Fryderyk Chopin.pdf

(85 KB) Pobierz
Microsoft Word - z01.doc
Alicja Bendysz
nauczyciel nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 21 w Płocku
Scenariusz zaj dla klasy II nauczania zintegrowanego – jednostka 4-godzinna
Temat: Zapoznanie z postaci wybitnego polskiego kompozytora F. Chopina na podstawie
wierszy i zgromadzonych materiałów. Redagowanie zda o wielkim muzyku. Dodawanie,
odejmowanie i mno enie w zakresie 25. Pauza wier nutowa i półnutowa.
Cele dydaktyczne i wychowawcze:
- zapoznanie z postaci wielkiego Polaka F. Chopina
- kształcenie umiej tno ci samodzielnego wypowiadania si w mowie i w pi mie
- doskonalenie umiej tno ci pi knego czytania
- zach canie do cichego czytania
- wdra anie do korzystania z encyklopedii
- utrwalenie pisowni wielk liter
- doskonalenie dodawania, odejmowania i mno enia w zakresie 25
- utrwalenie liczb parzystych w zakresie 20
- utrwalenie czasownika, przymiotnika oraz liczby pojedynczej i mnogiej
- utrwalenie pauzy wier nutowej i półnutowej
- budzenie wra liwo ci na pi kno muzyki Chopina
rodki dydaktyczne:
- wiersze „ elazowa Wola” Cz. Janczarskiego, „ Szopen” J. Kiersta
- ksi ka „Muzyka Pana Chopina” W. Chotomskiej
- album
- puzzle – portret F. Chopina
- zebrane informacje z encyklopedii
- quiz
- karty pracy – trzy poziomy
- nagrania utworów F. Chopina
- gazetka w klasie
Metody:
- poszukuj ca
- słowna
- twórczego rozwi zywania problemów – technika 635
- pracy we współpracy
- wicze praktycznych
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
1. Podział klasy losowo na grupy wg kolorów: czerwonego, zielonego, niebieskiego,
czarnego.
2. Powitanie klasy:
- słoneczka – wesołe
- słoneczka – ochocze
- słoneczka – zawsze ch tne do pracy
3. Rozwi zanie szyfrówki – karta pracy ucznia.
Oblicz i uporz dkuj otrzymane wyniki od najmniejszego do najwi kszego (hasło: Fryderyk
Chopin).
4. Wykonanie działa (na kartonikach) – dodawanie zast p mno eniem – praca w grupach 6-
osobowych
5 + 5 =
4 + 4 + 4 + 4 =
1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 =
3 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 =
2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 =
4 + 4 + 4 + 4 =
1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 =
2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 =
5. Wyniki uporz dkuj od najwi kszego do najmniejszego (po drugiej stronie kartonika jest
ukryte hasło: „RODEM WARSZAWIANIN, SERCEM POLAK, A TALENTEM
WIATA OBYWATEL”
6. Chóralne odczytanie uło onego hasła.
7. Wyja nienie znaczenia odczytanej sekwencji.
8. Zło enie z puzzli portretu F. Chopina – praca w grupach na du ych arkuszach papieru.
9. Uzupełnienie taktu brakuj cymi pauzami – karta pracy.
10.Wykorzystanie wiadomo ci wyszukanych w encyklopedii do rozwi zania quizu – praca w
grupach 2-osobowych. Wspólne, ciche czytanie informacji o F. Chopinie. Wykorzystanie tych
wiadomo ci do zakre lenia prawidłowej odpowiedzi – praca w grupach 6-osobowych (du y
arkusz pod zło onymi puzzlami z portretem).
Zakre l prawidłow odpowied .
Fryderyk Chopin urodził si :
a) w Łodzi b) w elazowej Woli c) w Warszawie
elazowa Wola poło ona jest koło:
a) Poznania b) Torunia c) Warszawy
Fryderyk Chopin był wielkim:
a) malarzem b) astronomem c) kompozytorem
Swoj muzyk tworzył:
a) od najmłodszych lat
b) gdy był dorosły
Komponował i grał utwory na:
a) tr bce b) skrzypcach c) fortepianie
68487050.005.png 68487050.006.png 68487050.007.png
Zmarł:
a) w Pary u b) w Gda sku c) w Warszawie
Co 5 lat w Warszawie odbywaj si Mi dzynarodowe :
a) koncerty Chopinowskie b) Konkursy Chopinowskie c) zawody Chopinowskie
11. Odczytanie zda z quizu o Fryderyku Chopinie – czytanie chóralne.
12. Wyja nienie poj cia: kompozytor.
13. Odszukanie na mapie Warszawy i elazowej Woli.
14. Praca w grupach - metoda twórczego rozwi zywania problemów technika 635
Jakie utwory napisał Fryderyk Chopin? – du y arkusz papieru
15. Odczytanie utworów zapisanych na planszach.
16. Wysłuchanie „Walca Minutowego”
17. Wyja nienie tytułu tego utworu.
18. Okre lenie przymiotnikami wielkiego Polaka – zdolny, utalentowany, wybitny, genialny.
19. Uporz dkowanie utworów w kolejno ci alfabetycznej – karta pracy ucznia.
20. Zamiana liczby mnogiej na pojedyncz .
21. Odczytanie przez nauczyciela wiersza Cz. Janczarskiego „ elazowa Wola”.
22. Analiza utworu – wyja nienie przeno ni „wiatr na klawiszach swawoli”.
23. Wyszukanie fragmentu potwierdzaj cego odpowied – Sk d F. Chopin czerpał
natchnienie do tworzenia muzyki?
24.Odczytanie wiersza „ Szopen” J. Kirsta. Analiza utworu.
Odpowied na pytanie – Pod jakim drzewem pisał?
25. Praca na poziomach:
I grupa – ósemka – uzupełnia zdania brakuj cymi wyrazami
II grupa – wier nuta – porz dkuje zdania w odpowiedniej kolejno ci
III grupa – półnuta – układa zdania o F. Chopinie z wykorzystaniem zgromadzonego
słownictwa.
26. Odczytanie prac – po 1 osobie z ka dej grupy.
27. Podsumowanie lekcji i dokonanie samooceny.
Czy chcesz uzasadni , dlaczego zamalowałe takie zwierz tko?
28. Zadanie pracy domowej: ka de dziecko otrzymuje do pokolorowania ukryty rysunek.
Dla ch tnych: co przedstawia ilustracja i gdzie si znajduje?
68487050.008.png
Karta pracy
......
1. Oblicz i uporz dkuj otrzymane wyniki od najmniejszego do
najwi kszego.
7+9 =
R
6+5+7 =
N
13+4 =
Y
15-7+3 =
O
20-8+3 =
E
12-7 =
H
19-(6+8) =
F
14-(6+5)
=
C
15+(19-14) =
K
7+(12-4)
=
P
14-5 =
R
9+3+5 =
I
8+9-4 =
D
18-6 =
Y
2. Uzupełnij takty brakuj cymi pauzami.
2 ... ... / ... / ... ... / ... //
ta sza ti sza-a sza ta sza-a ti
3. Uporz dkuj utwory w kolejno ci alfabetycznej.
walce, mazurki, etiudy, polonezy, ballady, nokturny, sonaty
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
68487050.001.png 68487050.002.png
4. Uzupełnij zdania brakuj cymi wyrazami.
Chopin elazowej Woli najmłodszych fortepianie skomponował
utworów mazurkach walcach muzyk Polsk
Fryderyk _________________ urodził si w ____________________________
koło Warszawy. Od ________________________________________lat grał
na____________________________. ___________________________ wiele
____________________ muzycznych. W jego polonezach,________________,
sonatach, ________________________ słycha _________________________
ludow . Rozsławił _____________________ w wiecie.
Samoocena
Wiewiórka
Motyl
ółw
68487050.003.png 68487050.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin