Zasady bezpiecznego zachowania w szkole 1-3_m2__wstep.pdf
(
118 KB
)
Pobierz
modul_2a.QXD
MODUŁ II
Magdalena Mierzbiczak
bezpiecznego
zachowania
w szkole
Zasady
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
MODUŁ II
TEMAT:
Zasady bezpiecznego zachowania
w szkole
PRZEZNACZONY DLA:
uczniów klas I − III szkoły podstawowej
CZAS REALIZACJI:
na każdym poziomie percepcyjnym około 15 − 20 godzin.
Temat dnia realizowany jest średnio w ciągu 3,6 h
CELE EDUKACYJNE:
– kształtowanie i promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia,
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania i zapobiegania
zagrożeniom w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
– propagowanie bezpiecznego zachowania na co dzień.
ZAKRES TEMATYCZNY:
– bezpieczne poruszanie się w budynku szkolnym,·
– rozważne korzystanie z urządzeń sportowych,·
– zasady bezpiecznej zabawy,·
– podstawy relacji społecznych w grupie rówieśniczej,·
– okazywanie, kontrolowanie własnych uczuć i emocji.
LITERATURA:
1. „Żyj bezpiecznie”, Program Profilaktyki i Zapobiegania Skutkom Oparzeń, Dla klas I−VI Szkoły
Podstawowej. Program przygotowany przez Procter & Gamble, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000.
2. „Pierwsze kroki”, Jak uczyć o prawach człowieka. Human Rights Education Team, Londyn 1997.
3. Adam Łopatka, „Dziecko. Jego prawa człowieka”, Polskie Wyd. Prawne, Warszawa 2000.
4. Elizabeth Fenwich, „Matka i dziecko. Vademecum”, Letter Perfect International, Warszawa 1991.
5. „Jak żyć z ludźmi”, Program profilaktyczny dla młodzieży, MEN, Warszawa 1999.
6. „Gry i ćwiczenia terapeutyczne”, MEN, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1987.
7. „Wielkopolski Program Prewencyjny ,Bezpieczna Szkoła’”, Wydział Prewencji, Komenda Wojewódzka
Policji w Poznaniu.
8. „Konwencja o Prawach Dziecka”, Polski Komitet UNICEF, Stowarzyszenie Konwencji Praw Dziecka,
Warszawa 1992.
9. „Środowiskowy program wychowania zdrowotnego”. Akademia Medyczna, Lublin 1977.
10. Vopel Klaus, „Poradnik dla prowadzących grupy”, Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Wyd. Jedność,
Kielce 1999.
11. „Songs, Games and Stories from Around the World”, Zbiór piosenek, historyjek i gier dla dzieci.
Goodman H. ed., Londyn 1990.
12. Portal internetowy: „Medyczne Piccolo”, www.matkris.republika.pl/zabawka.htm
13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19.10.2001r., informator internetowy,
www.abc.com.pl/serwis/du/2001/1617.htm
56
MODUŁ II
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
MOJA SZKO£A
1.
Poznajemy szko³ê
i jej pracowników
– zwiedzanie budynku
szkolnego,
– zapoznanie
z rozmieszczeniem
pomieszczeñ
i ich przeznaczeniem,
Uczeñ:
– potrafi swobodnie
i
bezpiecznie
poruszaæ
siê po szkole,
– wycieczka
po szkole,
– pokaz,
– rozmowa
kierowana,
–
w³aœciwie zachowuje siê
w poznanych
pomieszczeniach
,
– pracownicy szko³y
(dyrektor, sekretarka,
woŸny, pielêgniarka),
– obserwacja,
– umie korzystaæ
z urz¹dzeñ szkolnych
(szatnia, toaleta),
– zabawy
dramowe,
naœladowcze,
– lektura szkolna
„Jacek, Wacek
i Pankracek”,
– estetyka pomieszczeñ,
– poznanie kole¿anek
i kolegów z klasy,
– umiejêtnoœæ
autoprezentacji,
– zna pracowników szko³y
i ich zawody,
– umie podaæ pe³n¹ nazwê
szko³y,
– wiersze.
– klasa i jej wyposa¿enie,
– szanuje rzeczy swoje
i kolegów, dba o mienie
szkolne,
–
w³aœciwy stosunek
do mienia spo³ecznego
i osobistego
– zna terminy: klasa,
meble, przybory szkolne,
dekoracja,
– zwraca siê po imieniu
do kolegów.
2.
Otoczenie mojej
szko³y
– obserwacja budynku
szko³y i jej otoczenia,
– zna zasady organizuj¹ce
spo³ecznoœæ szkoln¹
i przestrzega ich,
– spacer wokó³
budynku
szkolnego,
– poszanowanie urz¹dzeñ,
obiektów i przyrody wokó³
szko³y;
bezpieczne
korzystanie z nich
,
–
zagro¿enia
wynikaj¹ce
z lekkomyœlnego k
orzystania z urz¹dzeñ
sportowych,
– aktywnie obserwuje
otaczaj¹ce œrodowisko,
– nazywa elementy
budynku szkolnego,
– pogadanka,
–
program
„Cukierki”
– wczesna
profilaktyka
,
– zna adres i numer
szko³y,
– program
edukacyjny
A. Ko³odziejczyka
dla klas I - III
– ulubione miejsca
do zabawy (boisko,
podwórko,
–
zna i przestrzega zasad
bezpieczeñstwa
w czasie zabaw
na boisku i podwórku
,
– zna zasady kontaktów
z nieznajomymi podczas
zabaw.
– kontakty z nieznajomymi
57
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
SAMODZIELNI,
PRACOWICI
I POMYS£OWI
1.
W klasie
– klasa lekcyjna jako
miejsce nauki i zabawy,
– integracja zespo³u
klasowego,
– organizacja ¿ycia w klasie
i w szkole (lekcja, przerwa),
–
kontrakt uczniowski
,
ustalenie i przestrzeganie
zasad bezpieczeñstwa
w szkole, w czasie zajêæ
i podczas przerw,
– ³ad i porz¹dek wokó³
miejsca pracy; praca
dy¿urnego,
– STATUT SZKO£Y,
REGULAMIN UCZNIOWSKI,
– zasady wspó³¿ycia
w grupie rówieœniczej
i s¹siedzkiej,
– budowanie wiêzi
kole¿eñskich
i przyjacielskich,
– rozumienie pojêcia dobry
kolega,
– rozwijanie wyobraŸni
uczniów.
Uczeñ:
– potrafi wspó³¿yæ
i wspó³dzia³aæ w zespole
klasowym,
– zna zwyczaje przyjête
w szkole i w klasie,
– potrafi utrzymaæ ³ad
i porz¹dek w tornistrze
i na ³awce,
– zna zasady
przygotowywania
stanowiska do pracy;
porz¹dkuje je po
zakoñczeniu pracy,
–
bezpiecznie pos³uguje
siê no¿yczkami i innymi
narzêdziami
,
– zna czynnoœci dy¿urnego,
–
potrafi sprawnie ustawiæ
siê w rzêdzie, w parach,
w kole,
– potrafi zachowywaæ siê
bezpiecznie na korytarzu
szkolnym;
bezpiecznie
bawi siê na przerwach
.
– Burza mózgów –
wspólne
opracowanie
kontraktu
uczniowskiego,
– omawianie
KODEKSU
UCZNIA,
2.
Poznajê prawa
i obowi¹zki
ucznia
3.
Co to znaczy, byæ
dobrym koleg¹?
– omawianie lektury
szkolnej (wybór
nauczyciela),
– scenki dramowe,
– wystêp teatrzyku
szkolnego,
–
pogadanka
z pedagogiem
szkolnym
.
KTO SIÊ CZUBI,
TEN SIÊ LUBI
1.
Wspólnie bawimy
siê na podwórku,
w domu
i w szkole.
– poznanie znaczenia s³ów:
przyjaŸñ, kole¿eñstwo,
sympatia, radoϾ, smutek,
–
pierwsza pomoc
w przypadku skaleczenia,
otarcia, krwotoku z nosa,
omdlenia
,
– umie w sytuacjach
¿yciowych pos³ugiwaæ siê
s³owami: przepraszam,
proszê, dziêkujê,
– umie oceniæ zachowanie
kolegi,
– liczy siê z potrzebami
kolegów,
– wie, co jest korzystne dla
zespo³u klasowego,
– umie pogodziæ
indywidualnoϾ z interesem
grupy,
– w sposób w³aœciwy reaguje
na krzywdê wyrz¹dzan¹
innym,
– posiada umiejêtnoœæ
jasnego formu³owania
w³asnych s¹dów,
– wie, ¿e ci¹gle powinien
pracowaæ nad rozwojem
swojego intelektu
– rozmowy,
– pogadanki,
– gry dramowe
(Jak przepraszaæ,
K³ótnia z koleg¹,
Podaj rêkê na
zgodê),
– zabawy
pantomimiczne,
– zabawy
integruj¹ce,
– æwiczenia
na podstawie
podrêcznika
pierwszej pomocy
dla klas I - III,
„Ma³y
ratowniczek”
(programy
profilaktyczne).
2.
Poznajemy
sytuacje
sprzyjaj¹ce
nawi¹zywaniu
przyjaŸni. Czym
jest przyjaŸñ?
– umiejêtnoœæ okazywania
i kontrolowania emocji,
– sposoby rozwi¹zywania
konfliktów i formy
kulturalnego godzenia siê,
– cechy charakteru, których
nie lubimy u innych,
3.
Jak okazywaæ
sympatiê? „Nie
czyñ drugiemu,
co tobie niemi³e”
– ¿art – jaki powinien lub
mo¿e byæ?
–
zgodna i kulturalna
zabawa warunkiem
bezpieczeñstwa w³asnego
i innych
.
58
Plik z chomika:
hantajo
Inne pliki z tego folderu:
COBRTI INSTAL Zeszyt 01_Zabezpieczenie przed wtornym za nieczyszczeniem.pdf
(2110 KB)
COBRTI INSTAL Zeszyt 02_Wytyczne projektowania inst co.pdf
(2940 KB)
COBRTI INSTAL Zeszyt 03_Sieci wodociagowe.pdf
(945 KB)
COBRTI INSTAL Zeszyt 04_Sieci cieplowicze preizolowane.pdf
(2159 KB)
COBRTI INSTAL Zeszyt 05_Inst wentylacyjne.pdf
(1167 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
AKWARIA
architektura wnętrz
auto
automatyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin