Business Plan
Przedsiębiorstwo Usług Ogrodniczych
Spis treści :
Spis treści str. 2
Podstawowe infomacje o firmie str. 3
Opis produktu str. 4
Konkurencja str. 6
Marketing i sprzedaż str. 7
System zarządzania str. 8
Proces wytwórczy str. 9
Analiza ekonomiczna str. 10
Harmonogram wprowadzenia w życie str.14
PODSTAWOWE INFORMACJE O FIRMIE
Przedsiębiorstwo Usług Ogrodniczych “JAMOR” SC powstanie w marcu 1998 roku. Firma będzie funkcjonowała jako spółka cywilna dwóch osób fizycznych . Jej siedziba będzie się znajdowała w domu właściciela Orzesze ul. Majakowskiego 4. Zasięg terytorialny działalności będzie obejmował województwo katowickie.
Działalność gospodarcza firmy będzie polegać na kompleksowym świadczeniu usług związanych z projektowaniem i wykonawstwem ogrodów, małej architektury ogrodowej.
W początkowym okresie spółka planuje wykonywanie maksymalnie dwóch projektów równocześnie z uwagi na konieczność bezpośredniego uczestniczenia wspólników w wykonywaniu zleceń. Firma będzie zdolna wykonywać różnej wielkości projekty co wiąże się z dużą elastycznością zatrudnienia (krótkoterminowe umowy o pracę w zależności od potrzeb).
Spółka będzie dysponować samochodem z przyczepą (Cinquecento), pełnym zestawem narzędzi ogrodniczych i budowlanych. Firma zostanie wyposażona w środki pieniężne w wysokości ok. trzech tysięcy złotych. Wspólnicy posiadają kilkuletnie doświadczenie w zakresie planowanej działalności.
OPIS PRODUKTU
Działalność firmy będzie polegać na usługach w zakresie :
~ wykonywania projektu ogrodu
~ wykonywania ogrodu na podstawie projektu zleconego
~ wykonywanie ogrodu na podstawie własnego projektu
Projekt będzie wynikiem połączenia indywidualnych życzeń zleceniodawcy (np.: sadzawka ,patio ,podświetlenie ogrodu, utwardzony podjazd) oraz doświadczenia wykonawców dotyczącego zarówno formy przestrzennej jak i aspektów technicznych wykonywanego zlecenia. Firma chce kłaść nacisk na szybką i sprawną realizację zleceń , co pozwoli na ograniczenie czasu trwania uciążliwości związanych z pracami ziemnymi (wykopy pod sadzawki , rekultywacji gleby itp.).Na specjalne życzenia klienta spółka będzie wykonywać zlecenia ekspresowo -zatrudniając w tym celu dodatkowych pracowników .
Firma będzie w stanie wykonać pełną gamę różnorodnych prac np.:
~ powierzchnie brukowe (podjazdy , ścieżki ,patia ) - kolor i kształt kostki brukowej na życzenie klienta
~ trawniki , w tym także natychmiastowe trawniki z rolowanego darnia.
~ sadzawki ,oczka wodne , baseny ogrodowe , w tym także kąpielowe
~ sadzenie i przesadzanie różnorodnych drzew i krzewów , w tym także wielkogabarytowych
~ oświetlenie ogrodowe , fontanny do sadzawek etc.
Gwarancją wysokiej jakości wykonania są zdolności i doświadczenie w dziedzinie projektowania architektury zielonej posiadane przez obu wspólników .
W firmie na stałe będą pracować tylko wspólnicy, co wiąże się z dużą elastycznością kosztów i pozwoli na oferowanie stosunkowo niskich cen.
Metoda kalkulowania cen jest stosunkowo prosta :do kosztów materiałów dolicza się robociznę w wysokości 120 zł od dniówki na pracownika.
Z uwagi na wzrastający poziom zamożności społeczeństwa , a także na efekt końcowy, nieporównywalny z ogrodem wykonanym przez nie posiadającego zdolności w tym kierunku właściciela posesji we własnym zakresie , w bardzo szybkim tempie wzrasta zainteresowanie tym rodzaj usług. Tak więc konkurencja stwarzana przez fachowe czasopisma typu : ”Mój Piękny Ogród” , “Garden” , czy inne przedruki fachowych pozycji obcojęzycznych nie stanowi tu znaczącego zagrożenia.
Wspomnieć jeszcze należy iż działalność firmy jest działalnością sezonową .Działalność wytwórcza odbywać się będzie w okresie od marca do listopada .W okresie zimowym możliwe jest jedynie wykonywanie projektów ogrodów pro forma.(działalność nieoficjalna)
KONKURENCJA
Konkurencję stanowią firmy zajmujące się podobnym rodzajem działalności , operujące w tym samym regionie. Ich ilość na razie jest niewielka w stosunku do zapotrzebowania, nie są one w stanie nadążyć z wykonywaniem zleceń na bieżąco. Ze względu na specyfikę rynku w większości są to firmy zbliżone wielkością do projektowanej spółki “JAMOR”. Żadna z nich nie osiągnęła jak dotąd wiodącej pozycji na rynku.
Ze względu na brak obiektywnej skali porównawczej aspektów strony artystycznej projektu (liczy się tu subiektywna ocena zleceniodawcy) nie można się tu doszukiwać przesłanek , które zaważyłyby na walce konkurencyjnej. Biorąc pod uwagę kwalifikacje wspólników firma będzie w stanie dołączyć do grona wykonawców oferujących wysoką jakość usług
Głównym polem walki konkurencyjnej będzie szybkość wykonania prac oraz oferowane ceny. W związku z tym firma będzie chciała położyć nacisk głównie na te dwa aspekty .
Ponieważ do wejścia na rynek projektantów ogrodów nie jest potrzebny duży kapitał początkowy, głównymi czynnikami decydującymi o ilości konkurencyjnych firm są : fachowa wiedza wykonawców , doświadczenie i zdolności założycieli i pracowników. W związku z szybkim rozwojem branży prawdopodobne jest pojawienie się dużej ilości konkurentów w niedalekiej przyszłości.
MARKETING I SPRZEDAŻ
Wzrastające w ostatnich latach zapotrzebowanie na usługi w zakresie projektowania i wykonawstwa ogrodów związane jest przede wszystkim ze wzrastaniem poziomu życia ludności oraz panującą modą na ekologię i styl życia bliżej natury. Czynniki te mają duże znaczenie zwłaszcza w naszym regionie.
Ogród zaprojektowany i wykonany przez specjalistyczną firmę w sposób zdecydowany różni się od ogrodu wykonanego przez właściciela posesji we własnym zakresie.
Posiadanie ogrodu zrealizowanego na profesjonalnym poziomie wyróżnia zdecydowanie właściciela , co generuje wśród otoczenia chęć dorównania mu na zasadzie zjawiska owczego pędu , które jest tak typowe dla polskiego społeczeństwa .(Rzecz ma się podobnie jak w przypadku posiadania drogiego samochodu- jest on oznaką wysokiego statusu majątkowego).
Strategia reklamowa opiera się głównie na zasadzie “word of mouth” czyli reklamowania się poprzez własny produkt .Ten rodzaj reklamy postrzegany jest przez potencjalnych klientów , jako najbardziej wiarygodny .Ma to duże znaczenie przy decydowaniu się na wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. dodatkowo przewidywane są reklamy w gazetach regionalnych (Gazeta Wyborcza , Trybuna Śląska , Dziennik Zachodni).
Firma chce stosować promocję polegającą na wykonywaniu planu za darmo ,w przypadku zlecenia polegającego na zaprojektowaniu i wykonaniu ogrodu. plan jest wtedy wykonywany na własne ryzyko - w przypadku zrezygnowania przez klienta z usługi nie musi on płacić za plan ogrodu , bądź też za kolejne wersje tego samego projektu.
Ponieważ najbliżsi konkurenci znajdują się w oddaleniu , to firma chce skoncentrować się początkowo na rynku lokalnym.(W promieniu 15 km mieszka ponad sto tysięcy ludzi , z których co najmniej połowa mieszka w domach jednorodzinnych -daje nam to około dziesięć tysięcy domów).Dopiero po umocnieniu się pozycji na rynku przewidywana jest ekspansja na dalsze rynki.
...
Moc_On