TEMAT 1: PRZEDMIOT I ZADANIA ANDRAGOGIKI
TERMIN ANDRAGOGIKA:
Rodowód grecki
- aner (andros) – mężczyzna, mąż, człowiek dorosły;
- apein – prowadzić.
PRZEDMIOT ZAINTERESOWAŃ:
- człowiek dorosły;
- procesy edukacyjne (kształcenie, samokształcenie, dokształcanie, doskonalenie);
- wychowanie dorosłych.
KSZTAŁTOWANIE SIĘ ANDRAGOGIKI JAKO NAUKI:
- 1833 r. - pierwsze zastosowanie terminu (A. Kapp);
- początek rozwoju andragogiki w Polsce: okres międzywojenny.
§ Helena Radlińska obok działu teorii pracy społecznej wyróżnia teorię oświaty dorosłych;
§ rozwija się piśmiennictwo;
§ pierwsi polscy andragodzy (głównie środowisko pedagogów)
- Pojęcie „andragogiki” pojawiło się w XIX wieku).
WEDŁUG T. WUJKA I L. TUROSA:
- Andragogika jako nauka poznająca i uogólniająca praktykę edukacji dorosłych, określa uwarunkowania zjawisk obiektywnej rzeczywistości wychowawczej, dostarcza, dostarcza wiedzy umożliwiającej formułowanie i realizowanie podstawowych celów wychowania dorosłych (według T. Wujek).
- Definicja L. Turosa – Andragogika – to nauka o celach, treściach, formach, metodach, technikach i zasadach kształcenia, wychowania, uczenia się, samokształcenia, samowychowania ludzi dorosłych (Lucjan Turos).
WEDŁUG CZ. MAZIARZA:
- Andragogika jest refleksją naukową, którą tworzą teoretycy.
- Obejmuje teorię kształcenia i wychowania dorosłych.
- Jest nauką młodą i jest jedną z subdyscyplin pedagogicznych. Jest nauką praktyczną → rozwiązuje praktyczne tematy, dylematy; ma teologiczny tok badania (przyjmuje cel dla refleksji).
- Przedmiot badań andragogicznych → jest ogromnie złożone zjawisko wychowania ludzi dorosłych.
- W andragogice występują teorie rekonstrukcyjne, które odzwierciedlają badaną rzeczywistość.
- Teorie optymalizacyjne – to te, które oferują modele przekształcania rzeczywistości.
- Dominują teorie rekonstrukcyjne = diagnostyczne.
WEDŁUG T. ALEKSANDRA:
- „Andragogika” - Ostrowiec Świętokrzyski 2002 r., autor Tadeusz Aleksander.
- Andragogika jest Teorią Oświaty Dorosłych.
- Andragogika jest nauką autonomiczną.
- Przedmiotem badań są procesy kształcenia i wychowania ludzi dorosłych – to wielość zagadnień związanych z systemem instytucji, oświaty dorosłych, procesów edukacyjnych. Andragogika ma bardzo szerokie pole działania, ma bardzo wiele zagadnień, którymi się zajmuje.
WEDŁUG M. MALEWSKIEGO:
- Mieczysław Malewski (1990 r.) - „Andragogika w perspektywie metodologicznej” (1998 r.). - Teorie andragogiczne.
- Andragogika jest młodą dyscypliną, nauką o edukacji, na dalekich peryferiach nauk społecznych.
- Zajmuje się problemami edukacyjnego wspomagania rozwoju ludzi dorosłych.
- Andragogika jest nauką zajmującą się edukacją wspierającą rozwój człowieka dorosłego.
- Funkcja praktyczna – Andragogika wytwarza wiedzę interdyscyplinarną ukierunkowaną na praktyczną użyteczność.
DYLEMATY DOTYCZĄCE NAUKOWOŚCI ANDRAGOGIKI:
- Krytyczne stanowisko samych andragogów odnośnie wyników badań andragogicznych.
- M. Malewski po dokonaniu analizy prac badawczych stwierdza:
§ rozmyty obszar badań (edukacja formalna, nieformalna, pozaformalna);
§ uznanie andragogiki za dyscyplinę praktyczną;
§ słaby warsztat metodologiczny.
- M. Malewski stwierdza: wysiłki badaczy odpowiadają uwarunkowaniom współczesności. Nie można już oczekiwać jednej teorii – wielkość teorii, ponieważ nie ma jednego paradygmatu (pozytywistycznego) i jednej metodologii.
- Wg M. Malewskiego jest bardzo dobrze rozwinięte piśmiennictwo w tej dziedzinie; jest bardzo dużo opowiadań, są konferencje. Polscy andragodzy są bardzo aktywni.
- Autor dostrzega też nie uwzględnianie przez andragogów zmian jakie zachodzą w problematyce.
DZIAŁY ANDRAGOGIKI WEDŁUG T. WUJKA
1. Andragogika ogólna – zajmuje się problematyką przedmiotu edukacji dorosłych, ogólną charakterystyką andragogiki, jej strukturą, celami edukacji dorosłych, metodologią badań, filozoficzną problematyką wychowania dorosłych, uogólnia wyniki pozostałych działów, dostarcza innym działom koncepcji teoriopoznawczej i metodologicznej.
2. Teoria wychowania dorosłych:
§ zajmuje się analizą ogólnych doktryn wychowania dorosłych;
§ charakterystyką działalności wychowawczej wśród dorosłych;
§ celami, treścią, metodami;
§ procesami wychowania i samowychowania;
§ wychowanie do pracy i czasu wolnego;
§ środowiskowe uwarunkowania wychowania dorosłych.
3. Dydaktyka dorosłych czyli teoria nauczania, kształcenia i samokształcenia dorosłych. Zajmuje się:
§ celami;
§ treściami;
§ motywami;
§ formami i metodami oddziaływania edukacyjnego.
4. Andragogika edukacji kulturalnej. Zajmuje się:
§ charakterystyką i klasyfikacją placówek kulturalno – oświatowych w odniesieniu do osób dorosłych;
§ ruchami społeczno – kulturalnymi;
§ upowszechnianiem czytelnictwa;
§ rozwojem amatorskiego ruchu artystycznego;
§ zawodem pracownika kulturalno – oświatowego;
§ metodyką pracy kulturalno – oświatowej;
§ diagnostyką potrzeb kulturalno – oświatowych.
5. Andragogika porównawcza:
§ bada i analizuje praktykę oświatową i organizację systemów oświaty dorosłych na świecie oraz społeczne i gospodarcze warunki ich rozwoju;
§ uogólnia i upowszechnia wiedzę stwarzającą podstawy do wypracowania zasad najbardziej odpowiedniej polityki w dziedzinie oświaty dorosłych;
§ omawia też sposoby organizowania i kierowania działalnością oświaty dorosłych.
6. Historia oświaty dorosłych i myśli andragogicznej:
§ opracowuje dzieje myśli i doktryn, analizuje historyczny rozwój placówek i instytucji oświaty dorosłych.
ANDRAGOGIKA to dyscyplina, która zajmuje się edukacją osób dorosłych (jest to b. wąskie rozumienie pojęcia; aby dobrze podać pojęcie „Andragogiki” należy definicje oprzeć na wszystkich działach andragogiki !!!!).
Andragogika to dyscyplin, o której można powiedzieć, ze zajmuje się człowiekiem dorosłym i jego rozwojem, wychowaniem człowieka dorosłego.
Rezultatem kształcenia jest rozwój, np.: rozwój intelektualny, umysłowy, zainteresowań, motywacji → a te cechy kształcenia – to już wychowanie.
Wychowanie jest terminem szerszym; w wychowaniu mieści się kształcenie. Wychowując kogoś to znaczy, ze go kształcimy.
Andragogika nie tylko odnosi się do osoby dorosłej, jest to rozwój człowieka.
TEMAT 2: CZŁOWIEK DOROSŁY W ROLI UCZNIA
PSYCHICZNE WŁAŚCIWOŚCI CZŁOWIEKA DOROSŁEGO
→ W. James (1893 r.)
§ „bezinteresowna ciekawość należy do przeszłości, umysłem rządzi nawyk i rutyna, a zdolność przyswajania nowych doświadczeń minęła” (wiedzę przyswajamy do 24 r. ż., potem ją wykorzystujemy).
→ Badania E. L. Thorndik'e (1926 r.)
§ człowiek dorosły posiada możliwości rozwoju psychicznego i intelektualnego;
§ w procesie uczenia się dorosłych istotne są takie czynniki, jak zdolności, zainteresowania, energia.
[Dzięki tym wynikom badań mogła powstać i wyłonić się 'andragogika'; Thorndik'e – od niego zaczęła się rozwijać andragogika!!!]
PSYCHICZNE PODSTAWY ROZWOJU CZŁOWIEKA DOROSŁEGO
Różnice w warunkach rozwojowych pomiędzy dziećmi (i młodzieżą) a człowiekiem dorosłym:
§ kierowanie własnym rozwojem;
§ dojrzałość fizyczna;
§ dominuje aktywność zawodowa, rodzinna, osobista;
§ dalszy rozwój ma różne podłoże (u osób dorosłych trudno jest określić co wpływa na ich rozwój).
PSYCHICZNE UJĘCIE ROZWOJU CZŁOWIEKA DOROSŁEGO
(jest to współczesne ujęcie rozwoju człowieka dorosłego)
§ nowa orientacja w psychologii: life – spon development psychology (psychologia rozwoju w ciągu całego życia). Jest to tzw. „słaby” model rozwoju;
§ jednoczesne występowanie zarówno rozwoju jak też regresu;
§ trudności definicyjne z terminem „rozwój”.
UCZENIE SIĘ DOROSŁYCH:
§ Obecnie nie rozpatruje biofizjologicznych uwarunkowań uczenia się dorosłych.
§ Jako istotne uznaje się uwarunkowania społeczne (stosunki społeczne, dotyczące kształcenia, styl życia, itp.).
CHARAKTERYSTYKA CZŁOWIEKA DOROSŁEGO wg F. URBAŃCZYKA – 1973 r.:
Obszar,
ujęcie społeczne
- obniża się wzrok i słuch (od 40 roku życia);
- odmienna od dzieci i młodzieży sytuacja społeczna;
- bardziej zaawansowany rozwój umysłowy i fizyczny;
- wykonuje pracę zawodową;
- ma większe doświadczenie życiowe;
- poważny i odpowiedzialny stosunek do życia;
- równowaga wewnętrzna;
- rozbudzona potrzeba samodzielności;
- większa odporność na trudności życiowe.
Obszar, ujęcie umysłowe
- rozporządza uwagę mimowolną i dowolną; ma większy zakres
uwagi, skupienie uwagi dłuższe i lepsze;
- umiejętność bardziej obiektywnego spostrzegania, zdolność
świadomego spostrzegania podporządkowanego uwadze i roli;
- bardziej rozwinięty krytycyzm i ostrożność w wyrażaniu sądów;
- umiejętność odróżniania cech trwałych, ważnych i typowych;
- w wyobraźni większe wyczucie rzeczywistości. Staje się ona
bardziej praktyczna i konkretna. Odbija się to niekorzystnie na
opanowywanie pojęć abstrakcyjnych;
- pamięć bardziej logiczna i praktyczna;
- większa zdolność myślenia abstrakcyjnego, większa zdolność
kierowania własnym myśleniem;
- większy zasób wiadomości i doświadczenia, dokładniej
pracujący umysł;
- umiejętność prowadzenia dłuższego toku rozumowania.
ZDOLNOŚCI INTELEKTUALNE CZŁOWIEKA DOROSŁEGO:
§ wyróżnienie w latach 70-tych XX wieku przez Raymonda Cattell i Johna Horna inteligencji płynnej i skrystalizowanej;
§ inteligencja płynna – wrodzona, tendencje spadkowe po 20 roku życia;
§ inteligencja skrystalizowana – obejmuje nabyte nawyki umysłowe, strategie rozwiązywania problemów, wyuczony zapas słów; wykonuje pewien wzrost będący wyrazem rosnącego z czasem doświadczenia.
22-01-2012 r.
→ Koncepcja dwóch rodzajów rezerw aktywności umysłowej: rezerw aktualnie dostępnych i ukrytych. Pierwsze z nich decydują o obserwowanym w danym czasie poziomie sprawności działania, zaś rezerwy ukryte reprezentują nie wykorzystany w danym czasie potencjał rozwoju, który można uruchomić w wyniku odpowiedniego zainwestowania czasu i energii.
Akomodacja – przejście na inne funkcjonowanie, podjęcie innych działań.
Adaptacja – nie zmieniamy funkcji.
→ Tezy Baltesa:
- przeciętny poziom ukrytych możliwości rozwojowych cechuje st...
Vallstedt