mediacja.doc

(20 KB) Pobierz

Ćwiczenia 5

MEDIACJE W PRAWIE CYWILNYM I KARNYM
Mediacja – procedura rozwiązywania konfliktów, gdzie mediator podejmuje próby nawiązania porozumienia między dwoma stronami; zadaniem mediatora jest stworzenie atmosfery do wypowiedzi obydwu zainteresowanych.
 

Mediator nie jest ekspertem od rozwiązań – jest ekspertem od procedury.


Mediator musi być osobą neutralną (nie może wskazywać gotowych rozwiązań wg niego właściwych) i bezstronna (nie faworyzuje i nie krzywdzi)
Koszt mediacji (do podziału)
- 220 zł => wskazanie przez organizację pozarządową
- 120 zł => wskazanie przez sąd (za pierwsze spotkanie) kolejne 80 zł

Sprawy do mediacji
- opieka nad niepełnosprawnym
- rozwód, separacja (opieka nad dziećmi)
- ofiara i sprawca przestępstwa

Karta etyczna mediatorów-> Mediacja jest porozumieniem
↓                                         ↓
wyznacza granice         pozwala ocenić
postępowania                postępowanie mediatorów
mediatora                     

Mediacja może być wszczęta za zgodą lub na wniosek stron lub wskutek nakazu sądu.
Obydwie strony powinny zaakceptować osobę mediatora.


Mediator musi poinformować o:
- kosztach mediacji
- ilości spotkań
- czasie spotkań

Mediator może odmówić podjęcia się mediacji w ciągu tygodnia od otrzymania „zlecenia”

Kto może być mediatorem:
- osoba o kompetencjach mediatora (posiadająca doświadczenie życiowe)
- osoba z kompetencjami społecznymi ( empatia, komunikacja, akceptacja decyzji)
- osoba dochowująca tajemnicy (niszczenie notatek)
- osoba pokorna ( umiejętność przyjmowania indywidualnych punktów widzenia)
- osoba łagodna
- osoba sprawiedliwa

Wymagania wobec mediatora → nie robić nic, co wykracza poza sprawę mediacyjną, wiedzieć co we mnie dobre a co złe (wiem w czym jestem dobry) wiedzieć na czym polega bycie dobrym mediatorem.

Sprawy nie można obligatoryjnie kierować do mediacji.

 
Zasady mediacji:
1. Fachowość 
2. Dobrowolność
3. Akceptacja
4. Indywidualizacja       

Mediacja w procedurze cywilnej:
- dobrowolna
- prowadzona na zasadzie umowy, także z postępowanie sądu
- mediatorem może być osoba fizyczna o pełni praw
- dobrze określony przedmiot mediacji
- mediacja nie jest procedurą jawną
- mediator może domagać się wynagrodzenia lub zwrotu kosztów np. dojazdu
- sąd może skierować sprawę do mediacji tylko raz
- sędzia mówi o terminie/czasie mediacji (najczęściej miesiąc, choć może przedłużyć)
- zgodę mediacyjną można odrzucić (gdy zgoda mediacyjna nie jest zgodna z prawem)
- umowa mediacyjna jest wiążąca
- mediator nie może być świadkiem w sądzie, chyba ze obydwie strony zgodzą się.

Mediacja w sprawach karnych:
- nie ma pojęcia „konflikt” jest „przestępstwo”
- wprowadzona w 1997 roku rozszerzony zakres mediacji od 2003 roku
- na każdym etapie postępowania można rozpocząć mediacje
- w sprawach z oskarżenia publicznego, prywatnego, z orzeczenia pozbawiania wolności.
- obydwie strony muszą być gotowe na mediację
- sprawca nie musi przyznać się do winy, może przyznać się tylko do pewnych faktów
- może zakończyć się porozumieniem (nie musi)
- jest dobrowolna
- wielokrotność
- mediator to osoba po 26 roku życia, która ma obywatelstwo polskie, nieposzlakowaną opinię, nie popełniła przestępstwa umyślnego.
- mediatorem nie może być sędzia, prawnik, adwokat, aplikant
- mediator stwarzający porozumienie musi zawrzeć: sygnaturę, podstawowę informację
- za zgodą sędziego mediator może mieć wgląd w informację i materiały dowodowe.

Co daje mediacja sprawcy?
- uświadamia winę
- pozwala zrekompensować winę

1997 r – Kodeks Karny Wykonawczy
1974 r – pierwsza sprawa mediacyjna (Kanada)

5 rodzajów konfliktów, gdzie wchodzi mediator:
- konflikt danych (osoba ma nieprawdziwe informacje o drugiej stronie)
- konflikt relacji (gdy dwie strony myślą stereotypowo)
- konflikt wartości ( w sprawach majątkowych)
- konflikt strukturalny
- konflikt interesów (któraś ze stron nie ma zaspokojonej konkretnej potrzeby)

Zadaniem mediatora jest rozpoznanie konfliktów, późnej mediacje.

Strategie mediacji:
1. Strategia pozycyjna – obydwie strony uważają się za wrogów (zwalczanie się)
2. Strategia problemowa – chęć do rozwiązania problemu

Techniki negocjacji:
- „balon próbny” - możliwie umiarkowane górne wymagnia
- imadło – każda ze stron posługuje się hasłami
- odwoływanie się do wyższych instancji
- rzut na taśmę – jedna ze stron uzależnia dalszy tok mediacji od ustępstwa
- ekstremalne stanowisko wstępne – wygórowane żądania początkowe
- opóźnianie rozmów – gdy jednej ze stron zależy na czasie
- ziarenko po ziarenku
 

Zachowania osób na spotkaniu mediacyjnym
- gra w eksperta
- darmowa przysługa
- dobry i zły policjant
- podważanie kompetencji drugiej strony (wskazywanie niewiarygodności)
- gra na poczucie desperacji (ukazanie negatywów odrzucenie propozycji)

Nakazy negocjacji:
1. Ustępuj powoli
2.Ustępuj coraz mniej
3. Ustępuj w sprawach mało ważnych
4. Nie wycofuj się z podjętych decyzji
5. Nigdy nie ustępuj pierwszy

Białe kłamstwa – mówienie komuś czegoś innego niż myślimy, kłamstwa towarzyskie.

 

Negocjacje                   → mediacja                           → konferencja naprawcza
        ↓                                     ↓                                                                     
poszkodowany               poszkodowany                                           poszkodowany -sprawca
sprawca                                    sprawca                                                     mediator
                                                 mediator                                                        poszkodowani pośrednio
                                                                                                                rodzina
 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin