TEMAT: Pole Trójkąta.
CELE:
GŁÓWNY:
· Zapoznanie z algorytmem na obliczanie pola trójkąta
OPERACYJNE:
§ Znalezienie algorytmu, wzoru na obliczanie pola trójkąta
§ Utrwalenie wiadomości o trójkącie – rodzaje trójkątów, nazewnictwo
§ Umiejętność obliczania pola trójkąta, gdy znane są podstawa i odpowiadająca jej wysokość – posługiwanie się wzorami matematycznymi
§ Rozwijanie spostrzegawczości, zdolności kojarzenia oraz zainteresowań uczniów.
WYCHOWAWCZY:
Kształcenie umiejętności współdziałania i współpracy z innymi, wdrażanie do pracy zespołowej.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
zestawy czworokątów i wzorów – załącznik nr 1
zestawy trójkątów
klej, magnesy
plansza z rysunkami trójkątów, duże modele figur
układanka wyrazowa – załącznik nr 2
karteczki z zadaniami do samodzielnego rozwiązywania – załącznik nr 3
kartki z zadaniami – załącznik nr 4
zeszyt ćwiczeń „Matematyka wokół nas” – część II
METODA PRACY:
· Poglądowa
· Problemowa
· Ćwiczeniowa.
FORMA PRACY :
· Zbiorowa jednolita (z całą klasą i w grupach)
· Samodzielna.
PRZEBIEG LEKCJI:
L.p.
CZYNNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI UCZNIA
1
Czynności organizacyjne:
a) Sprawdzenie obecności
b) Kontrola pracy domowej
c) Podanie tematu lekcji.
Praca domową było skonstruowanie trójkątów o podanych długościach boków. Nauczyciel sprawdza poprawność konstrukcji.
2
Przypomnienie wiadomości – nauczyciel zadaje uczniom kolejne pytania:
jakie znacie rodzaje trójkątów ze względu na boki?
jakie znacie rodzaje trójkątów ze względu na kąty?
jak nazywają się boki w trójkącie prostokątnym?
co to jest wysokość trójkąta i ile wysokości ma każdy trójkąt?
do każdej z figur dobierz odpowiedni wzór na jej pole powierzchni
Uczniowie udzielają odpowiedzi na zadawane pytania, wykonują odręczne rysunki trójkątów. Dopasowują odpowiednie wzory do odpowiednich figur
3
Nauczyciel podaj uwagi dotyczące organizacji lekcji.
Uczniowie będą pracować w dwuosobowych grupach.
4
Czynności prowadzące do ogólnej postaci wzoru na pole trójkąta:
a) Nauczyciel poleca ułożenie równoległoboku z dwóch przystających trójkątów.
Pytania nauczyciela:
jaką częścią równoległoboku jest pole każdego z tych trójkątów? (połową, )
ułóż taki równoległobok, aby zaznaczona wysokość trójkąta była także jego wysokością
podstawa trójkąta ma 6 cm, a wysokość 4 cm. Jakie jest pole tego równoległoboku? – a jakie jest pole tego trójkąta?
jakie byłoby pole tego trójkąta, gdyby jego podstawa miała 8 cm, a wysokość 6 cm?
a jeżeli podstawa ma 4 cm, a wysokość 7 cm?
gdyby podstawa była równa „a” a wysokość „h”
b) Co wspólnego mają trójkąty przedstawione na rysunkach?
w jaki sposób można najprościej obliczyć pola tych trójkątów?
sformułujcie przepis na obliczanie pola trójkąta prostokątnego o znanych długościach obu przyprostokątnych.
Uczniowie odpowiadają na pytania, odkrywają zależności, formułują wnioski i dochodzą do algorytmu obliczania pola powierzchni trójkąta.
Uczniowie dochodzą do wniosku że pole trójkąta prostokątnego można obliczyć jako połowę pola odpowiedniego prostokąta.
5
Nauczyciel poleca ułożenie układanki wyrazowej prowadzącej do podania reguły słownej na obliczenie pola trójkąta.
Pole trójkąta
jest równe
połowie iloczynu
długości podstawy
i długości wysokości
poprowadzonej na tę podstawę
Uczniowie układają układankę na ławce w grupach, zapisują wzór na tablicy, a następnie wklejają regułę i wzór do zeszytu.
6
Zadania utrwalające poznany wzór na pole trójkąta.
Oblicz pole narysowanych trójkątów:
a) b) 2j
3j
3,5j
c)
2j
Plansze z rysunkami trójkątów nauczyciel umieszcza na tablicy.
Uczniowie zachęceni przez nauczyciela próbują rozwiązać zadanie samodzielnie. Chętni uczniowie przy tablicy tłumaczą rozwiązania i obliczają pola narysowanych trójkątów.
7
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z narysowanym trójkątem w celu dokonania samokontroli
Uczniowie mierzą potrzebne odcinki i obliczają pole trójkąta, a następnie wymieniają się karteczkami. Wspólnie sprawdzają rozwiązania i dokonują korekty.
8
Podsumowanie wiadomości zdobytych na lekcji. Ocena aktywności uczniów.
Uczniowie dokonują samooceny.
9
Zadanie i omówienie pracy domowej.
Zeszyt ćwiczeń str. 55 ćwiczenie
1 i 2
Dla chętnych:
Zeszyt ćwiczeń str. 56 ćwiczenie 4.
...
dodo1081