Część 1 SCENARIUSZ ZAJĘĆ TEMAT: Agresja w nas i wokół nas- zajęcia z zakresu profilaktyki przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole. Czas: 90 min. Cele:
· Stworzenie definicji pojęć: złość, agresja, przemoc,
· Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze złością,
· Zapoznanie uczestników z etapami powstawania agresji,
· Kształtowanie umiejętności zastępowania zachowań agresywnych (negatywnego rozładowywania złości), pozytywnymi.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część
Temat
Opis czynności
Wprowadzenie
Kogo, tak jak mnie złości….- zabawa integracyjna
Młodzież siedzi w kręgu, ochotnik staje w środku (jego krzesło odstawione jest poza krąg). Uczeń wypowiada zdanie rozpoczynające się od słowa "Kogo, tak jak mnie złości…". Uczestnik podaje przykład tego, co wzbudza w nim złość. Wszystkie osoby, w których ta sama rzecz wywołuje złość, wstają i natychmiast zamieniają się miejscami. Ten, dla którego brakuje miejsca prowadzi zabawę dalej.
Agresja w moim życiu- praca w grupach /scenki/
Każdy uczestnik przywołuje w pamięci sytuację, w której zachował się agresywnie lub ktoś zachował się agresywnie w stosunku do niego. Sytuacja ma być zaczerpnięta z życia. Następnie uczestnicy w grupach dzielą się swoimi doświadczeniami na ten temat. Grupa po wysłuchaniu wszystkich historii, wybiera jedną, którą następnie przedstawia w formie scenki /scenki nie są od razu komentowane i omawiane przez grupę i prowadzącego/
Zajęcia główne
Agresja, złość, przemoc- praca w grupach
Uczniowie pozostają w swoich grupach. Każda grupa otrzymuje polecenie przygotowania definicji jednego pojęcia: złość, agresja, przemoc. Jako pomoc mogą wykorzystać przygotowane przez prowadzącego pytania pomocnicze / udzielenie dobrej odpowiedzi może pomóc w stworzeniu definicji pojęć/ Następnie przedstawiciel prezentuje wyniki pracy grupowej.
Mini wykład- "Złość i agresja to nie to samo"
Podsumowanie zadania. Prowadzący weryfikuje wiedzę uczestników na temat znaczenia poszczególnych pojęć: złość, agresja, przemoc oraz wskazuje na istotne różnice występujące między nimi.
Jak powstaje agresja?- "burza mózgów" Dyskusja na temat zachowania Łukasza Etapy powstawania agresji
Uczestnicy wspólnie tworzą historyjkę, w której główna bohaterka, nastolatka, bardzo chce wyjść na imprezę. Komunikuje to swoim rodzicom na chwilę przed planowanym wyjściem i spotyka się z odmową ze strony rodziców, ponieważ nie wywiązała się wcześniej z powierzonych jej obowiązków (posprzątanie swojego pokoju). Historia kończy się agresywnym zachowaniem dziewczyny i wyjściem na imprezę bez zgody rodziców. /scenariusz jest zmienny i zależy od stopnia kreatywności grupy/. Opowiadanie zostaje zapisane na arkuszu papieru i podzielone przez nauczyciela na 4 części. Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy. Nauczyciel czyta uczniom pierwszą część opowiadania. Uczniowie w grupach zastanawiają się nad pytaniem: co przeżywa bohaterka opowiadania? Grupy przedstawiają swoje odpowiedzi. Nauczyciel odczytuje uczniom drugą część opowiadania i prosi o przedyskutowanie w grupach: co przeżywa bohaterka opowiadania i jak się zmieniły jego odczucia i dlaczego? /przedstawiciele grup prezentują rezultaty pracy klasie/ Nauczyciel czyta kolejne części i zadaje klasie te same pytania. Grupy porównują swoje odpowiedzi. Uczestnicy dyskutują na temat przyczyn i skutków zachowania nastolatki. Zastanawiają się, jak mogłyby potoczyć się wydarzenia, gdyby nie zachowała się agresywnie? Co i w którym momencie można było zrobić, aby nie doszło do sytuacji agresywnej. Nauczyciel wspólnie z uczniami wyodrębnia etapy powstawania agresji.
Jak Ty radzisz sobie agresją?
Rundka- uczestnicy odpowiadają na zadane pytanie.
Zakończenie zajęć
Uczniowie ponownie wracają pamięcią do sytuacji agresywnych, z którymi spotkali się we własnym życiu. Ich zadaniem jest jednak tym razem przedstawienie sytuacji agresywnych, zaprezentowanych w scenkach, w taki sposób, aby zakończenie było pozytywne, a rozładowanie złości nie wiązało się z agresją. Omówienie scenek. Uczestnicy odpowiadają na pytania, jak się czuli w roli ofiary i napastnika. Czy trudno było im zmienić scenkę, eliminując zachowania agresywne?
Rundka
Uczestnicy dzielą się z prowadzącym wrażeniami z zajęć, mówią, co im się podobało, co najbardziej zainteresowało, jakie mają uwagi, itd.
Materiały pomocnicze: Załącznik nr 1 AGRESJA
PRZEMOC
ZŁOŚĆ
KOMUNIKACJA BEZ PRZEMOCY- PROFILAKTYKA I ZAPOBIEGANIE AGRESJI SŁOWNEJ Część 2 Cykl zajęć: 4 godziny lekcyjne (180 minut):
I SCENARIUSZ ZAJĘĆ TEMAT: Komunikacja bez przemocy- skuteczne słuchanie. Cel główny : ograniczenie zjawiska agresji słownej w szkole. Cele szczegółowe:
· przekazanie młodzieży wiedzy oraz umiejętności w zakresie poprawnej komunikacji interpersonalnej,
· zapoznanie uczestników z zasadami komunikacji otwartej,
· kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania,
· rozwijanie umiejętności rozpoznawania i ograniczania ilości barier utrudniających komunikację międzyludzką.
Czas: 90 minut (2 godziny lekcyjne) Formy, metody i techniki:
· praca grupowa i indywidualna,
· dyskusja,
· ankieta,
· test,
· "burza mózgów",
· mini wykład,
· pokaz multimedialny,
· ćwiczenia i zabawy tematyczne.
Środki dydaktyczne:
· projektor multimedialny
· laptop
· pudlo i szablon z kwadratami
· przybory papiernicze: duże arkusze papieru, markery, taśma klejąca.
Przebieg zajęć :
SCENARIUSZ ZAJĘĆ II TEMAT: Przemoc i agresja- czy możemy bez niej żyć?- debata Czas: 2 godziny lekcyjne. Cel główny : utrwalenie wiedzy i umiejętności w zakresie poprawnej i skutecznej komunikacji interpersonalnej (komunikacji pozbawionej agresji) Cele szczegółowe:
· kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum,
· kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i argumentowania,
· podnoszenie poczucia własnej wartości,
· kształtowanie umiejętności rozumienia i akceptacji odmiennych poglądów.
Formy, metody i techniki:
· dyskusja
Przebieg zajęć:
Materiały pomocnicze: Pokaz multimedialny: KOMUNIKACJA Zajęcia realizowane cyklicznie, w zależności od możliwości szkoły /np. na godzinach wychowawczych lub w ramach realizacji programu profilaktycznego szkoly/.
stepniaczek