Turner - Socjologia, Koncepcje i ich zastosowanie 68-82.PDF
(
3031 KB
)
Pobierz
177537449 UNPDF
11''
|.c1.
-
'
\{r(r'fii
?,
Rozdzia
5
(i
,y',KTOR'ZP'
I TNTERAKCJA
tctt'
{Jo1,Tuy'.".
szckPir naPisa kjcdy:
''cly
wi!tjost tccn, a wszyscy ludfie
jcd}Dio
akn'f.tni| kady oa swojc wejcici wyjlio' a
w
pcfnacfonym
dla siebio
czasie
ala
wie]erl''. Wiak3foswcgo yciauccz}vi.io sp9dzahy Dasceni.'
ale w od|nieniuod Lcaitunasz sccngtwor2 s}mbole kul|urowei struktulu
spolcha.
.lak
naprawdq
w?yscyjesteDy.ktoMmi i
gramy pEed publicz'
nosi l)czpoldnio oltcn4' a t9ke l, ktr.l sobie wyobra{nly. Usi}ujenly
jedDocf
cDie
ptedstarvi
wlah interyretxcje sccnarjusf. kultuIowego o.az
g.Ji nr.lri.7|'udltr{|ln(.j
INTERAKCJA sPoECzNA
rlnn.czna'yril'.p''I'rznewl masr
od kadegoZ nas gTy' a podcfas owej
8ty
-
wclm.lfelia w intorakcje f iDnyDli
]udni.
zlden
p.occs
nii-
jest
tak istotny
juk
tcn' zglwno dl.l yciaw lpolc.
cfetwic'jak i dla zrozutnicnia sanregosiobio o.az ot!f{jcych nas ludfi.
SYMBOLICZNANATURA,
LUDZKICH
INTERAKCJI
N pocftku nasftgo wiku uczcni
badljcy sPoe@slwo nic rczDmie|i'
w
jaki
tDsb doc|rodzjdo iDterakcji' wszYs.y ugadzali si co do tego' e
jcst
ona l.undanenta]Dym procosen!
staDovicyD
Podstav
spoecznejeczywi.
stocj,lo pfstawa]o otw|'c panie, w
jlkj
sPosb
|ffc]ljc8a
i dlafcgo'
Jaldc nrcchnizny i p|ocsy
s
w ni
faunguowano?Tajemniclia rofwil(kt
fi]ozol'f Uniwcrsytelu w ohicago' Geor!cIlarberi Mcad
(19i14),
o.zym wspo-
nrni.I.n'
'iu
w rozdfi:Il.| pirrwsfym.
Nic dofn on naglogo olnionia'ie.f
zebrawyniki prac inny(h l).d6gy i zostawiIw scnsown c.k)'
futol inl,.rakcji' zdrniln Meada'jl*t wysylanie 5y6'na|wi
g.jslw'
Kady
organizDt liln]rcjonuje wo wlsD)t
rodowisLu,emitujc z'razem sygnaly
i
gesly'
klIc okrclsjr}
jogo
sPosb dfia]t)ja' Mcad twan, c intcukcja
zaclrol]fi
ww,as'
ldedy| ])jeden
olganizm wyByaznald, wyklzujc aktyw.
no
w swillt
todowi|<]'ri
ln''|2iuposlugra5i(syn'LnltrlikIIrtrnlwvl'i
spodkrl.ychnflj|'Ir.l,i.]i/'ywi*|yjBrj!"/'yk,
ll( L!'l
Dru
tj'ltrsa
|
l'r,''
rvJraz l*nrzY i ii.uFl s7!5.lo'co
fnlucnicd|. nl'ycl'
lby
koo'li],n.wa',dwl)ic(|'illllIj!'Ni!UJ||nn]e(}ylIn'}l"
L'ierlIIyi''lnDrlcju'Beztlkjoj'l|erukci
li'. ]n"BIilnlJ
'Ilvi]|fli|(onllkruf
jnnrn'ilu|D'';
nl. 'qo|4yIi|'v'D!
kUliuyini0 'l,j]il)yn'y
]rcla.
Icdy wystapuj wszyikio1c h'zy elapy, wwzas mwimy ihl,er!1rcji.
Zauwtmy, eznaki i
g.sty
s
jej
najistotniejB?ymnonikienorsz enic musz
mie on.ha|akteru syn'bolichego
w scnBir kuIlu.oEynl' oznacza to' ekot
nie musi umic odczytyw .ni iblerprctowa
ge6tw
psa' tcn 'a olocnic
rozuDie
Plfc6ttachu
kot!, |]o,jclr ro2nn}wngcsliw'',jak
ujrnujeto
Mead'jcst
hiho to iutl'akcj.
JdM|( Mead uwaul |(iwnie'e ludfio wclrodf fc sobq w interdkcjo
!y.lj
j'ke
wu'n!llll
{||LL Jcil cflowiUIl ^ 7[Lu]
''L|.]kcirjcsIn\]llILfn'pods|u'o\rTnl|)ntrx]Bllltpoccznyn'uLr7yn1L'jLymisL]iniosDo}(!:Z(]i
lLwl. !(l!u!!
i n3!hI wIlLsn!jpon'y|hoci'
8
9
L"
l'rl(f
"l
11lkIlIrq
2) inny orgaDizm wid,i te zDaki i r0gujqna nn]'
zmieni.l lwj sp.sb pospowania,wysylajq.,tu,cn wlan. yrnAy;3)pierw.
szy
o||..|nizn rozpoznie
Dwe
sygnaly i zmicnia
pod
i.h wp}vem swdc
dialanic' wyoblamy s('l'ic psa i kota: pics sfuka drewkd,
cby
si
wyilsin
(wylJy,tljltc
od!owicdnic syBDy
);
wasajlrcysi kotobset1'ue
zbliajcego
sj
psa
j
przcairatszony
ucicka
(to
s
jego
8esiy);
pies
wjdzi kota
j
zniea swqjo
poltqpowlnie
'.
zapoDlinuj.l. o pcn}mpclrolzD,zaczyna
}oni
n'Lj 2|trtl.'Wni'3ni UIv!ltrl $L!'kIt]' BpoItiju
i
ak i dIa odbicr{jce8oo|gatrizmu'
JcdnvD sowcm
L()zlr{lri ku|turoiyc.
ZDaki na
tqj
slronn:
ofItacfaj nDiej
$'iac('jl,(,saDlo dta Das wszystkiclr; skutkicn tgo nrtemk.ja na szczcglDy
.h'rak|r'
poniewajest zaPoIedDiczon'pffef znaki' k{le naj k tarrowir
{tcfiDicj(.
i
l
n()waDiubdwybraniu konkretnego
dziaania' Mead h.aktclYzr
e
(lnvsl
iako
proces
,'syimaginowanj
prbv
teatralnej", poniewa
podobnicjak
dobrv
ak|or
prbujemyza8Ta
nasz.ol
na fne sposoby
i oceDianivrcakcj nlsz;j
ptbliczni
na
poMczeg]nc
warianty.
Teao hdzajt pIct]sv
umys]oivB
llaldzo osobis czci
ludzkich interakcji,
poniewi kiedv
wchodzimv w czv.
je
role' przyjbqj.my
czfi
pun}t
widze.ia
i
pozn|ionv
cudze
lfzc](nania
i normy' ivwfasto w3zy6tko
stajc si
przedmioteh
Daszychrvhnych Iozwa
ali' Zastanawiamy
si, vjaki sposb inni
bd na Das reaBowa
i czy
post-
Pujmy
waciwie'
A dzigki naszemu nrzgolvi
potlalimy
nadawi wplnic uzgodDionc
znaczcnia doslownie wszystkiln Daszyh dziaaRiom
'
mo$'ie' milnice'
pozy-
cjom ciala' od]cgtoci'jllq zacbo!ruicDy wobeinrrych, stylowi ubicrania !ri'
czesaDiainicmal kademu
gest{xvi'
lrtIy wykonujemy' D]ategolvanic
Prfe.
bylvajcz funymi ]udni' czujcmy sia
'jak
n sceDie', poniewagdzicw na
tks.i lviedza o tyn' e inni odcz}i{uinaz
g.sty
oraz iDteryreluj nlszc
uacholvanie' I chocia niclrlrc zwicrzta take nlog kontakbwa i fa
pomoc
symho]i' tojednak nie aw takiD |opniujlk Ludzie
(seboek'
196lJ;
Aitchison,
1978iMarvaDski,Turner, 19921.
Mcad zaobsc.wowlL' efdlnodo odczytnvaDia svmbolicznvclr gestlv
poflvala
cztowiekolvi na wchodzenie w ml, czy]i
puyinowaDie
cz$ejIoli'
Rozuhialprfez
to,eodczujc gestyihny.h lUdzi, poti!l]hy lvyobrazisobie
sicbic na ich niejscu; moemy
plzyj
ich
Punkt
vidzcbia i
przelvidzie'
co
?.ohj' Na
pP,ykad l.iedy ktozblir i d0 cnjbic
z
zacjni|yni piciani,
patl'zy
DieDavistnvm $'zlokicn i obuca ci
przeklestNemi,
mocszwyob.
|Afi obie siebie Da
jgo
Diejscu i odpowiednio d(' tego dopasowas'asn
rerkcl. IGdy z nas $'kadej s}tuacji
pPyjhuje
.fyj!oL.ale Dajczqciej
ni. zdajony
obie f teBosprlwy'
])ki
nn}?uidzicmy sia
wjakj.j
sz.zeglnie
tNdnej suacji, s'ktrcj wancjcst d]a naE dosowniekadcw}To cdf ianc
sowoi kady
gcst
ivykoDaDy
przcz
inDych' wyobra sobie' cjcstcz ](jm
n[
pielwszej randce a]boidziesz na p|zyjcie,na ktrym nikogo nie znasz, b4d
|c
po
raz
pieNszy
zjawiasz si na ucfe|ni lUb w akademiku' ]ub zDrjdujesz
si wjakiejko]wiek innej Dowejsyj,uacji,w kt.ej fn5sfjed}nie oglDc Dormy
ins1t|.jonalne mogce
pokierowa
l,!('imfachow5nicD' Radzif sobie co
o^a.zi' e
?ihaiez
wigejnorh czcgoilydl
odPowiadaicyh
|ejs}'luaqii
Przfirnujc
.okj ihhy.h bd ich
punk1,
widzenia po to' lrv Nid]fie'
jak
rcags'a'JesttointeIakcjas)mboliczna. dziki lr1|ejivfaDysirvkultur,
jqi
lvlrrloci'przkonania i Dormy' Z dNgiej zatrohy, lvlalie dziki pvy-
wliehiu obie syDboli kultulD$'ych moehy
pfyjhowa
zyje
zgodnie
z
plz}.t}mi
kodahi ](ulturoWyi.
Zwolnni$rii
Iacjonalnego wyboru dodabyjeszcze
do opiu Meada' podczas
o$'ych wy.
imaliDowanychplb
kalkulujemy nasze koszty
i zyskj, usiujc wybra
tl2
oIl.ic.kIdrs
prfynicsip
nm najwikszc
korzys.i'
PoDiewaleao
rodzaju
postpowaniejcst
dla Das czyn* ]atnl' czslo
nawctnie zdjemysobiesplawyzjego przcbiegu.
Ale ponyl
ojakiejyl,Uacji,
w ktIej czuc
3i niezrcznie tub nicpewnie'
Prf)Tomnij obic.
jle
razy
powtarzae
w my]ach
swojekwes{ie i zastanawiae
si'jakic badrcakcie
innvch ludfi. Naturalnie nie monadosti.rja
si
przez
cayczas, l'o byl(,by
to
zb}t wyczelpuj
ce'
A]e kadyznas zawsze
zajnuje siodcf'tywanieh ges1w,
przyjnowaniem
czyichIl
i skr'.t}m
(dokoDujcyh
sia w naszych Umysach,)
wyoblaaniem
sobie rczultatw alternaty'vnych
le{kcjj Albowieh gdyby
lu'
dfie nie angaowalisi w tegorodzaju plocely,
inte|akje
bylyby
pozbawione
plastvcznoci
i bcjmowey
nie w;qceinidivoje
ludzi naraz.
Kolejnym
jstotn}m
pro.eem
zwizanym z inlerakcj
jeBt
to. co Mcad
nazwa
'ja''
(ser).
Uwaa on, e kady
z Das widzi siebie we wfvsl,l.i(h
sJlUd'jl'c||.w kLUry.h9ifnajdUjF.ja|(o
odrhhyUb|pk|'
1)''dllhhic
I
I
I
jck
Mdzi
fune
obickty llldfi' samochody, krzcsa,
dohy itP' Kiedy f kim si komuni
kujcny' odczlujernyjego gesty
i w tcDsposb
ufyskujemy ob|azsamgo siebie
iako obiektu' Tak wic gesty
innych ]udzi Btai si
cfymw lodzaiu luslra
(Coolev'
1909),
w ktItrm widzimy wasne
odbicie.w
pewD}n
sensie wszyscy
jestemy
odbiciem w zwierciadle,
z tym c nasfe
fwicrciadlo znajduje sia
w gesrach
innych ]udzi. W kadej s}tuacji
uzyskr\iemy obraz siebie
gahych,
alerwnie wDosimy do
niej bardziej stabilne itrwac
ivyoblaenieo oblcjako
okre]onym
fodfaju osoby' cfy teobiektu'
Kadv z Das
posiada
owo wyobra'
cDieosobie
i stala sizinteryretowagesijyinnych w taki
sposb,aby doDiego
pasowayj
oraf tak kiercwa
swym
pospowaniDj
eby go
nie zdszc2-y'
w tn 6pob
Daszc dziaania w wikszoci
sytuacji s dop.'Dc.
PoDie$'a
dymy
do
podtymania
swojegowyoblaca
osobicjako oloelonyn rod
zaju
ooby'Zacz}namy zachow]va
siw sposb
PPewidyivalDy
i dziki |hu
jnni
mog
dosto6owylvadonas swojeleakcie'
PodobDjei ny dopasowLuehy lvlaj]n
c
|eakcjedo innych
w typowo interpersonalnym |y1u'
Kiedy
mwisz takie ec,y,jak:
'PPepraBzatn'
ale Djcjostcm dzisiaj sob'',
pl7,yznaiesz'
eiDni wid ci inaczej ni zwyl e' poniciva
zachoq'ujef i9
wbrew vasnemu
wyobraeDiuo sobie' A]bo
kicdy owiadfasf|
'Nic
man
poicia'
cosif nim dzieje,,w ecjnivistoci
mwisz divie rfecfyj L{{'i.
wcjcie
lo]e i w ten
posb Uczymy si9 radzi sobie z iDnyDi llLdnti,fajLtujc lne
Pozycje
w}mikaj.lccz
Pr7ynaleDocj
do okre]onych
stlulrtul spoccznych'
Jlk powkt
dzie]iby zs'o]cDnic}'|uhl(ci(lhalifhru, fun]rcjplzimoivania roli
jcst
czcnic
]udzi zesobi f szc|szku]l,ur.co
'ra1,!via
A zicm
gdv]rymy
Die potralili poshgiwa siq
symbo]ami kU]tUrowyni i wcLlodfi w rc]e innych, nrtcrtkcia b'Dby ljardfo
ul '
|..]|l;on'''
j'
.n,l|.' 7p|'{\vo m.ll''L't'.i(
t
'tZ!''ql'
Mead ldadzic nlcijr rwnic na inne plocesy zaangaowane w futcmkcjc
poDidzy
hdmi' Jcdou f tycll
Plocesw
n9z'a! umyslenl' A]bowicn d]a
Mcada umysl hie
jest
anj rfef{, lni islot, a1c szclc!icm
Pro.cw.
Jcgo
glwn
a
|uDlrcja po]gaDi pewidy\sn iu ko n
scklvcncji r
ny.h moliwy.h .o.
dfail]wdzialania. a !lstpnie' na]hdtalvn:
PowvszcgozacUnkU'
wydck.jl!
imwspdziaaDie.a
!vkonsckwcn.
1
w
}'ski'n
i|nnme.iu pracyMead! slosr
M{ 'Iunaczot
j.{]i'kl
..orob.w.!". N'I.ld0dlnial
/l'i'J'|'' n[|i^\||t''|ri''i'i'F/.Jnn iw"t'p'|'
||Lnl
v cfc!(ilyijed}ny w swoih rdfaju po(il)'Ztrlki. lrreczkNviekwysYr,
odcz'ytltjo'
odbiela i D! lrnire relglje' DLaj{charakieI sylnboliczny,
PoDica
zDaczto san! farwho {l]lrwyylajc{j',
cji integTuj sPoc{:z(js|wo.
w fola okafa]o sia Dieskutecznei nie vidziBf w ro{kjach
t! oloby..godnoci
u
jcj
w]|$yrn wyobmenicmo sobie'D]atago
nic b8TdzowieBz,jakzareaBowa'
.|'ak
wi9c Ccorlc He elt Mead widzid itll,erukcja
jnko
PIGes
wysylania
i odbielrnia g$tw' E w prznadku
ludzi wysyl8nia kultu.owo zdefiniowa'
nych
symlx'i,
kt| nios
7tsobokrclonci sl,al. zn.fcnja'
G!*ly wykotzy.
tywn..s4 do
PPyjmow:lnia
r| innyc|l l'sb
o'!f
pomgjtl
nam zrozumiec
(fzokilvlnia
innych i ih prawdopodobne
zachowania' Za pmozdolnoi
Ix'znwczych
naszegoDnyslu przeprcwadzamy
pby alternat}vhych zacbo'
wfl, wyobraamy
$obic ich skutki,
powgtlz}mr'jcmy
nioodpowicdnie rcakcje
i wybio'l|my lakisposbpostepowania'
klry uatwiintfakcjq
(Czyte,
z
punk'
tu
ividzcnia t.odi laciona]nego wyboru' zm|ksymalizuje
kouyci bdnaB!.
dy)' co wic.j' potrafimy patue
na siobio w kadejs}tuscjijak na odlbny
obiekt i
wnoti do nicj state wyoblaenie o $obio'
kLle umoljwianan reagc
w1lnic w sposb typowy i konsekwonLny'
Na tyrn watiepo]ega,,interakcj
synrbolicfD''
w koncepcji Meada. Jo8o pogl.}dy
na w Dajbaldziej fundamon'
|a]Dy
prcc$
3
ptrnktehr
wficiade]szyc]rbuda.
wlaci{y sposb' cdyby
ludzic plfesta]i
10 iobi' wwczas
w lfe.z}1vjstoci
spolocznejzaPanowa]bv
Diolldi ch!0s.
Jcdnym
z n|chJclL nasze
'!k' orxzjeg.'
ul.Jad
pod.zas
iDterakd''
cruptr ludz'
two@ ciasny
kr4l w.fsk' int(rik{i p'zckazuje
cow ten sPNib
tyn'
Kmlzy
?,naJouJ$9.poza owym
kr';8reml
dwoJe |Udzi spaceruj(ych
bodzo
int'fikcjl
ani|||p.|a.
ktnl 7ll(tlowlipcwnq
odl"8loimigdzysob';
zajq(i;
prowcd7ohP
na siIl' w ktIcj
klz.l:lustawiond
sw okrg'w'volL|jqlllki.nl
innpw|nnreanieIiprzcbilgujl!(1.w
""t*i"yL",ii'
po'niclzc?eniu.
gdlio
krzcslauhtuwion(
iq-w rfry' Iak w|gcptl,yliin.
w
j|lki''j
znajd||j.
-l(
na"7eiala'
j.l
gcste|n'
kl'f''.comUw|"oljll.h|l'BuiIll.r|lkcjiiwyk('rzJs|'efjw.jqiykCia'u"
pUZycJc'
'ip
_
d.'nndowoni|l
znsczentcmu'fo si
dfi('jc'
'
]nnym rk\v|zyl(n|
sq
ufl{Imioly
uminszczone
w
p"7es(|felti
.
|oy'
drzwi'
prloPil'rzani!'
Uwkli
q
-lyslkie
inne
1rzcdmioty
Iizyc.
n'
'
klorekomUni}Ujq
!onl|1cmlltinl(rak.ji'
Kicay tl'r
sioazina rrillt ull'.
krqcisign' krfclPw
ko]ko.lym'jac
r!'cenu kcrku.1u
E.sI
l.n
komnnikli(
nrelorhulnc
2.l''twani.' wykldow(o.
kldr}
siedzihd sro|e'nwiqzujc
cn.
kkan
odlnFhnlntar8k(](
xni(li
(('n.
kLdrys|oisz(yMo
na
PU(|iUm'
W bsr.
drnt cobBty.h
Inror.k{d(h zi6
czqsti, wznosimy
lub tikwiduj.my fizyczne
bar'cry'
aby zak.'munikowuc
dysLunsaIbo
bIiskoc'
,
Jsrp innym
fizyeDym r(kw|zyten'jcH(
ubI6hic'
k(orcwie|mwiinnynt
TEATRALNA PREZENITACJA
SIEBIE
jes|,emy
aktommi
na sccnie, tsk kielDjeny
prfekafem
naszych
gcslr'w'
Bby hptezentowasi w okrolonyn wiet|e'jakotaki,
a nie
inny czk}lvick' ijako osoba'ktIa zaugr'jo
n! okro|oncrcakcjc iDDycbludzi.
o,ywicio
nicktrzy z nas s lepzymi okioR|mi
od imych, ale Nszyscy
jromy
I,onicwawszycy
o tobic. a
w konsekwenl.|in'dllj!
okr('lonqst,ruktu
ihlf,'kcJi' odmicn;i..
rcaaujehy
na
prolbsora
w
salDiturzc
i to.awacie,
a inaczcj na ubrancso
w swobodny,nieIbrmalny
tlj' styl
ubierania si
-
."""."ie
emll.matoiv
studcn(kich
7|zcsf.' od7nak
hp.l|1owych'
nipi;w n. koszulkach
ilp'
_
wszyslkntow Jb'elny
sp""ohwp|ywa
lln
pr7eb|ec
ivykonawcami' ktry zajmuj
si wysylaniem
8estw.
Taki sposb
patrzo
nia na intcrakcj naz}vamy dramaiut
li'
a tennin ten spopulalyzowa
ffi
pcfcsny
tocjoloi.Erving Gotrman
(1959,
l96?).
c
0l{hxtn
wykolzFta analos.id tcatru i
lcoDy' wProwadzaj
c
roznienie
pnlidfy sccnq rkulisami interakcji (Col}inan,
1059)'
Ntr
scenie]Ddzie
wia'
domie |<onlloIDj
8es1y
i manipuLujL}ninli'
by wywoE
podanepfzez
iebje
odPowjcdfi
inDych
-
takie, ktrc
podtuynlaj
ich wyobelie osobiei odpo.
wjtdi Dof]'atywnynr nyDraganion!
dEnej yiuucji'Natoniast za kulisaDi
1roch(isi odprlji mogPoz$'oli
6obien& odrobjn{.pr}vatnoci
wtowarzy.
8twio' ktre Iwnie wie' zegowyDlaga
od nas wyjcieDE scen. wedle
GofliD{n! wiks2o
j(Bt
ld' .''
EN|n8 Gurmm |
|959)nzwul
Danipu]owanien
wlac|iBmi, kiody
zestAwiamy gesry'
wPlwadzamy
lekwi.
ryly
i
sJbiernn,)
ok.pct,'n,.p,,zylllr.
in| lak('ji'
(irh,,
!l,y ro wszysrko
zaprczcnti,uucnr,
sc.nl.'
|,Us|gpqemy
l|.k'aby zj'pr(z!nlow|l
puL]iczDuici
swojc,ja''i ufy!|(Ll
int.rakcji spdz.rnly
n!
pr'omicszczau
si tam i z po.
wt.(n.nt
|'omidzy
scena tu| isaD|i. Jc|ikl w
to wtpi, to niech si
ptzyjrzy
wIlsnym codziennym zaj.iom. Jestenly
za ku|isami, kicdy przygotomjemy
sig do wyjcina uczc|ni bieeD|y
Pryznic,
pmbywamy
sam na san|
z suszafk
do
wosw,
szeotcczkq do zMw,
kosrnctykaDi' deodontami
i ll'kior.ni. Zajdqicmy si9 n. scenie,
kicdy siodziDry na zajciach albo na
uebr.niu
zwizku studcnckiego' bdtc nirtqjonlyna
dyskotec.
Bcf kuLis ycicbyobynieznonie
st.csujqc' Ale be, sceny trudno
byoby
o po.u}dekspoeczny.
Jak
powiedziaby
zwolln nik
funkcjona]izmu, spoecze'
'llwo wy'n.a' aby
pewne
oczy byy
zrobionc' tl dziaania Bkoordynowane;to
2 |(oloi
wymra
od ludzi
odpowiedDiego
PoBLepowania
i dostosowylvada si'
Prfcsl,rzog! my okfoloDy(hIcgx,Dtwinry
to,co11aley,
nNymIgl'qllm|
'
wszylkim
iyln'
cfym dy3ponujcmy'D7ikj
LpmUzachowgDn'
xJo.go.zloW|lr.
s(8Jc
tsiqPjn(ilogiczne
oraz u]alwid
uPrzdk''wunn'
l.dop8sow}NaniF
siq z^.how!''' o.z)vi.i..jak
podkrcla
Go{Tman't..D
'li9
dzrJe hJ
scnF'.mo'c l,yi
lw(|nicfc I wykofzyslywanc
do n|anipuh'woni.i
mDmn'uml' Lak
JdR
w
przypHdku
pG|,awioncao
prfed
sdem 2lodzii.jasfk!,
klo|y
|ak
8ra
na 3ccnie.
eby ukl1c prawdzwe
intencJe sklaniaJq* go
do
Koz|cf!' l\azdy
z nas od czasu
do czasu
(uk
pcpujc'
mam nadzlcjq'
c
w zn.Cznic mnicjf'm stopnlu'
n|c
(|qa|e
Frzylapu.;emy
sl na
rym' z. ro. co
preznru|emy
na 5c.nlc.
n|e 7uwszcjes| C.rlklemprawdzlwe'
i zachowujeDry
si wo
72
Dlanlturgia wskanuc
Dlmtakc
bardzo waDyaspckt
kadejinrc).akcji,
a hi''Dwi.ie
P!!|''giwshie
s|q w
cz.sn.j.J LnvBnia
firynymi
sB'|rzcn|.'
d|lty|(
krl.sIc' ci3n}.
||lnym
dspokiPmt.'airJlnUtt
il"
,
,
BEZWIEDNE
PoSUGIWANIE SIE
METoDAMI oDWoUJAC\MI
SIE
Do
RoDowISKowYcH oBYCzAJw
I
NAwYKow JzYKowYCH
I
s1.lj]rENT:No ,tojl. '. moc
Przyjd
kndy in.]ziej
LudZie c2L('uyi!tiw
rozmoNach wy/r(:.i
"wiesz,''
Ki.\]v posl
uguieDv
la
sie
iyhr
sowcn1,wvczas
PIz.!$'oIujeDlJ
zaBad9bdiectluika et.ef|o. osoba
wyPowiadjcaje w istocie donliga ia'
abyDyza|rtrcp|l'wliiejowiadcz.
nnj'
hawc1,
icli',nic
wicnry',,co ono fll{czy' Kiwajc potikujcl' glowl
bd
Dlwic
'Taak'
wienl', strvarzamy
wlacnie, e wraf f nasuym rozmNcq
nalcymy do tcgo samgo viatai ewiatLcD
i
est upo|24dklNvany'
l
i
I
Podzid
rfeczywistocina
Poszczcglrc
obsfary i poBtpowaDicwcd]c se-
nariuszy
kuliumw)th nie wfstalcza do fR)ulnieDia
Prfcbic!u
intcfakii'
Bvwaio,
sloty]QliDy kogo,kto, zdawabbt i, robi
g'szvstkojak
nalcy'
a
jednakodczuwalinry
za] opolnie' Czcgonanr bM|ro$']l)
.ho Die bar
dzo lviedfieliny,
czego w
jcgo
gcstach' dziaaniach, sPolobic h(nlienia'
Jcdn
z nrotnlTclr
przyczp
tyclr'za]dce \odbiorze''jest Diczdo]no
IIYTERAKCJA
PODCZAS WYKOI{YWANIA
ROL
dancj
osoljy do
Pougiwlnia
si
peMyD
niezwdl)alifowaDyDi, a mimo to bardzo
wan)mi
lechnikani intcrakcji' Kiedy si i.h nie stosujc' ww.fis nasfe
pocfucic ci.raoci
i upodkovaDia danej |elakcji zostjc rozbitc
(Mehan.
wood,
1975i Handt|'
]982)' tDterAk.i{ f{|cy
bot!ien)
od lri]ku dodatkowl(lr
Proccsw.
ktrc soqiol(lgHafuld GrJinl(Cl
(]967)
nzw| .]tInnelodani bd
po prostu Dro(odhi
hdowislrowJti' Kicdy lrl'dtAktujemy si z innynri 1ud.
mi,
Poueuj.mv
snwkl()nl. r{jhvnrim(:(,odami
jcdDi
przelrazllj, nrni za
Prz)jnuj.
eofD.fajoc olccloDvIodzaji kicla|n{*
dzi{lDia' Jak$'ldzic'
]irny
s' oslalninr rozdzjale' viele xjl wyfnaczanvclr
jest
Przez
nofmv oraz
lsztl
Pozvcia
N Etrtk1,urze spole.2n.j (PlrBolrs,
1951)' Na
przvkl9d
kiedy
gusz
ro]Btudcnta
fubierajc
si W okrc]{'}Y
sposlr,
poIugqi.
si pccj|.
nym'j{)zvkicm'Dbia( Dotaild' chodzc ha $,ykudyi')' w tivojej lroDfigumcji
zachow.ir dostcc nona pewD l.o{l(voncjq
i stv], kt'e nielnl kady
rozpornai ako
'strdcDckic".
Ta charakt.:ryslyczDa rolajest rv zDacznejnierze
okrcloDaplzez Do|Dy klrlturowe orlz hiciscc
w strul.tllrzc co]lege'ubtid
zaclrowa
(gesun{]'
11rc
ljdte.hlilQlti iel?cNo.
nalllymi,
aby wwo|zy
i
!l'rzym.
poczu(ic
{.lu o|az
ZlpetlDi interakcji
cigo'
i
i
(]!ve
netody Iodowislrowclwkolzystujc si w spo!l) akowicie
diviadomv'_
za.ynamyfdawa l'l)iop|a!vf ichi1,nieniadoPiclo s1cdy,
kiedy ktoich
nnji,osuje'llbo tepoL[gqjo si niNi w niewaciwysposb'
opiernjc
sia n{pPyk{(iah
(iarnfinlrc]a
(
l967], wyl,b|:rsobie,jakbysia
f!ch.wt,
gdylry
bral
! d7ill
ly
ck pcfym.ncnj,
w
kLl'!d ficLodfi nastaP
ca
Elpe.yment zaklcgnia in|emkcji
osoB^
|lAIl.\N^:
Zapacrn
gurnQ'
oR:Co to znaczy' ezuPa]eglutr?
osoR^
8^rrAN^:o oci chodzi? GuDr to
guDra'
Wanieto fnaczy' Nic sfcf.
^|'YdkrvuklLnJwi.Lnle|o.l]o{|o\iskoWl.h'(|,'|'7. ]]slsrlr!Dnlp]7ePron'n.I7jnowii.lLzcn]c
7,lkl!lnion
l)rzeb]gU
jnL.rakcji'
JeFl ]o h.n]fo
llL(t do osillgn]9cir.
ponjc*'f,'
!v kJ'd.'j
Lfikt.ir lig'lil|'ci(lqI o1'll]']J.4|'smdniostos'lje9jlll
o trduIv ^ oli' Li]kl $r]!l7 I.|(:
n.slljll!'
ri7Uf'' kfuly kl,!)l]L''jc wv]acnia..wi.sz". o.h.!vi! lr''l nif wn]7.l|1ll Z!vri U*|il9
ll]tciJ'nt.nuJl,rdZicjoczy$ist.s1t'i!rdzcnie(j|r.'sDljii9siqMZ1ici{i')isPytJ,cotlvtii
l)znwcr prz.z lo hzlnli.
('.co
Lo 2ni'f!,
fc iq s!nisz?,!, NnjIe|riPj7x
F7.9l,.'i..lkot'i.ic
hierny. ](i.dJ kLoi do .i.l)]. nlW]. i 1lIji
r
ni{| lildnn rlIncgo .]^'r|i''' nic $JkDnv(r.
ld|.gogestu.nje7njicninpo7,ycij.i'x'llcIUN|rilruclroint|Nxl7'J.|iuJ]orzvgllgzpovy
''](!('il n]7|!.!itt n Ltnjclr oc7n|h
porfdck' ile dlaczego?
Przy.zyna tk9'i lv
(,yd'
eekprymijnlau'' poBwll.i| powszeclrnic
przyi91
i immanentDic
zaw5rltl w kd(''jinlo.'kcii l,{].hnika|2lad' enie kg'estit
nujeDy
Lego,.oocf'ylvisl,.].
o(1i
('.a7
zlocni(:
(nicpodwaalhe]'
epesaredov'iad
czeniavciolvc
sD.l! slszyslkim i'sp|n.].E|nonr(]rodl)1(|go{ie
(cfyli
ci' ktrzy
badaj{
{egoIodzilju lnetody Iodowisko{e)nazwali
powysf
techDika zasad
el
ci",?'
poni(w{kohuhikujchy
fa
pomo. getw Uk|}'l polecenic'aby c
kives|ioDoi!a
pcwnychrzcczy' obccnic odtvorzaro7r!ow(,kt(jrproivadzileDl
z
peMlym |udeDtcnr
(i
l,u
ponoMric
ivyobrasobir:
nt,ic !v1qjinterakcji):
STLr|)]lNl':Wjc
P!n,
n'an trudtro.if |yn materi.r]eI!.
InDy znakoDitynel.spIymenrh
jcsL
zachow.lavasi9
jak go
wrodzin
DyDr donu]
pytai'
cfy bef lkorzytsta z ]azielki, pro
ljofwolcnie
na
zjedfenkj
cfclro|(olwiclr,
pytaj'
czy nic majDic
pff.iwko
l,cmu,cs2
po()yf
i1Cl''fupcniejakbyby}
gocie]n'
Twoi rodzi(c zacfD zastaDas'ia si,
',co
sia
s1alo.,,
i bdq usiowali zl.ekoDsi,ruowapowszcchnic
uzDawaDy
porzdek'
A]c 1(odyku]troive i
pozycja
w
jaki(i
slruklurzc sPoeczncj stano{,i.
w najlepszyD razie
jedpie
os(ilnc talDv
(R.
Tuaer, 19621.Zawsze
pozostajc
dllomicj8(a na Dc DlaDelvI;zaivsze hoh' zaplczontowa sicbjo w
jllri
SrurrlNr:
Wic
rrrr,
leu mRterialjesl taki, rxki rbstrakcyjny...
]tl,]a.jcsl,
lron
fi!uracj}
|.]N1.^1
F]lls|'ERYNI
Co
za idiolychc
fyraniel
w)Taniewidzimy,
cin1crakcia tmci ss' ci4}]
-..,^,...1,
|'.'.||,|'|'r.r"u4:'"'.'
Io
r'..srrr'lnd\r,,'r.!
li.Ck
,o'.i.
N||s/u'''s''l'sw
'''|..
'"|iIn|"IJ|'c||\\.'h''d/i|'
J
s rUIn
i|'n\
''||
b''d'''''mvssU|.
1.
io*' 2.'."i '
"r,,
1',rk'8,
"r"d.,,r
,,',..kr"lisri sr,l
::]j.'i;'l'.'.'
.I'
l.'s| ||','
'i',|'|]''''|'
"'"','ll.,.i.l',.
r,,.
i.$,
,yf.li'r',.,n\
i.
rt"/,it"r
M-t../,.ts,,
qy-rtk,,
tr .",,1,i,"i,
i,...,"
n''z!{'' |^J.l'q.|'i''' s"JioIlIJIlIi'
inlel.kJP p|zl|'IrgJ|.}
|Pz z.'k]]n1
'1
"
.......,,,n.r,
"
*,"'..
t':,
li'hid
'l,o"r,.
r''w
j'lr
i
J,r'
"
r 7 ,i"
1''lJ/,
.
'{'"'1
.;,,,''""Ag."J.
li'l.r'r.'*r. /" irr'rr/,
(.'
q r'i rr.byuu.z\'J.
Ji'''
.l-,. in.'
r,rr."d.r'\vr.
ro7fo7r,,
,r
r"l!
(
/'t..ia ,
'-7y.1,
znrobnw
'*:]]:,.,;'']'''''.'
Il\tf
'''!|
U|'''||''
|jo|.i.
l|'' |"|''''I nliro/||'''||"/\c|'|o|
''"1,;,,
,.'.,,,'1,'
'"].
,,.",,
l.'
"'.
Ll.,i,,.
lli! i.'r.' ni,,rv\',l..
flut'.r.rrzyiJCi,lH.
"'-'.
l
'l,cr'lt'
P'
r'ow,'rhi
,.
'.
tiekno..i.nodrsr.T'.
rr'Jru
KLASYFIKAC
JA
PoDCZAS
INTER.KC
JI
sl
.--,,, [t.,nr'r''l.z'
{i' '^,.' 1,{\.
,r.
z
(l,o\q\'"
u
krrd.l
i']:rr:'1./I
Inni
ludznj.,st(|
tvylro!uj role,
kl,.'.e stl tak {]obe
fDan.j i
stclHnvpow(],
lj fuanlv wraenjc'
i.klryn]y
kolll,r|ktowl||i
si nio f v,ba|ni'
]ccz
z iiDmi
l''li|/](''''|''l|'|'
l s'''''- |'k' Il/''|'j'l'.'
|' r''
l'i,''z'Il'l
'
'''.l'l'.
' ..i''
lr.kIn$||i
Iu'|/iL'.zn.''l"'\V'':
$!w"ri"
r.$'.'r
rr!r
'rrr''Tirl r'l:'rE
'
rrrr'1
'krr!.
",'],i,,''lz'r".'.'-''t'
l..i,i,*.,t'"
l'
'i 'r'""v"rrr'L
r"I
|'l|...'
''. ''
'' '..''*"''.'JA.lo|'|'il|''l'\iJy$j|''ljl|'''w!|'i''si|'l|'n''i'''J'l
']]''"''..''zy'l''i.*l.'.'''''||'|'.isiI''Iiq'e|'i'll!||ni.|''')l''l''"s'''l(iii.
'"
i
|'I
7'Iil|''Iu'|'ij'''''''!k|s|k"''Li''l(i..|]'''"l
''u'''''yl''l,i
-'"'i'.,',p""''
J.
Dvclrrvll'n'1|'dl|||l'fill''unj'i':'i'
l''
pn^|u
w
.."|/|c5ny|''
/''|'|''A''ai|'
''|'|''|
."''''''
"
'i s|
|''I l''|r'|'|''y
su.z:ls
l|/jj'U
|''l.'| |''l' |''''"''
'''''''
'Il|'
ni']
'-]n..,""i,"11-"
'fi'r.$t'.u1\r'.r''i'.$l!/y".i'u".','r\'/1'a"Pil,ni.
llil,,i',I
"1^.
srrl:
rrr"t
\t |'r''rir'r'
ri'l-r'.l{iJ\ n.
q
crrr\'
|'|/n.l
''aIlIj'.
h''|.
z. srr.rns. r'-u,rr.i.'.,
$,rrr._,,.
u".(,^\r,it.i,.,J|.|||,s|".Iii
Lll'|.j'lJe''||/''||||kJ
Jnl(r
'olc
.:'.,:,,,"
,,',,'u
ri' In nr /,
'u,','
'kr\w,'.r
"dc7'18\''i
.,, ,,,,.,.,.i,
rp''.l'l$.\' l.''k]||i'l.
hj'/dl'E''
r..e.sry.
l ||i'''''|:'k
l'|''|'''q'''|?''Injl
i||i'';JL|'|
|sIo|''
|\l'f''/j''|'.ts||j.'|':'lo''L'!/1j'Iw|e|.'/''.|'Ir''t||'U''ijlw.|.$
ar"/. ,r'
',
]'. '. ''''rr'''.r'.'"
''i i
'' 'sl't i l l'l / |.j''bj'rd/|.ijiIl'n.|\ kou
j'.
{\ j l|.''v-l'
i':iwf:,r.rsi"
".q
\v..urlb,r''.r(.
''Iroll
]]i,,.,,r,,".',,1,..:irl\.'.
wnM./j'' ljIh
L'\ |''" Io /||l1'l!|n'
''|||./'.!U
l'J
''''1
.u'
".'1.''ql
'
n ).'l.''
i..,. ,,..'
,
It
l,
'."'".'-'
li"lJ i.,,'i,.l
r,.r''\,'i,r
"w'r'
,
-r\.
rlv
w sP''o.]s1wie
z|ooDyh, w k|ryni
nl|."l"'y
.""l *"t'uait.'"
..;z"n
lu|'Iir
;
$\.
||,dZ
.
. |'i'1''
|''
j$
''|li-i-,''
|J.|
''l|,
l| |'
|'l.1'''a
'
rj' k|'|.V|]|.n|
"u'
.1''.''i.'U]z.kJ7".
nJ
i.l:|Kll$vx'''U]'|){
"'u,,|.,,,1,,r'i.,'.,,n
lir.
-J ir"-rJhfi
-,.i',,f
8,...1,H T,rr!r'lvtj2.
..... LrOr.
l
$:,.J1
n.'. U7\"r' l. | \'.' (
'"'|'
|l/
lji.nvsf\J|'
|||.'|'i'1
|'l |'
"-.j''|',lro$,
||'
".i
s''||||',
|
,{'./' ni' l\ll.
,
s.l" d/i,nJs r,rn/'rul",'L'r.r"polri. .
'.l'' ''j"l'"p,"l.."
'''".i"
wf|'J'n|||...|'||ls\|]|.|'j'Iubi|'j''?.']
kn''"l||'lIijll\|'Fr
|'./ |]|nk.
i''|lJ||'i.
i.'sI
-..,,1.,.,,
,,..-'.'.1""'.
n,'r.f'rl'tri'ni'
t'.ii,'i
slowr'i.porr,wq.
Bi.
.''''
Ilv''r,1rly.|"'
t'z1'"l''
t'J'lJ''|'''|"''Il''|'|\.|''
wJ:|'l|'i-n
IkJ.j' Iyl'Uu'/|'.'
''
(U.
el'h''j'$'.?|'|.'
UIn|''f.
/||iIl
"i'.
|'||u/ij'''.
"
li''i''l'
'i"''''rj1'*1''1'.l.'.'i
''e '|qlIni''
/'|'JIs|''ijl
{||'"h'':|'|''\vv
hi'
J\ |'|'''.k||li|j''
w ''h|.p|'.Hf|\
k '|J .l'oy{.'fl
.
wn{ ''ll.
''''
' ''l',' .t"".
'
1... , ,,,.,
,
,
"
,
"
"
' l'.
'L"l i;dJl'oz.i,.i.r,irir'ny"'.;i'kJ'oleadg'ywr,-
''
'.i
/lJ|'l-|'l'
('''
s.'
''i'
/J|',lqaj||
''l]',-.'''."
*.ll
|"''1ll1''.''rl.'i
l
''',h''
|,t^'/
|||.Jrol''
"t "|'o]||}mi
]'''"''
''..'z
''|<.'i
l
ol
'
''''
'''
|''rr
Lc.l'|'
Ijkuj
(czyli',ali.aiq
rl(' okrel('t!.o
iypu)'
jntDrak('jr
p.^l'l.g.
i"ii.'i'.i|"
f|''nJ'1'n.'b'|'.o'1i
n||lI
r'l'.zq.'h'j'i:l|'|.i.l'..''wjIci
-'"''']'''
i.'li
'''.'
ro
.:r''t\ktr,jrl
rir,d,.n
" ",.'i.'''
'.i.'
"''
l.l'
''i
'l']'.
'.l'
'.''.''|''.'J''i|''Il'|'l'a''lJlJ|cp.wIl||''.Z''..{vi|||''i''"7"7.l
' ...*'".l''"'''''''.l'k''''n''k''l.ln'
!'.Iv.lo.pL|'J:l
/8..I||./ |'l |A|'l'
l.,ri
f t\tr,s
\ r,,rzpJt,l,,.yri{,,cii
".",",,.
o1,,,,.,,,,,"
w(ri,,L.
i
u
f'ri
\,..
rll\li
-rrr:,tq
:if
Irnt.,,,\vi.
t,.,r,t?
, j nr,t,i..rp
wrrvlihrrilni'$/'i'r"
-s"i'
r'l' rhv \r, rp'$r'i
7"
,,'.,w
.li.q
u
l'-'-l'zYL''l'
r''l;
.,"i.,
l.:';1,'
",,','
,
.i,
pu,t
$/!.rJ.m -roIni.,
",.u,.r,,n,.,
kij,..yrk,.j,.o
"""
"1"'
w|';o1'k|r||J
||M|'i|'.jl''ei
ffls.mpIfF:.IJ.fdj.s|!'z.iIn..
'Inr;'''l'1'awy'tl
i,,r'r"k i:"Jnir,,ri
lrur''vpr"/',,rrwJ,iJB"{u\vq,"lL
j.dr,..t.h.,rnr",rrl.r,,,.,,.r,,",,,.;,..ri.i,-;"..,
7DJ,
o'r,
F..,,hv.
ururo..,
nr,.:i!
n...rnl,i,.
au .u/tuzrrnir
'
,rd7\.1,rcl orir w'"yl:k,,s ,nii
1."..-r J..lr.r.e,.yj',;,'zl'rrl'rn/r',,,n,.s.ilinrswjJki.'"rnli.'rudh',ii-t
,."
. .l'
,l.rt"r,r.'
.....,...,,
itb.,rkr,,zr
u rsoi,r
nrrwrrn.,
Ik+i"re'
Ioa ||i.'J...|'']''
'.]''.'''
.'..'
''
r'"'
i'*.';""
$''jl|''''guiIlnnn|':t''k''|Jkhy.mv'lj'|.b\1|do
:l ,,,.,,,,'..,,.1,,,.?i.,,,r,1,!,,,j.t.r'w-lrj.,r,Jm$rJs,/.J,n,,nr.\.7,'n
'l--i,.-,1..,,.,",,',",n,.,,,
. r\u'l'rr'l,u$Jn.s$ 'i,
"1
!l'l|Jr'l|'y1''7\
Lkir D.'"i''''"'
"''
.
".i'.'l
l-'.i
'l.1
|J''IdarI
oJUl' ''l.|
|hll
"''k.j;'
Ki'
.]v |'|!
|'iP'
. z.i .''.l' ''
l''o. ''1''"
''''. '''"o;.'
n{nird/||1||'|!|'jn'
||''lL''|'''
q\V''l''n
s '
|.lc|'j'|''
$d.'n,i"rr',.rrl
znaj.!oc]',
i.jcjk1Nyfikacj
'
jako
''piorws,cj
randt.i'.lvl.l.i.i
Ii|.1l|'IJm'||.si''''|'.'.'|'^!''j
"'ti,""l
i i'l'i
""l
sv.iIhU
'"c..i!.,
-.,.r,r,i
I
r)f.",'iF..1,1'i"l.ilk,,:yl'r!,.i/ql.'"r"r'ozy.rr.qktd
'.'r.''r'"''.''..'/.'l'''\J|'"w|'os|'{tl.''r.'.:i''lIj'lr''"u|.''''''''$kIo|pi
'.r . 'l''
z'
''''''i'''1
|.1'i'''.l'',''.ls ni'\l|'-1W' I l'J: ''ll'o InIi"sLl
|'''
{ow''l|'s'l'|'J) wIo/\|l')v Iod||U
]]'. ^.'.''
"i'''|'
s|'' nr'rgf''i..
|'
'':/
nl'M 'r
L'\
i
zjIkIo|'nlj'||\
' |
'''("k
kInN
.]'i.|j.
;i
blfu/"
.'
\ tJrn,.
rr/'rrri
I,r,,qd.,n,,duLr,,...,ot,i
rr.t,
q
twnr,,
,'.,+.,ru$,
!kr.;r.r,i,.
i.r,,.ori,i \v
t,,ns,r.$,.r,cii
n:..2"/)
rsoIr
Iillllll
"
trrasvrk:'Lltg
tr,t ubohv
I,rko
lek;{' za.
o {ym,
iak bailz osDbist |nb
lypowe bl1lj
by s}tliacio,
h(i{'i n|Di
do
pl.$n.8''
jlUlni|'
nnr|'
\
h fu'll'Jni.
w Iy.'|' .U.j'q..h
Ik\|'| 'IlIln''|'||||'
w Kx7dym
f '|'F' lvJdk''
Utl\vo|||il|| v ri( ln
n
''ga'.
||vl'J ?' .o. ?j'' /\'Ij| 'Il|'/
Ir|'||'In'
z||'L''l:'|'/n:'.
d''
'
'/|''|''. |'''|/|'1
n"',U|
|}|'l
'
. ,".-..',.l.""r,r'
,i""Bli-ru/r,Jr':.pur'.
$Lzr'1,z,"l'oqnriJ
'.i.
''.p'*''''l
'l' /'''Il|:'
"'|''
|('
'
''
z'''']..: i||'' |.'' wi.|7'|||."inn}. |' l'jId/
"iIn
-,r..,j\
{r,.,j.
v l. .f.j r:il,
qrl.-Er''.j,l.
ri
r'l,.
hl,
.r!
duJ,rirni.
Lr . ,...
"1..','
.,,",.,,..,
t
'l.rur..
"
'''s''/''
|||''r''l''||.L'\|j'L'vf\'|'"Lj'|J/nl|Udhyn|'
'.'$.'r,'...ri,|\l)r.'ki'
"\ru.,Jrlvlyl\pnw.
i''''.'"
-.'.''''''""''
Drz
maniy h{ l,o och'n.q.
7
77
Jl'L]z|.'J
/|0'2
N:''''\l''|(J\v\.1'|(|n|(i''l
'.
. !'1"1'1,,r'"
$
znj"zripI'r.Jfi,
i,,rob.sr'
Plik z chomika:
vinz_inp
Inne pliki z tego folderu:
phatch.zip
(9083 KB)
socjo - t.14.rar
(275354 KB)
Erik O Wright - Klasy się liczą.PDF
(4128 KB)
renezetti kobiety, mezczyzni i społ.rar
(16697 KB)
jacek szmatka cwiczenia socjo 6.rar
(25322 KB)
Inne foldery tego chomika:
Historia Polityczna Polski XX w
Najnowsza historia polityczna
Nauka o państwie i polityce
Podstawy Nauki o prawie
System prawa RP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin