12.03.2009
Wczesna inteligencja ma na celu rozwój dziecka.
8 rodzajów inteligencji:
· Ruchowa
· Językowa
· Wizualno-przestrzenna
· Muzyczna
· Intrapersonalna
· Interpersonalna
· Przyrodnicza (poznawcza)
· Matematyczno-logiczna
Każdy ma inny styl uczenia się i każdy ma w różnym stopniu rozwinięte poszczególne rodzaje inteligencji.
Inteligencja językowa – nasza umiejętność czytania, pisania i porozumiewania się za pomocą słów.
Inteligencja logiczno-matematyczna – umiejętność rozumowania oraz liczenia.
Inteligencja wizualno-przestrzenna – malowanie, rysowanie, rzeźba, fotografia artystyczna
Inteligencja muzyczna – umiejętność układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, układania wierszy, a także stosowania rymu i rytmu
Inteligencja interpersonalna (społeczna) – umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami
Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna) – umiejętność skupiania uwagi na swoich uczuciach, wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń i umiejętność planowania
Inteligencja przyrodnicza – umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi
Praca z małym dzieckiem ma na celu rozwinięcie wszystkich rodzajów inteligencji.
Różni ludzie posiadają różne inteligencji lub ich różne kombinacje i to właśnie one decydują o sposobie przyswajania wiedzy.
Inteligencja językowa:
Osoby:
· Lubią pisać i czytać
· Używają bogatego słownictwa
· Z zamiłowaniem do języków obcych, łatwo zapamiętujące i robiące notatki
Dzieci:
· Lubią słuchać i opowiadać bajki
· Lubią rymowanki, gry słowne i rzeczy wykraczające poza ramy edukacji
· Są wrażliwe na dźwięki, budowę i znaczenie słów
Wspomaganie:
· Zabawy słowne
· Czytanie
· Śpiewanie, deklamowanie wierszy i sensowna rozmowa
Ważne:
· Wszystko, co robią w domu rodzice powinno służyć komunikacji
· Wspólne zabawy, opowiadanie i spisywanie zadań, jakie dziecko wymyśla
Inteligencja wizualno-przestrzenna:
Charakterystyka:
· Osoby czerpiące przyjemność z rozkręcania s składania elementów w jedną całość
· Przypominają wspomnienia dzięki wizualizacji i z łatwością interpretują mapy i plany
· Określają, modyfikują i zmieniają różne aspekty świata wizualno-przestrzennego
· Są to osoby wyjątkowo wrażliwe na szczegóły, mające bardzo dobrze wykształconą wyobraźnię, dużo rysują, w sposób graficzny przedstawiają swoje pomysły i bez problemu orientują się w trójwymiarowej przestrzeni.
Dziecko:
· Lubi rysować
· Dobrze układa układanki
· Właściwie interpretuje mapy i konstruuje z klocków skomplikowane budowle
· Wolą książki z instrukcjami i bogatą ilustracją
· Materiały do prac plastycznych
· Zajęcia plastyczne
· Zabawy konstrukcyjne
· Dziecko nie mające dobrze wykształconej inteligencji matematyczno-logicznej może odczuwać porażki
Inteligencja muzyczna:
· Osoby szybko dostrzegają wzory, łatwo dostrzegają rytm, lubią różnorodną muzykę
· Nucą, wybijają takt muzyki, śpiewają lub grają na instrumencie
· Lubią rytm i poezję
· Łatwo odróżniają poszczególne elementy muzyczne
· Mają trudności w koncentracji, jeśli słychać muzykę
· Zmienia w muzykę prawie wszystko
· Łączenie z muzyką wszystkiego, co można
· Słuchanie muzyki
· Wspólne śpiewanie, mowa rytmizowana
Inteligencja ruchowa:
· Osoby lubią ruch i kontakt fizyczny (często dzieci z ADHD)
· Dobrze piszą i liczą, lubią wymyślać nowe gry
· Z łatwością kontrolują ruchy ciała, bet trudu posługują się przedmiotami
· Osoby wrażliwe na dotyk, wszystko muszą poznać empirycznie
· Zajęcia sportowe
· Ekspresywne metody nauczania
· Uczestnictwo w zajęciach artystycznych
Inteligencja logiczno-matematyczna
· Osoby lubią porządek
· Dokładnie wykonują precyzyjne instrukcje
· Wykonują szybkie kalkulacje w pamięci
· Lubią gry i zagadki prowokujące do myślenia
· Umiejętność logicznego myślenia
· Racjonalne spojrzenie na życie
· Tworzy ten rodzaj inteligencji od samego początku (przyczyna-skutek)
· Wyższe myślenie logiczno-matematyczne objawia się, gdy dziecko potrafi odłożyć przedmioty i wykonywać obliczenia
· Zabawy matematyczne
· Zagadnienia polegające na szacowaniu, liczeniu w pamięci i rozwiązywaniu problemów
· Czynności samoobsługowe
Inteligencja interpersonalna:
· Nauka przez kontakt z innymi
· Zdolności przywódcze
· Asertywność
· Pełnienie ról społecznych
· Drama, gry i zabawy zespołowe
· Zabawy w większym gronie, dzieci uczą siebie nawzajem
Inteligencja intrapersonalna:
· Jasno sprecyzowany punkt widzenia
· Samodyscyplina
· Lubią pracę w samotności
· Odpowiedzialność za własne zachowanie
· Dokonywanie wyborów
· Szansa doświadczenia samodzielnej nauki, samodzielne wyznaczanie tempa nauki
· Zacicszne miejsce gdzie dziecko może rozwijać swoje zainteresowania
Inteligencja przyrodnicza (podstawa fizyki i chemii)
· Praca i przebywanie na świeżym powietrzu
· Ważne przyroda i ekologia
· Hierarchizowanie
· Często uprawa działek i ogródków
· Prowokowanie do badań i odkryć
· Wspólne oglądanie film ów przyrodniczych
Gotowość szkolna nie musi oznaczać umiejętności czytania, pisania i liczenia, a nauczenia dziecka jak to robić.
Proces nauczania:
· Model nauczania – dorosły zaprasza do udziału, inicjuje zabawy, modeluje, przekazuje wiedzę
· Model współpracy – dorosły i dziecko wspólnie uczestniczą w zabawie
· Model autonomiczny – dorosły organizuje środowisko zabawy, obserwuje, spontaniczna aktywność dziecka
bernaska