Mozg_Nieoficjalny_podrecznik_mozgnp.pdf

(641 KB) Pobierz
Mózg. Nieoficjalny podręcznik
Mózg.
Nieoficjalny podrêcznik
Autor: Matthew MacDonald
T³umaczenie: Ma³gorzata Warmiñska-Biszczad
ISBN: 978-83-246-2008-1
Format: 158x235, stron: 240
Sekretne ¿ycie Twojego mózgu
— czyli mroczna podró¿ w g³¹b galaretowatej masy komórek
Co Twój mózg próbuje przed Tob¹ ukryæ?
Dlaczego zniekszta³ca postrzegan¹ rzeczywistoœæ?
Jak mo¿esz nauczyæ siê w pe³ni wykorzystywaæ jego potencja³?
W jaki sposób powinieneœ dbaæ o mózg, by zachowaæ bystroœæ umys³u?
Anatomia mózgu
Jeœli jesteœ szczêœliwym posiadaczem mózgu, a do tego jest on jednym z Twoich
ulubionych organów, przygotowaliœmy dla Ciebie ksi¹¿kê inn¹ ni¿ wszystkie. Skoro
telewizor, mikrofalówka i lodówka, a ostatnio nawet niemowlêta dostarczane s¹
ze szczegó³ow¹ instrukcj¹ obs³ugi, dlaczego nie posiada jej ta fascynuj¹ca masa
komórek, bez której by³byœ… zwyk³¹ roœlink¹? A jeœli u¿ywasz swojego mózgu
niezgodnie z instrukcj¹? Albo nie wykorzystujesz jego ca³ego potencja³u? By³aby to
naprawdê niepowetowana strata.
Ta ksi¹¿ka jest po³¹czeniem przewodnika naukowego i bezcennego poradnika.
Opiera siê na najnowszych osi¹gniêciach neurobiologii, psychologii oraz wiedzy
na temat ¿ywienia. Nauczy Ciê, jak siê zregenerowaæ podczas drzemki, ostrze¿e,
by nie ufaæ pamiêci, oraz wyt³umaczy, dlaczego nigdy nie bêdziesz szczêœliwszy ni¿
jesteœ, niezale¿nie od tego, jak dobrze Ci siê powodzi. Dowiesz siê, co powoduje,
¿e myœlisz, czujesz i dzia³asz w okreœlony sposób, a tak¿e sk¹d bior¹ siê stany lêków
i euforii. Z jej pomoc¹ odkryjesz te¿, czym dla Twojego mózgu jest mi³oœæ.
Poznaj sekretne mechanizmy, które ¿¹dz¹ Twoimi zachciankami.
Odkryj b³êdy mózgu w postrzeganiu œwiata i zawrotne z³udzenia optyczne.
Naucz siê kilku sztuczek, którymi mo¿na zaskoczyæ goœci na imprezie.
Stosuj skuteczne metody walki z pogarszaj¹c¹ siê pamiêci¹ i zachowaj
bystroœæ umys³u.
Zdemaskuj zagadki ludzkiego zachowania — zaburzenia psychiczne, mi³oœæ,
stres, zazdroϾ.
430622143.003.png 430622143.004.png
Spis tre ci
Nieo cjalna czołówka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wst p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Cz I
Rozgrzewka
Rozdział 1
W drówka w gł b mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Pierwszy rzut oka na mózg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Mózg: wykopalisko archeologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Poł czenia mózgowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Sprawno umysłowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Rozdział 2
Po ywka dla mózgu: zdrowe od ywianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Zu ycie energii w mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Paliwo dla mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Dieta przyjazna dla mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Potajemne mechanizmy rz dz ce apetytem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Rozdział 3
Sen: mózg w stanie spoczynku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Twój zegar biologiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Dlaczego pimy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Cykl snu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Faza snu REM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Analiza marze sennych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Spis tre ci
3
430622143.005.png
Cz II
Zgł bianie tajemnic mózgu
Rozdział 4
Percepcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Drzwi percepcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Złudzenia optyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Przebiegłe oko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Zniekształcenia i bł dne oszacowania rozmiarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Widzenie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Niezauwa anie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Inne zało enia zniekształcaj ce percepcj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Złudzeniowy zawrót głowy w sieci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Rozdział 5
Pami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Zapami tywanie zdarze z przeszło ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Pami krótkotrwała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Pami długotrwała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Techniki skuteczniejszego zapami tywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Skuteczna nauka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Rozdział 6
Emocje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Zrozumienie emocji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Przyjemno : system nagradzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Strach: unikanie mierci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Stres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
W pogoni za szcz ciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Rozdział 7
Rozum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
My l cy mózg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Zdrowy rozs dek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Analiza moralna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
dy statystyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Krytyczne my lenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Rozwi zywanie problemów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Narz dzia słu ce do kreatywnego my lenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
4
Spis tre ci
430622143.006.png
Rozdział 8
Twoja osobowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Elementy składowe osobowo ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Test na osobowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Analiza Twojej osobowo ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Dopasowanie osobowo ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Cz III
Zrozumienie działania mózgu
Rozdział 9
Wojna płci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Płe mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Czy naprawd istniej nice mi dzy płciami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Miło i zwi zki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Rozdział 10
Rozwój mózgu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Przed urodzeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Dzieci stwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Wiek nastoletni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Staro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Natura kontra wychowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Spis tre ci
5
430622143.001.png
5 Pami
wszystkie do wiadczenia yciowe ko cz si w tym samym miejscu
zabezpieczone w mózgu jako wspomnienia . I cho wszystkie wspo-
mnienia wydaj si na pocz tku ostre i wyraziste, to po jakim czasie okazuje
si , e s mi kkie jak kawałek surowego ciasta.
Rzadko komu zdarza si rozgrzebywa i dokładnie analizowa wspomnienia.
Gdyby tak zrobił, ujrzałby prawdopodobnie niewielk ilo wyrazistych obra-
zów spowitych g st mgł . Pomy l o przełomowych momentach swojego
ycia takich jak pierwsze dni w nowej pracy, pierwsze tygodnie rodzicielstwa,
miesi czny pobyt poza domem. Z pewno ci potrafisz opisa ogólne uczucie,
jakie im towarzyszyło, podczas gdy trudno byłoby Ci opisa ka dy dzie
ze szczegółami. Dodatkowo wszystko, co pami tasz, b dzie lekko zniekształcone
przez Twoje obecne my li, pogl dy i stan emocjonalny (które mog ni si
od mentalno ci, jaka towarzyszyła tamtym wydarzeniom). Inaczej mówi c,
wspomnienia nie przemijaj , ale yj swoim własnym yciem: ulegaj degra-
dacji, rozwijaj si i przystosowuj do zmieniaj cych si czasów.
Pami
93
N iewa ne, czy chodzi o pierwszy pocałunek, czy o egzamin maturalny,
430622143.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin