Czasopismo Filozoficzne nr 4 i 5 [2009].pdf

(2598 KB) Pobierz
224543849 UNPDF
ISSN 1896-505 9
CZASOPISMO
FILOZOFICZNE
Nr 4/5 – październik 2009
www.czasopismofilozoficzne.us.edu.pl
224543849.004.png
Czasopismo Filozoficzne, nr 4/5 – październik 2009
CZASOPISMO
FILOZOFICZNE
www.czasopismofilozoficzne.us.edu.pl
nr 4/5 – październik 2009
Recenzenci:
prof. dr hab. Andrzej Noras
prof. dr hab. Krzysztof Wieczorek
dr hab. Jan Kłos
dr hab. Piotr Łaciak
dr hab. prof. AP Hubert Mikołajczyk
Zespół redakcyjny:
dr Marta Ples
Piotr Nowara
Konsultacje/współpraca:
dr Gabriela Besler
dr Dariusz Bęben
dr Piotr Machura
dr Alicja Pietras
Dorota Barcik
Korekta:
dr Marta Ples
Dominika Waszek
Opracowanie graficzne strony tytułowej:
Dominika Waszek
Opracowanie techniczne:
Piotr Nowara
Ilustracja na stronie tytułowej:
Wawrzyniec Woźniak „Kompozycja” – technika mieszana 100x70
Adres redakcji:
czasfilo@us.edu.pl
1
224543849.005.png
Czasopismo Filozoficzne, nr 4/5 – październik 2009
Spis treści
Michał Podstawski
CZY RZECZYWISTOŚĆ BEZPODMIOTOWA? PRÓBA PYTANIA
O PODMIOTOWOŚĆ W KONTEKŚCIE WYBRANYCH WSPÓŁCZESNYCH
KONCEPCJI FILOZOFICZNYCH...............................................................................4
Małgorzata Czyszczoń
BUNT JEDNOSTKI JAKO PRZESŁANKA ISTNIENIA NATURY LUDZKIEJ –
ROZWAŻANIA NAD KATEGORIĄ BUNTU W KONTEKŚCIE FILOZOFII
ALBERTA CAMUS....................................................................................................23
Agnieszka Wesołowska
BY ODTWORZYĆ SŁOWA SENS PIERWOTNY. KINETYKA MYŚLI
(HERBERT) A MECHANIZMY DEKONSTRUKCJI (DERRIDA)..........................33
Agata Wilczek
W POSZUKIWANIU PRAWDY O CZŁOWIEKU. SPÓR KSIĘDZA JÓZEFA
TISCHNERA Z TOMIZMEM.....................................................................................52
Michał Stelmach
LOGIKA, ETYKA, JAŹŃ. WEININGEROWSKIE INSPIRACJE W PISMACH
WITTGENSTEINA.....................................................................................................73
Jan Krajczok
ŹRÓDŁO WOLNOŚCI W FILOZOFII KRYTYCZNEJ KANTA..............................88
Marcin Furman
DOŚWIADCZENIE INTERSUBIEKTYWNE. ROZWAŻANIA
FENOMENOLOGICZNE.........................................................................................102
Przemysław Biela
EINFÜHLUNG JAKO DIALOGICZNOŚĆ PERSONALIZMU
FENOMENOLOGICZNEGO EDITH STEIN...........................................................115
Kazimierz Rynkiewicz
DAS UNERMÜDLICHE STREBEN NACH WAHRHEIT – EDITH STEIN.
ZWISCHEN PHILOSOPHIE UND RELIGION.......................................................136
Łukasz Lamża
INNA MATEMATYKA............................................................................................157
2
224543849.006.png
Czasopismo Filozoficzne, nr 4/5 – październik 2009
Oskar Szwabowski
MATRIKS 4. NADEJŚCIE PROFESORA FILOZOFII SPOŁECZNEJ...................179
Marta Ples
MAPA MYŚLI, CZYLI O FILOZOFII XX WIEKU W UJĘCIU TADEUSZA
GADACZA................................................................................................................193
Informacje o autorach................................................................................................197
3
224543849.007.png
Czasopismo Filozoficzne, nr 4/5 – październik 2009
Michał Podstawski
CZY RZECZYWISTOŚĆ BEZPODMIOTOWA?
PRÓBA PYTANIA O PODMIOTOWOŚĆ W KONTEKŚCIE
WYBRANYCH WSPÓŁCZESNYCH KONCEPCJI
FILOZOFICZNYCH
I.
W małej jadalni, tuż obok, ujrzałem ojca, który chodził od jednej ściany do drugiej. Widać było, że jeszcze nie
wypracował sobie odpowiedniej postawy, że nie był do końca gotów na tę okoliczność. Być może czekał, aż
wydarzenia same się wyklarują, i że łatwiej mu będzie wtedy coś postanowić. Trwał tak, i stał jak nad
przepaścią, niezdecydowany. Ludzie przechodzą od jednej sztuki do drugiej. W międzyczasie sztuka nie jest
jeszcze gotowa, a ludzie nie potrafią dobrze jeszcze odróżnić jej zarysów, nie znają ról, jakie mają w niej
odegrać, więc stoją tak, z opuszczonymi rękami, przed tym, co się dzieje na ich oczach, z instynktem złożonym
jak parasol, poruszając się niezbornie, zredukowani do samych siebie, to znaczy, że zredukowani do nicości.
L-F. C é l i n e: Podróż do kresu nocy 1
Rzeczywistość nie istnieje. Czy też raczej – nie istnieje na starych, dobrze
znanych i przejrzystych zasadach. Dawna logika rzeczywistości rozmyła się przez
nawarstwienie tego, co było znaczącym; szczątków mitów, podań i symboli
o niejasnym sensie. Rzeczywistość została na(d)pisana na nowym prawie, według roz-
sądku symulakrów i czystej relacyjności znaków, tym razem pozbawionych już
zakorzenieni a 2 . Teraźniejszość poskładano jako niezdeterminowaną wolną konstelację
znaków i symboli, których desygnaty są równie płynne jak one same – brak osi
ogniskującej pojmowanie, cokołu, na którym możemy ufundować pewność bycia.
Pojmujemy więc tylko to, co jawi się nam na zewnątrz, od wnętrza zawierając pustkę;
Por. G. V a t t i m o: Koniec nowoczesności. Tłum. M. S u r m a - G a w ł o w s k a. Kraków 2006, s. 3 oraz
Z. B a u m a n: Ponowoczesność jako źródło cierpień . Warszawa 2000, s. 21.
4
1 L.-F. C é l i n e: Podróż do kresu nocy . Tłum. W. R o g o w i c z. Warszawa 1990, s. 342.
2
224543849.001.png 224543849.002.png 224543849.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin