Treść - Moduł 3.pdf

(285 KB) Pobierz
tresc_3.indd
Współczesny rynek pracy
1. Nowe formy zatrudnienia
1.1. Leasing pracowniczy
1.2. Współpraca na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło, korzystanie z usług osób
samozatrudnionych
1.3. Praca nakładcza i telepraca
1.4. Job-sharing
1.5. Outsourcing
1.6. Prowadzenie działalności gospodarczej
2. Kształtowanie relacji pracowniczych
3. Polityka rynku europejskiego
3.1. Zarządzanie kapitałem ludzkim
3.2. Cele ZZL
4. Edukacyjne aspekty procesu bolońskiego i strategii lizbońskiej
4.1. Proces boloński
4.2. Strategia lizbońska
5. Nowe paradygmaty i problemy w pedagogice pracy
Bibliografia
1. Nowe formy zatrudnienia
Zmiana zawodu, nowa formuła zatrudnienia, przyszłościowe przeobrażenia pracy
stawiające przed pracownikiem nowe twórcze zadania to kluczowe problemy pe-
dagogiki pracy we współczesnym społeczeństwie. Badania prowadzone w krajach
Unii Europejskiej wykazują, że przeciętnie pracownik zmienia profesję dwa, trzy
razy w ciągu swojego życia zawodowego.
Ukierunkowania zmiany zawodu mogą mieć charakter obiektywny lub subiek-
tywny. Postęp techniczny, transformacja gospodarczo-społeczna likwiduje pewne
stanowiska pracy, stwarzając nowe specjalizacje wymagające nowych kwalifikacji
(Tadeusiewicz, 1997: 101).
Płynność sytuacji zawodowych i rachunek ekonomiczny prowadzony przez praco-
dawców powodują zmiany nie tylko w samych zawodach, ale, co stanowi pewną
nowość, w formie świadczenia pracy. Wprowadzenie niestandardowych form za-
trudnienia spowodowane jest wysokimi kosztami związanymi z tradycyjnym za-
trudnieniem pracowników i koniecznością uwzględnienia wymogów konkurencji.
Nowe formy zatrudnienia znacząco zmieniają sposób wchodzenia na rynek pracy.
Wybór najkorzystniejszej dla danej firmy niestandardowej formy zatrudnienia na-
leży do samego przedsiębiorcy, będącego pracodawcą. W tym zakresie pracodawca
ma do wyboru następujące możliwości:
1. Leasing pracowniczy, tj. zatrudnienie pracowników tymczasowych.
2. Współpracę na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło, jak również korzy-
stanie z usług osób samozatrudnionych (w tym na podstawie kontraktów mene-
dżerskich).
3. Powierzanie pracy do wykonania w domu (praca nakładcza, telepraca).
4. Job-sharing.
5. Outsourcing, tj. zlecenie wykonywania danych czynności firmie zewnętrznej.
6. Określone możliwości obniżenia kosztów pracowniczych stwarza także prowa-
dzenie przez pracownika działalności gospodarczej.
Warto także wspomnieć o możliwościach zastępowania nieobecnego pracownika
(np. z powodu choroby czy urlopu) przez osobę zatrudnioną w tym celu na czas
określony czy też przez ustalenie wzajemnego zastępowania się pracowników.
1.1. Leasing pracowniczy
Leasing pracowniczy to niestandardowa forma zatrudnienia, która stwarza pra-
codawcy możliwość zatrudniania pracowników w zależności od pojawiających się
potrzeb personalnych. Dzięki niej pracodawca może zaoszczędzić na wydatkach
na rekrutację i szkolenia potrzebnych pracowników. Nie ponosi ponadto kosztów
związanych na przykład z prowadzeniem dokumentacji pracowniczej, wypłaca-
niem wynagrodzenia i innych należnych świadczeń pracowniczych, wykonywa-
niem funkcji płatnika zaliczek na podatek dochodowy oraz składek ubezpieczenio-
wych. Koszty te ponosi agencja pracy tymczasowej, a pracodawca za korzystanie
z jej usług płaci ustaloną prowizję.
2
372756961.001.png
Leasing pracowniczy stanowi specyficzną formę pośrednictwa pracy. Jest przy-
datny zwłaszcza w sytuacji sezonowego wzrostu produkcji, okresowego zwięk-
szenia zamówień lub realizacji dodatkowych projektów i potrzeb z tym związa-
nych. Z praktyki wynika, że pracownicy tymczasowi są angażowani przeważnie do
prac o charakterze administracyjnym lub biurowym (recepcja, sekretariat, obsługa
komputera) oraz prac tzw. okołoprodukcyjnych (np. magazyny, pakowanie, trans-
port wewnętrzny).
1.2. Współpraca na podstawie umów zlecenia
lub umów o dzieło, korzystanie z usług osób samozatrudnionych
Podjęcie samozatrudnienia na zasadach prowadzenia działalności gospodarczej
wymaga dopełnienia wielu formalności. Do podstawowych z nich należą: wpis do
ewidencji, uzyskanie REGONU, założenie konta w banku, aktualizacja NIP, zgło-
szenie do ubezpieczeń społecznych, wybór formy opodatkowania (nie zawsze moż-
liwy) oraz rejestracja w urzędzie skarbowym (w tym ewentualna rejestracja na po-
trzeby VAT).
Czynności te samozatrudniony przedsiębiorca wykonuje sam. Do jego obowiązków
należy także obliczanie i odprowadzanie zaliczek na podatek, składanie formu-
larzy podatkowych oraz obliczanie i opłacanie składek ubezpieczeniowych (obo-
wiązkowo — emerytalnych, rentowych oraz wypadkowych; ubezpieczenie choro-
bowe jest dobrowolne).
Wykonywanie pracy w formie samozatrudnienia staje się coraz popularniejsze.
W porównaniu z tradycyjnym zatrudnieniem samozatrudnienie pozwala praco-
dawcy znacznie obniżyć koszty działalności.
Należy podkreślić, że pojęcia samozatrudnienie nie znajdziemy w żadnych przepi-
sach. W praktyce z samozatrudnieniem mamy do czynienia wtedy, gdy pracownik
rozwiązuje stosunek pracy, zakłada jednoosobową działalność gospodarczą i nadal
pracuje dla dotychczasowego pracodawcy. Samozatrudnionym będzie też kandydat
do pracy, który zdecyduje się na świadczenie pracy na rzecz pracodawcy w takiej
formie.
1.3. Praca nakładcza i telepraca
Telepraca polega na wykonywaniu pracy przy użyciu dostępnych technik informa-
tycznych i telekomunikacyjnych w dowolnej odległości od miejsca, w którym ocze-
kuje się na efekty tej pracy lub w którym praca ta byłaby wykonywana w tradycyj-
nym systemie zatrudnienia. Telepraca może być wykonywana w różnych formach,
poprzez:
— telepracę domową — pracownik pracuje w domu zamiast jeździć do firmy,
— telepracę mobilną — wyspecjalizowany personel świadczy usługi u klientów,
— telecentra — biura zlokalizowane poza główną siedzibą firmy,zapewniającedo-
stęp do wszelkich urządzeń do pracy osobom, które nie mogą dojeżdżać do sie-
dziby firmy, ale jednocześnie nie chcą pracować w domu,
— telechatki — zapewniające przez Internet członkom społeczności lokalnych np.
podnoszenie kwalifikacji zawodowych albo dostęp do pracy sieciowej.
3
372756961.002.png
Telepraca wiąże się z oszczędnościami dla pracodawcy. Szacuje się, że koszt utrzy-
mania telepracownika jest niższy o 30–40 procent od kosztów utrzymania pracow-
nika etatowego (mniejsze koszty wyposażenia biurowego itp.).
Rozpowszechnianie się tej formy zatrudnienia utrudnia w Polsce ograniczony do-
stęp do Internetu oraz słaba infrastruktura teleinformatyczna. Przeszkodą jest tak-
że nastawienie pracodawców, z których większość wskazuje na trudności w zarzą-
dzaniu, monitorowaniu postępu oraz motywowaniu pracowników.
Najczęściej wskazywanymi korzyściami z wprowadzenia telepracy są: poprawa
konkurencyjności przedsiębiorstwa, możliwość zmniejszenia powierzchni biuro-
wej, możliwość zatrudnienia osób mieszkających w dużych odległościach od sie-
dziby firmy,zmniejszeniebiurokracji,normyocenianiapracownikównakierowane
na główne wyniki, oszczędność czasu pracowników poświęconego na dojazdy do
pracy, możliwość zatrudnienia wysokiej klasy fachowców niedostępnych w trady-
cyjny sposób.
Najczęściej wymieniane wady telepracy to: konieczność wykorzystywania roz-
wiązań teleinformatycznych, zależność stosowania telepracy od awaryjności tech-
nologii informatycznych oraz możliwość utraty informacji lub jej przechwycenia
przez osoby niepowołane wskutek ataków na serwer, wirusów, włamań do sieci itp.
Wskazuje się również na brak wsparcia, ograniczone zaufanie pracodawcy do tele-
pracownika, trudności komunikacyjne spowodowane brakiem form bezpośredniej
komunikacji i koniecznością wykorzystywania do tego celu technologii teleinfor-
matycznych, anonimowość i amorficzność telepracowników dla pracodawcy.
Telepraca wykorzystywana jest najczęściej w działalności wydawniczej, poligrafii
i reprodukcji zapisanych nośników informacji, produkcji maszyn biurowych i kom-
puterów, produkcji sprzętu i aparatury radiowej, telewizyjnej i komunikacyjnej,
pośrednictwie finansowym, prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych. Perspek-
tywy wdrożenia telepracy są obiecujące — 19 procent spośród wszystkich bada-
nych firm rozważa wprowadzenie telepracy w najbliższej przyszłości.
Najbardziej popularnym miejscem pracy telepracownika jest jego miejsce zamiesz-
kania. Telepracownicy są często delegowani przez macierzystą firmę do wykony-
wania pracy w siedzibie klienta. Centrala telepracy jest popularnym miejscem pra-
cy telepracownika w Europie Zachodniej. W Polsce z centrali telepracy korzysta
zaledwie 2 procent przedsiębiorstw zatrudniających telepracowników.
Według szacunków firmy badawczej IDC w 2009 roku aż 850 mln osób — czyli
około jedna czwarta wszystkich zatrudnionych — pracowało „na odległość”. Po-
pularność pracy z notebookiem i telefonem komórkowym spowodowana jest głów-
nie rozwojem technologii mobilnych i powszechnym dostępem do elektronicznego
sprzętu przenośnego.
W 2004 roku pracę mobilną wykonywało 650 mln osób, a w ciągu kolejnych czte-
rech lat liczba ta wzrosła o 200 mln osób. Obecnie taka forma zatrudnienia jest
najpopularniejsza w regionie Azji i Pacyfiku, następnie w USA i Europie Zachod-
niej. Najwięcej pracowników mobilnych w 2004 roku miały Stany Zjednoczone.
Według prognoz IDC w 2009 roku odsetek pracowników mobilnych w USA miał
wynieść 70 procent.
IDC prognozuje liczbę pracowników „na odległość” od 1999 roku. W prognozach
tych firmadzielipracownikówmobilnychnatrzykategorie:pracownikówzwiąza-
nych z biurem, pracowników niezwiązanych z biurem oraz osoby pracujące w do-
mu ( Praca mobilna coraz popularniejsza , 2005).
4
372756961.003.png
1.4. Job-sharing
W polskim prawie nie ma zapisów regulujących pod względem prawnym formę za-
trudnienia, jaką jest job-sharing. Ten rodzaj pracy polega na tym, że pracownicy
zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu dzielą między siebie stanowisko pracy
pełnowymiarowej, a co za tym idzie, także wynagrodzenie i inne należne świad-
czenia. Zainteresowanie tego rodzaju zatrudnieniem w Polsce jest niewielkie.
1.5. Outsourcing
Outsourcing pracowniczy, czyli zatrudnianie pracowników na zlecenie klien-
ta, umożliwia ograniczenie formalności oraz biurokracji, pozwala wyeliminować
czynniki podnoszące koszty zatrudnienia, charakteryzuje się elastycznością w za-
wieraniu i rozwiązywaniu umów, przyczynia się do optymalizacji liczby pracow-
ników w stosunku do potrzeb firmy, wpływa na minimalizację kosztów przyrostu
zatrudnienia, eliminuje obsługę kadrowo-płacową zatrudnionych pracowników,
pozwala zachować obecny stan zatrudnienia w sytuacji krótkotrwałego przestoju
w produkcji.
Coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać korzyści płynące z tej formy za-
trudnienia i decyduje się chociaż jeden z elementów swojej działalności powierzyć
innej firmie.NaZachodziejesttopowszechnapraktyka,dziękiktórejprzedsiębior-
stwa nie muszą organizować własnych działów, a więc oszczędzają na powierzchni
biurowej, nie muszą inwestować w ludzi, nowe technologie i urządzenia.
Specjaliści twierdzą, że podwykonawstwo pozwala się skupić na zadaniach kluczo-
wych dla firmy,cowpływanajejwydajność. Redukcja kosztów dzięki oddaniu nie-
których działów może nawet przekroczyć 60 procent.
1.6. Prowadzenie działalności gospodarczej
Prowadzenie działalności gospodarczej zwiększa możliwości zatrudnienia, w tym
samozatrudnienia. Artykuł 2 Ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności
gospodarczej określa działalność gospodarczą jako zarobkową działalność wytwór-
czą, handlową, budowlaną, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksplo-
atację zasobów naturalnych, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.
Przepisy regulujące prowadzenie działalności gospodarczej i zasady jej ewiden-
cjonowania zawarte są we wspomnianej Ustawie Prawo działalności gospodarczej
(DzU 1999, nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) oraz przepisach wprowadzających Usta-
wę z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU 1997, nr 121,
poz. 769 z późn. zm.).
Każda osoba fizyczna (także jako wspólnik w spółce cywilnej) rozpoczynająca
działalność gospodarczą musi ją zarejestrować. Wymóg ten nie dotyczy rolników,
których działalność obejmuje uprawy rolne, chów i hodowlę zwierząt, ogrodnic-
two, warzywnictwo, leśnictwo i rybactwo śródlądowe, a także wynajmowanie po-
5
372756961.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin