f74f65ec-ff31-46f9-a075-29db4ffb4c5b.pdf

(124 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Scenariusz nr 4 _Ma\263a lokomotywa_.doc)
W KRAINIE GRAFOBAJEK
PROGRAM EDUKACYJNO-PROFILAKTYCZNY DLA DZIECI 5-6-LETNICH
Autor: Marta Łapie ı ska-Piechota, Ewa Lepianko (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Warszawie)
SCENARIUSZ IV spotkania
Temat: MAŁA LOKOMOTYWA – bezinteresowna pomoc
Cele:
- uczenie si ħ słuchania innych i konstruowania wypowiedzi własnych;
- trenowanie umiej ħ tno Ļ ci lingwistycznych: samodzielne ocenianie zachowa ı postaci
z bajek oraz werbalizowanie prze Ň ywanych emocji;
- zaspokajanie potrzeby samorealizacji;
- rozwijanie umiej ħ tno Ļ ci pracy w grupie;
- usprawnianie motoryki du Ň ej i małej;
- doskonalenie koncentracji uwagi;
- rozwijanie wyobra Ņ ni, inwencji twórczej;
- wzmacnianie poczucia własnej warto Ļ ci u dzieci;
- poszerzanie umiej ħ tno Ļ ci posługiwania si ħ Ň nymi Ļ rodkami wyrazu plastycznego.
1.
POWITANIE DZIECI – zapoznanie z tytułem dzisiejszej bajki „ Mała lokomotywa “ –
zaproponowanie Ň eby tytuł ten wyklaska ę sylabami – szybko, wolno, cicho, gło Ļ no.
2.
ZAPREZENTOWANIE TRE ĺ CI BAJKI – jedna z osób prowadz Ģ cych czyta bajk ħ
Mała lokomotywa “ (tekst bajki za A. Kerksiek/ Klaus W. Vopel „ Kozioł w polu kapusty.
Opowiadania i kreatywne ę wiczenia ruchowe dla dzieci od 3 do 8 lat ” str. 113).
3.
ROZMOWA NA TEMAT TRE ĺ CI BAJKI – zach ħ cenie dzieci do wypowiedzi nt.
dobroczynno Ļ ci i Ň yczliwo Ļ ci:
- czy kto Ļ pomógł im w trudnej sytuacji i jak si ħ wówczas czuli?
- czy sami kiedy Ļ pomagali komu Ļ bliskiemu lub osobie obcej, która tej pomocy
potrzebowała?
- jak dzieci mog Ģ sobie pomaga ę w przedszkolu podczas pracy lub zabawy?
4.
KREATYWNE ZABAWY RUCHOWE – dzieci staj Ģ w kr ħ gu – ilustruj Ģ ruchem
polecenia osoby prowadz Ģ cej:
A) „Mała niebieska lokomotywa nie zawiodła opuszczonego poci Ģ gu. Postanowiła mu
pomóc.
Chciałyby Ļ my zaprosi ę was do zabawy, podczas której b ħ dziemy mie ę wiele niebieskich
lokomotyw, które b ħ d Ģ tak samo niezawodne, uprzejme i ch ħ tne do pomocy. Wyja Ļ ni ħ
wam, na czym polega zabawa. Dobierzcie w dwójki i ustawcie jedno za drugim. Dziecko
z przodu b ħ dzie lokomotyw Ģ , a z tyłu maszynist Ģ . Lokomotywa mo Ň e wyci Ģ gn Ģę r ħ ce do
przodu, aby mie ę dwa zderzaki bezpiecze ı stwa. Maszynista z tyłu kieruje, zatrzymuje i
rusza lokomotyw Ģ jedynie za pomoc Ģ swoich r Ģ k. Kładzie on r ħ ce na ramionach partnera
albo na jego biodrach, tak jak Ň yczy sobie tego lokomotywa. Pó Ņ niej zamie ı cie si ħ rolami.
Ustawcie si ħ jak przygotowana do jazdy lokomotywa.
Copyright © Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 1 z 3
221211328.001.png
Maszynista jest odpowiedzialny za to, by si ħ nie wykoleiła i aby jazda była dla was
przyjemna i bezpieczna. Wykorzystajcie całe pomieszczenie, jakie jest do dyspozycji.
Ja b ħ d ħ zawiadowc Ģ stacji. Kiedy zagwi Ň d Ňħ raz, wszystkie lokomotywy odje Ň d Ň aj Ģ , a
kiedy dwa razy – zatrzymuj Ģ si ħ . Po ę wiczcie przez chwil ħ swobodne poruszanie si ħ po
sali, aby unikn Ģę zderze ı . Raz – start, dwa razy – stop.
A) co zrobicie, gdy inna lokomotywa przetnie wam drog ħ ?
Zaczynamy zabaw ħ :
a) lokomotywa jedzie po linii prostej do przodu,
b) zakr ħ ca przodem w prawo,
c) zakr ħ ca przodem w lewo,
d) jedzie po linii prostej do tyłu,
e) zakr ħ ca tyłem w prawo,
f) zakr ħ ca tyłem w lewo;
g) lokomotywa jedzie wolno, coraz szybciej, bardzo szybko i
zatrzymuje si ħ .
B) teraz wyobra Ņ cie sobie, Ň e jeste Ļ cie mał Ģ niebiesk Ģ lokomotyw Ģ i wpychacie na gór ħ
ci ħŇ ki poci Ģ g z zabawkami. Poka Ň cie nam jak musieli Ļ cie si ħ wysili ę , aby powoli
osi Ģ gn Ģę cel.
ZAMIANA RÓL W PARACH.
„Lokomotywa dojechała na stacj ħ , poniewa Ň bardzo zm ħ czyła si ħ pchaniem poci Ģ gu pod
gór ħ to chwil ħ odpoczywała, Ň eby nabra ę sił przed dalsz Ģ tras Ģ – usi Ģ d Ņ cie teraz
wygodnie, kto chce mo Ň e si ħ poło Ň y ę i posłuchajcie muzyki, gdy dwukrotnie klasn ħ
budzicie si ħ z drzemki i wstajecie.“
5.
ROZGRZEWKA R ġ K (na podstawie zalece ı terapii r ħ ki).
Jedna z osób prowadz Ģ cych prosi, aby dzieci pokazały r Ģ czk ħ , któr Ģ trzymaj Ģ kredk ħ ,
p ħ dzelek, myj Ģ z ħ by lub jedz Ģ , nast ħ pnie prezentuje ę wiczenia nadgarstków i dłoni, dzieci
powtarzaj Ģ :
- kr ĢŇ enie nadgarstkiem – r ħ k Ģ , której nie u Ň ywamy do rysowania chwytamy
nadgarstek r ħ ki wiod Ģ cej i lekko nim skr ħ camy raz w jedn Ģ , raz w drug Ģ stron ħ ,
- odwracanie przedramienia (dło ı ku dołowi/dło ı ku górze),
- zgi ħ cie i wyprost nadgarstka,
- przywodzenie i odwodzenie dłoni w płaszczy Ņ nie poziomej,
- ruchy okr ħŇ ne nadgarstka,
- wyprost i utrzymanie dłoni w tej pozycji ok. 3 sekund,
- rozsuwanie i ł Ģ czenie palców,
- zginanie i prostowanie palców w stawach mi ħ dzypaliczkowych,
- zginanie i prostowanie palców w stawach mi ħ dzypaliczkowych – „daszek“,
- pogł ħ bianie „daszku“ przez dociskanie drug Ģ r ħ k Ģ ,
- rozci Ģ ganie zahaczonych palców na zewn Ģ trz,
- dociskanie zło Ň onych dłoni,
- przekr ħ canie splecionych dłoni z prostowaniem łokci;
6.
Ę WICZENIA GRAFOMOTORYCZNE – wypełnianie okre Ļ lonych powierzchni
wzorami p ħ telkowymi – kredkami akwarelowymi w 4. ró Ň nych pozycjach – zgodnie
z zaleceniami H. Tymichowej:
- stoj Ģ cej – rysowanie w płaszczy Ņ nie pionowej;
- stoj Ģ cej – rysowanie w płaszczy Ņ nie poziomej;
- siedz Ģ cej – rysowanie z uniesionym łokciem;
- siedz Ģ cej – rysowanie z podpartym przedramieniem;
Copyright © Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 2 z 3
221211328.002.png
„311 szlaczków i zygzaczków. Ę wiczenia grafomotoryczne usprawniaj Ģ ce r ħ k ħ
pisz Ģ c Ģ “ R.A. Hływa – str. 60;
7.
WSPÓLNA PRACA PLASTYCZNA – ka Ň de dziecko otrzymuje przygotowany
z kolorowego bloku technicznego wagonik, na którym naklejona jest karta pracy.
Dodatkowo brzegi wagonika s Ģ podziurkowane. Dzieci maj Ģ przeci Ģ gn Ģę przez dziurki
kolorow Ģ włóczk ħ – zgodnie z instrukcj Ģ osób prowadz Ģ cych. Oraz wypełni ę kontury
szlaczków na karcie pracy. Nast ħ pnie przyklejaj Ģ koła do wagonika. Wagoniki zostaj Ģ
poł Ģ czone w poci Ģ g i podpi ħ te do niebieskiej lokomotywy. Prezentacja i omówienie
wspólnej pracy. Posprz Ģ tanie miejsca pracy.
8.
PODSUMOWANIE – omówienie zaj ħę i nagrodzenie pracy dzieci – przyklejenie na
identyfikatorach wybranych przez dzieci nalepek.
9.
PO ņ EGNANIE – ISKIERKA.
Copyright © Internetowy serwis pedagogiczny Reedukacja.pl – www.reedukacja.pl
Strona 3 z 3
materiały:
Û
221211328.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin