sprawozdanie.doc

(62 KB) Pobierz

Temat: Sprawozdania

 

Sprawozdania - ustne lub pisemne - zawierające relacje z przebiegu zdarzeń, ba­dań, działalności, zaistniałych faktów i towarzyszących im okoliczności, które mogą być sprawdzone.

 

Są to pisemne informacje składane zwierzchnikowi, przedstawiające stan faktyczny (np. sprawozdania finansowe, jak bilans, rachu­nek wyników), efekty podjętych działań (np. w ramach różnych projektów, prac komisji) lub wyniki badań. Obowiązuje w nich język sformalizowany i styl urzędowy. Wskazane jest stosowanie specjalistycznej terminologii, ponieważ z reguły są przeznaczone dla fachowców z branży.

Wartość użytkowa sprawozdania zależy przede wszystkim od jego obiektywizmu. Spra­wozdawca ma obowiązek w sposób dokładny i rzetelny, bez przeinaczeń i przemilczeń, przed­stawić faktyczny stan rzeczy. Sprawozdania pi­semne wykonuje się na formularzach bądź na blankietach korespondencyjnych.

 

Sprawozdania to dokumenty.

Sporządza się je na:

v   opracowanych   formularzach,   które   umożliwiają   uzyskanie   pożądanych przez odbiorcę informacji (głównie raporty liczbowe),

v   specjalnych blankietach korespondencyjnych przygotowanych przez firmę, które   charakteryzują   się   oryginalnym   ujęciem   oraz   zindywidualizowa­niem w ramach ogólnych zasad obowiązujących przy redagowaniu pism urzędowych,

v   na papierze bez nadruków.

 

Sprawozdania na formularzach zawierają z góry ustalone pytania. Efektywność tej meto­dy polega właśnie na tym, że konieczność udzielania odpowiedzi na pytania zawarte w formularzu sprawozdawczym umożliwia uzy­skanie pożądanych wiadomości (np. danych statystycznych).

 

Sprawozdania na blankietach koresponden­cyjnych są przeznaczone dla jednego odbiorcy. Charakteryzują się oryginalnym ujęciem oraz dużym zindywidualizowaniem w ramach ogól­nych zasad obowiązujących przy redagowaniu pism urzędowych.

 

Oprócz sprawozdań o charakterze rutyno­wym opracowuje się w razie potrzeby sprawo­zdania stanowiące opis działań o charakterze okolicznościowym. Sprawozdania właściwe -tak się je czasem nazywa - opracowuje się zwy­kle w celu przedstawienia rezultatów badań lub przebiegu wydarzeń, a także w celu opisania sposobów poszukiwania rozwiązań złożonego problemu. Sprawozdania te różnią się od pozo­stałych rodzajów sprawozdań swoją strukturą.

 

Rodzaje sprawozdań:

      sprawozdanie liczbowe (tabelaryczno-statystyczne), przedstawiające stan faktyczny za pomocą cyfr i porównań statystycznych. Zawiera dane statystyczne dotyczące działal­ności za pewien okres, musi być właściwie wypełnione, bez błędów rachun­kowych, i zawierać prawdziwe dane. Przygotowuje sieje na formularzach lub w tabelach opracowanych we własnym zakresie;

 

      sprawozdanie ankietowe polega na zbieraniu informacji za pomocą zadawa­nia określonych pytań, przedstawionych w specjalnych kwestionariuszach, formularzach ankietowych;

 

      sprawozdania opisowe słownie przedstawiające przebieg  zdarzeń  i  określony  stan faktyczny. Stosuje się je w sprawach, np. sprawozdanie z wyjaz­du służbowego; polega na przedstawieniu w formie pisemnej wypadków, zda­rzeń, wyników, składa się z części wstępnej i końcowej.

 

W sprawozdaniu podobnie jak w protokole można wyodrębnić trzy części:

v   Część wstępna zawierająca:

Ø    tytuł „sprawozdanie" lub „raport" (zaleca się pismo wyróżnione),

Ø    określenie przedmiotu sprawozdania (temat, czego dotyczy),

      określenie strony składającej  sprawozdanie (nazwa instytucji, organu lub osoby sporządzającej),

      okres sprawozdawczy, który obejmuje (np. cały rok kalendarzowy, podanie skrajnych dat od - do),

      datę sporządzenia (miesiąc zapisany słownie), która może być również umieszczona w części końcowej, z lewej strony na wysokości podpisu osoby piszącej raport,

Ø    spis treści (w przypadku raportów wielostronicowych).

 

v   Część zasadnicza zawierająca treść (w różnej postaci), omawiającą to, co w danym czasie  się zdarzyło, podjęte działania,  istniejący  stan rzeczy.

 

Zagadnienia w ujęciu opisowym mogą być przedstawione w układzie:

Ø    chronologicznym — w kolejności są podawane etapy działania, przebieg zdarzeń; jest to najprostsza i najbardziej przejrzysta forma,

Ø    tematycznym - według rodzaju zagadnień,

Ø    stopnia realizacji zadań — w kolejności zależnej od zaawansowania realizacji zadania, np. od zadań wykonanych do zadań zrealizowanych w najmniejszym stopniu bądź niezrealizowanych.

 

v   Część końcowa:

Ø    może zawierać wnioski (podsumowujące całość i pozwalające na popra­wę i  usprawnienie przyszłych działań)  oraz  rekomendacje  (sugestie dotyczące   przyszłych   kierunków   działań,   wskazania   wprowadzenia zmian),

Ø    imię i nazwisko, stanowisko służbowe, podpis autora (autorów) sprawo­zdania (po prawej  stronie, w odległości 2-3 odstępów od ostatniego zdania raportu),

Ø    załączniki, jeżeli  są,   wymienia  się  w  kolejności  ich  występowania w sprawozdaniu.


Przykład

 

 

SPRAWOZDANIE

 

z wycieczki klasy 2 Liceum Ekonomicznego w Warszawie na wystawę sprzętu biurowego w firmie „Electrolux" 25 kwietnia 2009 r.

 

Organizator - mgr Wanda Pita

 

Na wystawie prezentowano urządzenia biurowe:

              komputery,

              kserokopiarki,

              drukarki,

              automatyczne sekretarki,

              maszyny do liczenia,

              telefaksy,

              niszczarki dokumentów,

              kasy fiskalne,

 

oraz pomocnicze środki pracy biurowej:

 

              skoroszyty,

              segregatory,

              obwoluty.

 

Organizatorzy wystawy zapoznali młodzież z zasadami obsługi najnowszych urządzeń biuro­wych. Zainteresowanie budziły najnowszej generacji komputery, telefaksy oraz kasy fiskalne. Część uczniów chętnie testowała możliwości urządzeń. Zwrócono też uwagę na estetykę pomoc­niczych środków pracy biurowej, pełne wyposażenie i funkcjonalność sprzętu w nowoczesnym biurze. Uczniowie otrzymali od organizatorów foldery prezentujące większość eksponowanych maszyn i urządzeń.

 

Sprawozdanie sporządziła

mgr W. Piła

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin