Balcerowicz Socjalizm, kapitalizm(1).txt

(867 KB) Pobierz
LESZEK Balcerowicz 
SOCJALIZM KAPITALIZM
TRANSFORMACJA
SZKICE Z PRZE�OMU EPOK
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN WARSZAWA 1997


Projekt ok�adki i stron tytu�owych Yakup Erol
Redaktor Izabela R�a�ska
Redaktor techniczny Danuta Jezierska-�aczek
Teksty, kt�re ukaza�y si� po raz pierwszy w j�zyku angielskim, t�umaczy� 
MICHA� RUSI�SKI
Tytu� dotowany przez Ministra Edukacji Narodowej
Copyright � by Leszek Balcerowicz and Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o. 
Warszawa 1997
SPIS TRE�CI
Przedmowa .    . 7
 Rozdzia� l. Instytucje, dyspozycje ludzkie, zachowanie . . 9
CZʌ� PIERWSZA SOCJALIZM A KAPITALIZM
Rozdzia� 2. Problemy definicji socjalizmu we wsp�czesnym
�wiecie
Rozdzia� 3. Z historii sporu o sprawno�� gospodarcz� socjalizmu
Rozdzia� 4. O "socjalistycznej" gospodarce rynkowej Rozdzia� 5. Socjalizm a 
innowacyjno��  . Rozdzia� 6. W stron� analizy w�asno�ci
.. Rozdzia� 7. Systemy polityczne i gospodarcze: problemy zgodno�ci i 
sprawno�ci
29
39 61 69 .101
146
CZʌ� DRUGA OD SOCJALIZMU DO KAPITALIZMU
Rozdzia� 8. Zrozumie� postkomunistyczne przemiany . . . 169 �J Rozdzia� 9. 
Przemiany gospodarcze w Europie �rodkowo-
-Wschodniej: por�wnania i wnioski    195
 Rozdzia� 10. Drogi do prywatnej gospodarki rynkowej . . 218


Rozdzia� 11. Polityka makroekonomiczna w przechodzeniu do
gospodarki rynkowej (wraz z Alanem Gelbem)   236 ^Rozdzia� 12. Pospolite b��dy 
w dyskusji na temat reform gospodarczych     .. 293
CZʌ� TRZECIA POLSKIE REFORMY GOSPODARCZE
Rozdzia� 13. Polska reforma gospodarcza w latach 1981-1988 333 Rozdzia� 14. 
Przej�cie do gospodarki rynkowej: Polska w latach 1989-1993     . 352
PRZEDMOWA
Niniejsza ksi��ka jest wst�pnym podsumowaniem moich wieloletnich bada�, 
odnosz�cych si� do instytucji, zmian instytucjonalnych (nazywanych cz�sto 
"systemowymi"), zachowa� ludzkich i gospodarki w jej sprz�eniu z polityk�. 
Teksty zawarte w tej pracy nie by�y dot�d (z wyj�tkiem rozdzia�u 3) 
publikowane w j�zyku polskim.
Rozdzia� l ma charakter metodologicznego wst�pu do ca�ej pracy i opisuje 
pewien model analityczny, kt�ry warto, moim zdaniem, stosowa� do badania 
instytucji, zachowa� ludzkich oraz ich wynik�w. W rozdziale tym przedstawiam 
te� program badawczy dla nowoczesnej ekonomii instytucjonalnej lub szerzej � 
nauki o instytucjach.
Pierwsza cz�� ksi��ki, zatytu�owana "Socjalizm a kapitalizm", jest po�wi�cona 
por�wnawczej analizie tych system�w, a zw�aszcza ich sprawno�ci. Pierwsze 
cztery szkice zosta�y napisane przed latem 1989 r. S� one publikowane w 
pierwotnej formie, w��cznie z zachowaniem czasu tera�niejszego, kt�ry odnosi 
si� do okresu ich pisania. Czyni� tak nie tylko w nadziei, �e publikowane 
cztery eseje wytrzyma�y pr�b� czasu, ale tak�e dlatego, �e niekt�rzy 
Czytelnicy b�d�, by� mo�e, zainteresowani �wczesnymi pogl�dami autora, kt�rego 
p�niejszy wicher historii rzuci� na pozycj� odpowiedzialno�ci � za 
przeobra�enia polskiej gospodarki w latach 1989-1991. Pozosta�e dwa rozdzia�y 
cz�ci pierwszej napisa�em w 1995 r., cho� s� one oparte na moich 
wcze�niejszych badaniach.
Druga cz��, "Od socjalizmu do kapitalizmu", skupia si� na gospodarczych i 
politycznych przemianach w �wiecie postsocjalistycz-


nym. Szkice w niej zawarte zosta�y napisane w latach 1993-1995. Staram si� w 
nich po��czy� wiedz� teoretyczn�, jak� wynios�em ze swojej dzia�alno�ci 
akademickiej, z g��bszym zrozumieniem przemian, jakie da�o mi sprawowanie 
funkcji rz�dowych w okresie "polityki nadzwyczajnej" w latach 1989-1991.
Wreszcie trzecia cz�� ksi��ki odnosi si� do reform gospodarczych w Polsce. 
Rozdzia� 13, napisany w 1988 r., przedstawia reformy w latach 1981-1988, a 
rozdzia� 14 � przemiany w okresie 1989-1993.
W toku bada�, z kt�rych wyrasta niniejsza ksi��ka, korzysta�em z pomocy wielu 
os�b. Stara�em si� je wymieni� w notkach opisuj�cych histori� powstawania 
poszczeg�lnych szkic�w. W tym miejscu pragn� wyrazi� g��bok� wdzi�czno�� mojej 
�onie, Ewie Balcerowicz, za jej cierpliwo��, zrozumienie oraz wsparcie 
psychiczne i intelektualne, jakimi obdarza�a mnie w ci�gu ca�ego okresu, gdy 
zmaga�em si� z problemem instytucji i zmian instytucjonalnych, zar�wno jako 
akademicki badacz, jak i jako polityk gospodarczy.
Rozdzia� 1
INSTYTUCJE, DYSPOZYCJE LUDZKIE, ZACHOWANIE
1. Cztery problemy
Przedmiotem ksi��ki jest zachowanie cz�owieka i jego skutki w sta�ych i 
zmieniaj�cych si� warunkach instytucjonalnych. Nale�y ona do rozrastaj�cego 
si� nurtu bada�, kt�ry za centraln� zmienn� obra� instytucje, pr�buj�c 
wyja�ni� ich zmiany i skutki. Przyk�adem wsp�czesnego o�ywienia 
zainteresowania czynnikami instytucjonalnymi s� takie kierunki badawcze, jak 
teoria praw w�asno�ci, ekonomia koszt�w transakcji, teoria pryncypa�a i agenta 
(agency theory), por�wnawcza analiza system�w gospodarczych, teoria wyboru 
publicznego (public choice}, ekonomia polityczna reform gospodarczych, 
ekonomi". czna teoria historii. Wymienione nurty teoretyczne podejmuj� prob-
lemy, kt�re przed wielu laty by�y przedmiotem docieka� takich wielkich 
przedstawicieli my�li spo�ecznej, jak Adam Smith, John Stuart Mili, Karol 
Marks, Max Weber, i � w czasach nam bli�szych � Joseph Schumpeter, Ludwig von 
Mises i Friedrich A. von Hayek.
Problemy te zosta�y zepchni�te na dalszy plan przez ekspansj� tradycyjnej 
ekonomii neoklasycznej. Wnios�a ona do ekonomii tak potrzebny rygor 
rozumowania na podstawie przyj�tych za�o�e�, co jednak dokona�o si� kosztem 
praktycznej przydatno�ci uzyskanych wynik�w badawczych. G��wny nurt ekonomii 
by� oparty na za�o�eniach (takich jak d��enie przedsi�biorstw do 
maksymalizacji zysku), kt�re same wymaga�y wyja�nienia i by�y 
odzwierciedleniem pewnych tylko ram instytucjonalnych. Nie operowano sp�jnym 
zestawem za�o�e� dotycz�cych natury ludzkiej czy dyspozycji ludzi, kt�rych 
zachowanie pr�bowano wyja�nia� czy przewidywa�. Zak�adano, �e


motywy zachowania ludzi w roli konsument�w i producent�w maj� charakter 
autocentryczny (przewa�nie zwi�zany z w�sko poj�tymi korzy�ciami 
materialnymi). Jednocze�nie przy wyja�nianiu polityki pa�stwa czy postulowaniu 
jej po��danego kierunku przyjmowano (otwarcie lub w domy�le), i� politykom i 
urz�dnikom pa�stwowym przy�wiecaj� jakie� inne motywy. Zazwyczaj nie brano te� 
pod uwag� ogranicze� zdolno�ci ludzi do przyswajania sobie informacji. Herbert 
Simon ze swoj� koncepcj� ograniczonej racjonalno�ci przez wiele lat pozostawa� 
odosobnionym wyj�tkiem (H. Simon, 1957).
W g��wnym nurcie ekonomii zachodz� jednak zmiany. Na pierwszy plan wysuwaj� 
si� instytucjonalne teorie, kt�re wymieni�em powy�ej. Coraz cz�ciej te� 
wyja�nia si� czynnikami instytucjonalnymi najwa�niejsze problemy 
makroekonomiczne, takie jak chroniczne bezrobocie i inflacja. Do tych 
czynnik�w nale�y pozycja bank�w centralnych czy si�a zwi�zk�w zawodowych. 
Teoria wzrostu gospodarczego zacz�a szuka� odniesie� do jego 
instytucjonalnych uwarunkowa� (np. zniekszta�ce� rynku, system�w podatkowych, 
system�w finansowych, stabilno�ci politycznej), kt�re le�� u podstaw tradycyj-
nych zmiennych bezpo�rednich, takich jak stopa oszcz�dno�ci i inwestycji oraz 
produktywno�� czynnik�w wytw�rczych.
Integracja r�nych teorii instytucjonalnych i wy�wietlenie roli instytucji, 
zar�wno jako zmiennych zale�nych, jak i niezale�nych, wymaga jednak dalszej, 
usilnej pracy. My�l�, i� powinna si� ona koncentrowa� na czterech problemach: 
1) opracowaniu jasnych i metodologicznie poprawnych ram poj�ciowych do badania 
instytucji i zachowania cz�owieka, 2) problemie zgodno�ci: jakie rozwi�zania 
instytucjonalne mog� ze sob� wsp�istnie�, jakie s� nierozerwalnie zwi�zane z 
innymi uk�adami instytucjonalnymi i jakie wreszcie s� ze sob� fundamentalnie 
nie do pogodzenia, 3) problemie sprawno�ci:
jakie rezultaty wynikaj� z r�nych rozwi�za� instytucjonalnych i jaka jest 
rola czynnik�w instytucjonalnych w zestawieniu z rol� czynnik�w 
nieinstytucjonalnych, 4) dynamice instytucji: jakie si�y rz�dz� zmianami 
instytucjonalnymi o r�nej skali.
Kolejno��, w jakiej wymieniono te problemy, nie jest przypadkowa i 
odzwierciedla pewien porz�dek logiczny, wed�ug kt�rego nale�y do nich 
podchodzi�. Jest rzecz� oczywist�, �e rozwi�zanie pozosta�ych problem�w wymaga 
jasnych ram poj�ciowych. W nau-, kach spo�ecznych zbyt wiele dyskusji wynika 
ze zwyk�ego pomieszania
10
poj��, a ekonomia powinna korzysta� nie tylko z matematyki, lecz i z logiki 
formalnej, tzn. umie� radzi� sobie z poj�ciami i rozumowa� przy u�yciu s��w. 
Na przyk�ad, bez jasnej definicji r�nych system�w instytucjonalnych nie 
spos�b rozr�ni� zmian wewn�trzsystemowych i mi�dzysystemowych.
Problem sprawno�ci jest w pewnym sensie uzale�niony od kwestii zgodno�ci: nie 
ma sensu dyskutowanie nad sprawno�ci� takiego zestawu rozwi�za� 
instytucjonalnych, kt�ry nie mo�e trwale istnie�. Analizuj�c skutki danego 
rozwi�zania, nale�y r�wnie� uwzgl�dni� mo�liwo�ci jego nieuniknionego 
powi�zania z inn� struktur� instytucjonaln�. Owe konieczne powi�zania mo�na 
okre�li� jako "konieczno�ci funkcjonalne". Pe�ne skutki pierwszego rozwi�zania 
obejmowa� b�d� konsekwencje drugiego.
Alternatywne systemy instytucjonalne, kt�rych to�samo�� wyznaczaj� pewne sta�e 
instytucjonalne, mog� si� mi�dzy sob� r�ni� zakresem wyst�powania owych 
konieczno�ci funkcjonalnych, co ma bezpo�rednie skutki dla dynamiki systemu 
instytucji. Odej�cie od systemu o bardzo sztywnej konstrukcji, tzn. takiego, w 
kt�ry wbudowane s� liczne konieczno�ci funkcjonalne, wymaga ogromnych zmian, 
niezb�dnych do uzyskania ich "krytycznej masy". Ponadto problem zgodno�ci 
zwi�zany jest tak�e w inny spos�b ze spraw� dynamiki instytucjonalnej. 
Wewn�trzna niesp�jno�� pewnych zestaw�w rozwi�za� instytucjonalnych mo�e 
prowadzi� do ich przekszta�cenia w inne, trwalsze systemy instytucjonalne. Na 
przyk�ad, system gospodarczy zdominowany przez przedsi�biorstwa 
socjalistyczne,'w kt�rym wprowadzono by s...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin