Formy arteterapii.doc

(32 KB) Pobierz
Formy arteterapii:

Formy arteterapii:

 

Sama arteterapia w swoich działaniach przybiera wiele różnych form. Wyróżniamy więc:

Dramatoterapia czyli psychodrama, czyli teatroterapia – terapia poprzez przygotowanie spektakli teatralnych i uczestniczenie w nich poprzez odgrywanie ról.
 

CEL:
v zdobywanie samowiedzy, rozwijanie wyobraźni i poczucie sprawstwa;
v uświadomienie sobie własnych przekonań i uczuć;
v pozwala wypróbować nowe sposoby zachowania;
v pomaga uwolnić się od wspomnień i niepokojów i lepiej zrozumieć siebie;
v dzięki niej uwalniane są lęki oraz ekspresja silnych emocji;
v kształci samodzielne myślenie oraz działanie i otwartej postawy wobec otoczenia;
v pogłębia odczucia emocjonalne, wzbogaca wyobraźnię oraz rozwój osobowości;
v poprawia komunikację dziecka z otoczeniem.
 

ŚRODKI REALIZACJI:
v przygotowywanie teatrzyków lalek i cieni;
v wykonywanie inscenizacji i improwizacji;
v praca z dramą na różnych zajęciach;

Terapia plastyczna z chromoterapią – terapia za pomocą różnych sztuk i technik plastycznych oraz kolorów.
 

CEL:
v dostarcza przestrzeni, pozwalając na swobodną twórczość;
v stanowi bezpieczny i akceptowany przez dzieci sposób wypowiedzi tego, co jest trudne do opisania słowami;
v odzwierciedla problemy i negatywne emocje;
v jest obrazem osobowości autora;
v realizuje zamierzenia i pragnienia, które nie miały okazji być spełnione w rzeczywistości;
v kształci umiejętności projekcyjne i konstrukcyjne;
 

ŚRODKI REALIZACJI:
tworzenie prac plastycznych za pomocą różnych technik: malowaniev pędzlem, palcami, rysowanie, lepienie z gliny, masy solnej, rzeźbienie, modelowanie, wycinanie, wydzieranie;

Muzykoterapia z choreoterapią – obejmuje oddziaływanie za pomocą muzyki i jej elementów (dźwięku oraz rytmu) oraz tańca.
 

CEL:
v może służyć nawiązywaniu relacji międzyludzkich i rozwiązywaniu problemów emocjonalnych (zwłaszcza w nazywaniu emocji);
v działa uspokajająco, ale też aktywizująco i pobudzająco;
v wpływa na zmianę aktywności systemu nerwowego, napięcia mięśniowego, przyspiesza przemianę materii, modyfikuje oddychanie;
v ma pomóc w rozwoju ciała, doskonali ruchy poprawiając ich wyrazistość i elastyczność;
v ćwiczy koordynację ruchową, poczucie rytmu i harmonii;
v pomaga odzyskać kontakt z własnym ciałem, odblokowuje miejsca, gdzie została uwięziona energia;
v poprawia kontakty interpersonalne z otoczeniem;
v angażuje do pracy wszystkie analizatory;
v kształci wyobraźnię i pamięć ruchową;
 

ŚRODKI REALIZACJI:
v akompaniowanie do śpiewu z wykorzystaniem instrumentów muzycznych oraz klaskania, tupania itp.;
v przedstawianie ruchem treści słyszanej melodii;
v wykonywanie ćwiczeń rytmiczno – ruchowych przy zabawach rytmicznych;
v improwizacje ruchowe;
v ćwiczenia oddechowe;

Biblioterapia z poezjoterapią – czyli terapia z wykorzystaniem odpowiednio dobranej literatury – książek, publikacji literackich, poezji, albumów.
 

CEL:
v wpływa na pozytywną postawę dziecka;
v daje wiarę w pokonywanie trudności;
v oddziałuje w kierunku zmiany obrazu samego siebie;
v przeciwdziała niepożądanym emocjom, osłabieniu ich i wygaszeniu;
v wzbudza emocje wpływające korzystnie na samopoczucie i właściwe funkcjonowanie organizmu;
v przyczynia się do rozwoju wyobraźni, poszerza sferę przeżyć;
v wpływa na poczucie własnej wartości i pomaga uwierzyć we własne możliwości;
 

ŚRODKI REALIZACJI:
v czytanie i analizowanie wybranych, odpowiednich do wieku lektur, bajek i poezji;
v próby zmian treści lub zakończenia opowiadania, bajek;
v samodzielne tworzenie poezji, bajek;

Terapia zajęciowa - terapia poprzez wykonywanie określonych zajęć i prac ręcznych.
 

CEL:
v poprzez wykonywanie różnych czynności doskonali swoją sprawność manualną;
v utrzymuje dziecko w sprawności fizycznej i psychicznej;
v wdraża do wyrażania własnej ekspresji w pracach ręcznych;
v pobudza sensorycznie – wielozmysłowe postrzeganie świata;
v kreuje przestrzeń, pozwala poznać dystans i granice;
v jest relaksem, przyjemnością i odpoczynkiem;
v sublimuje uczucia i postawy dzieci;
v tworzy atmosferę życzliwości i wspólnoty podczas wykonywania prac;
 

ŚRODKI REALIZACJI:
v tworzenie prac ręcznych z różnych materiałów;
v projektowanie i wykonywanie dekoracji i rekwizytów do przedstawień teatralnych i inscenizacji;

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin