2007_kier_inwest_nowe_tech.pdf

(4534 KB) Pobierz
16_Raport_Pentor.indd
KIERUNKI INWESTOWANIA
W NOWOCZESNE TECHNOLOGIE
W PRZEDSIĘBIORSTWACH MSP
Raport z badania ankietowego
Warszawa, listopad 2007
Badanie Kierunku inwestowania w nowoczesne technologie w przedsiębiorstwach MSP
zoatało zrealizowane na zamówienie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Pen-
tor Research International i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
ZESPÓŁ AUTORSKI
Maciej Dzierżanowski
Małgorzata Rybacka
Stanisław Szultka
Renata Pasternak
Karolina Flaht
Maria Woźnicka
Sławomir Wilski
Łukasz Bielewicz
Agnieszka Rządca
WSPÓŁPRACA
Tomasz Brodzicki
Piotr Tamowicz
Jerzy Głuszyński
Piotr Kwiatkowski
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
© Copyright by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007
ISBN 978-83-60009-57-4
Wydanie I
Nakład 1 000 egzemplarzy
Przygotowanie do druku, druk i oprawa: Pasaż sp. z o.o.
ul. Rydlówka 24; 30-363 Kraków
tel.: 012 260 2000; fax: 012 260 2001
www.pasaz.com; e-mail: druk@pasaz.com
SPIS TREŚCI
Wstęp ...................................................................................................................................5
CELE BADANIA................................................................................................................................................5
METODOLOGIA BADANIA ...................................................................................................7
TECHNIKA BADAWCZA................................................................................................................................7
ETAP 1 – BADANIE DESK RESEARCH .......................................................................................................7
ETAP 2 – EMPIRYCZNE BADANIE ILOŚCIOWE ......................................................................................7
DOBÓR I WIELKOŚĆ PRÓBY .......................................................................................................................8
Podsumowanie – wyniki ekspertyzy ...............................................................................11
Podsumowanie – wyniki badania ankietowego ............................................................12
Wnioski i rekomendacje....................................................................................................19
Wyniki ekspertyzy – raport z badania Desk Research....................................................23
1. Nowe technologie a innowacyjność przedsiębiorstwa ........................................................... 23
2. Nakłady inwestycyjne polskich przedsiębiorstw ....................................................................... 24
3. Inwestycje polskich przedsiębiorstw w działalność innowacyjną ....................................... 26
4. Inwestycje polskich przedsiębiorstw w nowe technologie.................................................... 29
4.1. Technologia typu hard: maszyny i urządzenia......................................................................... 35
4.1.1. Środki automatyzacji produkcji ...................................................................................... 35
4.1.2. Technologie ICT .................................................................................................................... 36
4.2. Technologia typu soft: własność intelektualna ....................................................................... 41
4.2.1. Licencje .................................................................................................................................... 41
4.3. Działalność badawczo-rozwojowa............................................................................................... 43
5. Źródła nansowania inwestycji w nowe technologie .............................................................. 46
6. Bariery działalności innowacyjnej przedsiębiorstw .................................................................. 49
Literatura ....................................................................................................................................................... 51
Wyniki pomiaru innowacyjności – raport z badania ankietowego ...............................53
A. Pozycja konkurencyjna rm .............................................................................................................. 53
B. Inwestycje ................................................................................................................................................ 65
C. Bariery ograniczające wprowadzanie innowacji i inwestowanie
w nowe technologie ........................................................................................................................... 87
D. Poziom innowacyjności rmy .......................................................................................................... 89
E. Ochrona innowacji ............................................................................................................................... 94
F. Współpraca MSP z innymi podmiotami i instytucjami w zakresie
działalnościinnowacyjnej ................................................................................................................... 98
G. Technologie ICT ..................................................................................................................................103
H. Miejsce i rola innowacyjności w strategii rmy .......................................................................117
I. Wsparcie publiczne w procesach innowacyjnych .....................................................................120
J. Kapitał ludzki ........................................................................................................................................129
K. Metryczka – informacje o rmie .................................................................................................135
WSTĘP
CELE BADANIA
Celem zamówienia jest przeprowadzenie szczegółowej analizy planów inwestycyjnych pol-
skich małych i średnich przedsiębiorstw w obszarze nowoczesnych technologii. Badanie
o charakterze ilościowym służyło określeniu: jak przebiegał proces inwestowania w nowo-
czesne technologie, w jakim stopniu były wykorzystywane w tym procesie fundusze unijne,
jakie miejsce w strategiach małych i średnich przedsiębiorstw (w krótkim i długim okresie
czasu) mają inwestycje w nowe technologie, skali inwestycji w nowe technologie przez sektor
MSP (budżetu inwestycyjnego), głównych kierunków inwestowania przez przedsiębiorstwa
różnych branż, określeniu głównych barier inwestycyjnych w nowe technologie, określeniu
głównych źródeł nansowania tych inwestycji oraz planów pozyskania środków z funduszy
strukturalnych.
W efekcie przeprowadzonej ekspertyzy wstępnej dotyczącej stanu innowacyjności MSP
w Polsce zidenty kowane zostały następujące problemy szczegółowe:
Niska innowacyjność Polski na tle krajów EU
Dominacja inwestycji w technologię ucieleśnioną
Ograniczona liczba rm pozyskujących nowe technologie
Ograniczona współpraca z partnerami zewnętrznymi
Ograniczone wykorzystanie technologii ICT
Trudności w pozyskiwaniu kapitału
Brak wiedzy na temat dostępnego wsparcia publicznego
Zakres badania ankietowego obejmował następujące obszary tematyczne:
1. Pozycja konkurencyjna rmy
2. Inwestycje
3. Bariery
4. Poziom innowacyjności rmy
5. Ochrona innowacji
6. Współpraca
7. Technologie ICT
8. Miejsce i rola innowacyjności w strategii rmy
9. Wsparcie publiczne
10. Kapitał ludzki
11. Metryczka – informacje o rmie
5
93833032.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin