TM_OOS_311504_program_P_2012-05-24_JK.pdf

(2513 KB) Pobierz
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
TECHNIK MECHANIK, 311504
na podbudowie kwalifikacji M.19. w zawodzie operator obrabiarek skrawających
O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ
wersja przed recenzją (wersja robocza) z 24.05.2012
Warszawa 2012
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
837156838.054.png 837156838.064.png 837156838.075.png 837156838.085.png 837156838.001.png 837156838.007.png 837156838.008.png 837156838.009.png 837156838.010.png 837156838.011.png 837156838.012.png 837156838.013.png 837156838.014.png 837156838.015.png 837156838.016.png 837156838.017.png 837156838.018.png 837156838.019.png 837156838.020.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
SPIS TREŚCI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1
837156838.021.png 837156838.022.png 837156838.023.png 837156838.024.png 837156838.025.png 837156838.026.png 837156838.027.png 837156838.028.png 837156838.029.png 837156838.030.png 837156838.031.png 837156838.032.png 837156838.033.png 837156838.034.png 837156838.035.png 837156838.036.png 837156838.037.png 837156838.038.png 837156838.039.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
TYP SZKOŁY: Technikum
1
TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY
2
RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY
3 AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:
Autorzy: mgr inż. Grażyna Dobrowolska-Zabłocka, mgr inż. Marek Olsza, dr inż. Janusz Figurski, mgr inż. Jerzy Zagańczyk
Recenzenci: …
Konsultanci: mgr inż. Robert Wanic
4 PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Program nauczania dla zawodu technik mechanik opracowany jest zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:
Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2011 r.
Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.
Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.
Rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do
użytku szkolnego podręczników (projekt)
Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów w szkołach publicznych z dnia 30 kwietnia 2007 z późn. zmianami.
Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z
dnia 17 listopada 2010 r.
Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. z późn. zmianami.
5 CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego
funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu
gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
2
837156838.040.png 837156838.041.png 837156838.042.png 837156838.043.png 837156838.044.png 837156838.045.png 837156838.046.png 837156838.047.png 837156838.048.png 837156838.049.png 837156838.050.png 837156838.051.png 837156838.052.png 837156838.053.png 837156838.055.png 837156838.056.png 837156838.057.png 837156838.058.png 837156838.059.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu
wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych
nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową
przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania
wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze
szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz
zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej
i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
6 PRZEDMIOTY ROZSZERZONE W TECHNIKUM
W programie nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględniono przedmioty ogólnokształcące: fizyka i matematyka, których nauka odbywać się będzie na
poziomie rozszerzonym oraz uwzględniono przedmiot historia i społeczeństwo, jako przedmiot uzupełniający.
7 KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Program nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględnia aktualny stan wiedzy o zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie i najnowsze
koncepcje nauczania.
Program uwzględnia także zapisy zadań ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w
podstawach programowych kształcenia ogólnego, w tym:
1) umiejętność zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz
aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa
2) umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym
3) umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na
obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody lub społeczeństwa
4) umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych
5) umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi
6) umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji
7) umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się
8) umiejętność pracy zespołowej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
3
837156838.060.png 837156838.061.png 837156838.062.png 837156838.063.png 837156838.065.png 837156838.066.png 837156838.067.png 837156838.068.png 837156838.069.png 837156838.070.png 837156838.071.png 837156838.072.png 837156838.073.png 837156838.074.png 837156838.076.png 837156838.077.png 837156838.078.png 837156838.079.png 837156838.080.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
W programie nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględniono powiązania z kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów
kształcenia w zakresie przedmiotów ogólnokształcących stanowiących podbudowę dla kształcenia w zawodzie. Dotyczy to przede wszystkim takich przedmiotów
jak: matematyka, a także podstawy przedsiębiorczości i edukację dla bezpieczeństwa.
8 INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK
Technik mechanik jest zawodem kształconym od wielu lat. Zakresem swym obejmuje takie zagadnienia jak: budowa, eksploatacja i naprawa maszyn i urządzeń.
Technicy mechanicy mogą znaleźć zatrudnienie zarówno na stanowiskach produkcyjnych, jak i stanowiskach nadzoru technicznego procesów wytwarzania maszyn
i urządzeń. Technicy mechanicy pracują przeważnie w przemyśle, lecz także w budownictwie, górnictwie, komunikacji i transporcie, rolnictwie, usługach i w różnych
innych dziedzinach gospodarki.
9 UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK
Przemysł maszynowy należy do rozwijającej się gałęzi gospodarki w naszym kraju. Technicy mechanicy należą do grupy poszukiwanych pracowników. Ze względu na
spełniane funkcje produkcyjne i usługowe, absolwenci tego zawodu znajdują zatrudnienie przede wszystkim w przedsiębiorstwach przemysłu metalowego
i maszynowego, przedsiębiorstwach obsługowo-naprawczych, a także w innych działach gospodarki, zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją urządzeń
technicznych. Szybkie przeobrażenia w technice, technologii, organizacji produkcji i usługach stwarzają potrzebę rozwijania kształcenia w zawodzie. Osoby
przedsiębiorcze mogą tworzyć własne firmy.
Technicy mechanicy znajdują zatrudnienie praktycznie we wszystkich zakładach projektowych, produkcyjnych i usługowych branż, w których są projektowane,
produkowane i użytkowane i naprawiane maszyny i urządzenia mechaniczne oraz narzędzia pomiarowe, skrawające i inne. Ze względu na wszechstronne
przygotowanie w dziedzinie technologii mechanicznej jest zawodem uniwersalnym umożliwiającym łatwe przekwalifikowanie, co stwarza dodatkowe możliwości
zatrudnienia.
10 POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z INNYMI ZAWODAMI
Podział zawodów na kwalifikacje czyni system kształcenia elastycznym, umożliwiającym uczącemu się uzupełnianie kwalifikacji stosownie do potrzeb rynku pracy,
własnych potrzeb i ambicji. Wspólne kwalifikacje mają zawody kształcone na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej i technikum. Dla technika mechanika
wyodrębniono trzy kwalifikacje, które stanowią podbudowę kształcenia w zawodzie: M.17. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń lub M.19. Użytkowanie obrabiarek
skrawających lub M.20. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi. Mechanik-monter maszyn i urządzeń, operator obrabiarek skrawających
i ślusarz mają kwalifikacje właściwe dla zawodu, które są podbudową do kwalifikacji bazowej M.44. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn
i urządzeń. Inną grupą wspólnych efektów dotyczących obszaru zawodowego są efekty stanowiące podbudowę kształcenia w zawodach określone kodami
PKZ(M.a), PKZ(M.b)i PKZ(M.h).
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
4
837156838.081.png 837156838.082.png 837156838.083.png 837156838.084.png 837156838.086.png 837156838.087.png 837156838.088.png 837156838.089.png 837156838.090.png 837156838.091.png 837156838.092.png 837156838.093.png 837156838.094.png 837156838.095.png 837156838.002.png 837156838.003.png 837156838.004.png 837156838.005.png 837156838.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin