Piotr Kołodziej - Komputerowe studio muzyczne i nie tylko. Przewodnik.pdf

(3321 KB) Pobierz
Komputerowe studio muzyczne i nie tylko. Przewodnik
muzyczne i nie tylko.
Przewodnik
Autor: Piotr Ko³odziej
ISBN: 978-83-246-0727-3
Format: B5, stron: 376
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Chcesz rozpocz¹æ przygodê z cyfrow¹ muzyk¹, ale nie wiesz, od czego zacz¹æ? Nic
dziwnego. Na rynku dostêpne s¹ tysi¹ce rozmaitych urz¹dzeñ i programów spe³niaj¹cych
wymagania nawet najbardziej wybrednych mi³oœników muzyki. Umo¿liwiaj¹ one nie
tylko odtwarzanie dŸwiêku, ale te¿ naukê gry na instrumentach, komponowanie
utworów czy utworzenie w³asnego domowego studia nagrañ. Jak jednak stwierdziæ,
które produkty nadaj¹ siê w³aœnie dla Ciebie?
Ksi¹¿ka „Komputerowe studio muzyczne i nie tylko. Przewodnik” szybko wprowadzi Ciê
w œwiat cyfrowego dŸwiêku i pozwoli Ci rozpocz¹æ przygodê z muzyk¹. Dowiesz siê, jak
skonfigurowaæ komputer do w³asnych potrzeb muzycznych oraz jakie urz¹dzenia bêd¹
Ci niezbêdne. Poznasz najpopularniejsze oprogramowanie przeznaczone do wykonywania
rozmaitych zadañ zwi¹zanych z muzyk¹ — od odtwarzaczy i aplikacji do zarz¹dzania
zbiorami plików i archiwizowania ich, przez programy do nauki muzyki, edytory audio,
a¿ po zaawansowane wirtualne instrumenty, sekwencery oraz kombajny muzyczne.
Generowanie dŸwiêku w komputerze
Konfigurowanie sprzêtu
Wybieranie potrzebnych urz¹dzeñ
Odtwarzanie plików dŸwiêkowych
Archiwizowanie zbiorów muzycznych
Nauka muzyki z komputerem
Praca z edytorami nutowymi
Wirtualne instrumenty muzyczne
Sekwencery
Tworzenie w³asnego studia nagrañ
Ciesz siê niezmierzonymi mo¿liwoœciami,
jakie daje komputer w zakresie pracy i zabawy z dŸwiêkiem
Komputerowe studio
8332046.001.png 8332046.002.png 8332046.003.png 8332046.004.png
Spis treści
O autorze ......................................................................................... 9
Wstęp ............................................................................................ 11
Rozdział 1. Cyfrowe audio i system MIDI w pigułce ........................................... 15
Wstęp ............................................................................................................................... 15
Dźwięk cyfrowy .............................................................................................................. 16
Konwersja analogowo-cyfrowa ................................................................................. 16
Krótko o poziomie natężenia dźwięku i decybelach ................................................. 19
Formaty plików audio ...................................................................................................... 20
WAV (lub WAVE) i AIFF (ang. Audio Interchange File Format) ........................... 21
CD Audio .................................................................................................................. 21
Formaty wykorzystujące kompresję .......................................................................... 21
Kompresja bezstratna — APE, FLAC ...................................................................... 24
System MIDI (Musical Instrument Digital Interface) ..................................................... 25
Krótka historia MIDI ................................................................................................. 25
Podstawowe zasady funkcjonowania ........................................................................ 25
Podstawowe terminy i komunikaty ........................................................................... 28
SysEx (System Exclusive) ........................................................................................ 35
MIDI Implementation Chart — co to takiego? ......................................................... 35
Utwór MIDI — jak działa MIDI w praktyce? ........................................................... 35
Rozdział 2. Konfiguracja sprzętowa komputera ................................................. 39
Sprawdzamy możliwości naszego komputera ................................................................. 39
Komputer stacjonarny czy przenośny (notebook)? ......................................................... 41
Komputer ......................................................................................................................... 43
Komputer stacjonarny ............................................................................................... 43
Z jakich elementów składa się jednostka komputera? .............................................. 43
Komputer przenośny (notebook) ............................................................................... 48
Urządzenia dodatkowe .................................................................................................... 49
Zewnętrzny dysk twardy — archiwizujemy nasze dane ........................................... 49
Drukarka .................................................................................................................... 50
Skaner ........................................................................................................................ 50
System operacyjny — Microsoft Windows ..................................................................... 50
Gniazda, porty, kable — zastosowanie ........................................................................... 51
PS/2 ...........................................................................................................................52
USB (ang. Universal Serial Bus) ............................................................................... 52
FireWire (IEEE 1394) ............................................................................................... 52
Chcesz wiedzieć więcej? ................................................................................................. 53
6
Komputerowe studio muzyczne i nie tylko. Przewodnik
Rozdział 3. Karta dźwiękowa (interfejs audio) ................................................... 55
Podstawowe terminy i pojęcia ......................................................................................... 56
ASIO (Audio Stream Input/Output) .......................................................................... 57
Latencja (ang. Latency) ............................................................................................. 57
Współczynnik sygnału do szumu — Signal-To-Noise Ratio (SNR) ........................ 58
Zniekształcenia nieliniowe — Total Harmonic Distortion (THD) ........................... 58
Rozdzielczość (w bitach) a zakres dynamiki (dB) .................................................... 59
Częstotliwość próbkowania ....................................................................................... 59
Gniazda, złącza, kable ..................................................................................................... 59
Połączenia analogowe ............................................................................................... 59
Połączenia cyfrowe ................................................................................................... 63
Gniazda MIDI ........................................................................................................... 65
Wybieramy kartę (interfejs) — jakie są nasze wymagania przy wyborze sprzętu ............. 66
Kupować urządzenie w wersji Box czy też Bulk (dotyczy kart Sound Blaster)? ........ 67
Karta dźwiękowa Creative Sound Blaster® .................................................................... 67
Sound Blaster Audigy 4 — najtańsze rozwiązanie dla naszego studia ..................... 67
SB Audigy 2 ZS Notebook — tanie i dobre rozwiązanie dla posiadaczy laptopów ....... 69
Seria kart Sound Blaster X-Fi (tylko komputery stacjonarne) .................................. 72
Interfejsy audio firmy E-MU — kompletne systemy cyfrowego studia muzycznego
dla bardziej wymagających ................................................................................................ 82
Karta 0404 PCI .......................................................................................................... 82
Serce systemów PCI (1212m, 1616 PCI) — karta 1010 PCI .................................... 83
Instalacja i oprogramowanie (dotyczy kart 0404 PCI, 1212m, 1616(m), 1820(m),
1616(m) PCI i PCMCIA) — PatchMix DSP .............................................................. 88
0404 USB — interfejs audio na złączu USB 2.0 — idealny dla laptopa
i stacjonarnego peceta ............................................................................................... 95
Rozdział 4. Urządzenia MIDI, głośniki, słuchawki i mikrofon ............................ 101
Kilka ogólnych uwag o instrumentach MIDI ................................................................ 101
Klawiatura, liczba klawiszy i ich mechanika .......................................................... 102
Z jakich głównych elementów składa się syntezator (keyboard, pianino cyfrowe) ........ 103
Podział instrumentów .............................................................................................. 103
Moduł brzmieniowy — instrument bez klawiatury ................................................ 107
Klawiatura sterująca (ang. Masterkeyboard) .......................................................... 109
E-MU Xboard .......................................................................................................... 109
Pianino cyfrowe, syntezator, keyboard jako klawiatura sterująca .......................... 117
Jakie urządzenia wybrać do odsłuchu? .......................................................................... 118
Monitory bliskiego pola (ang. near field monitors) ................................................ 119
Zestaw głośników (od 4.1 do 7.1) ........................................................................... 121
Słuchawki ...................................................................................................................... 122
Mikrofony ...................................................................................................................... 123
Rozdział 5. Muzyczne instrumenty programowe ............................................... 125
VST — rewolucja firmy Steinberg ................................................................................ 125
DXi ................................................................................................................................ 126
Stand-alone (instrument jako samodzielna aplikacja) ................................................... 127
Próba klasyfikacji wirtualnych instrumentów ............................................................... 127
Instrument wirtualny — druga młodość legend sprzętowych z lat siedemdziesiątych
i osiemdziesiątych .......................................................................................................... 131
Wirtualne instrumenty typu Multitimbral ...................................................................... 140
Sample Tank 2.2 XL (L) ......................................................................................... 141
Sonik Synth 2 .......................................................................................................... 157
Spis treści
7
Wirtualna perkusja ......................................................................................................... 164
Wirtualna orkiestra ........................................................................................................ 165
Garritan Personal Orchestra (GPO) ......................................................................... 165
Philharmonik Miroslav™ — potężna orkiestra ...................................................... 173
Rozdział 6. Sekwencery i wirtualne studia muzyczne ....................................... 183
Storm 3 — wirtualne studio muzyczne nie tylko dla początkujących .......................... 187
Podstawy obsługi ..................................................................................................... 188
Cubase LE ...................................................................................................................... 205
Podstawy obsługi programu i instalacja .................................................................. 206
Rozdział 7. Edytory audio ............................................................................... 227
Wavelab Lite .................................................................................................................. 227
Zgrywamy zawartość płyt winylowych i kaset audio ............................................. 228
Audacity — darmowy edytor audio .............................................................................. 237
WaveStudio — edytor audio firmy Creative ................................................................. 241
Rozdział 8. Edytory nutowe ............................................................................ 245
Score — niedościgniony ideał ....................................................................................... 246
Finale vs. Sibelius — który jest lepszy? .......................................................................... 246
Sibelius 4 — świetna jakość i prostota obsługi ............................................................. 247
Obsługa programu w pigułce .................................................................................. 247
Opcje i edycja dokumentu ....................................................................................... 274
Edycja zapisu nutowego .......................................................................................... 282
Chcesz wiedzieć więcej o Sibeliusie? ..................................................................... 291
Finale — ogromne możliwości edycji ........................................................................... 291
Finale — grupa programów kierowana do szerokiego grona odbiorców ............... 291
Co nowego w wersji 2007? ..................................................................................... 291
Finale dla początkujących: PrintMusic 2007 — rozwiązanie w rozsądnej cenie ....... 296
Chcesz dowiedzieć się więcej o programie Finale? ................................................ 297
Rozdział 9. Popularne programy do odtwarzania plików audio,
ich konwersji oraz nagrywania ...................................................... 299
Odtwarzacze i narzędzia do konwersji (kompresji) plików audio ................................ 299
Windows Media Player 11 ...................................................................................... 299
Winamp ................................................................................................................... 307
Musicmatch Jukebox 10 .......................................................................................... 313
CDex 1.5 .................................................................................................................. 320
Nagrywanie płyt CD (DVD) i wirtualne napędy ........................................................... 326
Nero Express ........................................................................................................... 326
Daemon Tool ........................................................................................................... 334
Rozdział 10. Oprogramowanie edukacyjne — przegląd ...................................... 337
Kształcenie słuchu (ang. ear training) ........................................................................... 337
EarMaster 5 Pro oraz EarMaster 5 School .............................................................. 338
Auralia ..................................................................................................................... 350
Komputer a nauka gry na instrumentach muzycznych .................................................. 352
SmartMusic ............................................................................................................. 353
Finale Performance Assessment (FPA) ................................................................... 354
Programy do nauki gry na gitarze i pianinie (keyboardzie) .................................... 356
Sibelius Educational Suite ............................................................................................. 357
Auralia 3 .................................................................................................................. 357
Sibelius Student ....................................................................................................... 357
Musition 3 ............................................................................................................... 357
Instruments .............................................................................................................. 358
8
Komputerowe studio muzyczne i nie tylko. Przewodnik
Compass .................................................................................................................. 361
Star Class ................................................................................................................. 362
Groovy Shapes ........................................................................................................ 362
Encyklopedie i słowniki muzyczne ............................................................................... 363
Czy edytor nutowy bądź sekwencer może być programem edukacyjnym? .................. 363
Skorowidz .................................................................................... 365
Zgłoś jeśli naruszono regulamin