konflikty.doc

(77 KB) Pobierz

Temat: Konflikty i ich rozwiązywanie

 

 

1.    Konflikt – to sytuacja, w której występuje różnica zdań, zachodzi sprzeczność interesów, przekonań  i celów jednostek lub grup społecznych i możliwość rozmaitych rozwiązań.

 

2.    Podstawą konfliktów mogą być różne okoliczności, które decydują o rodzaju i formie konfliktów.

ü   różnica zdań między poszczególnymi pra­cownikami tej samej organizacji (grupy),

ü   różnica zdań między poszczególnymi grupami (działaniami),

ü   konfliktów między przełożonym a pod­władnym.

 

3.    Źródła konfliktów. Konflikty wynikają często z nie­właściwego podziału obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności osób zatrudnionych na różnych stanowiskach, niewłaściwych systemów i za­sad wynagrodzeń, niewłaściwego stylu kierowania. Czę­sto do konfliktów dochodzi na tle urażonych ambicji, zawiści, nieprze­strzegania obowiązujących przepisów itp.

 

Konflikt może dotyczyć:

ü   faktów (nie zgadzają się dane liczbowe, wynagrodzenie w pracy),

ü   metod ( rozwiązywanie problemów – jedna osoba chce rozwiązać dany problem w dany sposób inna inaczej),

ü   celów (cele grup, jednostek są rozbieżne).

 

 

 

 

 

Przyczyny konfliktów

 

Konflikt

Możliwe przyczyny

Przykład

 

Relacji

·  różnice w postrzeganiu tych samych sytuacji

·  błędy w komunikacji

·  silne emocje

·  stereotypy

·  zachowania odwetowe

Do sekretariatu przychodzi starszy mężczyzna, młoda sekretarka zaczyna mówić do niego bardzo powoli i dosyć głośno. Mężczyzna czuje się urażony, ponieważ świetnie słyszy.

 

Wartości

·  odmienne przekonania religijne,

·  odmienne wartości związane z własną oceną

·  odmienne zwyczaje i konwenanse

·  odmienny światopogląd, filozofia życia

Przyjęta do pracy sekretarka, odmawia wykonywania polecenia kierownika, by przyszła do pracy w niedzielę, twierdząc, że jej przekonania religijne nie pozwalają na to.

 

Informacji

·  brak informacji lub posiadanie odmiennych danych

·  błędna interpretacja lub różnice interpretacyjne danych

·  różne formy zbierania danych

Kierownik działu administracji jest zdenerwowany, ponieważ zakupiony nowy sprzęt nie spełnia wszystkich funkcji, jakie były podane w informatorze.

 

Strukturalny

·  pozycje zajmowane w społeczeństwie, przedsiębiorstwie, rodzinie

·  ograniczenia związane z pełnieniem w społeczeństwie, rodzinie lub firmie określonych ról

Sekretarka bez konsultacji z prezesem firmy ustaliła termin telekonferencji.

 

Interesów

·  rzeczowych (dostęp do ograniczonych zasobów)

·  społecznych (zaspokajanie potrzeb kosztem innych)

Środki finansowe przeznaczone na premie dla pracowników zostały wydatkowane na zakup mebli dla głównej księgowej.

 

4.      Metody rozwiązywania konfliktów:

ü      konfrontacja – polega na przyjęciu przez kierownika jednego stanowiska i poinformowaniu stron, że rozwiązanie ma charakter ostateczny,

ü      kompromis – polega na wzajemnych ustępstwach czynionych przez strony konfliktu,

ü      współdziałanie – polega na poszukiwaniu przez strony konfliktu takiego rozwiązania, które satysfakcjonuje obie strony, jest to najlepsza ale zarazem najtrudniejsza metoda rozwiązywania konfliktów.

 

Sposobów rozstrzygania konfliktów:

ü      Walka kończy się zwykle narzuceniem własnego zdania i jest zwycięstwem tylko jednej ze stron. Nie jest to jednak najkorzystniejszy sposób likwidacji konfliktu, gdyż strona pokonana nie rezygnuje i często ponownie dochodzi do konfliktu.

ü      Ustępstwa wszystkich stron są charak­terystyczne dla kompromisu, gdyż każda ze stron rezygnuje z części swych pretensji i żądań.

ü      Negocjacje, czyli prowadzenie rokowań, mogą dopro­wadzić do nowego, trzeciego rozwiązania, a nie jednego z dwóch wza­jemnie się wykluczających.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.    Jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty?

ü      Upewnij się, co do istoty konfliktu.

ü      Uwzględnij potrzeby i racje partnera. Powiedz mu o tym.

ü      Bądź krytyczny wobec siebie lub przynajmniej obiektywny.

ü      Pamiętaj o tym, co jest dla ciebie najważniejsze.

ü      Bądź odpowiedzialny za to, co mówisz.

ü      Pomyśl, zanim coś powiesz.

ü      Pamiętaj, że masz poczucie humoru.

Bądź asertywny!

Asertywność - umiejętność bezpośredniego, pełnego wyrażania swoich my­śli, emocji, uczuć, poglądów i pragnień w kontaktach z innymi w sposób respek­tujący uczucia, myśli i poglądy innych.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin