Andragogika ekologiczna.doc

(30 KB) Pobierz

Andragogika ekologiczna

Celem andragogiki ekologicznej jest przygotowanie dorosłych do zachowania wielopłaszczyznowego związku człowieka z przyrodą, opartego na wiedzy, odpowiedzialnym użytkowaniu i estetycznej kontemplacji.

Andragogika ekologiczna wskazuje również na potrzebę współpracy wszystkich zainteresowanych instytucji, organizacji, środowisk i ruchów społecznych i integracji tych czynników, które kształtują świadomość i postawy ekologiczne młodzieży i dorosłych.

Przedmiotem badań andragogiki ekologicznej są:

- cele, treści, zasady, systemy, metody i organizacja procesu prakseologicznego kształcenia dorosłych.

Prakseologiczne kształcenie i wychowanie dorosłych - polega na dostarczaniu dorosłym wiedzy umożliwiającej im zrozumienie roli i znaczenia środowiska naturalnego, istniejących w tej dziedzinie zagrożeń i uświadomienia im możliwości i perspektywy ratowania go przed dewastacją i całkowitym unicestwieniem

- czynniki kształtujące świadomość i postawy prakseologiczne dorosłych i metody ich formowania

- dobór treści kształcenia prakseologicznego

- prawidłowości procesu kształcenia prakseologicznego dorosłych i formułowanie na tej podstawie zasad kształcenia i wychowania

- organizacja procesu kształcenia i wychowania prakseologicznego, jej dostosowanie do potrzeb i warunków ludzi dorosłych, jej zróżnicowanie struktury, jej przydatność do tworzenia optymalnych warunków do opanowania przewidzianej programem kształcenia - wiedzy i umiejętności

Czym zajmuje się andragogika ekologiczna?:

- szuka możliwości takiego określenia celów wychowania prakseologicznego, które pomagałyby ludziom w głębszym zrozumieniu zarówno szans, jak i zagrożeń, które niesie cywilizacja naukowo-techniczna

- bada możliwości takiego sformułowania celów wychowania prakseologicznego, aby ratowanie środowiska naturalnego było ujmowane nie tylko w kategoriach zadań techniczno-organizacyjnych i prawnych, lecz także jako swoisty moralny obowiązek człowieka wobec przyrody

- określa warunki optymalnego stosowania metod i treści kształcenia ekologicznego i kształcenia "sumienia ekologicznego"

Metody badań andragogiki ekologicznej:

sondażu diagnostycznego, eksperyment, monografia andragogiczna

Bibliografia:

L.Turos: Andragogika ogólna.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin