ESTRADA I STUDIO - 2007-01.pdf

(19040 KB) Pobierz
untitled
54455830.005.png
DO WYGRANIA 5 MIKROFONÓW DYNAMICZNYCH SELENE PA-55
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW
styczeñ 01/2007 (124) 14,70 z³ (w tym 0% VAT)
KLASYKA
Czy Focusrite Liquid Mix zast¹pi
najlepsze kompresory i korektory?
P OS£U CHA J NA CD!
WY WIAD Y
OCEAN
MROWISKO
MTV
UNPLUGGED
W POLSCE
TE STY
http://www.eis.com.pl
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Focusrite Liquid Mix TC-Helicon Voice Pro NI FM8
Akai MPC500 Thermionic Culture The Pullet Lexicon MX400
Allen&Heath PA12 Yellow Tools Freedom Ultrasone Proline 2500
Omnitronic LS-1222A M-Audio MidAir 25 Zero-G Outer Limits
9771427 040078
0
1
>
Nak³ad: 12.000 egz.
KLASYKA
W PUDE£KU
W PUDE£KU
RE LACJ E
54455830.006.png
54455830.007.png
OD REDAKCJI
Zewsząd słychać głosy, że polska fonografia sięgnęła dna. Obniżenie progu przyzna-
wania Złotej Płyty do 15 tysięcy sprzedanych egzemplarzy w przypadku 36-milionowe-
go kraju świadczyć może o czterech rzeczach: słabym poziomie artystycznym wyko-
nawców, niewielkich możliwościach nabywczych potencjalnych słuchaczy, wzroście
znaczenia innego niż tradycyjny sposobu zaopatrywania się w muzykę i wreszcie kiep-
skiej promocji.
Muzyka jest form¹ sztuki, która nie
toleruje zdalnego sterowania, bar-
dzo szybko wymykaj¹c siê spod
kontroli. I w³aœnie siê wymknê³a...
Należy domniemywać, że w przypadku Polski mamy do czynienia z wszystkimi tymi
czynnikami naraz. Niektórzy nasi artyści trochę za bardzo uwierzyli w potęgę domo-
wych studiów, programów do montażu dźwięku i edytorów intonacji, zapominając
o systematycznym podnoszeniu swoich muzycznych kwalifikacji i o prostej prawdzie,
że technologią nie zastąpi się talentu. Co do zdolności nabywczej słuchaczy nie byłbym
już taki pewny, gdyż popularne płyty sprzedają się znakomicie, a wydawcy poszli po
rozum do głowy i coraz częściej ustalają przystępne ceny. Zmiana sposobu zaopatry-
wania się w muzykę, wynikająca z powszechnej dostępności do internetu, jest faktem
nie podlegającym dyskusji. O promocji natomiast można się przekonać włączając radio,
w którym aż kipi od utworów po angielsku i francusku, podczas gdy muzyki polskiej
nadaje się tyle, co kot napłakał.
Ale ja nie o tym. Gnębi mnie bowiem nieco przewrotne pytanie – skoro jest tak źle, to
dlaczego jest tak dobrze? Młodzi ludzie grają na potęgę gdzie się da i co się da. Nikt nie narzeka na brak kon-
certów – w każdym większym mieście w weekend jest do wyboru przynajmniej kilka imprez klubowych. Lato
minionego roku przeminęło nam pod znakiem festiwali z udziałem największych gwiazd, ale i wykonawców
znajdujących się aktualnie na fali wznoszącej. Szczególnie to ostatnie cieszy, bo zazwyczaj przyjeżdżali do nas
dawno zgrani idole, których już nikt nie chciał gdzie indziej oglądać.
A że spada sprzedaż płyt i trzeba obniżać progi... No cóż, okazuje się, że nie tylko u nas. Nie dalej jak w czerw-
cu 2006 roku Francja zredukowała poziomy przyznawania złotych płyt o jedną czwartą (do 75.000). Nawet boga-
ta Szwajcaria zmniejszyła próg przyznawania złotej płyty do takiego samego poziomu jaki obecnie obowiązuje
w Polsce! Redukcja progów nie ominęła także Holandii. Takie same progi jak w Polsce obowiązują w Austrii, Bel-
gii i Finlandii, a mniejsze w Czechach, na Węgrzech, w Irlandii i Portugalii (wszystkie dane wg organizacji certyfi-
kującej IFPI – www.ifpi.org).
Nie jestem specem od rynku fonograficznego, ale coś mi mówi, że ten odtrąbiony w tzw. dużych mediach
ponoć wielki kryzys polskiego przemysłu płytowego jest mocno przesadzony. Zgoda, w Polsce zaniżono próg
przyznawania Złotej Płyty, ale jednocześnie IFPI nie wskazała żadnego kraju na świecie, w którym ten próg zo-
stałby podniesiony. Co więcej – progi spadły w krajach wielokrotnie od nas bogatszych i zanosi się na to, że jest
to tendencja ogólnoświatowa. Poza tym skłonny jestem zgodzić się z tymi, którzy uważają, że o sile branży mu-
zycznej w danym kraju, szczególnie w dobie internetu, nie świadczy ilość sprzedawanych płyt, ale ilość odbywa-
jących się koncertów. A u nas gra się całą masę koncertów w swojej najzdrowszej, korzennej wręcz formie
– w klubach. Tam, gdzie jest najbardziej bezpośredni kontakt wykonawcy ze słuchaczem, tam, gdzie hartują się
prawdziwe muzyczne osobowości i widownia nie wybacza muzycznego dyletanctwa czy braku charyzmy.
Koncerty klubowe stają się podstawowym źródłem dochodu dla wielu wykonawców, którzy zaczynają rozu-
mieć, że najpierw trzeba zaistnieć na scenie, a dopiero potem można wydać płytę, nie licząc zresztą zbytnio na
jej sukces finansowy. Stąd udostępnianie nagrań za darmo w internecie tylko po to, by zachęcić do przyjścia
na koncert. Stąd rosnąca sprzedaż płyt bezpośrednio na koncertach. Stąd coraz wyraźniejsza tendencja do wy-
dawania płyt własnym sumptem.
Normalniejemy. Muzycy zaczynają zdawać sobie sprawę, że oszałamiające fortuny, wille i długie samochody
to przywilej tylko nielicznych, i to też dany nie na zawsze. Dla zdecydowanej większości to po prostu zawód wy-
konywany, z którego można się utrzymać pod warunkiem posiadania odpowiednich kwalifikacji i uczciwego
wykonywania swojej pracy. Nie dołączę do chóru tych, którzy krzyczą, że polska muzyka jest skończona. Wręcz
przeciwnie. Uważam, że stoi na niezłym poziomie, a może być jeszcze lepiej. Po prostu wytwórnie płytowe za
bardzo uwierzyły w swą zdolność do kreowania rynku muzycznego i teraz zbierają żniwo w postaci zmniejszo-
nej sprzedaży płyt. A muzyka jest formą sztuki, która nie toleruje zdalnego sterowania, bardzo szybko wymyka-
jąc się spod kontroli. I właśnie się wymknęła. Z półek sklepowych do internetu i klubów.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Estrada i Studio • styczeñ 2007
3
54455830.008.png 54455830.001.png
W NUMERZE
RELACJE
TESTY
80. £ódzkie Unplugged
28 listopada w ³ódzkim Toya Film Studio przy
ul. £¹kowej mia³o miejsce historyczne wydarzenie
– rejestracja pierwszego w tej czêœci Europy kon-
certu z cyklu „MTV Unplugged”
26. Focusrite Liquid Mix
procesor DSP
34. Lexicon MX400
podwójny procesor efektów
104. P³omienna Aida w Pary¿u
W inscenizacji opery Aida nierzadko wykorzystywa-
no kilkusetosobowe chóry, ca³¹ rzeszê statystów,
konie oraz egzotyczne zwierzêta. Firma Art Con-
certs/Franz Abraham postanowi³a przebiæ to
wszystko i zaprezentowaæ spektakularny show pod
nazw¹ Aida Monumental Opera On Fire
40. Ultrasone Proline 2500
s³uchawki dynamiczne
42. Akai MPC500
maszyna perkusyjna/sampler
48. Native Instruments FM8
syntezator wirtualny
TECHNOLOGIA
54. Digidesign Mbox 2 Mini
interfejs audio z pakietem oprogramowania
86. Sztuka remiksu (a la SONAR)
W artykule skupimy siê na konkretnym i specyficz-
nym przypadku remiksu z wykorzystaniem progra-
mu SONAR. Dla zainteresowanych nasz¹ zabaw¹
og³aszamy jednoczeœnie konkurs z ciekawymi na-
grodami
56. TC-Helicon Voice Pro
procesor g³osu
STAŁE RUBRYKI
62. Allen & Heath PA12
mikser audio
3. Od redakcji
100. CobraNet i EtherSound
Cyfrowe sieci audio
CobraNet i EtherSound to nazwy dwóch konkuruj¹-
cych ze sob¹ na rynku protoko³ów wielokana³owej
transmisji cyfrowego sygna³u audio. Przyjrzyjmy siê
im bli¿ej, wskazuj¹c ich cechy wspólne i ró¿nice
6. Spis zawartoœci CD
66. Yellow Tools Freedom
wirtualny procesor efektów
10. Mieszanka
70. Thermionic Culture The Pullet
korektor pasywny
124. Do wygrania: jeden z piêciu
mikrofonów dynamicznych
Selene PA-55
108. Podstawy nag³oœnienia
Konstrukcja g³oœnika
Skoro parametry g³oœników, które w mniejszym lub
wiêkszym stopniu bêd¹ odpowiada³y za efekt final-
ny, czyli za brzmienie, mamy ju¿ za sob¹, czas
przejœæ do konkretów
72. Omnitronic LS-1222A
mikser ze wzmacniaczem mocy
125. Rynek EiS
76. M-Audio MidAir 25
bezprzewodowy sterownik i interfejs MIDI USB
133. Zaprenumeruj EiS
136. W nastêpnym numerze
116. Warsztaty Pro Tools M-Powered
VocAlign, optymalizacja BIOS oraz konfiguracja MIDI
78. Zero-G Outer Limits
biblioteka próbek
138. Felieton
MUZYKA
ROZMOWY
92. Maciej Wasio – Ocean
Wroc³awski Ocean to ewenement na polskim rynku
muzycznym. Wszyscy cz³onkowie tej czteroosobo-
wej formacji to doœwiadczeni muzycy, na co dzieñ
jednak zajmuj¹cy siê zupe³nie innymi sprawami
120. Przyœlij nam swoje demo
122. Tego teraz s³uchamy
56
112. Mrowisko
Niedawno ukaza³a siê debiutancka p³yta ³ódzkiego
zespo³u Mrowisko pt. „Chcê j¹ mieæ”. O zespole,
przebiegu sesji nagraniowej, Michale Wiœniewskim
i wzmacniaczu od The Ramones rozmawiamy z gi-
tarzyst¹ Marcinem Jêdrychem i perkusist¹ Przemy-
s³awem KaŸmierskim
4
Estrada i Studio • styczeñ 2007
54455830.002.png 54455830.003.png 54455830.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin