Treść - Moduł 2.pdf

(168 KB) Pobierz
tresc_2.indd
Kształcenie przedzawodowe i zawodowe —
planowanie kariery zawodowej,
edukacja dla rynku pracy
1. Problemy kształcenia przedzawodowego
2. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe
3. Edukacja zawodowa w kontekście europejskiego rynku pracy
4. Strategia kształcenia ustawicznego
Bibliografia
1. Problemy kształcenia
przedzawodowego
Kształcenie przedzawodowe jest pierwszym obszarem badawczym pedagogiki pra-
cy i stanowi wprowadzenie do kształcenia zawodowego. Po raz pierwszy terminu
kształcenie przedzawodowe użył prof. Tadeusz Nowacki w 1974 roku, określając
przedmiot badań pedagogiki pracy. Kształcenie przedzawodowe obejmuje:
— wychowanie przez pracę,
— kształcenie politechniczne,
— orientację szkolną i zawodową.
Do szczegółowych zadań kształcenia przedzawodowego należą (Nowacki, 2000:
110): wprowadzenie wstępne do świata pracy i gospodarki oraz przygotowanie do
wyboru zawodu poprzez orientację zawodową.
Kształcenie przedzawodowe rozumiane jest w dwóch znaczeniach, tj. jako (Wia-
trowski, 2000: 126):
1. Dział badań pedagogiki pracy.
2. Kompleks działań pedagogicznych poprzedzających kształcenie zawodowe, które
decydują o rozwoju jednostki i wpływają na kształcenie jej stosunku do pracy.
Działania te mogą być realizowane w różnych środowiskach, na przykład w śro-
dowiskach zinstytucjonalizowanych, takich jak szkoła, przedszkole, jak również
w domu rodzinnym, organizacji młodzieżowej.
Wychowanie przez pracę to zamierzony i celowo zorganizowany rodzaj działalności
wychowawczej, którego cechę szczególną stanowi wykorzystywanie pracy w pro-
cesach oddziaływania na jednostkę i dokonywania zmian w jej osobowości (Wia-
trowski, 2000: 134).
Wychowanie przez pracę obejmuje:
— czynności samoobsługowe, dzięki którym jednostka obsługuje sama siebie,
— czynności porządkowe, wykonywane we własnym otoczeniu,
— czynności usługowe, wykonywane z myślą o innych,
— czynności wytwórcze,
— czynności badawcze i twórcze, dzięki którym powstają wartości tzw. duchowe,
— czynności organizacyjne.
Do podstawowych zadań wychowania przez pracę Wiatrowski (2000) zalicza:
1. Zdobycie wiedzy o pracy człowieka.
2. Zrozumienie roli pracy w życiu każdego człowieka.
3. Przekonanie, iż praca stanowi nieodłączną właściwość, potrzebę i konieczność
w życiu każdego człowieka sprawnego fizycznieipsychicznie.
4. Kształtowanie podstawowych umiejętności pracy.
5. Wypracowanie właściwej motywacji do uczestniczenia w każdej pracy.
6. Kształtowanie odpowiedniego stosunku do pracy własnej, do pracy innych i do
wytworów pracy.
7. Kształtowanie cech charakterologicznych jednostki.
8. Kształtowanie kultury pracy.
2
372756877.001.png
Stanisław Tytus (1982) w jednym ze swoich opracowań na temat wychowania
przedzawodowego i zawodowego wyróżnił cztery kompleksy motywów prawi-
dłowego uczestnictwa młodzieży w procesie pracy. Są to motywy poznawczo-
-kształcące, moralno-społeczne, ambicjonalne i praktyczno-osobiste.
Ogólnie można stwierdzić, że wychowanie przez pracę można i należy rozpatrywać
w trzech aspektach: aktywizującym, uspołeczniającym i wytwórczym.
Aktywizujący walor pracy polega na tym, że jej efekty mogą być osiągane tylko po-
przez określoną działalność. Uspołeczniający charakter pracy wprowadza w życie
społeczne. Natomiast produkcyjny aspekt pracy kształtuje w wychowanku posta-
wę szacunku do pracy.
Kształcenie politechniczne to zamierzony i celowo zorganizowany rodzaj działalno-
ści pedagogicznej, którego cechę szczególną stanowi wykorzystanie roli techniki
w procesach oddziaływania na jednostkę, dokonywania zmian w jej osobowości
i kształtowania kultury technicznej, warunkującej prawidłowe i swobodne uczest-
nictwo w świecie nasyconym techniką (Wiatrowski, 2000: 164).
Kształcenie takie ma za zadanie:
— wprowadzić uczniów w naukowe podstawy produkcji społecznej,
— wyposażyć uczniów w wiadomości, umiejętności i sprawności ogólnotechniczne,
— przygotować uczniów do posługiwania się w codziennym życiu podstawowymi
narzędziami,
— kształtować kulturę techniczną współczesnego człowieka.
Obecnie do ogólnotechnicznego i społecznego przygotowania dochodzi przedsię-
biorczość. Kształtowanie postaw sprzyjających przedsiębiorczości odbywa się już
w gimnazjum poprzez realizowanie programu nauczania modułu „Przygotowanie
do aktywnego udziału w życiu gospodarczym”, wchodzącego w skład podstawy
programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie. Celem tego programu jest mię-
dzy innymi wstępne przygotowanie uczniów do aktywności zawodowej i odnale-
zienia się na rynku pracy, rozwój ucznia ukierunkowany na przygotowanie do ak-
tywnej obecności w życiu społeczno-gospodarczym kraju, przygotowanie do od-
najdywania swojego miejsca w warunkach gospodarki rynkowej i zmiennego ryn-
ku pracy.
Orientacja szkolna i zawodowa prowadzona jest w sposób celowy i zorganizowany
wśród uczniów szkół ogólnokształcących (gimnazjalnych i licealnych), którzy stoją
przed wyborem odpowiedniej szkoły zawodowej lub wyższej, a zatem przed wybo-
rem zawodu.
Szczegółowe zadania, które są realizowane w zakresie orientacji zawodowej, pro-
wadzonej w szkole ogólnokształcącej, ustalił Stefan Baścik na podstawie analizy
literatury krajowej i zagranicznej oraz dokumentów prawnych i wyników badań
własnych. Do zadań tych zaliczył (Szajek za: Wiatrowski, 2000: 175):
— długotrwałą i wielostronną obserwację ucznia powiązaną z badaniem jego sta-
nu psychicznego,
— kształtowanie postaw dotyczących pracy,
— wykrywanie indywidualnych zdolności i skłonności uczniów,
— indywidualne konsultacje z uczniami i rodzicami,
— kierowanie informacji zawodowej dostosowanej do uczniów i rodziców,
— praktyczne zapoznawanie się z niektórymi podstawowymi zawodami,
— udzielanie informacji o szkołach i innych instytucjach przygotowujących do po-
szczególnych zawodów,
— udzielanie uczniom i rodzicom porad dotyczących wyboru zawodu.
3
372756877.002.png
Zagadnienie przygotowania młodzieży do podjęcia decyzji zawodowej stanowi
ważny element polityki edukacyjnej w wielu krajach. Współczesne tendencje roz-
wojowe orientacji zawodowej, podstawowego modułu kształcenia przedzawodo-
wego, wyznacza rekomendacja Międzynarodowej Organizacji Pracy z 1975 roku
Rozwój zasobów ludzkich i kształcenie zawodowe. Orientację zawodową traktuje
się w niej jako nieodłączny element planowanego gospodarowania kadrami oraz
skuteczny instrument właściwego wykorzystania wiedzy i uzdolnień młodzieży
oraz dorosłych (Parzęcki, Symela, 1995: 147).
Ciągle zmieniająca się sytuacja polityczno-gospodarcza stawia przed społeczeń-
stwem nowe zadania. Kształcenie przedzawodowe powinno przygotować młodzież
do permanentnych zmian na rynku pracy oraz do zmierzenia się z pojawiającymi
się wyzwaniami. Bożena Wojtasik zwraca uwagę na konieczność uwzględnienia
nowych problemów związanych z pedagogiką pracy, tj. zjawisk bezrobocia, konse-
kwencji utraty pracy, zawodowych czynników stresogennych i sposobów radzenia
sobie ze stresem wywołanym utratą pracy.
Zdaniem Wojtasik bezrobocie należy traktować nie jako zagrożenie, ale jako wy-
zwanie. „Wychowawcy mogą pomóc młodzieży podejść do problemu bezrobocia
(…) jako wyzwania, wskazując na możliwości opanowania sytuacji, zwiększania
aktywności, przeciwdziałania depresji i podnoszenia znaczenia i wartości pracy
oraz wiary we własne siły” (Wojtasik, 1994: 127).
Nowa sytuacja, w jakiej znaleźli się obecnie zarówno pracownicy, jak i pracodawcy,
wymaga nieco szerszego spojrzenia na dotychczas mało docenianą funkcję doradcy
edukacyjno-zawodowego zwanego doradcą pracy czy doradcą personalnym (w przy-
padku pracy z pracownikami i na rzecz zakładu pracy) (Tadeusiewicz, 1994).
Na terenie szkół powinien działać szkolny doradca edukacyjno-zawodowy. Doce-
niając funkcję i rolę nauczyciela do spraw orientacji, poradnictwa i planowania ka-
riery zawodowej Ministerstwo Edukacji wydało Rozporządzenie w sprawie powo-
łania szkolnych doradców zawodowych.
W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej warto prześledzić, jak
w trzech krajach Wspólnoty — Francji, Niemczech i Włoszech — zorganizowane
jest stanowisko szkolnego doradcy zawodowego. W Polsce zawód ten jest dopiero
w fazie organizacji.
Kraje Unii przyjęły różne rozwiązania w zakresie zadań i roli szkolnego doradcy
zawodowego.
Francja jest krajem o silnie scentralizowanym systemie edukacyjnym, podzielonym
na 27 obszarów edukacyjnych zwanych akademiami. Poradnictwem zawodowym
w resorcie edukacji zajmują się Centra Informacji i Orientacji. Na terenie kraju
w 600 centrach pracuje ponad 5000 szkolnych doradców zawodowych. Zadaniem
tych placówek jest świadczenie usług doradczych z zakresu edukacji. Jeden dorad-
ca zawodowy opiekuje się 1000 uczniów, tj. dwiema lub trzema szkołami. Szkolny
doradca zawodowy jest z wykształcenia psychologiem posiadającym specjalizację
z poradnictwa zawodowego.
Niemcy są krajem o ściśle zdecentralizowanym systemie edukacyjnym. W szko-
łach prowadzone są zajęcia z dziedziny orientacji zawodowej w formie przedmiotu
o nazwie Wirtschaft, Arbeit, Technik — WAT (gospodarka, praca, technika) i bez-
pośrednich kontaktów uczniów z doradcą zawodowym zatrudnionym w Centrum
Informacji Zawodowej w Urzędzie Pracy.
Włochy to kraj o zdecentralizowanym systemie edukacyjnym. Doradcą zawodowym
w szkole jest nauczyciel z odpowiednimi kwalifikacjami(studiapodyplomowelub
kursy kwalifikacyjne zporadnictwa zawodowego). Wkażdej szkole, począwszy
4
372756877.003.png
od poziomu kształcenia odpowiadającego naszemu gimnazjum, znajduje się punkt
konsultacyjno-doradczy. Orientacja zawodowa stanowi przedmiot szkolny, realizo-
wany w wymiarze 10–15 godzin w semestrze.
W krajach Unii Europejskiej do zagadnień orientacji zawodowej i poradnictwa za-
wodowego przykłada się dużą wagę. Orientacja zawodowa jest zadaniem statuto-
wym szkoły, włączonym do programów szkolnych. Realizacja zajęć z orientacji za-
wodowej odbywa się w ramach godzin wychowawczych i przedmiotów szkolnych.
Zadaniem szkolnego doradcy zawodowego jest udostępnianie informacji na temat
możliwości kształcenia, zdobycia zawodu i pomoc w planowaniu przyszłości zawo-
dowej (Greiner, 2003).
Na zakończenie należy podkreślić, że okres kształcenia przedzawodowego jest
niezwykle ważnym etapem przygotowania do przyszłej aktywności zawodowej.
W trakcie tego pierwszego etapu pedagogiki pracy — prawidłowo przeprowadzo-
nego — rozwijasięwieleumiejętnościsensoryczno-motorycznych,intelektualnych
tworzących podstawę dla przyszłych kwalifikacjizawodowych.
5
372756877.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin