Odczyt wykresówek.pdf

(1090 KB) Pobierz
s2
Przewodnik do odczytu oryginalnych
wykresówek VDO (Kienzle)
2179196.010.png 2179196.011.png 2179196.012.png 2179196.013.png
Spis treœci
Strona
Wstêp ...............................................................................................................................3
Dane i informacje na oryginalnych wykresówkach Kienzle.................................................4-9
Odczyt wzrokowy...............................................................................................................10-17
Rozpoznawanie manipulacji i zafa³szowañ.........................................................................18-23
Automatyczny odczyt zapisu na wykresówce......................................................................24
Mikroskopowy odczyt wykresówek ...............................................................................25-28
Tolerancje przy odczycie wykresówek...............................................................................29
Przyrz¹dy pomocnicze do odczytu wykresówek / do kontroli tachografów......................................30
Przepisy prawne o tachografach.........................................................................................31
Nowe opakowanie z 1000-em oryginalnych wykresówek Kienzle.......................................32
Informacje przygotowano za zgod¹ i na podstawie materia³ów
firmy SIEMENS VDO przez przedstawicielstwo firmy SIEMENS VDO w Polsce
“DRABPOL”Sp. jawna
P. Drabczyñski i J. Ludwin
ul. Jagielloñska 67/71
42-200 Czestochowa
tel. (34) 366 00 22
fax (34) 366 01 02
E-mail centrala@drabpol.pl
www.drabpol.pl
Wykorzystanie, przedruk i kopiowanie bez zgody zabronione!
2179196.001.png
Wstêp
Ogólnie o tachografach EC
i wykresówkach
Obowi¹zek monta¿u
i stosowania tachografów EC
VDO KIENZLE opracowuje i produkuje od ponad
60 lat tachografy wykorzystywane do zapisu na
wykresówce czasów kierowania pojazdem i
czasów odpoczynku, prêdkoœci i innych
opcjonalnie mo¿liwych stanów i wielkoœci.
Tachograf w wersji „EC” ma du¿e znaczenie przy
kontroli przepisów socjalnych w ruchu drogowym
(Zarz¹dzenie VO (EWG) nr 3820/85. Tachografy
EC odpowiadaj¹ ustaleniom Unii Europejskiej
okreœlonym w Zarz¹dzeniu VO (EWG) Nr.3821/85
dotycz¹cym tachografów.
Czas kierowania pojazdem
„pozosta³e czasy pracy” poza kierowaniem
pasywny czas pracy (czas dy¿uru)
„czas odpoczynku”i przerw w pracy
(przerwy w pracy i okresy odpoczynku maj¹ taki
sam symbol)
W automatycznych tachografach EC symbol „czas
kierowania pojazdem” nie wystêpuje, poniewa¿
zapis nastêpuje automatycznie wraz z ruszeniem
pojazdu. Zapis grup czasowych odbywa siê tam w
postaci belki (pasków) o ró¿nej szerokoœci, przy
czym najszersza belka oznacza czas kierowania
pojazdem, belka o œredniej szerokoœci „pozosta³e
czasy pracy” wê¿sza belka „ pasywny czas pracy”
a cienka kreska „pauzê/czas odpoczynku”
W urz¹dzeniach standardowych zapis nastêpuje w
ten sposób, ¿e ustawienie pokrêt³a grup
czasowych na dany symbol odpowiadaj¹cy
danemu rodzajowi pracy powoduje przesuniêcie
pisaka czasu pracy na odpowiednie pole na
wykresówce, na którym jest rejestrowana dana
czynnoϾ.
Istniej¹ tachografy wyposa¿one w pisak
dodatkowy, w których w zale¿noœci od typu tego
pisaka w obszarze pod wewnêtrzn¹ skal¹
czasow¹ na przedniej stronie wykresówki
rejestrowana jest praca dodatkowego urz¹dzenia
zamontowanego w pojeŸdzie, wzglêdnie na tylnej
stronie wykresówki s¹ rejestrowane obroty silnika
pojazdu. Zapis ten jest dopuszczalny i s³u¿y do
oceny ekonomicznej jazdy. Tak jak i same
tachografy tak i stosowane wykresówki musz¹ byæ
opatrzone odpowiednim znakiem kontrolnym
EWG (Art.6 V O EWG 3821/85).
Zarówno tachograf jak i wykresówki musz¹
posiadaæ zatwierdzenie typu wydane przez G³ówny
Urz¹d Miar.
Poza tym na tylnej stronie wykresówki s¹ podane
znaki kontrolne wszystkich urz¹dzeñ, w których
dana wykresówka mo¿e byæ stosowana.
Dodatkowo wykresówka musi posiadaæ taki sam
zakres prêdkoœci, co urz¹dzenie kontrolne i byæ
przystosowana do urz¹dzeñ standardowych i/lub
automatycznych.
W pojazdach wykorzystywanych do zawodowego
transportu osób i towarów o dopuszczalnej masie
ca³kowitej wiêcej ni¿ 3,5 t, poza nieweloma
wyj¹tkami, gdy pojazd jest dopuszczony do ruchu
we Wspólnocie Europejskiej monta¿ tachografu
EC jest nakazany przepisami
(VO EWG Nr 3821/85).
Dla okreœlonych wy³¹czonych prawem Wspólnoty
Europejskiej pojazdów nale¿y przestrzegaæ
monta¿u tachografu zgodnie z Umowa Europejsk¹
AETR. W Polsce istnieje obowi¹zek monta¿u
tachografów w pojazdach na podstawie
Rozporz¹dzenia Ministra Transportu i Gospodarki
Morskiej z dn. 1 kwietnia 1999 r. w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu
ich niezbêdnego wyposa¿enia (Dz.U.R.P. nr 44 z
15 maja 1999 r. pozycja. 432)
paragraf 11.1
pojazd samochodowy powinien byæ wyposa¿ony:
pkt. 15:
w urz¹dzenie rejestruj¹ce samoczynnie prêdkoœæ
jazdy, czas jazdy oraz postoju (tachograf);
dotyczy to:
a) pojazdu o dopuszczalnej masie ca³kowitej 9 t.
i powy¿ej, zarejestrowanego po raz pierwszy po
dniu 31 grudnia 1984 r.
b) pojazdu o dopuszczalnej masie ca³kowitej
3,5 t. , wyprodukowanego po dniu 31 grudnia
1999 r.
z wyj¹tkiem autobusu u¿ywanego w komunikacji
miejskiej oraz pojazdu Si³ Zbrojnych.
Obowi¹zek stosowania tachografów wynika z:
Cech¹ ró¿ni¹c¹ zwyk³e tachografy od tachografów
EC jest prze³¹cznik grup czasowych w
tachografach EC umo¿liwiaj¹cy rejestracjê
ró¿nych czasów pracy: jak czas kierowania
pojazdem, czas odpoczynku, pasywny czas pracy
oraz pozosta³e czasy pracy
.
Wykresówki tachografów s¹ dopasowane do
ró¿nych urz¹dzeñ. Dlatego dane typy wykresówek
mog¹ byæ stosowane tylko w okreœlonych
tachografach.
Zarówno tachografy jak i przynale¿ne do nich
podlegaj¹ dopuszczeniom
wydawanym przez upowa¿nione do tego urzêdy i
s¹ opatrzone odpowiednim znakiem kontrolnym.
Miejsce umieszczenia znaku kontrolnego i jego
rodzaj s¹ opisane w niniejszym przewodniku.
Poza ustawowo nakazan¹ rejestracj¹ ruchu
pojazdu i ró¿nych grup czasowych mo¿liwa jest
te¿ rejestracja zu¿ycia paliwa, przejechanych
odcinków drogi, obrotów silnika lub czasu
za³¹czenia dodatkowych urz¹dzeñ i agregatów, w
które wyposa¿ony jest pojazd. Tak wiêc, oprócz
ustawowo okreœlonego wykorzystania systemu
tachografu pojawia siê równie¿ jego zastosowanie
dla celów ekonomicznych. Do tego istniej¹ te¿
odpowiednie wykresówki.
D
Europejskiej Umowy AETR opublikowanej w
Dz.U. nr 94 z dn. 24.11.1999r. p. 1086;
USTAWY O CZASIE PRACY KIEROWCÓW
Dz.U. nr 123 z dn. 25.10.2001r. p. 1354 wraz z
póŸniejszymi zmianami;
Prze³¹cznik grup czasowych jest opisany
nastêpuj¹cymi symbolami:
USTAWY PRAWO O MIARACH
Dz.U. nr 63 z dn. 22.06.2001r. p. 636 wraz z
póŸniejszymi zmianami
przepisów wykonawczych publikowanych w
Biuletynie G³ównego Urzêdu Miar.
3
wykresówki
2179196.002.png
Dane i informacje
Struktura tarczy wykresówki
Wpisy rêczne
Przednia strona wykresówki
(od góry do do³u)
1. Imiê i nazwisko kierowcy (przed rozpoczêciem
jazdy)
2. Miejsce za³o¿enia wykresówki (przed
rozpoczêciem jazdy)
3. Miejsce wyjêcia wykresówki ( po zakoñczeniu
jazdy)
4. Data za³o¿enia wykresówki (przed
rozpoczêciem jazdy)
5. Data wyjêcia wykresówki (po zakoñczeniu
jazdy)
6. Numer rejestracyjny pojazdu (przed
rozpoczêciem jazdy)
7. Stan licznika kilometrów na koñcu jazdy (po
zakoñczeniu jazdy)
8. Stan licznika kilometrów przy rozpoczêciu
jazdy (przed rozpoczêciem jazdy)
9. Przejechane kilometry ( po zakoñczeniu jazdy)
Zapisy dokonywane przez urz¹dzenie
1. Zapis prêdkoœci
2. Grupy czasowe
3. Odcinki drogi (od ostrza do ostrza 10 km)
^
I. Grupy czasowe w urz¹dzeniach automatycznych
(czas kierowania pojazdem zapisywany
automatycznie przy rozpoczêciu jazdy)
szeroka belka: czas jazdy/kierowania
pojazdem
trochê wê¿sza belka: pozosta³e czynnoœci na
miejscu pracy
w¹ska belka: czas oczekiwania, czas pracy
jako drugi kierowca (nie kieruj¹cy aktualnie
pojazdem), czas snu w kabinie sypialnej
podczas jazdy (czas dy¿uru)
cienka linia: czasy przerw i odpoczynku
II. Grupy czasowe w urz¹dzeniu standardowym
(zamiennik dla ksi¹¿ki kontrolnej)
Czas kierowania pojazdem
pozosta³e czynnoœci na miejscu pracy
czas oczekiwania, czas pracy jako drugi nie
kieruj¹cy aktualnie kierowca, czas snu w kabinie
sypialnej podczas jazdy (czas dy¿uru)
Przerwy w pracy i odpoczynki
4
2179196.003.png 2179196.004.png 2179196.005.png 2179196.006.png
Wpisy rêczne
Tylna strona wykresówki
(od zewn¹trz do wewn¹trz)
1
1. Grupy czasowe (przy awarii funkcji rejestracji
grup czasowych)
2. Mo¿liwoœæ trzykrotnej zmiany pojazdu
- czas zegarowy zmiany pojazdu
- stan kilometrów po zakoñczeniu jazdy
- numer rejestracyjny pojazdu
- stan kilometrów przy rozpoczêciu jazdy
- przejechane kilometry
Zapis obrotów silnika na tylnej stronie
wykresówki
Urz¹dzenia z rejestracj¹ obrotów silnika kreœl¹ na
tylnej stronie diagram obrotów ( w urz¹dzeniach
dla dwóch kierowców na tarczy kierowcy 2).
5
2179196.007.png 2179196.008.png 2179196.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin