Instrukcja do ćwiczeń.doc

(40 KB) Pobierz

Instrukcja do ćwiczeń

1.    Nakreśl drogę opuszkami palców. Narysuj linie, zgodnie z kierunkiem strzałek. Aby dzieci pojęły, co to jest rytm, można wyjaśnić, że żółw porusza się WOLNO, a jego dróżkę powinniśmy kreślić POWOLI, zaś królik skacze SZYBKO, toteż i jego dróżkę powinniśmy kreślić SZYBKO. Kaczor przemieszcza się ze średnią prędkością, więc jego dróżkę nie będziemy kreślić ANI WOLNO ANI SZYBKO.

2.    Opuszkiem palca nakreśl drogi. Prześledź brakujące linie i narysuj je. Aby wykonać to dość trudne ćwiczenie, drogę piłki do kosza można zmodyfikować, rysując linie różnej długości.

3.    Narysuj tory pociągu, kierując się strzałką. Linie narysuj grubą kredką świecową. Można wprowadzić poziomą kreskę, która będzie hamować każde pociągnięcie pióra, aby ułatwić końcowy „przystanek”. Kiedy tory zostaną ukończone, można polecić dzieciom by narysowały kamyki pomiędzy szynami, w ten sposób ćwiczenie będzie atrakcyjniejsze.

4.   



Grubymi kredkami świecowymi narysuj sznureczki baloników, a następnie pokoloruj je. Sznureczki balonów można wykonać w sposób zabawny i nietypowy, np.:(            ).

5.    Opuszkami palców prześledź narysowane linie, zgodnie z kierunkiem strzałek. Rysuj po śladzie flamastrem o grubej końcówce. Dziecko może pokolorować „tło budy” (fasada) na delikatny kolor po tym, jak narysuje linie. Dzięki temu dziecko będzie mogło dostrzec rysowane linie w tle (kontury).

6.    Opuszkami palców prześledź drogę. Grubą kredką świecową narysuj ich kierunek. Kiedy dziecko wykona labirynt, zapytać można je… Jaka to figura?

7.    Opuszkami palców prześledź narysowane linie. Narysuj linie żółtą kredką. Po wykonaniu ćwiczenia dzieci mogą przyklejać paseczki różnej długości, tworząc promienie słońca.

8.    Prześledź opuszkami palców narysowane linie. Rysuj po śladzie przy pomocy gróbego flamastra. Można uzupełnić zadanie, prosząc dziecko o narysowanie „właściciela lub właścicielki” każdego latawca, trzymających latawiec w ręku.

9.    Opuszkami palców nakreśl linie. Przy pomocy kredki świecowej narysuj linie po śladzie. Aby identyfikować się z proponowaną grą „zabawa ze skakanką”, dziecko może narysować obok laleczki tak, jak samo skacze na skakance. Należy zwracać uwagę na formę „łuk otwarty do góry”.

10.    Rysuj po śladzie opuszkami palców. Rysuj linie, zgodnie z kierunkiem strzałek. Można porosić dziecko o narysowanie każdej linii „w powietrzu”, zanim przejdzie do rysowania linii po śladzie, bowiem jest to dość trudne ćwiczenie.

11.    Prześledź linie opuszkami palców, zgodnie z kierunkiem strzałek. Dziecko może uzupełnić „niebo”, dorysowując więcej chmurek pod motylem i pszczołami.

12.    Prześledź opuszkiem palca drogę, jaką przemierza rowerzysta. Narysuj linie kredką świecową. Można porosić dziecko o wykonanie okręgów „w powietrzu”, zanim przejdzie do wykonania ćwiczenia, bowiem w tym przypadku chodzi o dość trudne ćwiczenie.

13.    Poznawanie pojęcia liczby 1. Policz lalki, jakie zostały narysowane. Wykonaj linie niezbędne do napisania liczby 1 i ponownie prześledź je, zgodnie ze wskazówką. Dziecko może wypełnić plasteliną dużą liczbę 1. W ten sposób lepiej przyswoi sobie jej obraz graficzny. Następnie niech wskaże pojedyncze części ciała lalki i nazwie je.

14.    Poznanie pojęcia liczby 2. Liczenie twarzyczek. Wykonaj linie niezbędne do napisania liczby 2 i ponownie prześledź je, zgodnie ze wskazówką. Dziecko może wypełnić plasteliną dużą liczbę 2. W ten sposób lepiej przyswoi sobie jej obraz graficzny. Następnie niech wskaże części ciała, które są podwójne (pary).

15.    Poznanie pojęcia liczby 3. Policz kwiatki. Wykonaj linie niezbędne do napisania liczby 3
i ponownie je prześledź zgodnie ze wskazówkami. Dziecko może wypełnić plasteliną dużą liczbę 3. Niech pomyśli o grupach trójek, np.: trojaczki, liście koniczyny.

16.    Prześledź pisownię liczb 1, 2, 3. Połącz każdą liczbę główną z odpowiadającym jej obrazkiem. Używając okręgów psychomotoryki, można tworzyć zbiory składające się z 1, 2 lub 3 elementów i spytać dziecko: Gdzie jest więcej?, Gdzie jest mniej? Jest to wprowadzenie do prelogiki przy użyciu określeń ilości.

17.    Zakreśl kółkiem litery „o”, „O”. Poproś dziecko, niech pomyśli i powie na głos wyrazy zawierające głoskę „o”, aby ćwiczyć nie tylko spostrzeżenie i pamięć wzrokową, ale też percepcję słuchową.

18.    Prześledź „u” pisane wielką i małą literą. W wyrazie zakreśl kółkiem literę „u”. Dziecko może wypełnić kuleczkami z bibuły „u”, „U” dużych rozmiarów, aby stworzyć kolaż. Celem kojarzenia pisowni wielkich liter z dużym rozmiarem, możemy rysować nieco większe „U”.
W przypadku łączenia pisowni małych liter z małym rozmiarem, możemy rysować nieco zmniejszone „u”.

19.    Zakreśl kółkiem litery „u”, „U”. Po wykonaniu polecenia można zapytać dzieci o wyrazy zawierające literę „u” w swojej nazwie, kładąc nacisk na „u” przy ich wymowie. W ten sposób dziecko będzie pracować nie tylko nad rozróżnianiem wizualnym, ale i słuchowym.

20.    Napisz po śladzie kształty litery „u”, zgodnie z kierunkiem strzałek. Dziecko może wypełnić plasteliną kontur litery „u” dużych rozmiarów, dzięki czemu lepiej sobie przyswoi obraz graficzny.

21.    Prześledź „o” pisane wielką i małą literą. W wyrazie zakreśl kółkiem literę „o”. Aby odróżnić pisownię wielkich i małych liter, można odpowiednio powiększać i zmniejszać litery „o”
z ćwiczenia.

22.    Policz zwierzątka znajdujące się w każdym szeregu i połącz linią z właściwą liczbą. Dziecko może wypełnić liczby 1, 2, 3 kuleczkami z bibuły.

23.    Wprowadzenie do kreślenia punktów. Prześledź opuszkami palców okręgi. Pokoloruj dookoła punktu aż się wypełnią kontury. Gdy dziecko pokoloruje „bańki”, może je wypełnić różnej wielkości kuleczkami z plasteliny. Ćwiczy w ten sposób percepcję i sprawność rąk.

24.    Opuszkami palców nakreśl linie. Narysuj okręgi, zgodnie z kierunkiem strzałek. Kiedy dziecko nakreśli postać robaczka, niech pokoloruje swoją kartkę, w ten sposób będzie pracować nad postrzeganiem „figury w tle”.

25.    Prześledź opuszkami palców narysowane linie. Wykonaj linie kredką świecową. Planszę tę można zmodyfikować przy trzeciej dróżce, wykonując łuki różnej wielkości.

26.    Opuszkami palców nakreśl linie. Ponownie prześledź linie przy pomocy kredki świecowej. To ćwiczenie jest bardzo zabawne, jeśli chodzi o pracę nad rytmem. Każdemu „skaczącemu” łukowi, jaki dziecko nakreśli, towarzyszyć może dźwięczny wyraz, np.: „bęc”.

27.    Opuszkami palców nakreśl linie. Ponownie rysuj po śladzie przyborem o cienkiej końcówce (pisak, ołówek). Jak dziecko wykona ukośne linie, znajdujące się nad rybami, może je połączyć i tym samym przekształcić w stateczki.

28.    Opuszkami palców nakreśl linie. Ponownie prześledź, zgodnie z kierunkiem strzałek. Dziecko może pokolorować „tło dachu” na jasnoczerwony kolor, po tym jak ponownie nakreśli linie. Dzięki temu będzie mogło dostrzec narysowane linie w tle.

29.    Prześledź brakujące części zamku. Gdy dziecko wykona zamek, należy pozwolić mu go udekorować wedle własnego pomysłu, może przemienić go w średniowieczny zamek z własną chorągiewką lub może w zamek na Wawelu.

30.    Nakreśl linie opuszkami palców. Ponownie prześledź drogę, zgodnie z kierunkiem strzałek. Można poprosić o wykonanie każdej drogi „w powietrzu”, zanim dziecko przejdzie do rysowania po śladzie, bowiem jest to dość trudne zadanie.

31.    Narysuj drogę, jaką przemierzy królik, aby zjeść swoje pożywienie, najpierw palcem, a dopiero potem flamastrem lub grubą kredką świecową. Dziecko może wykonać pionową kreskę, która będzie  hamować każdą rysowaną linię, co umożliwi ostateczny „przystanek” na drogach.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin