pytania i odpowiedzi dotyczące ghs.pdf

(213 KB) Pobierz
Microsoft Word - Pytania i odpowiedzi dotyczące Rozporządzenia 1272_2008 dotyczącego klasyfikacji, oznakowania i pakowania subs
Pytania i odpowiedzi
dotyczące Rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 odnośnie
klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i
mieszanin (CLP)
Tekst polski opracowany w Punkcie Konsultacyjnym ds REACH Ministerstwa
Gospodarki na podstawie dokumentu opublikowanego przez Europejską Agencję
Chemikaliów (ECHA)
1. Wprowadzenie.
1.1. Czego dotyczy legislacja UE odnośnie klasyfikacji, oznakowania i pakowania?
Legislacja UE dotycząca klasyfikacji, oznakowania i pakowania ma na celu zapewnienie wysokiego
poziomu ochrony zdrowia ludzkiego oraz środowiska, a także funkcjonowania rynku wewnętrznego.
Dzieje się to poprzez spełnienie kryteriów UE, które muszą być zastosowane, aby określić czy
substancja lub mieszanina, wytwarzana lub importowana na rynek UE, ma właściwości, które mogą
stwarzać zagrożenie dla zdrowia człowieka lub dla środowiska. W przypadkach, kiedy substancje lub
mieszaniny spełniają „kryteria klasyfikacji”, np. mają pewne niebezpieczne właściwości, to taka
substancja lub mieszanina musi być odpowiednio sklasyfikowana. Dostawcy muszą przekazywać
informacje o zidentyfikowanych zagrożeniach, które stwarzają substancje lub mieszaniny, swoim
odbiorcom, w tym również konsumentom. Najbardziej popularnym narzędziem do informowania o
zagrożeniach jest oznakowanie na opakowaniu substancji lub mieszaninie, ale również karta
charakterystyki, przekazywana w łańcuchu dostaw.
Oznakowanie dotyczące zagrożeń pozwala ostrzec użytkownika substancji lub mieszaniny o
istniejącym zagrożeniu i potrzebie unikania ekspozycji oraz wynikającego z tego ryzyku. Dalsze
zasady dotyczące oznakowania opakowania powinny pomóc w zapewnieniu bezpiecznej dostawy
substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie.
Legislacja UE dotycząca klasyfikacji, oznakowania i pakowania składa się z trzech aktów prawnych:
Dyrektywy o Substancjach Niebezpiecznych (Dyrektywa 67/548/EEC, DSD), Dyrektywy o
Preparatach Niebezpiecznych (Dyrektywa 1999/45/EC, DPD) oraz nowego Rozporządzenia odnośnie
klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (Rozporządzenie WE Nr 1272/2008,
CLP), które weszło w życie 20 stycznia 2009 r.
1.2. Dlaczego UE opracowała Zharmonizowany System klasyfikacji i oznakowania
chemikaliów (GHS)?
Globalny Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania (UN GHS) dostarcza podstawy do
jednakowych informacji na temat właściwości chemikaliów stwarzających zagrożenia: fizycznych, dla
środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa, poprzez harmonizację kryteriów klasyfikacji i oznakowania.
System został opracowany na poziomie UN w celu zlikwidowania różnic w wymaganiach dotyczących
informacji o zagrożeniach fizycznych, dla zdrowia i dla środowiska dla tych samych chemikaliów na
całym świecie. Ponadto, ma to także na celu obniżenie barier w handlu, spowodowanych faktem, że za
każdym razem, kiedy produkt był eksportowany, przeważnie był sklasyfikowany i oznakowany różnie,
z powodu różniących się kryteriów w poszczególnych krajach.
Pełne informacje dotyczące Globalnego Systemu Zharmonizowanego można znaleźć na stronie:
http://www.unece.org/trans/danger/publi/ghs/histback_e.html .
1.3. Dlaczego UE pracuje nad nowym prawem odnośnie klasyfikacji, oznakowania
i pakowania ?
Podczas Światowego Szczytu Zrównoważonego Rozwoju w Johannesburgu w 2002 r., Komisja, kraje
członkowskie UE i partnerzy z przemysłu i organizacji pozarządowych formalnie poparli zalecenia UE
dotyczące wdrożenia GHS do prawa krajowego do końca roku 2008. Nowe rozporządzenie UE miało
na celu obniżenie barier dla handlu, które były spowodowane przeklasyfikowaniem i ponownym
oznakowaniem dla celów eksportu do krajów spoza UE.
1.4. Które kraje spoza UE wdrażają GHS?
Poza UE wiele innych krajów, zgodziło się na wdrożenie GHS do prawa krajowego, w tym USA,
Kanada, Nowa Zelandia, Brazylia, Chiny, Filipiny, Rosja, Japonia, Meksyk, Afryka Południowa i inne
kraje afrykańskie. Kraje te są na różnym etapie wdrażania, niektóre już mają lub prawie mają na
miejscu schemat wdrażania (np. UE, Japonia, Nowa Zelandia, Korea Południowa. Aby wdrożyć GHS,
każdy kraj indywidualnie stosuje swoje specyficzne krajowe instrumenty prawne, np. ustawy
szczególne ze względu na sektor lub standardy narodowe. W UE, UN GHS został zintegrowany z
rozporządzeniem CLP, które weszło w życie 20 stycznia 2009 r. i ma bezpośrednie zastosowanie dla
przemysłu.
Dalsze informacje o etapie rozwoju wdrażania UN GHS w różnych krajach dostępne są na stronie UN
ECE: http://www.unece.org/trans/danger/publi/ghs/implementation_e.html
1.5. Czy rozporządzenie CLP ułatwia handel pomiędzy UE a innymi krajami ?
Tak, ułatwia. Eksporter będzie w stanie zastosować ten sam opis zagrożeń na etykiecie w swoim kraju
oraz dla kraju, do którego eksportuje. Eksportując swój produkt, może on zaoszczędzić koszty
ponownej klasyfikacji, związanej z koniecznością spełnienia różnych wymagań klasyfikacji i
oznakowania w krajach, do których ten produkt jest eksportowany. Podobnie, dostawca spoza UE,
który chce eksportować swoje substancje i mieszaniny na rynek UE, odniesie analogiczne korzyści.
Główną motywacją do rozwoju UN GHS, było stworzenie systemu klasyfikacji, który pozwala na
stworzenie światowego systemu informowania o zagrożeniach fizycznych, zagrożeniach dla
środowiska, dla zdrowia i bezpieczeństwa, stwarzanych przez chemikalia.
2. Zakres
2.1. Co to jest klasyfikacja? Co to jest klasyfikacja zharmonizowana?
Klasyfikacja substancji lub mieszaniny odzwierciedla rodzaj i stopień zagrożeń, jakie może stwarzać
substancja lub mieszanina, np. jej potencjalne szkodliwe działanie na zdrowie człowieka lub
środowisko. Szczegółowa klasyfikacja jest wyrażana poprzez znormalizowane deskryptory, np.
“toksyczność ostra kategoria 1 (doustna)” lub “ciecze łatwopalne, kategoria 2”. Informacja jest
przekazywana przez podanie znormalizowanych wyrażeń i symboli na etykietach oraz w kartach
charakterystyk, np. klasyfikacja “toksyczność ostra kategoria 1 (doustna)” jest przekazywana przez
wyrażenie wskazujące rodzaj zagrożenia „połknięcie grozi śmiercią”, przez oznakowanie słowem
„niebezpieczeństwo” i przez zamieszczenie symbolu czaszki ze skrzyżowanymi piszczelami.
Decyzja o szczegółowej klasyfikacji dla substancji lub mieszaniny jest podejmowana w większości
przez dostawcę tej substancji lub mieszaniny („samo-klasyfikacja”). W pewnych przypadkach decyzja
o klasyfikacji substancji jest podejmowana na poziomie Wspólnoty – patrz, również pytanie 2.3 i część
tego dokumentu o zharmonizowanej klasyfikacji. Klasyfikacja, o której zadecydowano na poziomie
Wspólnoty nosi nazwę ‘klasyfikacji zharmonizowanej”. Klasyfikacja zharmonizowana musi być
stosowana domyślnie przez dostawców danej substancji. Klasyfikacja ok. 8 tys. substancji, która
została zharmonizowana w minionych dziesięcioleciach na poziomie Wspólnoty, została umieszczona
w załączniku VI do rozporządzenia CLP.
2.2. Jaka jest różnica pomiędzy oceną zagrożenia i oceną ryzyka?
Ocena zagrożenia oznacza ocenę zasadniczych właściwości substancji. Nie może ona być mylona z
oceną ryzyka, która wiąże dane zagrożenie z rzeczywistą ekspozycją człowieka lub środowiska na
działanie substancji lub mieszaniny powodującej to zagrożenie.
2.3. Jakie są główne zmiany w porównaniu z poprzednią legislacją, tzn. Dyrektywą
o Substancjach Niebezpiecznych 67/548/EEC (DSD) oraz Dyrektywą o
Preparatach Niebezpiecznych 1999/45/EC (DPD)?
Główne zasady klasyfikacji i oznakowania są podobne, jednak istnieją różnice spowodowane
integracją terminologii, kryteriów klasyfikacji i elementów oznakowania UN GHS w stosunku do
procedur przejętych z Rozporządzenia (EC) Nr 1907/2006 (REACH). Przegląd najważniejszych różnic
jest zawarty w tabeli poniżej i dalej wyjaśniony w tekście pod tabelą:
DSD / DPD
CLP
terminologia DSD, np. preparat, niebezpieczny,
kategoria niebezpieczeństwa, zwroty wskazujące
zagrożenie, zwroty wskazujące sposób
bezpiecznego postępowania
terminologia UN GHS, np. mieszanina,
powodujący zagrożenie, klasa zagrożenia,
kategoria zagrożenia
kategorie DSD dla zagrożeń fizycznych, zdrowia i
środowiska
klasy zagrożeń UN GHS, włączając te różnice,
które najlepiej odzwierciedlają kategorie
niebezpieczeństwa DSD; całkowita liczba klas
zagrożeń wyższa w CLP niż całkowita liczba
kategorii niebezpieczeństwa zgodnie z DSD
zasady obliczeniowe DPD (“metoda
konwencjonalna”) do klasyfikacji preparatów
zasady obliczeniowe UN GHS (addycyjność,
sumowanie) różniące się od zasad obliczeniowych
DPD
badania, doświadczenia na ludziach lub obliczenia
do klasyfikacji mieszanin
Podobnie jak w DPD; dodatkowo zasady
pomostowe, które pozwalają na klasyfikację
mieszanin na podstawie danych o podobnych
przebadanych mieszaninach i informacjach o
substancjach – składnikach, stwarzających
zagrożenie
Kategorie niebezpieczeństwa DSD oraz
dodatkowe elementy oznakowania, np. R1
(“Produkt wybuchowy w stanie suchym”)
Klasy zagrożeń UN GHS oraz uzupełniające
elementy oznakowania zaczerpnięte z DSD, np.
EUH001 (“Produkt wybuchowy w stanie suchym”)
181187225.001.png 181187225.002.png 181187225.003.png
Jeśli klasyfikacja zharmonizowana to zwykle do
wszystkich kategorii niebezpieczeństwa
Klasyfikacja zharmonizowana dla substancji
rakotwórczych, mutagennych, działających
szkodliwie na rozrodczość lub działających
uczulająco przez drogi oddechowe oraz dla innych
skutków działania przez analizę konkretnych
przypadków
Klasyfikacja zharmonizowana oparta na propozycji
kraju członkowskiego (zasady wcześniej zawarte w
REACH) lub propozycji producenta, importera lub
dalszego użytkownika
Nie przewidziano procedury zgłaszania do wykazu Zgłaszanie klasyfikacji i oznakowania substancji
do Wykazu Klasyfikacji I Oznakowania
ustanowionego przez ECHA (zasady wcześniej
zawarte w REACH)
• Jedną z oficjalnych zmian jest zmiana w terminologii. Jest ona przejęta bezpośrednio z UN GHS: np.
„preparaty” zgodnie z CLP są nazywane „mieszaninami.
• UE pobrała z UN GHS do CLP te klasy zagrożeń, które najlepiej odzwierciedlają kategorie
niebezpieczeństwa DSD. Te klasy zagrożeń podzielono dalej na kategorie zagrożeń lub zróżnicowano,
biorąc pod uwagę nasilenie objawów w zależności od drogi narażenia. Podczas, gdy w sumie cały
zakres klasyfikacji zgodnie z CLP jest porównywalny z DSD, całkowita liczba klas zagrożeń wzrosła,
szczególnie dla zagrożeń fizycznych (z 5 na 16), w celu dopasowania do zasad obowiązujących w
transporcie.
• Podstawowe kryteria klas i kategorii zagrożeń mają zastosowanie zarówno do substancji jak i do
mieszanin. Zasady obliczeniowe w klasyfikacji mieszanin ze względu na zdrowie i środowisko, się
zmieniły w stosunku do DPD; a tzw. „zasady pomostowe” wprowadzono jako nowe podejście do
klasyfikacji mieszanin.
• Istnieją elementy, które są częścią DSD lub DPD, ale które nie są zawarte w UN GHS, np. klasy
zagrożeń UE “Stwarza zagrożenie dla warstwy ozonowej” lub niektóre zagrożenia, które prowadziły
do dodatkowego oznakowania zgodnie z DSD, np. „R1 – Produkt wybuchowy w stanie suchym”. Te
elementy są zachowane jako informacje uzupełniające oznakowanie i można je znaleźć w części 5
załącznika I oraz w załączniku II do CLP. W celu podkreślenia, że te uzupełniające elementy
oznakowania nie pochodzą z klasyfikacji UN, zostały one inaczej oznaczone. Np. dodatkowe zwrot –
„Wybuchowy w stanie suchym”, ma oznakowanie EUH001 zamiast H001.
• Ze względu na harmonizację klasyfikacji i oznakowania substancji na poziomie Wspólnoty, CLP
zakłada zharmonizowaną klasyfikację substancji, które są rakotwórcze, mutagenne, szkodliwie
działające na rozrodczość (substancje CMR) lub uczulające poprzez drogi oddechowe kategorii 1,
wnioski odnoszące się do innych klas zagrożeń mogą być przedłożone na podstawie analizy
przypadków, gdzie dostarczono uzasadnienie wskazujące potrzebę zharmonizowanej klasyfikacji i
oznakowania na poziomie Wspólnoty. Wnioski o taką zharmonizowaną klasyfikację mogą być złożone
również przez odpowiednie władze państw członkowskich lub (nowość), przez producentów,
importerów i dalszych użytkowników. Propozycje pochodzące z przemysłu powinny odnosić się do
substancji, które jeszcze nie są zamieszczone w załączniku VI. Zasady klasyfikacji zharmonizowanej
zawierają te, które były przeniesione z tytułu XI rozporządzenia REACH do CLP.
• CLP wprowadza obowiązek zgłaszania klasyfikacji i oznakowania substancji wprowadzanych do
obrotu, do bazy danych prowadzonej przez ECHA, tzw. Wykazu Klasyfikacji i Oznakowania. Zasady
Klasyfikacja zharmonizowana oparta na
propozycji kraju członkowskiego
181187225.004.png
zgłaszania do Wykazu Klasyfikacji i Oznakowania w ECHA zostały przeniesione do CLP z tytułu XI
rozporządzenia REACH.
2.4. Czy nastąpi zmiana poziomu ochrony zgodnie z CLP?
Ogólny poziom ochrony zdrowia i środowiska nie uległ zmianie z powodu zmiany zasad klasyfikacji.
Jednak, ponieważ niektóre kryteria klasyfikacji zgodnie z GHS różnią się od odpowiadających im
kryteriów UE, mogą istnieć pojedyncze substancje i mieszaniny, które będą sklasyfikowane jako
stwarzające zagrożenie w przyszłości, pomimo, że nie są tak sklasyfikowane obecnie i vice versa.
2.5. Czy wszystkie kategorie zagrożeń GHS zostały wprowadzone do CLP?
Nie. Zakres rozporządzenia CLP został ustalony w sposób zbliżony do istniejącego systemu UE.
Ponadto, pomimo, że rozporządzenie CLP wprowadza klasy zagrożeń GHS, to nie wprowadza ono
takich kategorii zagrożeń, które nie są częścią obecnej legislacji UE. Dlatego CLP nie zawiera
następujących kategorii zagrożeń GHS:
• “ciecze łatwopalne kategoria 4”,
• “toksyczność ostra kategoria 5”,
• “podrażnienia skóry kategoria 3”,
• “doga aspiracyjna kategoria 2” i
• “ostra toksyczność wodna kategoria 2 i 3”.
2.6. Dlaczego nie ma dodatkowego oznakowania substancji PBT i vPvB?
Zgodnie z REACH, chemikalia spełniające kryteria dla PBT / vPvB muszą podlegać kontroli, a ich
emisja musi być zredukowana maksymalnie, co oznacza, że powszechny zakres stosowania tych
substancji będzie mało prawdopodobny. Chemikalia spełniające te kryteria w większości są już
sklasyfikowane i oznakowane ze względu na zagrożenia dla środowiska i w pewnych przypadkach ze
względu na toksyczność i tak pozostanie w CLP. Artykuł 53(2) rozporządzenia: stanowi, że „państwa
członkowskie i Komisja powinny promować kryteria harmonizacji dla klasyfikacji i oznakowania
substancji takich, jak trwałe, zdolne do bioakumulacji i toksyczne (PBT) i bardzo trwałe i bardzo
zdolne do bioakumulacji (vPvB) w pracach prowadzonych na forum Organizacji Narodów
Zjednoczonych.
2.7. Czy wszystkie substancje i mieszaniny będą objęte wymogami CLP?
Tak, większość z nich. Ogólnie, zakres klasyfikacji substancji i mieszanin jest oparty na dwóch aktach
prawnych: rozporządzeniu CLP i rozporządzeniu REACH (patrz CLP, artykuł 4(2)), o ile substancja
nie jest wyraźnie wyłączona z tych aktów prawnych.
W oparciu o CLP, producent, importer lub dalszy użytkownik substancji chemicznych lub mieszanin
wprowadzanych do obrotu, musi sklasyfikować te substancje lub mieszaniny przed wprowadzeniem
ich na rynek, niezależnie od tonażu.
Zgodnie z rozporządzeniem REACH, producent lub importer musi także sklasyfikować substancje,
które nie są wprowadzane do obrotu, ale są przedmiotem rejestracji lub zgłaszania zgodnie z
artykułami 6, 9, 17 lub 18 rozporządzenia REACH. Obejmuje to zarówno klasyfikację monomerów,
półproduktów wyodrębnianych w miejscu wytwarzania, półproduktów transportowanych, substancji
stosowanych do badań i rozwoju (PPORD). Dystrybutor i dalszy użytkownik (w tym formulator lub
re-importer substancji lub mieszanin) może stosować klasyfikację substancji lub mieszanin,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin