przyklad_analizy_koszty_korzysc.pdf

(60 KB) Pobierz
3_05_03
1.1 Przykład: Czy powinienem kupi ę nowy samochód?
(analiza biorĢca pod uwagħ zasady funkcjonowania gospodarki narodowej)
Aby ocenię czy zakup nowego samochodu jest ekonomicznie uzasadniony biorĢc pod uwagħ
zasady funkcjonowania gospodarki narodowej, musimy przekonwertowaę Tabelħ 4 i Tabelħ
5 –zmienię ceny rynkowe na ekonomiczne. W tym celu musimy dokonaę:
·
Korekt fiskalnych
·
Korekt na czynniki zewnħtrzne
·
Korekty zniekształceı rynkowych
1.1.1 Korekty fiskalne
Ceny rynkowe zawierajĢ podatki poĻrednie, które sĢ transferami i nie majĢ nic wspólnego z
uŇyciem zasobów, i w zwiĢzku z tym podatki te powinny zostaę odjħte. Wszystkie przepływy
kosztów w Tabeli 4 i Tabeli 5 zawierajĢ 22% VAT. W cenie samochodu zawarty jest teŇ 3%
podatek akcyzowy.
1.1.2 Korekta czynnikw zewnħtrznych
Aby uwzglħdnię czynniki zewnħtrzne musimy wziĢę pod uwagħ koszt emisji. Skorzystamy z
informacji opracowanych w ramach olbrzymiego, finansowanego przez Uniħ EuropejskĢ
projektu badawczego (EUNET/SASI (2001), EUNET “Socio-Economic and Spatial Impacts of
Transport”, w wyniku którego powstał Ostateczny Raport - EUNET/SASI Final Report
(Contract: ST-96-SC037), z którego wynika, Ňe emisje samochodu wyceniono na Ļrednio €
10.5 na 1000 km w cenach z roku 1995. Aby przeszacowaę ceny z 1995 roku na ceny roku
2004, musimy wiedzieę, jaki był wzrost cen w tym okresie. Tabela 12 zawiera
Zharmonizowany WskaŅnik Cen Konsumenckich (Harmonised Index of Consumer Prices) w
strefie Euro, w latach 1995 – 2004.
Tabela 12: HICP dla strefy euro (Harmonised Index of Consumer Prices)
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
97.9 100.0 101.6 102.7 103.8 106.0 108.5 110.9 113.2 115.6 (*)
ń ródło: ECB, Monthly Bulletin
(*) oszacowanie konsultanta
Koszt emisji oszacowano jako € 10.5 na 1000 km w cenach z roku 1995, co odpowiada €
12.3 na 1000 km w cenach z roku 2004, co moŇemy przeliczyę na około 50 złotych na 1000
km w cenach z roku 2004. Zakładamy, Ňe koszty emisji starego samochodu wynoszĢ 50
złotych na 1000 km (dane uzyskane w wyniku projektu EUNET/SASI dotyczĢ emisji
wytworzonych przez „europejski” samochód, majĢcy ĻredniĢ iloĻę lat). Zakładamy, Ňe emisje
nowego samochodu bħdĢ o 10% niŇsze- jest on wykonany w nowszej technologii – czystsze
spaliny- nowa technologia spalania. Tak wiħc koszt emisji nowego samochodu wynosi 45
złotych na 1000 km.
17895154.001.png
1.1.3 Korekty znieksztaþceı rynkowych
WiħkszoĻę składników kosztów to dobra, którymi obracamy na arenie miħdzynarodowej, nie
zaobserwowano wiħc znaczĢcych odchyleı od cen granicznych. Kwestia pracy osób
niewykwalifikowanych jest drugorzħdna, jako Ňe stanowi jedynie niewielki ułamek kosztów
utrzymania samochodu, nie ma wiħc zniekształceı w zakresie płac.
Przepływy finansowe eksploatacji starego samochodu (przypadek „bez projektu”) w cenach
ekonomicznych podano w Tabeli 13:
Tabela 13: Przepływy ekonomiczne eksploatacji starego samochodu (przypadek
„bez projektu”)
Przepływy finansowe eksploatacji nowego samochodu (przypadek „z projektem”) w cenach
ekonomicznych podano w Tabeli 14:
Tabela 14: Ekonomiczne przepływy eksploatacji nowego samochodu (przypadek „z
projektem”)
17895154.002.png
ZróŇnicowane przepływy ekonomiczne eksploatacji nowego samochodu otrzymujemy
odejmujĢc przepływy eksploatacji starego samochodu (przypadek „bez projektu”) od
przepływów eksploatacji nowego samochodu (przypadek „z projektem”) a rezultat
zestawiamy w Tabeli 15:
Tabela 15: Ró Ň nica w ekonomicznych przepływach pomi ħ dzy dwoma wariantami:
kupna nowego i u Ň ywania starego
17895154.003.png
WskaŅniki oceny projektu powstałe w oparciu o róŇnice w przepływach ekonomicznych z
Tabeli 15 sĢ przedstawione w Tabeli 16:
Tabela 16: Ekonomiczne wska Ņ niki oceny projektu eksploatacji nowego samochodu
NPV (@ 6% stopa dyskontowa)
18,593
NPV (@ 5% stopa dyskontowa)
21,455
IRR
16,1%
C/B (@ 6% stopa dyskontowa)
-0,30
C/B (@ 5% stopa dyskontowa)
-0,33
-
C/B (@ 4% stopa dyskontowa)
-0,37
Eksploatacja nowego samochodu jest bardziej opłacalna dla gospodarki narodowej. NPV
jest wiħksze od 0, IRR jest wiħksze od branych pod uwagħ stóp dyskontowych, C/B nie
podlega interpretacji.
Dlaczego, biorĢc pod uwagħ przedstawiony punkt widzenia bardziej opłaca mi siħ kupię
nowy samochód? PoniewaŇ eksploatacja nowego samochodu jest bardziej efektywna pod
wzglħdem kosztów niŇ eksploatacja starego. EfektywnoĻę kosztowa (koszty eksploatacji
wyraŇone w cenach ekonomicznych) została obliczona poprzez podzielenie NPV kosztów
cyklu Ňycia /LCC/ (kosztów kapitałowych i kosztów operacyjnych) za okres 10 letniego
horyzontu czasowego przez NPV km przejechanych w tej dekadzie. EfektywnoĻę kosztowĢ
starego i nowego samochodu przedstawiono w Tabeli 17:
Tabela 17: Efektywno Ļę kosztowa starego i nowego samochodu
Stopa
NPV dla LCC
Efektywno Ļę kosztowa
Dyskont. NPV dla km
Stare auto Nowe auto Stare auto
Nowe auto
6% 191,362 km
122,777 zł 107,981 zł 0.642 zł/km
0.564 zł/km
5% 200,765 km
129,310 zł 112,029 zł 0.644 zł/km
0.558 zł/km
4% 210,883 km
136,363 zł 116,377 zł 0.647 zł/km
0.552 zł/km
Koncepcja efektywnoĻci kosztów jest podobna do koncepcji kosztów eksploatacji
przeliczanych na km, tak jak to omówiono w paragrafie 4.8.1.
1.1.4 Dyskusja
Przykład miał na celu pokazanie analiz przeprowadzanych z uwzglħdnieniem róŇnych
punktów odniesienia (instytucja wdraŇajĢca projekt i gospodarka narodowa jako całoĻę). Miał
on równieŇ pokazaę, Ňe ekonomiczna analiza kosztów i korzyĻci moŇe wziĢę pod uwagħ
aspekty ochrony Ļrodowiska, odpowiednio wycenione w wartoĻciach pieniħŇnych. Nie jest to
jednak łatwe. Wymaga przeprowadzenia specjalnych badaı, pochłaniajĢcych duŇo czasu i
pieniħdzy. Aby rozwiĢzaę ten problem studia wykonalnoĻci przedstawiajĢ na ogół aspekty
Ļrodowiskowe w osobnej czħĻci zajmujĢcej siħ jedynie ocenĢ wpływów Ļrodowiskowych.
NPV (@ 4% stopa dyskontowa)
24,579
17895154.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin