Specyficzne trudności w nauce na tle zaburzeń rozwoju psychoruchowego.doc

(28 KB) Pobierz
Specyficzne trudności w nauce na tle zaburzeń rozwoju psychoruchowego

Specyficzne trudności w nauce na tle zaburzeń rozwoju psychoruchowego

 

Dysleksja i dysgrafia to trudności w czytaniu i pisaniu, które są spowodowane deficytami w rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych, obliczonymi w stosunku do wieku dziecka i jego ogólnego poziomu umysłowego.

 

W zachowaniu małego dziecka występuje ścisły związek motoryki z psychiką – rozwój psychoruchowy. Może on przebiegać z różną szybkością oraz z różnym stopniem zgodności poszczególnych funkcji.

 

Wg H. Spionek:

Tempo rozwojowe – to szybkość, z jaką dokonują się ilościowo – jakościowe zmiany w sferze psychomotorycznej dziecka w odniesieniu do jego wieku życia.

Rytm – to stopień zgodności, w jakim rozwijają się poszczególne funkcje psychomotoryczne.

Dynamika – odnosi się do tempa, w jakim przebiega ten rozwój.

 

Trzy znaczenia „normy”:

-          statystyczne, jako średnia – przeciętna

-          społeczno – kliniczne, jako brak obserwowanych lub odczuwanych objawów zaburzeń w zachowaniu

-          teoretyczne, jako idealny wzorzec osobowości, będący celem zabiegów wychowawczo – dydaktycznych

 

Tempo rozwoju psychoruchowego może mieć charakter globalny, to jest obejmować wszystkie funkcje, które rozwijają się w tempie przyspieszonym, opóźnionym i typowym.

Wyodrębnia się:

-          parcjalne opóźnienia lub przyspieszenia rozwoju – odnoszą się do szerszego zakresu sfery psychomotorycznej

-          fragmentaryczne – tylko do jednej, np. wada wzroku (okulary).

 

W związku z tempem, rytmem i dynamiką opracowano różne modele rozwoju psychoruchowego. Obrazują one różnice indywidualne w rozwoju psychomotorycznym dzieci.

Wg H. Nartowskiej niewielkie odchylenia od normy należy traktować jako „typowe” różnice indywidualne między dziećmi, dopiero w głębszych przypadkach opóźnień rozwojowych można mówić o zaburzeniach. 

Opóźnienie rozwojowe jest istotne, jeżeli przekracza 2 (tzw. odchylenia standardowe poniżej średniej).

Wg H. Spionek – wskaźnik fragmentarycznego deficytu rozwojowego (WFDR) oblicza się wg wzoru:

WFDR = wiek opóźnienia (w latach) : wiek życia

Np. WFDR = 6,7:4,0=2 lata i 7 miesięcy

 

Zaburzenia pisania i czytania polegają na istotnym obniżeniu sprawności wybiórczych funkcji elementarnych, które warunkują proces pisania i czytania. Dlatego zgodnie z koncepcją H. Spionek, dzieci z parcjalnymi zaburzeniami rozwojowymi w zakresie funkcji słuchowych, wzrokowych i kinestetyczno – ruchowych określanych mianem dzieci dyslektycznych.

 

Trzy etapy pisania i pisania ze słuchu wg A. Łurii:

1.      dokonanie analizy słyszanej mowy i wyodrębnienie z niej zdań i wyrazów, a w nich sylab i głosek oraz uświadomienie, w jakiej kolejności one występują

2.      przeniesienie tych głosek na grafemy (litery)

3.      wykonanie zapisu liter w kolejności zgodnej z tą, która występuje przy słyszeniu i połączeniu tych liter w sylaby, sylab w wyrazy, a wyrazów w zdania.

 

Dzieci z parcjalnymi zaburzeniami:

-          często są drugorocznymi

-          podejrzewane są o upośledzenie umysłowe

Konsekwencje:

-          osłabienie motywów do uczenia się

-          zahamowania

-          negatywizm

-          nerwice szkolne

-          zachowania antyspołeczne

-          zaburzenia w zachowaniu

 

Metoda wg A. Szemińskiej, która pozwala ocenić poziom rozwoju dziecka 6 – letniego w aspekcie dojrzałości szkolnej. Osiem prób z dzieckiem, z których każda stanowi sprawdzian innej umiejętności:

1.      Rysunek na podany temat.

2.      Odwzorowywanie.

3.      Zajęcia liczbowe.

4.      Układanie przeciętnego obrazka.

5.      Słowny opis obrazka.

6.      Rozmowa kierowana.

7.      Zagadka i historyjka obrazkowa.

8.      Analiza słów.

 

Dodatkowo występują zabawy, które umożliwiają wstępne zorientowanie się w zakresie rozwoju ruchowego dziecka, rodzaju jego lateralizacji, rozwoju fizycznego, dynamiki procesów nerwowych i poziomu rozwoju emocjonalno – społecznego.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin