program_721306_P_ZSZ.pdf

(1546 KB) Pobierz
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
`
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
BLACHARZ SAMOCHODOWY, 721306
O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ
wersja przed recenzją (wersja robocza) z dn. 2.06.2012
Warszawa 2012
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1
837156862.055.png 837156862.065.png 837156862.076.png 837156862.086.png 837156862.001.png 837156862.008.png 837156862.009.png 837156862.010.png 837156862.011.png 837156862.012.png 837156862.013.png 837156862.014.png 837156862.015.png 837156862.016.png 837156862.017.png 837156862.018.png 837156862.019.png 837156862.020.png 837156862.021.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
`
SPIS TREŚCI(
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
2
837156862.022.png 837156862.023.png 837156862.024.png 837156862.025.png 837156862.026.png 837156862.027.png 837156862.028.png 837156862.029.png 837156862.030.png 837156862.031.png 837156862.032.png 837156862.033.png 837156862.034.png 837156862.035.png 837156862.036.png 837156862.037.png 837156862.038.png 837156862.039.png 837156862.040.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
`
TYP SZKOŁY: ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA
1. TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY
2. RODZAJ PROGRAMU: SPIRALNY
3. AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:
Autorzy: mgr inż. Leszek Kucharski, dr inż. Janusz Figurski, mgr inż. Iwona Gnych
Recenzenci: …
Konsultanci: mgr inż. Robert Wanic
4. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Program nauczania dla zawodu Blacharz samochodowy opracowany jest zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:
- Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2011 r.
- Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.
- Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.
- Rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania
do użytku szkolnego podręczników z dnia 8 czerwca 2009 r.
- Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych z dnia 30 kwietnia 2007 z późn. zmianami.
- Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach z dnia 17 listopada 2010 r.
- Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. z późn.
zmianami.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
3
837156862.041.png 837156862.042.png 837156862.043.png 837156862.044.png 837156862.045.png 837156862.046.png 837156862.047.png 837156862.048.png 837156862.049.png 837156862.050.png 837156862.051.png 837156862.052.png 837156862.053.png 837156862.054.png 837156862.056.png 837156862.057.png 837156862.058.png 837156862.059.png 837156862.060.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
`
5. CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego
funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie co najmniej następujących celów ogólnych kształcenia zawodowego:
- przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata,
- wykonywania pracy zawodowej,
- aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu
gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący
udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu
wiedzy i umiejętności pracowników. W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym
doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy
ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym
samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, jego potrzeby i możliwości, ze szczególnym
uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania
przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej
i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
6. KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU BLACHARZ SAMOCHODOWY Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA
OGÓLNEGO
Program nauczania dla zawodu Blacharz samochodowy 721306 uwzględnia aktualny stan wiedzy o zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe
technologie i najnowsze koncepcje nauczania.
Program uwzględnia także zapisy zadań ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w
podstawach programowych kształcenia ogólnego, w tym:
1) umiejętność zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz
aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa;
2) umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym;
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
4
837156862.061.png 837156862.062.png 837156862.063.png 837156862.064.png 837156862.066.png 837156862.067.png 837156862.068.png 837156862.069.png 837156862.070.png 837156862.071.png 837156862.072.png 837156862.073.png 837156862.074.png 837156862.075.png 837156862.077.png 837156862.078.png 837156862.079.png 837156862.080.png 837156862.081.png
 
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
`
3) umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na
obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody lub społeczeństwa;
4) umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych;
5) umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi;
6) umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;
7) umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;
8) umiejętność pracy zespołowej.
W programie nauczania dla zawodu Blacharz samochodowy 721306 uwzględniono powiązania z kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu
efektów kształcenia w zakresie przedmiotów ogólnokształcących stanowiących podbudowę dla kształcenia w zawodzie. Dotyczy to przede wszystkim takich
przedmiotów jak: chemia, fizyka, matematyka i informatyka , a także podstawy przedsiębiorczości i edukację dla bezpieczeństwa.
7. INFORMACJA O ZAWODZIE BLACHARZ SAMOCHODOWY
Zadaniem Blacharza samochodowego jest ręczna lub ręczno – maszynowa obróbka metali, budowa, konserwacja i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych,
narzędzi i wyrobów metalowych. Typowymi pracami wykonywanymi przez Blacharza samochodowego są:
- ocena, określenie stopnia zużycia i określenie stanu technicznego elementów nadwozi pojazdów samochodowych,
- planowanie, przygotowanie, dobór materiałów, półfabrykatów i narzędzi do naprawy nadwozi pojazdów samochodowych,
- dobór metod, materiałów, przygotowanie elementów i wykonywanie zabezpieczeń antykorozyjnych nadwozi pojazdów samochodowych.
Dynamiczne zmiany w technice, technologii, organizacji produkcji i usługach powodują, iż kształcenie zawodowe Blacharza samochodowego ma charakter
szerokoprofilowy umożliwiający opanowanie umiejętności ogólnozawodowych oraz specjalistycznych, a także umiejętności intelektualnych i postaw stanowiących
dobre przygotowanie do specjalizacji.
Blacharz samochodowy wykonuje swoją pracę z reguły w pomieszczeniach zamkniętych. Pewne naprawy stwarzają zagrożenia dla życia i zdrowia pracownika.
Wykonując pracę Blacharz samochodowy odpowiada za powierzony mu pojazd, narzędzia, urządzenia, maszyny i materiały do jego naprawy, które zostały mu
powierzone.
Kandydat do zawodu Blacharz samochodowy powinien charakteryzować się: zainteresowaniami i zdolnościami technicznymi, zdolnościami manualnymi oraz
starannością i dokładnością w wykonywaniu pracy, wyobraźnią przestrzenną, zdolnością koncentracji uwagi, odpowiedzialnością, niezależnością
i samodzielnością w działaniu, wytrwałością i cierpliwością w realizacji powierzonych zadań, dobrą koordynacją wzrokowo – ruchową, a także zainteresowaniami o
motoryzacyjnym.
Praca blacharza samochodowego z reguły nie wymaga znacznego wysiłku fizycznego, jednak wymaga dobrej ogólnej sprawności fizycznej.
Przeciwwskazania zdrowotne to: zaburzenia równowagi i świadomości, zaburzenia psychiczne, wady wzroku niepoddające się korekcji, brak widzenia obuocznego,
uszkodzenia narządu słuchu uniemożliwiające kontrolę słuchową pracy maszyny, ograniczenie sprawność rąk i palców, skóra rąk skłonna do uczuleń.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
5
837156862.082.png 837156862.083.png 837156862.084.png 837156862.085.png 837156862.087.png 837156862.088.png 837156862.089.png 837156862.090.png 837156862.091.png 837156862.092.png 837156862.093.png 837156862.094.png 837156862.095.png 837156862.096.png 837156862.002.png 837156862.003.png 837156862.004.png 837156862.005.png 837156862.006.png 837156862.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin