Rodzina.pdf

(117 KB) Pobierz
WPROWADZENIE
ZASPOKAJANIE POTRZEB BIOPSYCHICZNYCH
DZIECKA PRZEZ WSPÓŁCZESNĄ RODZINĘ
Rodzina jest środowiskiem wychowawczym, w którym
tkwią największe możliwości wszechstronnego rozwoju czło-
wieka. Istotnym zadaniem rodziców jest zaspokajanie podsta-
wowych potrzeb dziecka. To rodzina zapewnia dziecku
optymalne warunki rozwoju. Matka, ojciec, dziadkowie troszczą
się o jego rozwój od pierwszych chwil jego życia, a nawet jesz-
cze wcześniej, zanim pojawi się na świecie. Robią wszystko by
rosło i rozwijało się jak najlepiej, ponieważ je kochają.
Miłość to bardzo ważny warunek właściwego rozwoju. Sama
miłość jednak nie wystarczy by właściwie kierować rozwojem
dziecka. Ważne jest takie organizowanie jego życia, otoczenia,
aby sprzyjało to realizacji wszystkich potrzeb i możliwości
dziecka, aby ukształtować osobowość spójną i dojrzałą.
Wiele warunków i czynników musi złożyć się na to, by rozwój
dziecka przebiegał harmonijnie, by był wszechstronny, obej-
mował wszystkie procesy psychofizyczne, i wszystkie elementy
składające się na prawidłowo ukształtowaną osobowość. Prawi-
dłowy rozwój jest istotny tak z punktu widzenia dobra samego
dziecka jak i społeczeństwa, którego jest członkiem.
Dziecku przychodzącemu na świat rodzice i najbliższe
otoczenie od początku życia wyznaczają określoną pozycję
przez warunki, jakie mu stwarzają, przez to, jak się do niego
ustosunkowują i jak zaspokajają jego potrzeby.
 
Podstawową potrzebą jest potrzeba miłości, ciepła i życz-
liwości. Zaspokajanie tej potrzeby stymulują osiągnięcia rozwo-
jowe. Dziecko ma zapewnione poczucie miłości i jest chronione
od lęków, rozwija się szybciej i lepiej w zakresie sprawności
umysłu, sprawności fizycznej i kontaktów społecznych. Dziecko
przez kontakt z dorosłymi pobudzane jest do aktywności,
co sprzyja kształceniu funkcji poznawczych. Systematyczny
kontakt z rodzicami wpływa na kształtowanie się u niego pozy-
tywnego obrazu samego siebie oraz obrazu świata.
Zaspokojenie potrzeby samo urzeczywistnienia polega
na zwracaniu uwagi na przejawianą przez dziecko aktywność
i umożliwieniu mu tego, czego rzeczywiście w tej chwili po-
trzebuje. Nie należy hamować przejawów jego samodzielności.
Z potrzebą samo urzeczywistnienia łączy się potrzeba szacunku
dla rozwijającej się odrębnej jednostki, wysiłków i osiągnięć
na miarę wieku rozwojowego. Rodzice zaspokajają potrzebę
nie krytykują i nie poniżają swojego dziecka. Zaspokojenie po-
trzeby szacunku prowadzi do wytworzenia u dziecka poczucia
własnej wartości oraz wiary we własne siły i pewności siebie.
Rodzina, jej istnienie i ciągłość sprawiają, że realizowana jest
w niej najważniejsza z potrzeb, potrzeba bezpieczeństwa. Małe
dziecko czuje się bezpiecznie tylko w domu. Jeśli rodzina
we właściwy sposób zaspokaja tę potrzebę, to dziecko nie
przejawia postaw lękowych także w innych środowiskach. Dom
rodzinny jakby uzbraja, wyposaża w ufność wobec ludzi.
Poczucie bezpieczeństwa stanowi warunek rozwoju wszelkich
potrzeb psychicznych, emocjonalnych, społecznych, umożliwia
prawidłowy rozwój dziecka we wszystkich dziedzinach
 
(A. Filipczuk, 1981, s.73-91). Dla rozwoju dziecka, dla wszech-
stronnego przygotowania go do życia, konieczne są różnego
rodzaju aktywności, dostarczające różnorodnych doświadczeń,
rozwijające nie tylko intelekt, lecz także uczucia, postawy
społeczne, umiejętność działania.
Aktywność dzieci obejmująca czynności życia codziennego, za-
spokajania potrzeb własnych i najbliższego otoczenia przyczy-
niają się do rozwoju właściwości pozaintelektualnych, dostar-
czają dzieciom licznych doświadczeń o charakterze praktycz-
nym, stawiają je w różnorodnych sytuacjach społecznych, dzięki
czemu wzbogacają się ich przeżycia uczuciowe, uczą wyrażać
lub opanować emocje, pomagają zdobywać doświadczenia,
umiejętności współdziałania i dostrzegania potrzeb innych
ludzi. Natomiast ograniczenie aktywności dziecka w zakresie
czynności życia codziennego, udziału w życiu rodziny opóźnia
proces dojrzewania społecznego, nie przyczynia się do powsta-
wania i rozwoju poczucia odpowiedzialności za siebie za wła-
sne postępowanie oraz samodzielnego działania (tamże, s.259-
260). Rodzina w sposób najpełniejszy zaspokaja także inne po-
trzeby psychiczne dziecka, m.in. potrzebę więzi emocjonalnej.
Z więzią emocjonalną, z miłością rodziców łączy się poczucie
odpowiedzialności za rozwój dziecka. Matka i ojciec czują się
odpowiedzialni za jego teraźniejszość i przyszłość. Inwestują
w nie wszystkie swoje uczucia, całe poczucie odpowiedzialno-
ści. Z jego rozwojem, pomyślnością, przyszłością wiążą często
wszystkie swoje aspiracje życiowe. Żadne środowisko, żadna
instytucja nie może dorównać rodzinie ani jej zastąpić, ani wy-
ręczyć.
 
Zdaniem M. Winiarskiego (2000, s.144-145) potrzeby
dziecka można podzielić na egzystencjalne, psychiczne
(emocjonalne) i afiliacyjne (społeczne).
Do grupy potrzeb egzystencjalnych zaliczamy potrzeby biolo-
giczne, organiczne, fizjologiczne, a także materialne, bytowe.
Stanowią one potrzeby fundamentalne takie jak powietrze, po-
karm, woda, światło, sen, ruch, odpoczynek, ubranie, prze-
strzeń, zdrowie. Potrzeby te traktuje się jako „bezwzględnie
konieczne”, bez zaspokojenia, których nie jest możliwe życie
ludzkie. Do grupy potrzeb psychicznych należą: bez-
pieczeństwa, miłości, rozrywki, aktywności, twórczości i
osiągnięć, poznawania i przeżywania piękna. Odpowiednie za-
spokojenie tych potrzeb ma ogromne znaczenie w osiąganiu
sukcesów i wielostronnego rozwoju dziecka. Do potrzeb
afiliacyjnych (społecznych) zaliczamy potrzeby: przynależno-
ści, kontaktów społecznych-przyjaźń rówieśnicza, współdziała-
nia, uznania, bycia zauważanym, sensu i wartości. Racjonalne
zaspokojenie tych potrzeb w znacznym stopniu przesądza o
socjalizacji dziecka
i młodzieży. Pomaga w przyswajaniu określonych cech, umiejęt-
ności niezbędnych do sprawnego funkcjonowania w różnych
grupach społecznych.
Wyodrębnione grupy potrzeb stanowią swoiste syndromy po-
trzeb, dotyczy to głównie potrzeb psychicznych i afilicyjnych.
Dlatego działania ukierunkowane na realizację tych potrzeb za-
zwyczaj nie odnoszą się do jednej (pojedynczej) potrzeby,
ale kilku – zbliżonych do siebie pod względem charakteru.
 
Na przykład zaspakajanie u dzieci potrzeby miłości rodziciel-
skiej wiąże się w sposób bezpośredni lub pośredni z realizacją
potrzeby bezpieczeństwa, aktywności, pozytywnych przeżyć
i innych potrzeb. Znajomość potrzeb i świadomość ich realizo-
wania jest wyrażeniem zainteresowania rodziców swoim dziec-
kiem, jego rozwojem.
Wydarzenia z okresu dzieciństwa mogą wywierać
znaczący, mniej lub bardziej trwały, wpływ na jego funkcjono-
wanie
w życiu dorosłym we wszystkich sferach aktywności emocjonal-
nej, poznawczej i społecznej. Dziecko uczy się wzorców zacho-
wań społecznych, wzorców postaw rodzicielskich, komunikacji
i sposobów rozwiązywania konfliktów, a także kształtuje się
jego obraz wobec siebie. Wobec ogromnego znaczenia tego eta-
pu w życiu człowieka ważne jest,
aby przebiegał on prawidłowo, w sposób optymalny za-
spokajający potrzeby rozwojowe dziecka. Można powiedzieć, że
ważne jest, aby dzieciństwo było dzieciństwem szczęśliwym.
Szczęśliwe dzieciństwo daje gwarancje szczęśliwej dorosłości.
Dzieci doświadczające pozytywnej relacji między rodzicami,
które odczuwają miłość, bezpieczeństwo, szacunek, kształtują
w sobie pozytywne opinie na temat relacji z innymi ludźmi.
Mając zaufanie do swoich rodziców, uczą się ufności do innych
ludzi. Uczą się spostrzegać świat jako bezpieczny i przyjazny.
W relacjach społecznych nie boją się bliskości z innymi, odkry-
cia swojego prawdziwego oblicza, odrzucenia, zranienia, wy-
korzystania.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin