Proces biznesowy:
Ciąg ukierunkowanych działań realizowanych w celu zaspokojenia określonego zapotrzebowania (produkt, usługa, informacja) zgłoszonego przez klienta (zewnętrznego lub wewnętrznego), który jest odbiorcą wyniku danego procesu.
Klasyfikacja procesów:
· Procesy główne – opisują główne obszary funkcjonowania przes. ; są kluczowe dla sukcesu i konkurencyjności firmy ; są odbierane przez klientów jakoś użyteczne
· Procesy tworzące / nietworzące wartości dodanej
· Procesy strategiczne / sterujące – zapewniają nieprzerwane funkcjonowanie biznesu ; budują normy strategiczne funkcjonowania przeds. Np. strategia, controling
· Procesy wspierające – wspierają procesy główne zapewniając odpowiednia infrastrukturę do ich realizacji np. marketing, zarządzanie personelem
Składniki (elementy) zarządzania procesowego (organizacji procesowej) (podejścia procesowego):
· aktualna dokumentacja procesów
· procesowe stanowisko organizacyjne
· cele i mierniki procesów
· system informacji o procesach
· system motywacyjny
Cechy procesu głównego (przykład???)
· opisują główne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, organizacji
· są kluczowe dla sukcesu oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa/organizacji
· są odbierane przez klienta jako „użyteczne”
Proces sterujący:
Zapewniając nieprzerwane funkcjonowanie biznesu
Budują ramy strategiczne funkcjonowania przedsiębiorstwa
Przykład: strategia , controling
Cechy procesu wspierającego:
· wspierają procesy główne zapewniając odpowiednią „infrastrukturę” do ich realizacji
Co to są modele generyczne i do czego są wykorzystywane:
Stanowi podstawę do tworzenia modelu specjalizowanego poprzez specjalizację klas (dziedziczenie i „doszczegóławianie” definicji)
Różnice pomiędzy procesem i funkcją:
Proces – ciąg logicznie powiązanych działań w wyniku których osiągany jest założony cel
Funkcja – działania bieżące/ przyszłe przedsiębiorstwa które zapewniają realizację, osiąganie celów.
Rodzaje zdarzeń i przykłady:
· zdarzenia zewnętrzne (poza kontrolą przedsiębiorstwa)
· zdarzenia zmiany (powoduje zmianę w systemie, np. stan magazynu)
· zdarzenia czasu rzeczywistego (zachodzą w określonym czasie; dokonywanie przelewów o określonej godzinie)
· zdarzenia systemowe (wiążą się z radykalną zmianą w danej strukturze)
· zdarzenia wywołujące (powodują zajście rozpoczęcia realizacji procesu)
· zdarzenia wywoływane (efekt realizacji procesu)
Cechy i symbol zdarzenia
Składnia , rejestracja zdarzeń (kontrola poprawności struktury hierarchii funkcji)
1) s. podstawowa – przy zajściu zdarzenia jest wywoływana funkcja
2) s. odwrócona –czy to prawda że funkcja jest wywoływana tylko wtedy gdy zajdzie zdarzenie
3) s. alternatywna – jeśli nazwa zdarzenia to nazwa funkcji
. Symptomy zarządzania procesowego:
· planowanie i kontrola kluczowych celów
· definiowanie kryteriów i zbieranie informacji o rezultatach
· określanie koordynatorów procesów i nadawanie im uprawnień decyzyjnych
· tworzenie i aktualizacja map procesów
· określona rola, informowanie pracowników
elementy składowe hierarchii funkcji:
· funkcja nadrzędna (główna), np. rodzic
· funkcja podrzędna, np. dziecko
np. opracowanie oferty, udzielanie kredytu bankowego
Przedsiębiorstwo w ujęciu podejścia procesowego:
Układ wielowymiarowy, forma systemy (mikro,makro) tj. zbiór wzajemnie powiązanych podmiotów uczestniczących w różnorodnych procesach.
Cechy organizacji procesowej:
· całościowe myślenie wykraczające poza granice działów
· płaskie struktury organizacyjne
· większy zakres zadań i odpowiedzialności
· konsekwentna decentralizacja
· orientacja na wynik
Cechy organizacji funkcjonalnej
· myślenie ukierunkowane na oddziały
· wielopoziomowa hierarchia
· szczegółowy podział pracy
· centralne kierowanie
· orientacja na zadania
· intensywna kontrola zewnętrzna
· silna biurokracja
FUKNCJONALNA I PORCESOWA ORG. FIRMY
1. wertykalna organizacja funkcjonalna
2. organizacja funkcjonalna wyodrębnionymi procesami
3. organizacja procesowa z zachowanym układem funkcjonalnym
4. horyzontalna org. procesowa
1 Cechy organizacji wertykalnej:
· układ pionowy
· scentralizowany
· koncentracja na zadaniach
· tradycyjnie zachowany układ funkcjonalny
2 Cechy organizacji funkcjonalnej z wyodrębnionymi procesami:
- określone procesy
- spotkania cykliczne odnośnie określonych procesów
- Wskazani kierownicy procesu
3 Organizacja procesowa z zachowanym układem funkcjonalnym:
- przypisane osoby do wykonywania procesu
- tworzone są grupy osób
4 cechy organizacji horyzontalnej:
· typowe powiązania służące wymianie informacji i koordynacji tylko działań specjalistów pracujących przy realizacji określonych procesów, decentralizacja. Płaski układ,
Źródła informacji (identyfikacji funkcji) przedsiębiorstwie:
· wywiad pracownikiem
· istniejąca dokumentacja firmy
· obserwacja pracowników firmy
· wewnętrzna hierarchia firmy
· analiza działań firmy
· weryfikacja empiryczna
· wykorzystanie modeli generycznych
Efekty realizacji podejścia procesowego:
1. zwiększenie szybkości i poprawa jakości procesów
2. usprawnienie komunikacji informacyjnej
3. osiąganie i utrzymywanie spójności wszystkich elementów składowych firmy
4. poprawa efektywności i skuteczności osiągania celów przeds.
5. zarządzanie procesowe -> IT
Powody stosowania IT
· gromadzenie informacji
· zarządzanie przebiegiem i przekształceniem procesu
· monitorowanie przebiegu procesu
· eliminacja z procesu elementów nieistotnych
· udział w procesie czynnika ludzkiego
Modelowanie współzależności funkcji:
Żadna funkcja nie rozpocznie się zanim nie zakończy poprzednia.
Zakres stosowania hierarchii funkcji:
- reinżyniera procesów
- szybkie opracowanie systemu
- ocena stanu istniejącego
Metody stosowane w zarządzaniu procesowym: (kryterium klasyfikacji metod)
· TQM – (diagramy przepływów, karty kontrolne, diagramy Pareto, diagramy Ishikawa)
· ABC (ocena kosztu i realizacji działań)
· ABM – (analiza działań, analiza nośników kosztów, nadawanie atrybutów działaniom)
· TCM – (mapy cykli czasowych, analiza „wąskich gardeł”)
· Just In Time – (harmonogramowanie, analiza łańcuchów dostaw)
· Organizacje uczące się – (oceny pracy grupowej, szkolenie zespołowe, ocena pracowników)
Benchmarking – (mapy procesów, schemat klasyfikacji procesów, porównania pomiarów efektów)
Walidacja nowego procesu (?????????????????????)
Opomiarowanie procesu (????????????????????)
Zakres stosowania modeli procesowych (??????????????)
Zakres modelowania funkcji w przedsiębiorstwie:
Zakres modelowania funkcji:
- działania wykonywane przed podmioty gospodarcze (funkcje)pozwalające na osiągnięcie pożądanego celu
- powody rozpoczęcia działań przez przedsiębiorstwo działań (zdarzenia)
- wpływ funkcji na rzeczy odgrywające znaczącą rolę przedsiębiorstwie (encje) oraz ich własności (atrybuty)
Budowa (konstrukcja) hierarchii funkcji:
· od góry do dołu – zaczynamy od funkcji reprezentującej cel do f. podrzędnych reprezentujących określony poziom szczegółowości; brak stałych reguł grupowania funkcji (najczęściej stosowana)
· od dołu do góry – grupowanie funkcji elementarnych w większe grupy; większa systematyka, określone kryterium grupowania funkcji
· od góry do dołu + od dołu do góry – zalecana ponieważ ułatwia kontrolę
Hierarchia funkcji:
Zalety:
· szybka i łatwa do przyswojenia i realizacji
· pozwala łatwo zdefiniować zakres
· pozwala zrozumieć co dane przedsiębiorstwo powinno lub robi aby osiągnąć swoje cele
· łatwo określić funkcje podrzędne i nadrzędne
· dobry środek prezentacji na wyższym poziomie hierarchii
· 80% hierarchii uzyskuje się bardzo szybko
· Efektywna metoda koncentracji uwagi na poszczególnych funkcjach
Wady:
· Trudna do kontrolowania jakości
· Subiektywna ocena jakości
· Nie może uwzględniać skomplikowanych współzależności między funkcjami
· Niezbyt sprawdza się przy prezentacji szczegółowych, bardzo dużych hierarchii
Kontrola hierarchii przez sprawdzenie poprzez analogię:
Przedsiębiorstwa są podobne do siebie, każdym występują podobne funkcje, np. zatrudnianie. Tak więc sprawdzenie przez analogię oznacza sprawdzenie przez porównanie naszej hierarchii hierarchią zastosowaną w innym przedsiębiorstwie zajmującym się podobnymi usługami, które według nas jest najlepsze na rynku.
Wzorce generyczne
Stosowane są do kontroli i testowania hierarchii na podstawie wzorca.
Etapy wdrożenia zarządzania procesowego: (4)
1) rozwój i projektowanie zmian
2) opomiarowanie procesu
3) utworzenie zespołu projektowego
4) zdefiniowanie zakresu projektu
5) modelowanie stanu obecnego
6) analiza procesu
7) wybór metody analizy
8) projektowanie nowego procesu
9) ...
trijo4