f74f65ec-ff31-46f9-a075-29db4ffb4c5b.pdf
(
124 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Scenariusz nr 4 _Ma\263a lokomotywa_.doc)
W KRAINIE GRAFOBAJEK
PROGRAM EDUKACYJNO-PROFILAKTYCZNY DLA DZIECI 5-6-LETNICH
Autor: Marta Łapie
ı
ska-Piechota, Ewa Lepianko (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Warszawie)
SCENARIUSZ IV spotkania
Temat:
MAŁA LOKOMOTYWA – bezinteresowna pomoc
Cele:
-
uczenie si
ħ
słuchania innych i konstruowania wypowiedzi własnych;
-
trenowanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci lingwistycznych: samodzielne ocenianie zachowa
ı
postaci
z bajek oraz werbalizowanie prze
Ň
ywanych emocji;
-
zaspokajanie potrzeby samorealizacji;
-
rozwijanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci pracy w grupie;
-
usprawnianie motoryki du
Ň
ej i małej;
-
doskonalenie koncentracji uwagi;
-
rozwijanie wyobra
Ņ
ni, inwencji twórczej;
-
wzmacnianie poczucia własnej warto
Ļ
ci u dzieci;
-
poszerzanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci posługiwania si
ħ
ró
Ň
nymi
Ļ
rodkami wyrazu plastycznego.
1.
POWITANIE DZIECI
– zapoznanie z tytułem dzisiejszej bajki „
Mała lokomotywa
“ –
zaproponowanie
Ň
eby tytuł ten wyklaska
ę
sylabami – szybko, wolno, cicho, gło
Ļ
no.
2.
ZAPREZENTOWANIE TRE
ĺ
CI BAJKI
– jedna z osób prowadz
Ģ
cych czyta bajk
ħ
„
Mała lokomotywa
“ (tekst bajki za A. Kerksiek/ Klaus W. Vopel „
Kozioł w polu kapusty.
Opowiadania i kreatywne
ę
wiczenia ruchowe dla dzieci od 3 do 8 lat
” str. 113).
3.
ROZMOWA NA TEMAT TRE
ĺ
CI BAJKI –
zach
ħ
cenie dzieci do wypowiedzi nt.
dobroczynno
Ļ
ci i
Ň
yczliwo
Ļ
ci:
-
czy kto
Ļ
pomógł im w trudnej sytuacji i jak si
ħ
wówczas czuli?
-
czy sami kiedy
Ļ
pomagali komu
Ļ
bliskiemu lub osobie obcej, która tej pomocy
potrzebowała?
-
jak dzieci mog
Ģ
sobie pomaga
ę
w przedszkolu podczas pracy lub zabawy?
4.
KREATYWNE ZABAWY RUCHOWE
– dzieci staj
Ģ
w kr
ħ
gu – ilustruj
Ģ
ruchem
polecenia osoby prowadz
Ģ
cej:
A)
„Mała niebieska lokomotywa nie zawiodła opuszczonego poci
Ģ
gu. Postanowiła mu
pomóc.
Chciałyby
Ļ
my zaprosi
ę
was do zabawy, podczas której b
ħ
dziemy mie
ę
wiele niebieskich
lokomotyw, które b
ħ
d
Ģ
tak samo niezawodne, uprzejme i ch
ħ
tne do pomocy. Wyja
Ļ
ni
ħ
wam, na czym polega zabawa. Dobierzcie w dwójki i ustawcie jedno za drugim. Dziecko
z przodu b
ħ
dzie lokomotyw
Ģ
, a z tyłu maszynist
Ģ
. Lokomotywa mo
Ň
e wyci
Ģ
gn
Ģę
r
ħ
ce do
przodu, aby mie
ę
dwa zderzaki bezpiecze
ı
stwa. Maszynista z tyłu kieruje, zatrzymuje i
rusza lokomotyw
Ģ
jedynie za pomoc
Ģ
swoich r
Ģ
k. Kładzie on r
ħ
ce na ramionach partnera
albo na jego biodrach, tak jak
Ň
yczy sobie tego lokomotywa. Pó
Ņ
niej zamie
ı
cie si
ħ
rolami.
Ustawcie si
ħ
jak przygotowana do jazdy lokomotywa.
Copyright
©
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 1 z 3
Maszynista jest odpowiedzialny za to, by si
ħ
nie wykoleiła i aby jazda była dla was
przyjemna i bezpieczna. Wykorzystajcie całe pomieszczenie, jakie jest do dyspozycji.
Ja b
ħ
d
ħ
zawiadowc
Ģ
stacji. Kiedy zagwi
Ň
d
Ňħ
raz, wszystkie lokomotywy odje
Ň
d
Ň
aj
Ģ
, a
kiedy dwa razy – zatrzymuj
Ģ
si
ħ
. Po
ę
wiczcie przez chwil
ħ
swobodne poruszanie si
ħ
po
sali, aby unikn
Ģę
zderze
ı
. Raz – start, dwa razy – stop.
A)
co zrobicie, gdy inna lokomotywa przetnie wam drog
ħ
?
Zaczynamy zabaw
ħ
:
a)
lokomotywa jedzie po linii prostej do przodu,
b)
zakr
ħ
ca przodem w prawo,
c)
zakr
ħ
ca przodem w lewo,
d)
jedzie po linii prostej do tyłu,
e)
zakr
ħ
ca tyłem w prawo,
f)
zakr
ħ
ca tyłem w lewo;
g)
lokomotywa jedzie wolno, coraz szybciej, bardzo szybko i
zatrzymuje si
ħ
.
B)
teraz wyobra
Ņ
cie sobie,
Ň
e jeste
Ļ
cie mał
Ģ
niebiesk
Ģ
lokomotyw
Ģ
i wpychacie na gór
ħ
ci
ħŇ
ki poci
Ģ
g z zabawkami. Poka
Ň
cie nam jak musieli
Ļ
cie si
ħ
wysili
ę
, aby powoli
osi
Ģ
gn
Ģę
cel.
ZAMIANA RÓL W PARACH.
„Lokomotywa dojechała na stacj
ħ
, poniewa
Ň
bardzo zm
ħ
czyła si
ħ
pchaniem poci
Ģ
gu pod
gór
ħ
to chwil
ħ
odpoczywała,
Ň
eby nabra
ę
sił przed dalsz
Ģ
tras
Ģ
– usi
Ģ
d
Ņ
cie teraz
wygodnie, kto chce mo
Ň
e si
ħ
poło
Ň
y
ę
i posłuchajcie muzyki, gdy dwukrotnie klasn
ħ
–
budzicie si
ħ
z drzemki i wstajecie.“
5.
ROZGRZEWKA R
ġ
K
(na podstawie zalece
ı
terapii r
ħ
ki).
Jedna z osób prowadz
Ģ
cych prosi, aby dzieci pokazały r
Ģ
czk
ħ
, któr
Ģ
trzymaj
Ģ
kredk
ħ
,
p
ħ
dzelek, myj
Ģ
z
ħ
by lub jedz
Ģ
, nast
ħ
pnie prezentuje
ę
wiczenia nadgarstków i dłoni, dzieci
powtarzaj
Ģ
:
-
kr
ĢŇ
enie nadgarstkiem – r
ħ
k
Ģ
, której nie u
Ň
ywamy do rysowania chwytamy
nadgarstek r
ħ
ki wiod
Ģ
cej i lekko nim skr
ħ
camy raz w jedn
Ģ
, raz w drug
Ģ
stron
ħ
,
-
odwracanie przedramienia (dło
ı
ku dołowi/dło
ı
ku górze),
-
zgi
ħ
cie i wyprost nadgarstka,
-
przywodzenie i odwodzenie dłoni w płaszczy
Ņ
nie poziomej,
-
ruchy okr
ħŇ
ne nadgarstka,
-
wyprost i utrzymanie dłoni w tej pozycji ok. 3 sekund,
-
rozsuwanie i ł
Ģ
czenie palców,
-
zginanie i prostowanie palców w stawach mi
ħ
dzypaliczkowych,
-
zginanie i prostowanie palców w stawach mi
ħ
dzypaliczkowych – „daszek“,
-
pogł
ħ
bianie „daszku“ przez dociskanie drug
Ģ
r
ħ
k
Ģ
,
-
rozci
Ģ
ganie zahaczonych palców na zewn
Ģ
trz,
-
dociskanie zło
Ň
onych dłoni,
-
przekr
ħ
canie splecionych dłoni z prostowaniem łokci;
6.
Ę
WICZENIA GRAFOMOTORYCZNE
– wypełnianie okre
Ļ
lonych powierzchni
wzorami p
ħ
telkowymi – kredkami akwarelowymi w 4. ró
Ň
nych pozycjach – zgodnie
z zaleceniami H. Tymichowej:
-
stoj
Ģ
cej – rysowanie w płaszczy
Ņ
nie pionowej;
-
stoj
Ģ
cej – rysowanie w płaszczy
Ņ
nie poziomej;
-
siedz
Ģ
cej – rysowanie z uniesionym łokciem;
-
siedz
Ģ
cej – rysowanie z podpartym przedramieniem;
Copyright
©
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 2 z 3
„311 szlaczków i zygzaczków.
Ę
wiczenia grafomotoryczne usprawniaj
Ģ
ce r
ħ
k
ħ
pisz
Ģ
c
Ģ
“ R.A. Hływa – str. 60;
7.
WSPÓLNA PRACA PLASTYCZNA –
ka
Ň
de dziecko otrzymuje przygotowany
z kolorowego bloku technicznego wagonik, na którym naklejona jest karta pracy.
Dodatkowo brzegi wagonika s
Ģ
podziurkowane. Dzieci maj
Ģ
przeci
Ģ
gn
Ģę
przez dziurki
kolorow
Ģ
włóczk
ħ
– zgodnie z instrukcj
Ģ
osób prowadz
Ģ
cych. Oraz wypełni
ę
kontury
szlaczków na karcie pracy. Nast
ħ
pnie przyklejaj
Ģ
koła do wagonika. Wagoniki zostaj
Ģ
poł
Ģ
czone w poci
Ģ
g i podpi
ħ
te do niebieskiej lokomotywy. Prezentacja i omówienie
wspólnej pracy. Posprz
Ģ
tanie miejsca pracy.
8.
PODSUMOWANIE –
omówienie zaj
ħę
i nagrodzenie pracy dzieci – przyklejenie na
identyfikatorach wybranych przez dzieci nalepek.
9.
PO
ņ
EGNANIE – ISKIERKA.
Copyright
©
Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 3 z 3
materiały:
Û
Plik z chomika:
paolka_pl
Inne pliki z tego folderu:
ac2ba07e-a6d5-4b90-9430-d3a52c395398.pdf
(128 KB)
f74f65ec-ff31-46f9-a075-29db4ffb4c5b.pdf
(124 KB)
0c364f4f-7f6c-4d05-af03-b91cc6e504ba.pdf
(129 KB)
6cf29c72-99cc-474b-9f6f-d208cfa1388b.pdf
(134 KB)
10320a6c-bfdd-4940-8d36-a1aa349b1bf4.pdf
(125 KB)
Inne foldery tego chomika:
percepcja wzrokowa
uwaga
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin