TM_OOS_311504_program_P_2012-05-24_JK.pdf
(
2513 KB
)
Pobierz
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
TECHNIK MECHANIK, 311504
na podbudowie kwalifikacji M.19. w zawodzie operator obrabiarek skrawających
O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ
wersja przed recenzją (wersja robocza) z 24.05.2012
Warszawa 2012
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
SPIS TREŚCI
1
TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY ..............................................................................................................................................................2
2
RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY ....................................................................................................................................................................2
3
AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:................................................................................................................2
4
PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.....................................................................................................................................2
5
CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO ................................................................................................................................................2
6
PRZEDMIOTY ROZSZERZONE W TECHNIKUM.................................................................................................................................................3
7
KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO ..............3
8
INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK...........................................................................................................................................4
9
UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK .................................................................................................4
10
POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z INNYMI ZAWODAMI .............................................................................................................4
11
CELE SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK ..........................................................................................................5
12
PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK (NA PODBUDOWIE M.19.)..........................................................................................6
13
PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW ...............................................................................................................10
1. Podstawy konstrukcji maszyn ............................................................................................................................................................................................. 11
2. Podstawy sterowania i regulacji maszyn............................................................................................................................................................................. 17
3. Technologia obróbki skrawaniem ....................................................................................................................................................................................... 25
4. Podstawy technik wytwarzania........................................................................................................................................................................................... 31
5. Organizacja procesów produkcji ......................................................................................................................................................................................... 36
6. Działalność gospodarcza w branży mechanicznej ............................................................................................................................................................... 40
7. Język obcy w branży mechanicznej ..................................................................................................................................................................................... 44
8. Konstrukcje maszyn............................................................................................................................................................................................................. 53
9. Programowanie i obsługa obrabiarek sterowanych numerycznie ...................................................................................................................................... 57
10. Procesy produkcji ................................................................................................................................................................................................................ 64
11. Techniki wytwarzania .......................................................................................................................................................................................................... 69
12. Praktyki zawodowe ............................................................................................................................................................................................................. 80
ZAŁĄCZNIKI .......................................................................................................................................................................................................87
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
TYP SZKOŁY: Technikum
1
TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY
2
RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY
3
AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:
Autorzy: mgr inż. Grażyna Dobrowolska-Zabłocka, mgr inż. Marek Olsza, dr inż. Janusz Figurski, mgr inż. Jerzy Zagańczyk
Recenzenci: …
Konsultanci: mgr inż. Robert Wanic
4
PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Program nauczania dla zawodu technik mechanik opracowany jest zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:
−
Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
−
Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2011 r.
−
Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.
−
Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.
−
Rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do
użytku szkolnego podręczników (projekt)
−
Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów w szkołach publicznych z dnia 30 kwietnia 2007 z późn. zmianami.
−
Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z
dnia 17 listopada 2010 r.
−
Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. z późn. zmianami.
5
CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego
funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu
gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
2
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu
wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych
nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową
przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania
wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze
szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz
zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej
i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
6
PRZEDMIOTY ROZSZERZONE W TECHNIKUM
W programie nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględniono przedmioty ogólnokształcące: fizyka i matematyka, których nauka odbywać się będzie na
poziomie rozszerzonym oraz uwzględniono przedmiot historia i społeczeństwo, jako przedmiot uzupełniający.
7
KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Program nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględnia aktualny stan wiedzy o zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie i najnowsze
koncepcje nauczania.
Program uwzględnia także zapisy zadań ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w
podstawach programowych kształcenia ogólnego, w tym:
1)
umiejętność zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz
aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa
2)
umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym
3)
umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na
obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody lub społeczeństwa
4)
umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych
5)
umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi
6)
umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji
7)
umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się
8)
umiejętność pracy zespołowej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
3
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
W programie nauczania dla zawodu technik mechanik uwzględniono powiązania z kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów
kształcenia w zakresie przedmiotów ogólnokształcących stanowiących podbudowę dla kształcenia w zawodzie. Dotyczy to przede wszystkim takich przedmiotów
jak: matematyka, a także podstawy przedsiębiorczości i edukację dla bezpieczeństwa.
8
INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK
Technik mechanik jest zawodem kształconym od wielu lat. Zakresem swym obejmuje takie zagadnienia jak: budowa, eksploatacja i naprawa maszyn i urządzeń.
Technicy mechanicy mogą znaleźć zatrudnienie zarówno na stanowiskach produkcyjnych, jak i stanowiskach nadzoru technicznego procesów wytwarzania maszyn
i urządzeń. Technicy mechanicy pracują przeważnie w przemyśle, lecz także w budownictwie, górnictwie, komunikacji i transporcie, rolnictwie, usługach i w różnych
innych dziedzinach gospodarki.
9
UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK
Przemysł maszynowy należy do rozwijającej się gałęzi gospodarki w naszym kraju. Technicy mechanicy należą do grupy poszukiwanych pracowników. Ze względu na
spełniane funkcje produkcyjne i usługowe, absolwenci tego zawodu znajdują zatrudnienie przede wszystkim w przedsiębiorstwach przemysłu metalowego
i maszynowego, przedsiębiorstwach obsługowo-naprawczych, a także w innych działach gospodarki, zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją urządzeń
technicznych. Szybkie przeobrażenia w technice, technologii, organizacji produkcji i usługach stwarzają potrzebę rozwijania kształcenia w zawodzie. Osoby
przedsiębiorcze mogą tworzyć własne firmy.
Technicy mechanicy znajdują zatrudnienie praktycznie we wszystkich zakładach projektowych, produkcyjnych i usługowych branż, w których są projektowane,
produkowane i użytkowane i naprawiane maszyny i urządzenia mechaniczne oraz narzędzia pomiarowe, skrawające i inne. Ze względu na wszechstronne
przygotowanie w dziedzinie technologii mechanicznej jest zawodem uniwersalnym umożliwiającym łatwe przekwalifikowanie, co stwarza dodatkowe możliwości
zatrudnienia.
10
POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK MECHANIK Z INNYMI ZAWODAMI
Podział zawodów na kwalifikacje czyni system kształcenia elastycznym, umożliwiającym uczącemu się uzupełnianie kwalifikacji stosownie do potrzeb rynku pracy,
własnych potrzeb i ambicji. Wspólne kwalifikacje mają zawody kształcone na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej i technikum. Dla technika mechanika
wyodrębniono trzy kwalifikacje, które stanowią podbudowę kształcenia w zawodzie: M.17. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń lub M.19. Użytkowanie obrabiarek
skrawających lub M.20. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi. Mechanik-monter maszyn i urządzeń, operator obrabiarek skrawających
i ślusarz mają kwalifikacje właściwe dla zawodu, które są podbudową do kwalifikacji bazowej M.44. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn
i urządzeń. Inną grupą wspólnych efektów dotyczących obszaru zawodowego są efekty stanowiące podbudowę kształcenia w zawodach określone kodami
PKZ(M.a), PKZ(M.b)i PKZ(M.h).
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
4
Plik z chomika:
ADRIANUSS
Inne pliki z tego folderu:
TB_311204_podb_M-T_B18_program_P_2012-05-30_JK.pdf
(2905 KB)
program_721306_P_ZSZ.pdf
(1546 KB)
TM_OOS_311504_program_P_2012-05-24_JK.pdf
(2513 KB)
TM_SL_311504_program_P_2012-05-24_JK.pdf
(3738 KB)
TB_311204_podb_B-Z_B16_program_P_2012-05-30_JK.pdf
(2875 KB)
Inne foldery tego chomika:
OB ZADANIA
Systemy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin