borland_cpp_builder_cw9.pdf

(188 KB) Pobierz
borland_cpp_builder_cw9
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9. 1
______________________________________________________________________
PROGRAMOWANIE OBIEKTOWE
ĆWICZENIE 9
C++ BUILDER 6.0 PE
Pasek menu
·
Pasek narzędziowy
·
Obiekt MainMenu
·
Obiekt ToolBar
·
Obiekt ImageList
·
menedŜer obrazków w ToolBar
·
Właściwość MainMenu>ImageIndex
©2004 Jerzy Kluczewski
·
179163118.015.png
2 C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9.
______________________________________________________________________
I. Wstęp
Zanim rozpoczniesz ćwiczenie, utwórz podkatalog w katalogu Projects i skopiuj
następujące pliki ( mapy bitowe ):
edytor.bmp
·
jasnosc.bmp
·
koniec.bmp
·
kontrast.bmp
·
krawedzie.bmp
·
nasycenie.bmp
·
negatyw.bmp
·
open.bmp
·
relief.bmp
·
rgb.bmp
·
rozmycie.bmp
·
save.bmp
·
saveas.bmp
·
szarosci.bmp
·
wyostrzenie.bmp
Oto potrzebne mapy bitowe:
Celem niniejszego ćwiczenia jest zaprojektowanie paska menu i paska
narzędziowego dla projektu, który będziemy rozwijać w ćwiczeniu nr 10. Wykonamy
teraz paski: menu i narzędziowy – charakteryzujące się skrótami klawiszowymi oraz
kolorowymi ikonami na przyciskach. Nasz projekt aplikacji zapiszemy w plikach
rozpoczynających się od nazwy ToolBar9 . Zmień tytuł formularza Form1 na
ToolBar9 .
II. Tworzenie pasków z ikonami
Definicję naszego obiektu klasy TMainMenu rozpoczniemy od utworzenia menu
zawierającego dwie pozycje:
·
Narzędzia .
Zawierające dalsze pozycje poziome takie jak: Otwórz, Zapisz, Zapisz jako, Koniec , itp.
______________________________________________________________________
©2004 Jerzy Kluczewski
·
Plik
·
179163118.016.png
 
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9. 3
______________________________________________________________________
Wstawianie obiektu MainMenu1
Wstawiamy obiekt MainMenu1 do formularza:
Wstawianie obiektu ToolBar1
Z zakładki Win32 wybieramy komponent ToolBar
Komponent ToolBar :
i wstawiamy go do formularza:
Wstawianie przycisku do obiektu ToolBar1
Zaznaczamy obiekt ToolBar1 i naciskamy prawy przycisk myszy – pojawia się menu z
którego wybieramy pozycję New Button .
©2004 Jerzy Kluczewski
179163118.017.png 179163118.001.png 179163118.002.png 179163118.003.png 179163118.004.png
4 C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9.
______________________________________________________________________
Teraz przechodzimy do wstawienia obiektu pośredniczącego między paskami menu,
narzędziowym i ikonami.
ZałóŜmy, Ŝe utworzyliśmy juŜ następujące menu:
Wstawianie obiektu ImageList1 i powiązanie go z MainMenu1
Z zakładki Win32 wybieramy komponent ImageList :
Komponent ImageList :
Kładziemy go na formularzu – teraz mamy juŜ MainMenu1 oraz ImageList1 :
Zaznacz MainMenu1
______________________________________________________________________
©2004 Jerzy Kluczewski
179163118.005.png 179163118.006.png 179163118.007.png 179163118.008.png 179163118.009.png
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9. 5
______________________________________________________________________
Skonfiguruj obiekt MainMenu1 :
Dla właściwości „ Images ” wybierz z listy ImageList1 :
Przystąpmy teraz do konfigurowania obiektu ImageList1 :
Zaznacz prawym przyciskiem myszy obiekt ImageList1 :
©2004 Jerzy Kluczewski
179163118.010.png 179163118.011.png 179163118.012.png 179163118.013.png 179163118.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin