1. Pojęcie krajoznawstwa.
-Krajoznawstwo- całość wiedzy o kraju ojczystym lub regionie geograficznym, historycznym, etnograficznym, przyrodniczym ; obejmuje ruch społeczny, dążący poprzez różne formy turystyki (zwłaszcza wycieczki) do poznania kraju ojczystego, gromadzenia wszelkich o nim wiadomości i popularyzowania ich, a jednocześnie działający na rzecz utrwalenia i pomnażania zasobów przyrody i kultury; jest treścią programu poznawczo-wychowawczego turystyki (Nowa Encyklopedia Powszechna PWN 1997)
2. Warstwy znaczeniowe krajoznawstwa wg Lipniackiego i Kruczka
W. Lipniacki- trzy warstwy znaczeniowe krajoznawstwa:
Funkcjonalna(najpełniejsze poznanie ziemi ojczystej)
Instytucjonalna(ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości o kraju lub regionie, skupiający działaczy krajoznawców kierunkujący ich działania na osiąganie ważnych celów społecznych)
Historyczno-socjologiczna(dziedzina kultury zajmująca się całokształtem działalności poznawczej, metody i techniki krajoznawcze, tradycje ruchu turystycznego)
Z. Kruczek- krajoznawstwo w znaczeniach: funkcjonalnym, instytucjonalnym i kulturowo-społecznym
*Znaczenie funkcjonalne- krajoznawstwo to działanie zmierzające do wszechstronnego i pełnego poznania określonego kraju, regionu. Jest to najczęściej działanie amatorskie, wykonywane w czasie wolnym, a wynikające z zainteresowań osobistych, postawy poznawczej i paski. Tak rozumiane konsumuje wszelkie wiadomości z najrozmaitszych dziedzin wiedzy, a jego specyfiką jest interdyscyplinarne, możliwie najszersze spojrzenie na dostrzeganą rzeczywistość.
*Znaczenie instytucjonalne- krajoznawstwo jest to ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości o kraju czy regionie. Skupia on działaczy- krajoznawców, posiada określony system organizacji prac krajoznawczych oraz gromadzenia, przetwarzania i przesyłania zebranych danych dla potrzeb praktyki społecznej, a zwłaszcza turystki.
*Znaczenie kulturowo społeczne- krajoznawstwo jest rozumiane jako dziedzina kultury obejmująca całokształt działalności poznawczej, sumę wytworzonych nowych wartości wraz z wynikami tej działalności. W tym znaczeniu mieszczą się również wypracowane metody i techniki działalności krajoznawczej, narzędzia, środki, instytucje i organizacje oraz narastające tradycje krajoznawstwa.
-Krajoznawstwo ciągle się rozwija i ewoluuje jego znaczenie. Konieczne stają się weryfikacje definicji.
3. Polskie Kongresy Krajoznawcze – treści i znaczenie
-I Kongres Krajoznawczy 12-13.07.1929, Poznań
*postulowano współdziałanie ze światem nauki
*wzywano do pogłębiania przywiązania do ziemi rodzinnej
*nawoływano do przyjęcia krajoznawstwa jako podstawy wychowawczej w szkole
-II Kongres Krajoznawczy (Narada) 1970
*krajoznawstwo szkoła patriotycznego wychowania
*dążenia do tego aby krajoznawstwo stało się treścią programowa turystyki
-III Kongres Krajoznawczy 1980 (Płock)
*regionalizm powinien być uznany jako szczególnie pożyteczny we współczesnym krajoznawstwie
IV Kongres Krajoznawczy 1990 (Opole)
*konieczność większego zaangażowania polskiego krajoznawstwa w życie społeczeństwa
*potrzeba przygotowania Polaków do Europy bez granic
*rola tożsamości narodowej
*turystyka i krajoznawstwo musza być trwałym elementem w programach samorządów terytorialnych
*przywracanie harmonii we wspólnocie Polaków w kraju i za granica
*konieczność właściwego planowania przestrzennego
-V Kongres Krajoznawczy 2000 (Gniezno)
„Krajoznawstwo źródłem tożsamości narodowej „
*wprowadzanie turystyki krajoznawczej w szerszym zakresie do szkolnictwa
*podejmowanie działań służących zakorzenianiu społeczności lokalnych
-Kongresy stworzyły bardzo cenna platformę wymiany myśli i doświadczeń miedzy krajoznawcami i teoretykami ruchu turystycznego
-myśli sformułowane w czasie kongresów maja charakter uniwersalny, aktualny mimo upływających dziesięcioleci i zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej
*wartościowe jest splatanie idei krajoznawczych z aktualnymi i przewidywanymi problemami stojącymi przed polskim społeczeństwem
3
5.Główne formy i kierunki krajoznastwa:
Działalność Komisji Edukacji Narodowej:
-turystyczne i krajoznawcze metody edukacji
początki zbiorów muzealnych kultury narodowej
poznawanie przyrody i historii kraju, odkrywanie i badanie mało znanych ziem Polski
I połowa XIX w:
przeciwdziałanie procesom wynarodowienia
krajoznawstwo wycieczkowe
nurt poetycko-opisowy
II połowa XIX w , początki XX:
badania naukowe
dokumentowanie polskiej działalności turystycznej
organizowanie sieci muzeów krajoznawczych
krajoznawstwo turystyczne
Okres międzywojenny:
regionalizm krajoznawczy
krajoznawstwo naukowe i paranaukowe
działalność z młodzieżą
I OKK 1929
Działalność w środowisku wiejskim i robotniczym
Okres po II wojnie:
- umasowienie
- uwspółcześnienie
II, III, IV OK.
Dokumentowanie zasobów
Krajoznawstwo na początku XXI w:
- antropocentryzm
- światoznawstwo
integralność wiedzy
związek z turystyką
krajoznawstwo jako podstawa regionalizmu praktycznego
Kierunki działalności krajoznawczej- popularyzowanie idei i wiedzy krajoznawczej
zdobywanie i gromadzenie wiedzy krajoznawczej- nie dla samego gromadzenia; również dla upowszechniania
Sposoby:
w czasie imprez turystycznych
za pomocą publikatorów: prasy, radia i telewizji
Radio i telewizja-duży zasięg
konkursy i turnieje (PTTK-Ogólnopolski Turniej Wiedzy Krajoznawczej)
rola kadry turystycznej
wystrój lokali związanych z turystką(obiekty noclegowe, gastronomiczne, biura ort, pomieszczenia organizacji turystycznych itp.)
informacja komputerowa
przeglądarki internetowe
programy (Np. Internet Customers Unit)
broszury elektroniczne CD
Kierunki działalności krajoznawczej- krajoznawstwo turystyczne
-Mieczysław Orłowicz- wiedza krajoznawcza jest najpełniej zdobywana w czasie wędrówek turystycznych
-Związki różnych form turystki z krajoznawstwem
turystyka masowa
turystyka aktywa/ kwalifikowana/ekstremalna
6.Formy działalności krajoznawczej ze względu na stopień zaangażowania Krajoznawstwo bierne:
przyjmowanie wiedzy krajoznawczej od innych (przewodników, przewodników turystyki, instruktorów, wykładowców itp.)
główny związek z turystyką masową; wycieczki autokarowe
uczestnicy wycieczek pod opieką w wygodny sposób, w stosunkowo krótkim czasie, zwiedzają miejscowości i obiekty krajoznawcze
Krajoznawstwo czynne:
świadomy wybór działań , przygotowanie teoretyczne do wędrówki, popularyzacja wiedzy i własnych doświadczeń krajoznawczych
przewodnictwo, kolekcjonerstwo, prowadzenie kronik, uczestniczenie w ochronie przyrody lub w opiece nad zabytkami
związek z krajoznawstwem biernym
Krajoznawstwo twórcze:
opracowanie wiedzy krajoznawczej według pewnych założeń inwentaryzacji krajoznawczej; publicystyka krajoznawcza
1980 w Poznaniu- Wielkopolski Klub Publicystów Krajoznawczych
co dwa lata Forum Publicystów Krajoznawczych
inwentaryzacja krajoznawcza- uzyskanie pełnych, aktualnych i sprawdzonych informacji o obecnym zasobie oraz stanie obiektów i walorów krajoznawczych na danym terenie
8. Organizatorzy krajoznawstwa
-W działalności krajoznawczej bierze udział wiele podmiotów, m.in.: *krajoznawstwo w instytucjach, przedsiębiorstwach oraz jednostkach państwowych i prywatnych *krajoznawstwo w szkołach *krajoznawstwo w organizacjach społecznych
KRAJOZNAWSTWO
Instytucje, przedsiębiorstwa,
Jednostki państwowe i prywatne
Szkoły
Organizacje społeczne
-wyższe uczelnie państwowe i prywatne, PAN, instytuty naukowo-badawcze
-muzea
-informacja turystyczna
-środki masowego przekazu
-instytucje upowszechniające kulturę
-SKKT
-PTTK
-ZHP
-PTSM
-LZS
-samorząd
-koła zainteresowań
-Polskie Stowarzyszenie Turystyczne
-inne organizacje turystyczno-sportowe
-towarzystwa regionalne
-organizacje młodzieżowe
Krajoznawstwo w instytucjach, przedsiębiorstwach oraz jednostkach państwowych i prywatnych
-Prowadzenie badań naukowych, kształcenie kadr dla potrzeb turystyki dla potrzeb krajoznawstwa, opracowywanie wydawnictw i popularyzowanie wiedzy.-Udzielanie informacji turystyczno-krajoznawczych (POT, ROT, LOT, CIT); wystawy, konkursy, pokazy-Gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie zabytków ruchomych i dzieł sztuki z różnych dziedzin (muzea)-Popularyzowanie, propagowanie, informowanie i kształtowanie zainteresowań krajoznawczych (media)-Udostępnianie materiałów i wydawnictw oraz pomocy w prowadzeniu prac krajoznawczych (biblioteki, placówki kulturalne)
Krajoznawstwo w szkołach
-Działalność turystyczno-krajoznawcza na terenie szkoły prowadzona jest na podstawie Rozp. Min. Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8.11.2001 w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. nr 135, poz. 1516 z 26 listopada 2001)-Powiązanie wiedzy teoretycznej zdobywanej na lekcjach z wiedzą praktyczną zdobywaną w terenie (SKKT, PTTK, ZHP, PTSM, LZS I i inne)-Formy: wycieczki przedmiotowe, wycieczki krajoznawczo-turystyczne, imprezy turystyki kwalifikowanej, obozy wędrowne, zielone szkoły, zimowe, ekologiczne, itp. Imprezy wyjazdowe.Krajoznawstwo w organizacjach społecznych-Krajoznawstwo w innych organizacjach społecznych
9. Szczególne osiągnięcia PTTK w dziedzinie krajoznawstwa:*zorganizowanie czterech Kongresów Krajoznawstwa (1970, 80, 90, 2000)*inwentaryzacja krajoznawcza Polski (około 500 gmin)kilkanaście/rok kursów dla szkolenia kadry krajoznawczej*organizowanie wystaw, prelekcji i i spotkań m/m w 1999- 3700 dla 100tys. Osób; 1210 wystaw dla 500tys. Osób*opracowanie i wydanie Kanonu Krajoznawczego Polski*działalność Wydawnictwa PTTK „Kraj”, OW „Sudety”, COTG „Wierchy”*organizowanie co roku Centralnego Zlotu Aktywu Krajoznawczego (od 1971)
10.- Związki krajoznawstwa z turystyką
-funkcje czasu wolnego wypoczynkowa, rozrywkowa, rozwojowa
-turystyka spelnia wszystkie funkcje zcasu wolnego
-rekreacja-aktywnosc,dobrowolnosc, bezinteresowność, przyjemność, nie zawsze służy funkcji rozwojowej
-krajoznawstwo turystyczne aktywizuje f.rozwojowa
-krajoznawstwo-srodek podnoszenia poziomu kultury i rozwoju osobowości
-pojecie tur i rekr. jest szersze niz krajoznawstwa
-naczelna wartoscia krajozn. jest ojczyzna;dzialania krajozn. bardziej pożądane społecznie
-formy działalności tur majace akcent poznawczy (+krajoznawstwo)
-formy tur pozbawione elementu poznania (-krajoznawstwo)
-krajoznawstwo studialne, kameralne (- turystyka)
-krajoznawstwo prowadzone w cz.wolnym dla przyjemnosci i potrzeb (+rekreacja)
-dzialalnosc tur i krajoznawcza wykonana w ramach zawodu(- rekreacja)
11.- Turystyka masowa i kwalifikowana a krajoznawstwo
a)Turystyka masowa a krajoznawstwo:
- w Polsce od 60-tych lat XX w. nastąpiło umasowienie turystyki; stopniowo nasycana treściami krajoznawczymi
- krajoznawstwo w turystyce masowej przyjmowane jest w sposób bierny i powierzchowny
Niekorzystne cechy turystyki masowej, które ograniczają możliwość percepcji treści poznawczych ( krajoznawczych ) :
- niedostatek czasu na realizację planów turystycznych
-szybkie środki transportu, izolujące turystę od środowiska na trasie podrózy
-zainteresowanie otoczeniem jest płytkie, charakteryzuje je powierzchowność poznania
-pogoń za pamiątkami z podrózy, zdjęciami
-przygotowania krajoznawcze do podróży jest niewielkie
- koncentrowanie się zakupach w miejscach turystycznych
-uczestnictwo w tej formie dla wygody –pasywne i konsumpcyjne
b)Silne więzy turystyki kwalifikowanej z krajoznawstwem:
-Wycieczki i imprezy turystyki kwalifikowanej są podstawowymi formami uprawiania krajoznawstwa
-Turystykę kwa. Organizuje się przede wszystkim w środ. Przyrodniczym, który jest także podstawowym terenem do penetracji przez krajozawców
-T.K wyroznia wszechstronna wiedza o środ w którym uprawia turystykę a także umiejętność samodzielnego organizowania programu wycieczki( treści krajoznawcze)
-PTTK –system odznak T.K
12. KRAJOZNAWSTWO TURYSTYCZNE
-różnorakie formy przemieszczania się oraz pobytu w miejscu docelowym, posiadające program krajoznawczy
-zdobywanie wiedzy krajoznawczej , zbieranie eksponatów , pamiątek posługując się różnymi formami turystyki
...
lipna