tddi.pdf

(60 KB) Pobierz
172499817 UNPDF
Ford Focus 1,8 TDdi (1998-2002)
SILNIK / o zapłonie samoczynnym, doładowany turbospręŜarką z chłodzeniem powietrza
doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do komory półotwartej w tłoku, czterosuwowy,
czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony
poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika C9DA lub C9DC (LD18; Endura-Di)
Średnica cylindra 82,5 mm
Skok tłoka 82 mm
Pojemność skokowa 1753 cm3
Stopień spręŜania 19,4
Ciśnienie spręŜania (znamionowe) 2,8...3,4 MPa
Moc maksymalna 66 kW (90 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4000 obr/min
Moment maksymalny 200 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łoŜyskach, napędzany
pośrednio od wału korbowego (łańcuchem dwurzędowym i paskiem zębatym)
Fazy rozrządu
- otwarcie zaworu ssącego 6° przed ZZ
- zamknięcie zaworu ssącego 32° po ZW
- otwarcie zaworu wydechowego 57° przed ZW
- zamknięcie zaworu wydechowego 7° po ZZ
Luz roboczy zaworów (na zimno)
- zawór ssący 0,35 ± 0,05 mm
- zawór wydechowy 0,50 ± 0,05 mm
Regulacja luzu zaworów / za pomocą podkładek (umieszczonych we wgłębieniach denek
popychaczy szklankowych) o grubości 3,00 do 4,70 mm stopniowanej co 0,05 mm
Łańcuch / napędu pompy wtryskowej i pośrednio wałka rozrządu
- naciąg / regulowany samoczynnie napinaczem mechaniczno-hydraulicznym
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu od wałka pompy wtryskowej
- naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem mimośrodowego napinacza albo samoczynnie
(w zaleŜności od wersji)
- wymiana / co 150 000 km lub co 10 lat albo po kaŜdym wymontowaniu paska zębatego
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat,
chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny (wersje bez klimatyzacji) lub dwa
wentylatory elektryczne (wersje z klimatyzacją) sterowany (sterowane) elektronicznie
poprzez przekaźnik (dwa przekaźniki), z chłodnicą spalin (tylko silnik C9DC)
Termostat
- temperatura początku otwarcia 87°C
- temperatura pełnego otwarcia 102°C
- skok minimalny zaworu 5,8 mm
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, aluminiowa, z wirnikiem sześciołopatkowym
wykonanym z tworzywa sztucznego, napędzana paskiem wieloklinowym napędu osprzętu
Wentylator / jeden (wersje bez klimatyzacji) lub dwa (wersje z klimatyzacją), elektryczny
(elektryczne), o jednej (wersje bez klimatyzacji) lub dwóch (wersje z klimatyzacją)
prędkościach, sterowany (sterowane) przez sterownik silnika poprzez przekaźnik (wersje bez
klimatyzacji) lub dwa przekaźniki i rezystancję dodatkową (wersje z klimatyzacją)
Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju umieszczoną na wsporniku filtru oleju,
z dyszami natrysku oleju na denka tłoków umieszczonymi w kadłubie silnika
Pompa oleju / wirnikowa, napędzana bezpośrednio od wału korbowego, umieszczona w
pokrywie łańcucha napędu pompy wtryskowej, z wbudowanym zaworem przelewowym
Ciśnienie oleju (o temp. 80°C)
- na biegu jałowym 0,075 MPa
- przy 2000 obr/min 0,15 MPa
Czujnik ciśnienia oleju / wkręcony z tyłu głowicy, o złączu czarnym 1-stykowym
Filtr oleju / wymienny, Motorcraft EFL 386, umieszczony z prawej strony kadłuba
Układ zasilania / wtryskowy, o wtrysku bezpośrednim do komory półotwartej w tłoku, z
doładowaniem turbospręŜarką i chłodzeniem powietrza doładowanego, sterowany
elektronicznie, zawierający:
- zbiornik paliwa,
- filtr paliwa,
- regulator powrotnego przepływu paliwa,
- filtr powietrza,
- turbospręŜarkę,
- chłodnicę powietrza doładowanego,
- pompę wtryskową o konstrukcji specjalnej,
- sterownik pompy wtryskowej,
- wtryskiwacze,
- czujnik połoŜenia wałka pompy wtryskowej,
- zawór elektromagnetyczny korekcji wyprzedzenia wtrysku (w pompie wtryskowej),
- zawór elektromagnetyczny wysokiego ciśnienia paliwa,
- czujnik połoŜenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego,
- czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
- czujnik temperatury powietrza zasilającego,
- czujnik ciśnienia bezwzględnego,
- czujnik połoŜenia pedału przyspieszenia,
- czujnik połoŜenia pedału sprzęgła,
- włącznik świateł hamowania,
- czujnik połoŜenia trzpienia zaworu recyrkulacji spalin,
- zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin,
- zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin,
- czujnik prędkości pojazdu,
- przekaźnik świec Ŝarowych,
- zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania,
- świece Ŝarowe,
- sterownik silnika,
- katalizator utleniający w układzie wydechowym,
- przekaźnik główny, przekaźnik pompy wtryskowej, przekaźnik świec Ŝarowych, przekaźnik
immobilizera i przekaźnik klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją),
- włączniki ciśnieniowe niskiego i wysokiego ciśnienia obwodu czynnika chłodniczego (w
wersjach z klimatyzacją),
- lampkę kontrolną w zestawie wskaźników.
Filtr paliwa / Bosch 0450 906 357, umieszczony w przedziale silnika przed prawym
nadkolem, odwadnianie co 15 000 km lub co 1 rok, wymiana co 45 000 km lub co 3 lata
Regulator powrotnego przepływu paliwa / bimetalowy, zamocowany w obwodzie powrotnego
przepływu paliwa z pompy wtryskowej i wtryskiwaczy do zbiornika, umieszczony na filtrze
paliwa
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, umieszczony w przedziale
silnika na lewym nadkolu, wymiana co 45 000 km lub co 3 lata
Pompa wtryskowa / promieniowa, rozdzielaczowa, sterowana elektronicznie, Bosch VP-30,
zawierająca łopatkową pompę zasilającą z regulatorem ciśnienia paliwa, promieniową
tłoczkową pompę wysokiego ciśnienia, sterownik elektroniczny pompy, czujnik połoŜenia
wałka pompy wtryskowej i dwa zawory elektromagnetyczne, napędzana łańcuchem
dwurzędowym od wału korbowego
Typ / Bosch VE 4/10 M 2250 R1 (Bosch 0470 004 002)
Kolejność wtrysku 1-3-4-2
(cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)
Ustawienie statyczne pompy / za pomocą specjalnego trzpienia ustawczego
Ciśnienie tłoczenia paliwa 90...110 MPa
Prędkość obrotowa biegu jałowego (nieregulowana) 800 ± 50 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciąŜenia)
- stała 4500 obr/min
- chwilowa 4800 obr/min
Wtryskiwacze / mechaniczne, zamknięte z rozpylaczem pięciootworowym, specjalne, o
dwóch spręŜynach, o nieregulowanym ręcznie ciśnieniu otwarcia, nienaprawialne
Typ / Lucas TJB 01702D
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza
- 1. stopień 18 MPa
- 2. stopień 28 MPa
Świece Ŝarowe / ołówkowe, Beru GN 993 (Beru 0 100 226 301) lub Motorcraft EZD 37
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja 0,4...0,8 W
Czujnik połoŜenia wałka pompy wtryskowej / wbudowany w pompę wtryskową
Zawór elektromagnetyczny korekcji wyprzedzenia wtrysku / zamocowany pod pompą
wtryskową, sterowany przez sterownik pompy
- rezystancja 9,24 W
Zawór elektromagnetyczny wysokiego ciśnienia paliwa / umieszczony w środku głowicy
rozdzielczej pompy wtryskowej
Sterownik pompy wtryskowej / umieszczony na pompie, o złączu 9-stykowym, połączony ze
sterownikiem silnika magistralą danych CAN
Czujnik połoŜenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, osiowy,
umieszczony z tyłu kadłuba, współpracujący z nadajnikiem impulsów na kole zamachowym,
o złączu czarnym 2-stykowym
- rezystancja (między stykami czujnika) ok. 404 W
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, o ujemnym współczynniku
temperaturowym rezystancji, wkręcony z tyłu głowicy, o złączu szarym 2-stykowym
umieszczonym po prawej stronie obudowy akumulatora
Napięcie zasilania 5 V
Napięcie sygnału (między stykami złącza czujnika)
- przy 20°C 3,09 V
- przy 40°C 2,15 V
- przy 70°C 1,04 V
- przy 80°C 0,79 V
- przy 90°C 0,61 V
- przy 95°C 0,53 V
- przy 105°C 0,41 V
Czujnik ciśnienia bezwzględnego / umieszczony w przedziale silnika na przegrodzie czołowej
i połączony z kolektorem ssącym, o złączu czarnym 3-stykowym
Napięcie zasilania (między stykami „1” i „3” złącza) 5 V
Czujnik połoŜenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, potrójny, umieszczony przy
pedale przyspieszenia, o złączu czarnym 10-stykowym
Rezystancja między stykami złącza czujnika
- „2” i „3” (pedał swobodny) 3720 W
- „6” i „8” (pedał swobodny) 3830 W
- „9” i „10” (pedał swobodny) 2900 W
- „4” i „6”
- pedał swobodny 2850 W
- pedał wciśnięty do oporu 4350 W
- „4” i „8”
- pedał swobodny 4300 W
- pedał wciśnięty do oporu 2430 W
- „5” i „9”
- pedał swobodny 2700 W
- pedał wciśnięty do oporu 2740 W
- „5” i „10”
- pedał swobodny 1000 W
- pedał wciśnięty do oporu 2740 W
- „7” i „2”
- pedał swobodny 2250 W
- pedał wciśnięty do oporu 3990 W
- „7” i „3”
- pedał swobodny 4550 W
- pedał wciśnięty do oporu 2720 W
Czujnik połoŜenia pedału sprzęgła / umieszczony przy pedale sprzęgła, o złączu czerwonym
5-stykowym
- napięcie zasilania (między stykami „4” i „5” złącza czujnika) 12 V
- rezystancja
- pedał wciśnięty maks. 0,5 W
- pedał swobodny ¥ W
Włącznik świateł hamowania / spełniający równieŜ rolę czujnika połoŜenia pedału hamulca,
umieszczony przy pedale hamulca, o złączu czarnym 3-stykowym
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja
- pedał wciśnięty maks. 0,5 W
- pedał swobodny ¥ W
Czujnik połoŜenia trzpienia zaworu recyrkulacji spalin / wbudowany w zawór recyrkulacji
spalin, umieszczony na kolektorze ssącym, o złączu czarnym 3-stykowym
- napięcie zasilania (między stykami „1” i „2” złącza
czujnika) 5 V
- rezystancja (przy nie pracującym silniku i podciśnieniu wytworzonym za pomocą ręcznej
pompy podciśnienia)
- między stykami „1” i „3” przy podciśnieniu
0 kPa 4035 W
20 kPa 4080 W
40 kPa 2230 W
60 kPa 1495 W
80 kPa 1570 W
- między stykami „2” i „3” przy podciśnieniu
0 kPa 1850 W
20 kPa 1890 W
40 kPa 3630 W
60 kPa 4420 W
80 kPa 4480 W
Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin / umieszczony z tyłu przedziału silnika w
środku na przegrodzie czołowej, o złączu czarnym 2-stykowym
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja zaworu 32 W
Zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany
podciśnieniem poprzez zawór elektromagnetyczny
Czujnik prędkości pojazdu / wykorzystujący efekt Halla, zamocowany do obudowy skrzynki
przekładniowej, o złączu czarnym 3-stykowym
- napięcie zasilania (między stykami „1” i „3” złącza
czujnika) 12 V
- amplituda napięcia sygnału czujnika maks. 9 V
TurbospręŜarka / Garrett GT15 44
Ciśnienie doładowania / mierzone podczas postoju pojazdu przy 3000 obr/min silnika wynosi
maks. 50 kPa
Chłodnica powietrza doładowanego / typu powietrze-powietrze
Sterownik silnika / mikroprocesorowy, programowalny, z moŜliwością samodiagnozowania,
o złączu 104-stykowym, umieszczony wewnątrz nadwozia pod prawym przednim słupkiem
za schowkiem tablicy rozdzielczej
Typ / Ford EEC V
Podwozie
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze spręŜyną centralną, z samoczynną regulacją skoku
jałowego, sterowane hydraulicznie
Typ Luk
Średnica zewnętrzna tarczy 228 mm
Grubość minimalna dopuszczalna tarczy 7 mm
Skok pedału 133 ± 3 mm
Obwód hydrauliczny sterowania / połączony z układem hamulcowym
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu
synchronizowane
Typ MTX 75
PrzełoŜenia
- I bieg 3,67
- II bieg 2,05
- III bieg 1,26
- IV bieg 0,86
- V bieg 0,67
- bieg wsteczny 3,46
Zgłoś jeśli naruszono regulamin