1. Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski; góry, morze.
2. Bogacenie słownictwa przez wyjaśnianie znaczenia nowo poznanych słów.
Zabawy poranne:
„ Wspinamy się po górach”
„Pływamy w morzu”
Zestaw zabaw ruchowych nr 1
BYLIŚMY NA WAKACJACH
1. „Pamiątki z wakacji” – dzieci oglądają przywiezione z wakacji pamiątki, zdjęcia; wypowiadają się, gdzie spędziły wakacje; dziecko wie, że muszelka kojarzy się z morzem; ciupaga z górami; poznaje wygląd gór na podstawie fragmentu wiersza H. Ożogowskiej „Na hali” – poznaje znaczenie słów: hala, Giewont
Pamiątki, zdjęcia, ilustracje gór, morza, wiersz „Na hali” H. Ożogowska
2. „ Dom dla lalek” – dziecko buduje dom w grupie, (trzy grupy), potrafi łączyć klocki, śpiewa piosenkę „Dom dla lalek; potrafi przeliczać do trzech; zgodnie współdziała w zespole.
Piosenka „Dom dla lalek”, klocki
3. „Morze” – malowanie farbami plakatowymi na tapecie z wytłoczonym wzorem – dziecko wie, co to jest morze; próbuje rozpoznać odgłosy fal morskich, syreny statku, głos mew; ćwiczenia ruchowo-graficzne – dziecko kreśli w powietrzu kształt fal morskich oraz próbuje na tapecie; zna kolor niebieski.
Tapeta, farby pędzle, nagranie odgłosów morza
4. Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie wiersza J. Chrzanowskiej „Na rybach” – dziecko zapamiętuje słowa wiersza, interpretuje je ruchowo i intonacyjnie: cicho-głośno; szybko-wolno; poprawnie i wyraźnie wymawia głoskę „r”; próbuje rysować łuski ryby, koloruje ją.
Wiersz J. Chrzanowska „Na rybach”, „Moje...”s. 54
5. „Góry” - wykonanie ze zgniecionych gazet; zabawy z gazetą; dziecko potrafi gnieść gazetę, nakleja ją na kartkę papieru tworząc górę; potrafi tworzyć pracę przestrzenną; porównuje wielkość gór, potrafi wskazać największą i najmniejszą górę.
Kolorowe gazety, podstawki z kartonika dla każdego dziecka.
Hel53land