cw 6.pdf

(374 KB) Pobierz
Microsoft Word - Cw6 silnik
LABORATORIUM MECHATRONIKI, DIAGNOSTYKI
I BEZPIECZE İ STWA TECHNICZNEGO
INSTYTUT POJAZDÓW
WYDZIAŁ SAMOCHODÓW I MASZYN ROBOCZYCH
POLITECHNIKA WARSZAWSKA
ul. Narbutta 84, 02-524 Warszawa
Tel. (22) 234-8117 do 8119
e-mail : sekretariat@mechatronika.net.pl
http://www.mechatronika.net.pl
Laboratorium Podstaw Diagnostyki
Ę wiczenie nr 6
Opracował:
dr in Ň . Krzysztof Szczurowski
Temat:
Układ diagnostyczny pojazdu-detekcja uszkodze ı
w silniku spalinowym
658538422.001.png 658538422.002.png
1. Cel ę wiczenia.
Ę wiczenie to obejmuje swoim zakresem ocen ħ diagnostyczn Ģ silnika wewn ħ trznego
spalania z wykorzystaniem diagnoskopów uniwersalnych.
2. Wprowadzenie
Nowoczesne pojazdy samochodowe wyposa Ň one s Ģ w szereg systemów
elektronicznych. Dotyczy to nie tylko układów sterowania silnika ale tak Ň e pozostałych
systemów stosowanych w samochodach – bezpiecze ı stwa, komfortu itp. Do poprawnego
działania układów elektronicznych potrzebne jest ich dokładne diagnozowanie. Szybkie
uzyskanie informacji pozwalaj Ģ cych na precyzyjn Ģ lokalizacj ħ usterek zapewniaj Ģ przyrz Ģ du
mikroprocesorowe podł Ģ czone do zł Ģ cza diagnostycznego. Przy ich pomocy mo Ň na ustali ę nie
tylko zjawiska zapisane w pami ħ ci sterownika, jako usterki obj ħ te systemem informacji
kodowej, lecz tak Ň e zapozna ę si ħ z innymi jej zapisami, dokona ę obserwacji funkcjonowania
układu podczas jego pracy oraz testowa ę go przez wprowadzenie symulowanych sygnałów lub
impulsów steruj Ģ cych. T Ģ sam Ģ metod Ģ mo Ň na sprawdza ę równie Ň same jednostki steruj Ģ ce,
kontroluj Ģ c ich reakcje na otrzymywane sygnały wej Ļ ciowe.
Dodatkow Ģ funkcj Ģ tego rodzaju przyrz Ģ dów jest usuwanie z pami ħ ci jednostek
steruj Ģ cych zapisanych tam usterek po dokonaniu wła Ļ ciwej naprawy, a tak Ň e wprowadzenie
nowych zada ı lub modyfikacja dotychczasowych (np. pr ħ dko Ļę obrotowa biegu jałowego, k Ģ t
wyprzedzenia zapłonu, harmonogram wymian oleju itp.).
3. Przykładowe diagnoskopy
3.1.
Przykładem uniwersalnego testera pokładowych systemów elektronicznych jest
przyrz Ģ d KTS 520 firmy Bosch. Dzi ħ ki zastosowaniu wymiennych kart programowych oraz
przewodów przył Ģ czeniowych, specyficznych dla okre Ļ lonych modeli samochodów, umo Ň liwia
on odczytywanie danych z elektronicznych urz Ģ dze ı steruj Ģ cych i pami ħ ci usterek,
wskazywanie warto Ļ ci rzeczywistych, programowanie, uaktywnianie elementów
wykonawczych oraz wywoływanie okre Ļ lonych funkcji urz Ģ dze ı steruj Ģ cych. Do
2
KTS firmy Bosch
wskazywanych przez tester usterek lub wadliwie działaj Ģ cych podzespołów dodawane s Ģ
informacje, na przykład o poło Ň eniu uszkodzonego elementu w poje Ņ dzie, jego zmierzonych
parametrach oraz o przebiegu poł Ģ cze ı elektrycznych i mechanicznych.
Urz Ģ dzenie KTS 520 mo Ň na u Ň ywa ę zarówno stacjonarnie – przez korzystanie z
informacji samo diagnozy, jak i podczas prób pojazdów w ró Ň nych warunkach ruchu
drogowego – na zasadzie diagnostyki pokładowej typu „on board”, z równoczesnym
zapami ħ tywaniem wszystkich kontrolowanych danych. Wyniki mo Ň na potem wielokrotnie
wywoływa ę i poddawa ę dokładnej analizie.
3.2.
ADP firmy AutoCom
ADP 186 jest zaawansowanym narz ħ dziem diagnostycznym, które w poł Ģ czeniu z
łatwym w u Ň yciu programem PC stanowi znakomite narz ħ dzie dla niezale Ň nego warsztatu.
Zaprojektowane zostało zgodnie z ide Ģ globalnego systemu diagnostycznego - spełnia ró Ň ne
funkcje w zale Ň no Ļ ci od zainstalowanego oprogramowania. ADP 186 umo Ň liwia wykonywanie
pomiarów szeregowych (standardy OBD/OBDII/EOBD) jak równie Ň – jako jedyne na rynku –
pomiarów równoległych. Przy pomocy diagnostyki szeregowej (OBD/OBDII/EOBD) mo Ň na
odczyta ę i wykasowa ę kody usterek, odczyta ę parametry bie ŇĢ ce (rzeczywiste) układów,
wykona ę aktywacje i regulacje zespołów. Diagnostyka równoległa pozwala – poprzez analiz ħ
warto Ļ ci na wej Ļ ciu do sterownika pojazdu – na skontrolowanie wszystkich fizycznych
sygnałów w systemach elektronicznych. ADP 186 posiada w standardzie multimetr i
oscyloskop 2-kanałowy. Tester diagnostyczny ADP 186 obsługuje praktycznie wszystkie marki
europejskie. Diagnozuje równie Ň wiele marek azjatyckich. Program informacyjny Auto Expert
System (AES), stanowi Ģ cy integraln Ģ cz ħĻę ADP 186, zawiera baz ħ danych ze schematami
poł Ģ czeniowymi, poło Ň eniem podzespołów, ich opisami, itd. Istnieje mo Ň liwo Ļę stałej
aktualizacji oprogramowania, dzi ħ ki czemu mo Ň liwe jest wzbogacanie listy obsługiwanych
pojazdów, systemów i funkcji. ADP 186 posiada certyfikat ITS-u, dopuszczaj Ģ cy urz Ģ dzenie do
stosowania w Stacjach Kontroli Pojazdów.
W celu umo Ň liwienia optymalnego zdiagnozowania pojazdu urz Ģ dzenie ADP 186 udost ħ pnia
u Ň ytkownikowi protokoły diagnostyczne sterowane zarówno automatycznie jak i r ħ cznie.
Mo Ň na wybiera ę mi ħ dzy pomiarami równoległymi i szeregowymi (OBD/OBDII/EOBD) oraz
wykorzystywa ę oscyloskop i multimetr.
OBSŁUGIWANE POJAZDY
3
Tester ADP 186 obsługuje 44 marki samochodów (ponad 22 000 modeli), a ilo Ļę
obsługiwanych pojazdów stale si ħ zwi ħ ksza.
4 Przebieg ę wiczenia
Ę wiczenie b ħ dzie realizowane na stanowiskach demonstracyjnych posiadanych w
Laboratorium lub na obiektach rzeczywistych takich jak silnik ECOTEC X18XE firmy Opel
lub samochód Opel Zafira.
Opis przykładowego stanowiska.
Stanowisko demonstracyjne „Zespół sterowania silnikiem ZS typu Common Rail” ma
za zadanie prezentowa ę działanie elementów elektronicznych mechanicznych a tak Ň e
hydraulicznych które wchodz Ģ w skład systemu sterowania i zasilania paliwem współczesnych
silników z zapłonem samoczynnym typu CR/EDC.
W skład stanowiska demonstracyjnego wchodz Ģ dwa podstawowe moduły:
Zespół sterowania pomp Ģ i wtryskiwaczami systemu Common Rail jest przeznaczony do
pomiaru i obserwacji parametrów pracy pompy wysokiego ci Ļ nienia i elektrowtryskiwaczy
stosowanych w wysokopr ħŇ nych silnikach samochodowych w funcji obrotów i innych
parametrów. Nap ħ d pompy odbywa si ħ za pomoc Ģ 3-fazowego silnika elektrycznego o mocy
2.2kW/380V. Pr ħ dko Ļę obrotowa oraz , w zale Ň no Ļ ci od potrzeb, tak Ň e inne parametry pracy
silnika nap ħ dowego s Ģ regulowane w szerokim zakresie za pomoc Ģ mikroprocesorowego
falownika tyrystorowego. Regulacja obrotów silnika jest mo Ň liwa w sposób płynny w zakresie
do 5000 obr/min.
Stanowisko demonstracyjne „System sterowania silnikiem ZS silnikiem typu Common Rail”
jest przeznaczone do pomiaru i obserwacji parametrów parametrów pracy układu sterowania
pompy wysokiego ci Ļ nienia oraz elektrowtryskiwaczy stosowanych w wysokopr ħŇ nych
silnikach silnikach samochodowych z układem sterowania typu Common Rail, w funkcji
obrotów oraz takich parametrów jak: k Ģ ta wyprzedzenia wtrysku, zmian dawki paliwa poprzez
regulacj ħ ci Ļ nienia i czasu trwania impulsu wtrysku w funkcji temperatury, obci ĢŇ enia i innych
parametrów. Stanowisko umo Ň liwia obserwacj ħ zmian k Ģ ta wyprzedzenia wtrysku metod Ģ
stroboskopow Ģ lub przez porównanie sygnału o poło Ň eniu o poło Ň eniu wału korbowego i
innymi sygnałami. Pulpit pomiarowy umo Ň liwia łatwe podł Ģ czenie przyrz Ģ dów pomiarowych
do wszystkich czujników systemu i podzespołów wykonawczych systemu. Pulpit stymulacji
usterek umo Ň liwia realizacj ħ stanów awaryjnych w wybranych obwodach, oraz obserwacj ħ
reakcji systemu sterowania na powstał Ģ awari ħ typu ci Ģ głego lub sporadyczn Ģ . Mo Ň liwa jest
4
prezentacja sposobu realizacji dawki paliwa w trybie awaryjnym. Urz Ģ dzenie to jest
wyposa Ň one w zł Ģ cze diagnostyczne (Uniwersalne) umo Ň liwiaj Ģ ce podł Ģ czenie przyrz Ģ dów
diagnostycznych takich jak KTS-500, MEGA MACS lub innych i obserwacj ħ parametrów
bie ŇĢ cych systemu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin