Treść - Moduł 6.pdf

(175 KB) Pobierz
6_modul.indd
Kultura
Wstęp
2
1. Socjologiczne rozumienie kultury
3
1.1. Społeczny wymiar kultury
3
1.2. Główne podejścia w socjologicznych badaniach nad kulturą
3
1.3. Definicjekultury
4
2. Wymiary kultury
6
3. Kultura elitarna (kultura wyższa)
7
4. Kultura narodowa
9
4.1. Wartości centralne w kulturze narodowej
9
4.2. Treść centrum kultury polskiej
10
5. Kultura ludowa
13
6. Kultura masowa
15
6.1. Kultura wysoka a kultura masowa
15
6.2. Kultura popularna
17
6.3. Homogenizacja kultury masowej
17
6.4. Reklama a kultura masowa
18
7. Globalizacja kultury
19
Bibliografia
21
Wstęp
Moduł szósty poświęcony jest w całości zagadnieniom kultury współczesnych spo-
łeczeństw, zwłaszcza postindustrialnych. Przedstawia socjologiczny punkt widze-
nia w badaniach nad kulturą, prezentuje różne aspekty, cechy i typy kultur — od
tradycyjnych form, takich jak: kultura elitarna, ludowa, narodowa — po nowe
oblicza i wymiary kultury — kulturę masową i popularną — aż do zjawiska globa-
lizacji kultury.
2
372757636.001.png
1. Socjologiczne rozumienie kultury
1.1. Społeczny wymiar kultury
Kultura bywa niekiedy przeciwstawiana naturze, zwłaszcza w ujęciu antropologicz-
nym, gdzie jest rozumiana jako działania rozumnego i wolnego człowieka. W od-
różnieniu od natury, wszystko co człowiek czyni i w czym się wyraża, jest kulturą.
Jest to jedno z najbardziej ogólnych sposobów formułowania tego pojęcia.
Kultura jest tworem zbiorowym, nie indywidualnym. Powstaje i rozwijasię w wy-
niku kontaktów między osobami przekazującymi sobie informacje i uczącymi się
od siebie nawzajem, jak reagować i zachowywać się w różnych okolicznościach.
Pojedynczy człowiek może wnieść znaczny wkład w tworzenie kultury, ale to, co
sam wymyśli i wytworzy, stanie się częścią kultury dopiero wtedy, gdy zostanie
przejęte przez innych i wprowadzone w obieg społeczny. Kultura jest zatem two-
rem społecznym, tworzonym i przekształcanym w czasie.
Kultura — paradoksalnie — jednocześnie ogranicza i poszerza ludzką wolność.
Ludzie nie zawsze mogą robić to, co chcą, ogranicza ich chociażby prawo — także
wynalazek kultury. Mimo ograniczeń, kultura sprzyja wolności, wyzwala jednost-
kę od dyktatu instynktu, pozwala na dokonywanie wolnych wyborów w różnych
sytuacjach, wreszcie — wyzwala od przymusu ciągłego odkrywania wszystkich
niezbędnych aspektów życia społecznego. Nie musimy tworzyć języka, którym
chcemy się porozumiewać, ani wytwarzać niezliczonych rzeczy i idei, które są po-
trzebne do życia w społeczeństwie. Codziennie wykonujemy rutynowe czynności
i posługujemy się produktami kultury przekazanymi przez poprzednie pokolenia.
Treścią kultury są wartości, wyrastające z nich wzory zachowań i normy oraz sank-
cje zapewniające ich przestrzeganie (Szacka, 2003: 86).
Pojęcie kultury odnosi się do swoistych sposobów życia wszystkich społeczności:
od rodziny do ludzkości. Wszelkie grupy społeczne wytwarzają, mniej lub bardziej
złożoną, własną kulturę grupową.
Kulturę można rozumieć w sposób:
atrybutywny — kultura jest rozumiana jako cecha stała, atrybut ludzkości jako
całości lub jednostki jako przedstawiciela gatunku,
dystrybutywny — jako zbiór cech przysługujących określonej zbiorowości spo-
łecznej (Filipiak, 1996: 21).
1.2. Główne podejścia w socjologicznych badaniach nad kulturą
Ze względu na ogromną liczbę określeń i opisów kultury nagromadzonych przez
nauki społeczne, w latach 50. XX w. dwaj badacze amerykańscy — Alfred Kroeber
i Clyde Kluckhohn dokonali przeglądu wszystkich dotychczasowych określeń kul-
tury i usystematyzowali je w sześć typów definicji:opisowo-wyliczające, historycz-
ne, normatywne, psychologiczne, strukturalne i genetyczne.
3
372757636.002.png
Z pierwszego ujęcia pochodzi często stosowana definicjakulturyEdwardaTylora,
według której kultura, czyli cywilizacja, jest to złożona całość, obejmująca wiedzę,
wierzenia, sztukę, moralność, prawa, obyczaje oraz inne zdolności i nawyki nabyte
przez ludzi jako członków społeczeństwa (Kłoskowska, 1980: 21).
Chociaż nie jest to definicjaogólnie przyjęta, a nawet spotkała się z krytyką, cha-
rakteryzuje ona jedno z trzech głównych podejść badawczych do zagadnień kultu-
ry, określające kulturę jako zbiór oryginalnych elementów — czyli spe-
cyficznychdlakulturydanejspołeczności, takich jak jej język, wierzenia, obrzędy
i zwyczaje, teksty literackie, przedmioty, budowle i inne wytwory kulturowe.
Drugie podejście badawcze do zagadnień kultury traktuje kulturę jako system
elementów i ich powiązań. Od lat 30. XX w. w badaniach nad kulturą
dominuje takie jej ujęcie, nazywane podejściem systemowym lub strukturalnym.
W każdym systemie kultury wyróżnia się cztery kategorie elementów: material-
no-technicze, społeczne, ideologiczne i psychiczne (dotyczące uczuć i postaw). Są
one powiązane w taki sposób, że tworzą harmonijną i swoistą całość, a zatem kul-
tura jakiegoś społeczeństwa to coś więcej aniżeli zwykła suma wytworów i cech
osobowych. Istotne są zależności, relacje między nimi, odrębny dla każdego społe-
czeństwa ład kulturowy.
Trzecie podejście badawcze do kultury doszukuje się znaczeń, czyli sensów kul-
tury grupy, społeczeństwa. Ono także ujmuje kulturę jako system powiązań ele-
mentów, ale uważa, że najistotniejszym zjawiskiem tych powiązań jest fakt, że na-
dają one znaczenie poszczególnym elementom oraz ich zespołom. Właśnie powią-
zania decydują o tym, że choć w wielu kulturach występują identyczne elementy,
to znaczą one co innego, wywołują odmienne przeżycia, pobudzają do odmiennych
zachowań.
Każde społeczeństwo tworzy sobie właściwy system znaków, który jest w pełni
zrozumiały tylko dla jego członków i służy międzyosobowej komunikacji. Dla osób
spoza tego społeczeństwa nawet przedmioty i czynności odgrywające w nim ważną
rolę mogą nie mieć żadnego znaczenia lub mogą być tylko częściowo zrozumiałe
(np. polski obrzęd łamania się opłatkiem w Wigilię Bożego Narodzenia).
To ostatnie podejście w badaniach nad kulturą nosi nazwę semiotycznego (znacze-
niowego lub humanistycznego). Za jego prekursora uważany jest Florian Znaniec-
ki, który podkreślał, że elementy kulturowe należy badać tak, jak są rozumiane
i jaka rolę odgrywają w motywowaniu ludzkich działań, a więc jak jawią się one
samym uczestnikom danej sytuacji społecznej (Dyczewski, 1995: 35–40).
1.3. Definicjekultury
Rozliczne podejścia badawcze do problematyki kultury i wynikające z nich różne
definicjepojęcia kultury w najbardziej zwięzłej, słownikowej formule sprowadzane
są do trzech określeń:
— w najszerszym znaczeniu — kultura to ogół materialnych i niematerialnych wy-
tworów człowieka, wszystko to, co nie powstało na drodze naturalnej, ale jest
rezultatem działań ludzi, dzięki swoistym biologicznym i społecznym cechom
gatunku ludzkiego i warunkom jego bytu,
— w węższym znaczeniu — kultura to system wyuczonych i przekazywanych przez
transmisję międzypokoleniową zobiektywizowanych wartości, norm, wzorów
zachowań, idei oraz wierzeń, wyrażających się zarówno w materialnych, jak
4
372757636.003.png
i niematerialnych wytworach, wspólnych dla danej zbiorowości społecznej na
pewnym etapie jej historycznego rozwoju, wytworzonych w toku współżycia
i współdziałania ludzi,
— w najwęższym znaczeniu — kultura to system trwałych autotelicznych wartości
duchowych, związanych ze sztuką, nauką, religią czy filozofią, tworzonych bez-
interesownie, dla nich samych, ze względu na „cele wyższe”, a nie dla realizacji
potrzeb materialnych (Olechnicki, Załęcki, 2000: 106).
5
372757636.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin