borland_cpp_builder_cw9.pdf
(
188 KB
)
Pobierz
borland_cpp_builder_cw9
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9. 1
______________________________________________________________________
PROGRAMOWANIE OBIEKTOWE
ĆWICZENIE 9
C++ BUILDER 6.0 PE
Pasek menu
·
Pasek narzędziowy
·
Obiekt MainMenu
·
Obiekt ToolBar
·
Obiekt ImageList
·
menedŜer obrazków w ToolBar
·
Właściwość MainMenu>ImageIndex
©2004 Jerzy Kluczewski
·
2 C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9.
______________________________________________________________________
I. Wstęp
Zanim rozpoczniesz ćwiczenie, utwórz podkatalog w katalogu
Projects
i skopiuj
następujące pliki (
mapy bitowe
):
edytor.bmp
·
jasnosc.bmp
·
koniec.bmp
·
kontrast.bmp
·
krawedzie.bmp
·
nasycenie.bmp
·
negatyw.bmp
·
open.bmp
·
relief.bmp
·
rgb.bmp
·
rozmycie.bmp
·
save.bmp
·
saveas.bmp
·
szarosci.bmp
·
wyostrzenie.bmp
Oto potrzebne mapy bitowe:
Celem niniejszego ćwiczenia jest zaprojektowanie paska menu i paska
narzędziowego dla projektu, który będziemy rozwijać w ćwiczeniu nr 10. Wykonamy
teraz paski: menu i narzędziowy – charakteryzujące się skrótami klawiszowymi oraz
kolorowymi ikonami na przyciskach. Nasz projekt aplikacji zapiszemy w plikach
rozpoczynających się od nazwy
ToolBar9
. Zmień tytuł formularza
Form1
na
ToolBar9
.
II. Tworzenie pasków z ikonami
Definicję naszego obiektu klasy
TMainMenu
rozpoczniemy od utworzenia menu
zawierającego dwie pozycje:
·
Narzędzia
.
Zawierające dalsze pozycje poziome takie jak:
Otwórz, Zapisz, Zapisz jako, Koniec
, itp.
______________________________________________________________________
©2004 Jerzy Kluczewski
·
Plik
·
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9. 3
______________________________________________________________________
Wstawianie obiektu MainMenu1
Wstawiamy obiekt
MainMenu1
do formularza:
Wstawianie obiektu ToolBar1
Z zakładki
Win32
wybieramy komponent
ToolBar
Komponent
ToolBar
:
i wstawiamy go do formularza:
Wstawianie przycisku do obiektu ToolBar1
Zaznaczamy obiekt
ToolBar1
i naciskamy prawy przycisk myszy – pojawia się menu z
którego wybieramy pozycję
New Button
.
©2004 Jerzy Kluczewski
4 C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9.
______________________________________________________________________
Teraz przechodzimy do wstawienia obiektu pośredniczącego między paskami menu,
narzędziowym i ikonami.
ZałóŜmy, Ŝe utworzyliśmy juŜ następujące menu:
Wstawianie obiektu ImageList1 i powiązanie go z MainMenu1
Z zakładki
Win32
wybieramy komponent
ImageList
:
Komponent
ImageList
:
Kładziemy go na formularzu – teraz mamy juŜ
MainMenu1
oraz
ImageList1
:
Zaznacz
MainMenu1
______________________________________________________________________
©2004 Jerzy Kluczewski
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 9. 5
______________________________________________________________________
Skonfiguruj obiekt
MainMenu1
:
Dla właściwości „
Images
” wybierz z listy
ImageList1
:
Przystąpmy teraz do konfigurowania obiektu
ImageList1
:
Zaznacz prawym przyciskiem myszy obiekt
ImageList1
:
©2004 Jerzy Kluczewski
Plik z chomika:
michl09-12
Inne pliki z tego folderu:
borland_cpp_builder_cw12.pdf
(554 KB)
borland_cpp_builder_cw11_algorytm.pdf
(47 KB)
borland_cpp_builder_cw11.pdf
(290 KB)
borland_cpp_builder_cw10.pdf
(262 KB)
borland_cpp_builder_cw9.pdf
(188 KB)
Inne foldery tego chomika:
Tanca
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin