiedzialnych za resorty administracyjne. Ogłasza
się w nich treści aktów prawnych wydanych przez poszczególnych ministrów lub kierowników urzędów
centralnych. Dotyczą spraw resortowych, Mogą zawierać równieŜ uchwałę rządu uchylająca zarządzenie danego
ministra.
- 5 -
Zgłoś jeśli naruszono regulamin