Zestaw zabaw ruchowych nr
Lp.
Rodzaj, nazwa zabawy
Opis zabawy
Cel
Pozycja
Ustawienia zmiany
1
Zabawa orientacyjno – porządkowa “Taniec”
Dzieci na widok odpowiedniego obrazka (np. marchewki) wykonują dowolny taniec wymyślony przez siebie a na zmianę obrazka, np. na jabłko przysiadają
Dziecko prawidłowo reaguje na sygnał wzrokowy i dźwiękowy.
Wysoka
Rozsypka
2
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych “Gruszki”
Dziecko stojąc w lekkim rozkroku wyciągnie wysoko rękę aby zerwać gruszkę z drzewa a w klęku zbiera owoce z ziemi.
Dziecko przyjmie właściwą pozycję.
Wysoka i niska naprzemiennie.
3
Zabawa z elementami czworakowania “Jabłko”
Dziecko będzie czworakowało szukając jabłka, które spadło z drzewa. Na sygnał prostuje się i podnosi rękę pokazując jabłko.
Dziecko doskonali poprawny chód na czworakach.
4
Zabawa z elementami równowagi “Śliwki”
Dzieci przechodzą pomiędzy rozłożonymi na dywanie woreczkami. Przekraczają je wysoko podniesie nogi. Na sygnał wykona siad skrzyżny z wyprostowanymi plecami.
Dziecko umiejętnie zachowa równowagę poruszając się pomiędzy rozłożonymi elementami.
Wysoka, niska.
5
Zabawa ruchowa “Wystraszone krasnale w sadzie”
Dzieci (krasnale) spacerują lub biegają po sadzie szukając owoców, na hasło “Wilk” przykucają chowając się za krzakiem.
Dziecko wzmocni grupy mięśniowe, udoskonali ogólną sprawność, zaspokoi potrzebę ruchu
6
Zabawa uspokajająca “Ulubiony owoc”
Dzieci leżą na plecach podnoszą ręce i wyobrażają sobie że trzymają w nich smaczny ulubiony owoc który oglądają ze wszystkich stron.
Dziecko uspokoi i wyciszy organizm
Leżenie tyłem
“Pociąg” - zabawa orientacyjno porządkowa
Dzieci biegają w rozsypce. Na sygnał ustawiają się w pociąg za wyznaczoną osobą. Po kilku powtórkach udają się na wycieczkę do lasu.
Dziecko przećwiczy umiejętność biegu w gromadzie bez potrąceń
“Miś” - ćwiczenia dużych grup mięśniowych
Miś usłyszał zbliżające się dzieci, przebudził się, przeciągnął i poszedł szukać innego miejsca (dzieci w siadzie klęcznym, głowa i ramiona opuszczone nisko, powoli prostują się, wstają, przeciągają się, przechodzą w inne miejsce sali i ponownie naśladują misia.
Dziecko będzie uważnie czworakować, aby nie zderzyć się z kolegą
Niska
“Niskie gałęzie” - zabawa z elementami czworakowania i przeskoku
Dzieci musza przejść pod nisko rozciągniętą skakanką (gałąź); czworakują, przeskakują
Dziecko rozwinie umiejętność przeskoku przez niską przeszkodę
Wysoka i niska
“Wiatr” - ćwiczenia tułowia; skłony boczne
W lesie wieje wiatr i kołysze drzewami; w staniu lekki rozkrok, ramiona wysunięte w bok i kołysanie w prawą i lewą stronę; Wiatr kołysze też trawę, to samo w siadzie klęcznym.
Dziecko naśladuje ruchem czynności o jakich opowiada nauczycielka
“Mostek” - zabawa z elementem równowagi
Do polany trzeba przejść po mostku (szarfa). Dzieci przechodzą kolejno jeden za drugim. Spacer zmęczył dzieci, odpoczywają w leżeniu.
Dziecko spróbuje przejść kolejno po ograniczonej powierzchni zachowując równowagę
Szereg
“Odpoczynek” - ćwiczenie przeciw płaskostopiu
Dzieci w siadzie płaskim naprzemiennie zginają i prostują stopy w stawach skokowych, z równoczesnym zginaniem palców.
Dziecko wzmocni staw skokowy, wyćwiczy palce stóp
7
Zabawa “Niesiemy dary w koszu” - marsz z krążkami na dłoni
Marsz dookoła sali w rytm muzyki z krążkiem na dłoni.
Dziecko podejmie próbę marszu z krążkiem na dłoni tak aby nie upadł
Zabawa orientacyjno - porządkowa “Ptaszki do gniazd”
Dzieci poruszają się po sali w różnych kierunkach, naśladując lot ptaka, na hasło: “Ptaszki do gniazd” każde dziecko wskakuje do gniazda (małej obręczy)
Dziecko prawidłowo zareaguje na zapowiedź słowną
ircia_o.1