Zasady bezpiecznego zachowania w szkole 1-3_m2__wstep.pdf

(118 KB) Pobierz
modul_2a.QXD
MODUŁ II
Magdalena Mierzbiczak
bezpiecznego
zachowania
w szkole
Zasady
33475937.051.png 33475937.062.png 33475937.069.png 33475937.070.png 33475937.001.png
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
MODUŁ II
TEMAT:
Zasady bezpiecznego zachowania
w szkole
PRZEZNACZONY DLA: uczniów klas I − III szkoły podstawowej
CZAS REALIZACJI:
na każdym poziomie percepcyjnym około 15 − 20 godzin.
Temat dnia realizowany jest średnio w ciągu 3,6 h
CELE EDUKACYJNE:
– kształtowanie i promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia,
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania i zapobiegania
zagrożeniom w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
– propagowanie bezpiecznego zachowania na co dzień.
ZAKRES TEMATYCZNY: – bezpieczne poruszanie się w budynku szkolnym,·
– rozważne korzystanie z urządzeń sportowych,·
– zasady bezpiecznej zabawy,·
– podstawy relacji społecznych w grupie rówieśniczej,·
– okazywanie, kontrolowanie własnych uczuć i emocji.
LITERATURA:
1. „Żyj bezpiecznie”, Program Profilaktyki i Zapobiegania Skutkom Oparzeń, Dla klas I−VI Szkoły
Podstawowej. Program przygotowany przez Procter & Gamble, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000.
2. „Pierwsze kroki”, Jak uczyć o prawach człowieka. Human Rights Education Team, Londyn 1997.
3. Adam Łopatka, „Dziecko. Jego prawa człowieka”, Polskie Wyd. Prawne, Warszawa 2000.
4. Elizabeth Fenwich, „Matka i dziecko. Vademecum”, Letter Perfect International, Warszawa 1991.
5. „Jak żyć z ludźmi”, Program profilaktyczny dla młodzieży, MEN, Warszawa 1999.
6. „Gry i ćwiczenia terapeutyczne”, MEN, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1987.
7. „Wielkopolski Program Prewencyjny ,Bezpieczna Szkoła’”, Wydział Prewencji, Komenda Wojewódzka
Policji w Poznaniu.
8. „Konwencja o Prawach Dziecka”, Polski Komitet UNICEF, Stowarzyszenie Konwencji Praw Dziecka,
Warszawa 1992.
9. „Środowiskowy program wychowania zdrowotnego”. Akademia Medyczna, Lublin 1977.
10. Vopel Klaus, „Poradnik dla prowadzących grupy”, Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Wyd. Jedność,
Kielce 1999.
11. „Songs, Games and Stories from Around the World”, Zbiór piosenek, historyjek i gier dla dzieci.
Goodman H. ed., Londyn 1990.
12. Portal internetowy: „Medyczne Piccolo”, www.matkris.republika.pl/zabawka.htm
13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19.10.2001r., informator internetowy,
www.abc.com.pl/serwis/du/2001/1617.htm
56
33475937.002.png 33475937.003.png 33475937.004.png 33475937.005.png 33475937.006.png 33475937.007.png 33475937.008.png 33475937.009.png 33475937.010.png 33475937.011.png 33475937.012.png 33475937.013.png 33475937.014.png 33475937.015.png 33475937.016.png 33475937.017.png 33475937.018.png 33475937.019.png 33475937.020.png 33475937.021.png 33475937.022.png 33475937.023.png 33475937.024.png 33475937.025.png 33475937.026.png 33475937.027.png 33475937.028.png 33475937.029.png 33475937.030.png 33475937.031.png 33475937.032.png 33475937.033.png 33475937.034.png 33475937.035.png 33475937.036.png 33475937.037.png 33475937.038.png 33475937.039.png 33475937.040.png 33475937.041.png 33475937.042.png 33475937.043.png 33475937.044.png 33475937.045.png 33475937.046.png 33475937.047.png 33475937.048.png 33475937.049.png
MODUŁ II
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
MOJA SZKO£A
1.
Poznajemy szko³ê
i jej pracowników
– zwiedzanie budynku
szkolnego,
– zapoznanie
z rozmieszczeniem
pomieszczeñ
i ich przeznaczeniem,
Uczeñ:
– potrafi swobodnie
i bezpiecznie poruszaæ
siê po szkole,
– wycieczka
po szkole,
– pokaz,
– rozmowa
kierowana,
w³aœciwie zachowuje siê
w poznanych
pomieszczeniach ,
– pracownicy szko³y
(dyrektor, sekretarka,
woŸny, pielêgniarka),
– obserwacja,
– umie korzystaæ
z urz¹dzeñ szkolnych
(szatnia, toaleta),
– zabawy
dramowe,
naœladowcze,
– lektura szkolna
„Jacek, Wacek
i Pankracek”,
– estetyka pomieszczeñ,
– poznanie kole¿anek
i kolegów z klasy,
– umiejêtnoœæ
autoprezentacji,
– zna pracowników szko³y
i ich zawody,
– umie podaæ pe³n¹ nazwê
szko³y,
– wiersze.
– klasa i jej wyposa¿enie,
– szanuje rzeczy swoje
i kolegów, dba o mienie
szkolne,
w³aœciwy stosunek
do mienia spo³ecznego
i osobistego
– zna terminy: klasa,
meble, przybory szkolne,
dekoracja,
– zwraca siê po imieniu
do kolegów.
2.
Otoczenie mojej
szko³y
– obserwacja budynku
szko³y i jej otoczenia,
– zna zasady organizuj¹ce
spo³ecznoœæ szkoln¹
i przestrzega ich,
– spacer wokó³
budynku
szkolnego,
– poszanowanie urz¹dzeñ,
obiektów i przyrody wokó³
szko³y; bezpieczne
korzystanie z nich ,
zagro¿enia wynikaj¹ce
z lekkomyœlnego k
orzystania z urz¹dzeñ
sportowych,
– aktywnie obserwuje
otaczaj¹ce œrodowisko,
– nazywa elementy
budynku szkolnego,
– pogadanka,
program
„Cukierki”
– wczesna
profilaktyka ,
– zna adres i numer
szko³y,
– program
edukacyjny
A. Ko³odziejczyka
dla klas I - III
– ulubione miejsca
do zabawy (boisko,
podwórko,
zna i przestrzega zasad
bezpieczeñstwa
w czasie zabaw
na boisku i podwórku ,
– zna zasady kontaktów
z nieznajomymi podczas
zabaw.
– kontakty z nieznajomymi
57
33475937.050.png 33475937.052.png 33475937.053.png 33475937.054.png 33475937.055.png 33475937.056.png 33475937.057.png 33475937.058.png 33475937.059.png 33475937.060.png
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
SAMODZIELNI,
PRACOWICI
I POMYS£OWI
1.
W klasie
– klasa lekcyjna jako
miejsce nauki i zabawy,
– integracja zespo³u
klasowego,
– organizacja ¿ycia w klasie
i w szkole (lekcja, przerwa),
kontrakt uczniowski ,
ustalenie i przestrzeganie
zasad bezpieczeñstwa
w szkole, w czasie zajêæ
i podczas przerw,
– ³ad i porz¹dek wokó³
miejsca pracy; praca
dy¿urnego,
– STATUT SZKO£Y,
REGULAMIN UCZNIOWSKI,
– zasady wspó³¿ycia
w grupie rówieœniczej
i s¹siedzkiej,
– budowanie wiêzi
kole¿eñskich
i przyjacielskich,
– rozumienie pojêcia dobry
kolega,
– rozwijanie wyobraŸni
uczniów.
Uczeñ:
– potrafi wspó³¿yæ
i wspó³dzia³aæ w zespole
klasowym,
– zna zwyczaje przyjête
w szkole i w klasie,
– potrafi utrzymaæ ³ad
i porz¹dek w tornistrze
i na ³awce,
– zna zasady
przygotowywania
stanowiska do pracy;
porz¹dkuje je po
zakoñczeniu pracy,
bezpiecznie pos³uguje
siê no¿yczkami i innymi
narzêdziami ,
– zna czynnoœci dy¿urnego,
potrafi sprawnie ustawiæ
siê w rzêdzie, w parach,
w kole,
– potrafi zachowywaæ siê
bezpiecznie na korytarzu
szkolnym; bezpiecznie
bawi siê na przerwach .
– Burza mózgów –
wspólne
opracowanie
kontraktu
uczniowskiego,
– omawianie
KODEKSU
UCZNIA,
2.
Poznajê prawa
i obowi¹zki
ucznia
3.
Co to znaczy, byæ
dobrym koleg¹?
– omawianie lektury
szkolnej (wybór
nauczyciela),
– scenki dramowe,
– wystêp teatrzyku
szkolnego,
pogadanka
z pedagogiem
szkolnym .
KTO SIÊ CZUBI,
TEN SIÊ LUBI
1.
Wspólnie bawimy
siê na podwórku,
w domu
i w szkole.
– poznanie znaczenia s³ów:
przyjaŸñ, kole¿eñstwo,
sympatia, radoϾ, smutek,
pierwsza pomoc
w przypadku skaleczenia,
otarcia, krwotoku z nosa,
omdlenia ,
– umie w sytuacjach
¿yciowych pos³ugiwaæ siê
s³owami: przepraszam,
proszê, dziêkujê,
– umie oceniæ zachowanie
kolegi,
– liczy siê z potrzebami
kolegów,
– wie, co jest korzystne dla
zespo³u klasowego,
– umie pogodziæ
indywidualnoϾ z interesem
grupy,
– w sposób w³aœciwy reaguje
na krzywdê wyrz¹dzan¹
innym,
– posiada umiejêtnoœæ
jasnego formu³owania
w³asnych s¹dów,
– wie, ¿e ci¹gle powinien
pracowaæ nad rozwojem
swojego intelektu
– rozmowy,
– pogadanki,
– gry dramowe
(Jak przepraszaæ,
K³ótnia z koleg¹,
Podaj rêkê na
zgodê),
– zabawy
pantomimiczne,
– zabawy
integruj¹ce,
– æwiczenia
na podstawie
podrêcznika
pierwszej pomocy
dla klas I - III,
„Ma³y
ratowniczek”
(programy
profilaktyczne).
2.
Poznajemy
sytuacje
sprzyjaj¹ce
nawi¹zywaniu
przyjaŸni. Czym
jest przyjaŸñ?
– umiejêtnoœæ okazywania
i kontrolowania emocji,
– sposoby rozwi¹zywania
konfliktów i formy
kulturalnego godzenia siê,
– cechy charakteru, których
nie lubimy u innych,
3.
Jak okazywaæ
sympatiê? „Nie
czyñ drugiemu,
co tobie niemi³e”
– ¿art – jaki powinien lub
mo¿e byæ?
zgodna i kulturalna
zabawa warunkiem
bezpieczeñstwa w³asnego
i innych .
58
33475937.061.png 33475937.063.png 33475937.064.png 33475937.065.png 33475937.066.png 33475937.067.png 33475937.068.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin