świat u Kanta.pdf

(161 KB) Pobierz
Microsoft Word - art_7_2_kobiela.doc
Diametros nr 7 (marzec 2006): 22 – 36
Struktura i geneza wiata w filozofii przedkrytycznej
Immanuela Kanta
Filip Kobiela
Pogl dy Immanuela Kanta ewoluowały w czasie. Pedantycznie rzecz ujmuj c,
mo na wyró ni a pi faz jego twórczo ci 1 :
1.
Okres bada naukowych (do 1756 r.) 2 ,
2.
Okres przedkrytyczny sensu stricto (lata sze dziesi te XVIII wieku),
3.
Rozprawa De mundi sensibilis... z 1770 r.,
4.
Okres krytyczny (od ukazania si Krytyki czystego rozumu w 1781 r.),
5.
Okres pokrytyczny (1796 – 1803) 3 .
Poni ej omówi , w porz dku chronologicznym, trzy wa ne dla obranej
problematyki prace nale ce do pkt. 1 i 2; pisma te okre lam jako przedkrytyczne.
Poruszaj ca podobne zagadnienia łaci ska rozprawa habilitacyjna Kanta De mundi
sensibilis atque intelligibilis forma et principiis ( O formie i zasadach wiata dost pnego
zmysłom oraz wiata intelligibilnego ), bli sza jest raczej pismom okresu krytycznego i
nie b d si ni tutaj zajmował 4 .
1 W. Tatarkiewicz podaje nieco inny podział, wymieniaj c trzy fazy twórczo ci przedkrytycznej
Kanta odpowiadaj ce punktom 1-3. Płyn ce st d ró nice nie s jednak istotne. Por. Tatarkiewicz
[1997] s. 163-165.
2 Rozró nienie wst pnego okresu bada naukowych i okresu przedkrytycznego jest problematycz-
ne gdy , jak trafnie zauwa a F. Copleston, Kant nie porzucił fizyki Newtona dla jakiej innej teorii,
natomiast porzucił filozofi Wolffa na rzecz swojej własnej filozofii krytycznej. Ponadto najwcze -
niejsze pisma Kanta nie maj wył cznie naukowego charakteru, natomiast w okresie krytycznym
tak e pojawiło si kilka prac naukowych (np. Über die Vulkane im Monde z 1785 roku). Por.
Copleston [1996] s. 202-203.
3 ne notatki Kanta wydane z r kopisów jako Opus posthumum (dzieło po miertne), niektórzy
historycy okre laj mianem pokrytycznych. Zawieraj one projekt przygotowywanego przez
Kanta dzieła dotycz cego przej cia od metafizyki natury do fizyki. Kant uwa ał, e dzieło to
b dzie koniecznym uzupełnieniem Krytyki czystego rozumu , nie zd ył go jednak uko czy . W
materiałach do przygotowywanego dzieła Kant poło ył tak du y nacisk na rol konstruowania
do wiadczenia przez podmiot, e mo na si w nich dopatrzy stanowiska zbli onego do
idealistycznych systemów metafizycznych XIX wieku. Wymowa tych tekstów nie jest jednak
jednoznaczna. Problematyka czasu i przestrzeni i natury była w nich obecna, co przemawia na
rzecz tezy, e Kant przez całe ycie interesował si t problematyk , i e stanowi ona jedno z
najwa niejszych wyzwa dla jego docieka filozoficznych.
4 Kant [1999].
22
Filip Kobiela Struktura i geneza wiata w filozofii przedkrytycznej Immanuela Kanta
Pierwsza interesuj ca nas rozprawa to Gedanken von der wahren Schätzung
der lebendigen Kräfte und Beurteilung der Beweise , stanowi ca zarazem debiut Kanta;
ukazała si ona w roku 1747. Praca ta, po wi cona polemice Kartezjusza z
Leibnizem dotycz cej poj cia sił przyrody, zawiera mi dzy innymi rozwa ania
dotycz ce liczby wymiarów przestrzeni. Kant wspomina o swojej nieudanej
próbie dowodu trójwymiarowo ci przestrzeni przez analogi pochodz c z
arytmetyki: podobnie jak trzy pierwsze pot gi s proste i nieredukowalne do
ni szych pot g, a czwarta pot ga, jako kwadrat kwadratu, jest redukowalna na
mocy definicji do pot gi drugiej, tak hipotetyczny czwarty wymiar miałby by
redukowalny do ni szych wymiarów. Kant nie wykluczał zatem istnienia
przestrzeni o innych własno ciach i innej liczbie wymiarów ni przestrze
Euklidesowa. Stwierdza nawet, e nauk o wszystkich mo liwych przestrzeniach
byłaby „wy sza geometria”. Doniosło tej pracy polega na tym, e zawiera ona
inn hipotez wyja niaj c liczb wymiarów przestrzeni. Kant, inaczej ni
Newton, rozpatruje przestrze nie jako byt niezale ny, lecz zale ny od wiata
fizycznego, a ci lej od praw fizyki: trójwymiarowo przestrzeni miałaby wi za
si z prawem grawitacji. Rozumowanie Kanta jest nast puj ce 5 : zgodnie z prawem
grawitacji Newtona (F=GMm/r 2 ) siła grawitacji jest odwrotnie proporcjonalna do
kwadratu odległo ci pomi dzy oddziałuj cymi ciałami: F ~ 1/r 2 . Ubytek siły
zwi zany ze zwi kszaniem odległo ci r jest zarazem wprost proporcjonalny do
pola powierzchni sfery (P=4pr 2 ) o promieniu r. W zwi zku z t analogi (trafn ,
gdy fala grawitacyjna jest fal kulist ), w przypadku wiata dwuwymiarowego
wspomniany ubytek byłby proporcjonalny do długo ci okr gu o promieniu r, a
wtedy w prawie grawitacji zachodziłaby inna proporcjonalno : F ~ 1/r. Mamy
tutaj do czynienia nie tyle ze cisłym dowodem, co z po rednim, opartym na
do wiadczeniu uzasadnieniu trójwymiarowo ci wiata typu: „w naszym wiecie
istniej zjawiska i prawa, które miałyby inn posta w wiecie o innej ilo ci
wymiarów, a zatem nasz wiat jest trójwymiarowy”. By mo e jednak rzecz ma
si odwrotnie, i to posta praw rz dz cych oddziaływaniami jest wtórna
5 Por. Liberkowski [1983].
23
Filip Kobiela Struktura i geneza wiata w filozofii przedkrytycznej Immanuela Kanta
wzgl dem liczby wymiarów przestrzeni 6 . Przynajmniej jednak wykazane zostało,
e liczba wymiarów przestrzeni jest zwi zana z prawem grawitacji 7 . Jak wida ,
Kant odbiega tutaj od Newtonowskiego wyobra enia przestrzeni jako pojemnika
całkowicie niezale nego od znajduj cych si w nim ciał i rz dz cych nimi praw. Z
filozoficznego punktu widzenia istotne jest tutaj uj cie tak fundamentalnej włas-
no ci przestrzeni, jak jest trójwymiarowo , jako zwi zanej z siłami przyrody.
Hipotezy Kanta s bardzo nowoczesne i w pewnej mierze antycypuj podej cie do
przestrzeni fizycznej obecne w ogólnej teorii wzgl dno ci.
Jest rzecz wielce interesuj c , e w swojej pierwszej pracy Kant rozwa a
hipotezy, które nauka wykorzystała wła ciwie dopiero w XX wieku. Rozwa a
tak e hipotetyczne inne wiaty, które miałyby by odseparowane od siebie ze
wzgl du na ró n liczb wymiarów przestrzennych. Zastrzega jednak, e s to
tylko hipotezy, które by mo e odrzuci w wyniku dalszych rozwa a 8 . Jak
wiadomo Kant w okresie krytycznym rzeczywi cie odszedł od swoich niektórych
nowatorskich hipotez z najwcze niejszego okresu twórczo ci. Nie dokonało si to
jednak poprzez odrzucenie tych hipotez w wyniku ich bada , lecz raczej poprzez
zasadnicz zmian podej cia badawczego z empirycznego na transcendentalne.
Najsłynniejsz prac Kanta z okresu przedkrytycznego jest wydana anoni-
mowo Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels ( Ogólna historia przyrody i
teoria nieba ) z 1755 r. Kant podejmuje w niej prób wyja nienia genezy wiata (a w
szczególno ci układu planetarnego), opieraj c si mi dzy innymi na zasadach
mechaniki Newtona. Podtytuł pracy brzmi: Próba traktuj ca o ustroju i mechanicz-
nym pochodzeniu całego gmachu wiata wedle zasad Newtonowskich. Jak zobaczymy, w
rzeczywisto ci rozwa ania Kanta stanowi oryginalne poł czenie teorii wirów
Kartezjusza z pewnymi elementami fizyki Newtona. Kant stwierdza, e Newton
wyja nił jedynie struktur obecnej postaci układu słonecznego, nie podejmuj c
kwestii jego historii. Istotnie, Newton postulował istnienie dokonywanych przez
6 Por. Mostiepanienko [1976] s. 8-9 i 25-30.
7 Powy sze wywody Kanta znalazły interesuj ce rozwini cie w badaniach nad zasad Huyghensa
dotycz c mechanizmu rozchodzenia si fal – okazuje si , e zasada ta mo e by spełniona jedynie
w przypadku, gdy liczba wymiarów przestrzeni jest nieparzysta. Por. Grünbaum [1973] s. 330-332.
8 Por. Spira [1937].
24
Filip Kobiela Struktura i geneza wiata w filozofii przedkrytycznej Immanuela Kanta
Boga systematycznych poprawek, koniecznych dla utrzymania stabilno ci układu
planetarnego – z jego oblicze wynikała bowiem niemo no trwałego funkcjono-
wania układu. Nie podejmował zatem próby wyja nienia genezy układu planetar-
nego w j zyku stworzonej przez siebie teorii, przyjmuj c zamiast tego pewne
zało enia teologiczne. Tak e harmonia systemu planetarnego nasuwała my l o
jego celowym urz dzeniu, co w j zyku fizyki oznacza, e warunki pocz tkowe nie
zostały wybrane przypadkowo. Poniewa Newton granice mechaniki traktował
absolutystycznie – jako granice nauki w ogóle, tam gdzie ko czył si zakres mocy
wyja niaj cej teorii, wprowadzał Boga jako konieczne uzupełnienie naukowego
obrazu rzeczywisto ci 9 .
Wró my wszak e do rozprawy Kanta, który starał si poszerzy zakres
czysto naukowych docieka dotycz cych historii wiata. Według niego wiat w
chwili stworzenia powinien by maksymalnie prosty i dopiero pó niej wyewoluo-
wa do obecnej, zło onej i ró norodnej postaci. St d bierze si zamysł opracowa-
nia historii naturalnej, czyli mechanistycznego opisu powstania kosmosu. Zasady
mechaniki powinny słu y nie tylko do opisu ruchu ju uformowanych ciał, lecz
tak e do wyja nienia ich genezy. Kant przypuszczał, e poza naszym istniej
tak e inne układy gwiazdowe. Przewidział równie , e ze wzgl du na ogromne
odległo ci dziel ce je od nas, obserwowane przez teleskop b d wygl dały jak
zamglone plamy (odkryte pó niej i znane jako mgławice) 10 . Z tego wzgl du Kant
nie uto samiał układu słonecznego (Newtonowskiego „systemu wiata”) z cało -
ci kosmosu, tak jak czyniła to wi kszo ówczesnych badaczy. Jego rozwa ania
kosmogenetyczne s , w uproszczeniu, nast puj ce: pierwotnym stanem stwo-
rzonego przez Boga wiata jest chaotyczna chmura atomów (pył kosmiczny),
obdarzonych pewnymi własno ciami, w tym siłami przyci gania i odpychania.
Od tego momentu kosmos rozwija si deterministycznie, bez boskich interwencji.
Wskutek działania sił przyci gania tworz si wielkie skupiska cz stek, tzw. ciała
centralne (ciałem centralnym naszego układu planetarnego jest Sło ce). Gra sił
9 Współcze nie w fizyce istnieje, wywodz cy si od Newtona, sposób mówienia o Bogu, jako o
granicach danej teorii, jednak e nie traktuje si tych wypowiedzi dosłownie – por. Heller, yci ski
[1988].
10 Parnow [1971].
25
Filip Kobiela Struktura i geneza wiata w filozofii przedkrytycznej Immanuela Kanta
przyci gania i odpychania powoduje powstanie wirów wokół ciał centralnych, z
których z czasem wyłaniaj si planety i satelity tych e planet. Omawiana
rozprawa Kanta zawiera tak e hipotez dotycz c pr dko ci pier cieni Saturna,
potwierdzon niej eksperymentalnie przez astronoma J. Herschla 11 . Według
Kanta, w przestrzeni kosmicznej musiało uformowa si ciało o najwi kszej masie
i sile przyci gania. W ten sposób Kant unikn ł gro cego kosmologii Newtona
paradoksu grawitacyjnego: niestabilno struktury równomiernie rozło onych w
przestrzeni ciał niebieskich musi z czasem doprowadzi do zagłady tej struktury.
Do rozwa a Kanta dotycz cych ciała centralnego nawi zał Karl Neumann, który
usiłował broni idei Newtona. W jego teorii fizyczny sens ruchu absolutnego
mo na utrzyma przyjmuj c istnienie tzw. ciała Alfa, z którym zwi zany byłby
absolutny układ odniesienia. Owo ciało Alfa mo na okre li jako Kantowskie ciało
centralne Wszech wiata 12 .
W zwi zku z mechanistyczn teori genezy kosmosu podj ł Kant rozwa-
ania dotycz ce niesko czono ci: niesko czono czasu i przestrzeni umo liwia
kreacj „nowych wiatów”, czyli nowych systemów planetarnych. Pomimo ich
wielo ci, kosmos jest jedno ci , co wynika z jedno ci własno ci obejmuj cej go
przestrzeni. Niesko czono przestrzeni i czasu stanowi w tej mechanistyczno-
teologicznej koncepcji warunek konieczny zaistnienia stosunku wiata do
niesko czonego Stwórcy 13 . Monizm kosmologiczny jest wiadectwem odej cia
Kanta od wcze niej rozwa anych hipotez dotycz cych istnienia wielu ró nych
wiatów „zanurzonych” w przestrzeniach o ró nej liczbie wymiarów.
Analogiczne idee niecałe pół wieku pó niej (w roku 1796), rozwin ł Pierre
Laplace. Według niego geneza układu słonecznego jest nast puj ca: rotuj ca
chmura gazu zag szcza si wskutek ochładzania, a ze wzgl du na jej ruch
obrotowy odrywaj si od niej pier cienie, których fragmentacja prowadzi z kolei
do powstania planet 14 . Ze wzgl du na podobie stwo powy szych teorii mówi si
11 Por. Kuderowicz [2000] s. 9.
12 Por. Stallo [1976] s. 305-307.
13 Por. Spira [1937].
14 Por. Heller, yci ski [1988].
26
Zgłoś jeśli naruszono regulamin