Szanowni Państwo,poniżej ogólne zagadnienia dotyczące przedmiotu - co będzie się działo na wykładach, akty prawne oraz literatura.Nie ma sensu przedyktowywać tego Państwu na wykładzie.Pozdrawiam serdecznie,Dorota Chromicka
Przedmiot: Informatyka w administracji
Cel: Zapoznanie z metodami i narzędziami informatyki stosowanymi w administracji publicznej. Wyjaśnienie sensu informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Omówienie znaczenia jakości danych w kontekście ekonomicznym i społecznym. Wyjaśnienie znaczenia postaci danych dla przebiegu procesów i realizacji spraw w administracji. Omówienie struktur, formatów i postaci danych. Przedstawienie narzędzi informatycznych stosowanych w administracji. Przykłady zastosowań informatyki w różnych instytucjach publicznych.
Tematy:
1. Informatyzacja administracji – cel i etapy dochodzenia do celu.
2. Postacie podstawowych danych opisujących terytorium, osoby fizyczne, osoby prawne, pojazdy – systemy dziedzinowe i rejestry przechowujące te dane.
3. Prawna regulacja formatów danych – i konsekwencje dla ekonomiki procesów administracji.
4. Dokument elektroniczny. Podpis elektroniczny. Prawne umocowanie podpisu elektronicznego – miejsca i przykłady zastosowań
5. Metody uwierzytelniania informacji. Elektroniczny system obiegu dokumentów.
6. Formaty podstawowych danych referencyjnych – cele regulacji i akty prawne regulujące formaty danych.
7. Miejsce Internetu we współczesnej administracji.
8. Elektroniczna Skrzynka Podawcza i elektroniczna kancelaria.
9. Przykłady systemów regionalnych w elektronicznej administracji.
Akty prawne:
1. Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z dnia 2005-02-17
2. Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 2001-09-06
3. Ustawa o podpisie elektronicznym z dnia 2001-09-18
4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej z dnia 2007-01-18
5. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010 z dnia 2007-03-28
6. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie niezbędnych elementów struktury dokumentów elektronicznych z dnia 2006-10-30
7. Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, tj. z dnia 2006-05-16
8. Rozporządzenie Ministra Nauki i Informatyzacji w sprawie testów akceptacyjnych oraz badania oprogramowania interfejsowego i weryfikacji tego badania z dnia 2005-10-19
9. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej z dnia 2005-10-11
10. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu, zakresu i trybu udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym z dnia 2005-09-27
11. Rozporządzenie Ministra Nauki i Informatyzacji w sprawie sposobu prowadzenia oraz trybu dostarczania i udostępniania danych z Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych z dnia 2005-08-29
Literatura podstawowa:
Szpor G., Martysz Cz., Wojsyk K.: Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Komentarz. DW ABC 2007
Oleński J.: Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego - Nowy Dziennik, Warszawa 2006
Literatura uzupełniająca:
Bliźniuk G., Nowak J. S. [red.]: Społeczeństwo informacyjne 2005. PTI Oddział Górnośląski, Katowice 2005
Ray E. T.: XML. Wprowadzenie. Wyd. Helion. Gliwice 2004
Cederholm D.: Kuloodporne strony internetowe. Jak poprawić elastyczność z wykorzystaniem XHTML-a i CSS. Wyd. Helion. Gliwice 2006
Biblioteka informatyka samorządowego - wyd. Centrum Promocji Informatyki Warszawa 2003
Vademecum podpisu elektronicznego - wyd. Centrum Promocji Informatyki Warszawa 2002
Wiewiórowski W., Wierczyński G., Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Kraków 2006
Pablus