10 Metody nauczania:
Pogadanka – to dialog nierównoprawnych stron: nauczyciela, który stawia różnie zbudowane pytania, i ucznia, który odpowiada; nauczyciel wie do czego zmierza każde pytanie.
Przygotowanie materiału nauczania:- cel pogadanki- analiza merytoryczno – logiczna wiedzy- rozłożenie wydobytych elementów między poszczególne pytania- zaprojektowanie zadań
Praca z uczniami:- połączenie tematu lekcji z doświadczeniami uczniów- dopasowanie pytań i odpowiedzi- zebranie i wykorzystanie wiadomości- zebranie i wykorzystanie wiadomości zgromadzonych podczas pogadanki
Prowadzenie wykładu:
Przygotowanie materiału nauczania:- zaprowadzenie logicznego porządku w treści- ustalenie celów minimalnych- zaplanowanie treści wypoczynkowych i ich miejsca w strukturze wykładu- atrakcyjne ujęcie treści- problemowy tok wykładu- wybór i doskonalenie układu treści (układ liniowy, koncentryczny i spiralny)
Praca z uczniami:- zaangażowanie uczuciowe nauczyciela- środki wzrokowo – słuchowe- urozmaicenie roli uczniów- notowanie wykładu
Kierowanie dyskusją – to metoda opanowywania materiału nauczania; jest umiejętnością społeczną, którą można zdobyć posługując się nią. Dyskusja służy opanowaniu złożonych form: pojęć, reguł, rozwiązań problemów. Jest dobrą podstawą do kształtowania wartości. Służy korzystaniu z wiedzy w sytuacjach społecznych, wybieraniu rozwiązania i drogi postępowania w obliczu różnych poglądów i odmiennych celów. Jest sposobem zdobywania autorytetu i przywództwa. Aby dyskusja przyniosła efekt, nauczyciel powinien nadać spójność elementom wypowiedzi uczniów.
Przygotowanie materiału nauczania:- ustalenie celu dyskusji- wybór tematu i ustalenie jej rezultatów- przewidywanie stanowisk dyskusji- opracowanie scenariusza dyskusji- umiejscowienie materiału dyskusji w obrębie większej całości
Praca z uczniami:wprowadzenie do dyskusji- ustalenie jej przedmiotu- wzbudzenie dyskusji- kontrolowanie wychowawczych konsekwencji- nadzór nad stroną formalną dyskusji- zebranie rezultatów dyskusji
Kierowanie obserwacją – jej istotą jest doprowadzenie do tego, aby spostrzeżone zostały istotne cechy i funkcje oraz aby w wyniku tego, w umyśle dziecka powstała prezentacja obserwowanego obiektu pozwalająca zrozumieć możliwie najszerszą klasę zjawisk, do której należy obserwowany obiekt.
Przygotowanie materiału nauczania:- wybór materiału i środka ekspozycji- włączenie obserwacji w tok lekcji
Praca z uczniami:- przygotowanie do obserwacji – co i po co obserwują?- doprowadzenie do spostrzeżenia istotnych cech obiektu i cech obserwacji- instruowanie słowne – komentowanie- podsumowanie – wykorzystanie wiedzy zgromadzonej w czasie obserwacji
Kierowanie korzystaniem z materiałów źródłowych – (źródła – wszelkie informacje w utrwalonej postaci, stanowiące materiał nauczania).
Na umiejętność korzystania ze źródeł składa się:- wyszukiwanie źródeł- wyszukiwanie informacji- sprawdzenie informacji- łączenie informacji
Kierowanie kształtowaniem się wartości (u Okonia metoda eksponująca). Najwięcej sposobności do pracy wychowawcy w szkole , choćby ze względu na poświęcony czas dostarcza materiał nauczania: zawarte w nim wiadomości służą kształtowaniu w umyśle ucznia wartości.
Przygotowanie materiału nauczania:- wywołanie nastawienia uczniów sprzyjającego danej wartości i przygotowanie intelektualne do zetknięcia się z nią- zetknięcie się z wartością i jej spostrzeżenie- uznanie wartości- preferowanie wartości- kształtowanie wiary w wartości- abstrahowanie z sytuacji, w której występowała- tworzenie uwewnętrznionego systemu wartości- podporządkowanie działania wartości- ukształtowanie światopoglądu
Praca z uczniami:- przygotowanie nośnika wartości- zaplanowanie ekspozycji wartości- namawianie do danej wartości
Kierowanie nabywaniem umiejętności praktycznych – kierują nimi zawarte w nich zasady.
Przygotowanie materiału nauczania:- analiza umiejętności- przygotowanie stanowiska pracy
Praca z uczniami:- przygotowanie do uczenia się umiejętności- poznanie i ćwiczenie umiejętności: pokaz, instrukcja, model- łączenie czynności składowych- informacje zwrotne- ćwiczenia
12 Wallas' Process of Creative Thought Wallas "proces twórczej myśli
Graham Wallas' model of thought contains four stages for creative thinking: Graham Wallas modelu myślenia zawiera cztery etapy twórczego myślenia:
Graham Wallas Graham Wallas
· Preparation: An assessment of the desired, creative application in the appropriate field of study Przygotowanie: Ocena pożądanego, twórcze zastosowanie w odpowiedniej dziedzinie studiów
· Incubation: Disengagement from the creative process; Wallas encouraged detachment from the creative objective as a means of stimulating thought Inkubacja: wycofaniu się z procesu twórczego; Wallas zachęcać oderwaniem od twórczego celem jako środek stymulujący myśli
· Illumination: Discovery; Illumination is characterized as being a sudden, epiphany-like affirmation; "Eureka!" Oświetlenie: Discovery; Oświetleniowej charakteryzuje jako nagłe, epiphany podobne stwierdzenie: "Eureka!"
· Verification: The successful application of an "illumination" by the creative thinker Weryfikacja: Powodzenie wniosku o "Oświetlenie" przez twórczy myśliciel
szara_wiewiora