Tillmann 8-19.PDF
(
2064 KB
)
Pobierz
181511768 UNPDF
1.1.[. osobowo
a rodowisko.
O charaktere procesu
socjalizacji
L
lr'lc.,.nrcnicDr
i indyrvidu.rlizacia-
Zadaniemteoriisocjalr/ircti
tcsl
Llsystcmltyzowit'
w l)lnwiln)'lnlutd'.pojciu
socjaliZacji
mieszc7
si nje |yllo
.!../!lliiI
o struk1urachintrapsychicznych'tle take
pods|awowe
].|(|,,cniao sLosunkuindywiduumdo warunkw wiatazewntfz.
.'.' l ll|k Z.lkxdasip. edor.lslajtlcy ozowiekaktywnie i twrczo
'
'L'|1t|ic
W centrrrn procesu
socjalifacji
znajduj si
.ozwj i Zmi.lnt
ludzkiej
osobowoci'
wynika Z tego.po pierwszc.
ze
..soc.jaIizacj..
Nic
odwo]u,jcsi
jesfcze
do
poszczeg|nych
leorii psychologicznych,
lno,/em)
olr|icosohoroic
]iIko
\p.()';(,/lU
\lrt|kl||r
ccch. uld.
ci$J:;.i'Il.1st.Wie
s$'oje
procesy
yciowei uczenja sj' Ludzie nie S ofiararni
.', .i
socJtlliacji' ale m.tjr1wpywna santych siebie i swoie otoczenie
\ len sposb s1aj
si
istotami 7doInymi
do dzjaania,stajsi
,ht|ii|l tlilA Zniemw samych
iu
definicjach
'.socja1izacji''
k|.'.l
i("|
(hulckIery.tyc',na
dl.l
poszczeglnych
ludzi' Ta zofganizowan1l
struktura powst{j
na
biologicznej osnowie ycil
dziki dowiadczcniol)
c7yl1ioDymprzz
iednostk
\,
cigu ycia
(por'
Hurrelmann l98tl.
s' l4)' Definicja
i
..oso-
.,s.'sei..
yranie rjda odcicie si od wsfclkich stanowisk deter-
LILLllrrt|
tlrkt wskafuje'
Z
pojciem
..osobowo'.L1cz
si rr'yobraeni
spdcczDego. nlt ktIych
eruncie
socjl'lizacj
pojmuje
si
l,rlnic.jlko proces
..urabiania
(Prltg!,la)
jcdnostkiLsocjalizacja
nie r,
|
1r()
prostu (dobrowolnym bd lvyltluszonym) przejnrowaniem
'
/.l'iwtlli spoecZnych do struktuf
psychicznych'
lccz procesem
l
l\\!ncgo
Pr.zyswJjtnia
o powlZaniu
struktur
i cech
psyclricznych
U
jcdnej
i
lej samej
Jecl
ostki.
Nie chodzi tu przy
tyDr tylko o
obscnvowalnc z zewn{Lrz
sposobyZachowa.
ale rwnie
o
plocesy
istrlny
iDtrapsychiczne.
UcZucia
j
motywacjc
s tutaj rwnic
iStotlrc
.iak
lviedza' mowa
i postirwy
wobcc wartoci.
Badania i Leoria
socjaliZncji
aj wykaf ,
w
jakim
stosUnkutc aspekty
wewntrznei
veczywistoci
sobie
przz
cz]owiekawarunkw rodowisk4
l'| /lLsildnicza
moliwo
zachowania
si wobec rodowiska
l'.,/()s(il'ic
w
pcwnynl
napicil|Z wymog mi spoecznyni.ktre
rlL.funkowane
s4 na
pruystosowanie
I znormalizowanie.W celu
..]l.lyclllcgo
Zrozumieni1owegonapiciateoriesocjaliz.rcjiniemog
\.Ilodziod calkowicipasywnej
jednostki.
lec7muszuwzgldniac
.|.'L]l()ci
pozos1aj
do
warutkw rzeczywistoci
zewntrznej.
.fakie
r'ozunlienie
osobowoci
wskuuje. po
wtrc. na |akt wystpowania
rnorodnych
struktur
psychicznych
u
poszcueglnych
Iudzi'lT
specyl.ic7ndla
danej
jednostki
tIrukIur(
okrc|J
1dzleki
|.Iorei
icJno.tkl r'||i5iod inn1cll;
wch.l)iu
sklud
oroborosci
Luk
Illdyuidu.llnni
podniolu
do ttk|ywnego
przekszlacania
swojegorodowiska
rur.
Ilunelmann1986b).
Illk wic z przyjtym tu poiciem soc.ializacjilczy si pewne
..lL(||)ic7e
':llnoja|'
char:lkiv
spo|ec,,n}.s\p|n}
J|'Ic,,Io||kt\dulle1.po|ceznoci
rpor
Ro|il.T06--' ff
nn.l' Rozumie si9 przezcn
reztsi rr.ohowoci
..ktra
jest
wsplna dIa Znacz4cychgrup
spoecznyoh
wyobraenico socjalizujcym si
podniocic
i
jego
relacji
.' \\jxl
Zewntrznego'wrd badaczy socjalizacji replezntujcych
..lllc
kicrunki
teoretyczncistnicjc konsensusco do lego wyobrdenia
1,',l
l lulrelrrrann
i ktra (''')
Pr7eds|awia
produkt
dowiadczelitych grup.
Tak rozunriane pojcie
charlkteru
spoecznegopozwa]a
nam mwi
o charaklerze
klas'
gp'
1ttdw i narodw'' (RiesmBn
1958, s' 20)'
Taka defirricja pozwaia
l kze na rozrnianie
roanxitych
ch rakte|w
spoccznychw
/e.,/n
spocczelistwie'
I tak
,,oczywistoci..odrbne
o/nll!/a /i||x/!m.)e.przclznc z nim
'rrlrirrisk.r
dotyczce charakteru ludzkiego rozwoju!
przyjmowanc
||j/l|
|odowiskien.'
tcorctykw socjalizacji' czyli rra
gruncie
innych
I
L.
jLLlrkw
llaukowych nie
s
pf7e7nich
akceptowane.raczejsfukaj
$t|\|ni( Jrgu|]rnlo\r
przccluko
niln. Dol}c/} |o ,,uh\/c/f
,..l(c|rcii:
.l)bio]ogistycznej
niw nienrieckij
kulturze
..wksZociowej'.wystpuj
Wrdmniejsfoci
etnicznych
w obrbie
podzialu
rl
midzy ncuyzn4
a kobict.
obyczajw zwizanych
z
]edzenicrn.
fonrr pozdr.rwiania
si. Ale w
kadym
przypadku
dorrslailcy
czowiek
nabywa
''oczywistoci..
swoiejgrupy
i
przez
to
odporviednie
lemcnty
charaktefu spo]ecznego.lZ
tegoznowu
wynika'
7e
powstawtrnie
osobowoci
w
pl'ocesie
socjalizacji
lczy si
zarazem
b) filofofiio odcieniu
1(.|islyclnyn
i c) uploszczonej
pedgogiki'
Ponijwyjaniono.
naukio cz-owieku.
co
I
l\|| sl z.l
tymi
konkurencyjnymi
koncepcjami' Do kadci Z tych
|,'nrcpcii przyloczono
otlpowiedniekonLr.rrgumentyz teorii socjalizacii
'| |. !V)|lriilry
roZwojLlosobowoci
moni
zdefiniowa
tylko wwcfas' gdy
uwzg|edni si pojcie
osobo$,oci.
iknIPeIencji
(|',IJldniu.
czowickado aktywncgo'inrlywidulnego
\\lLlllcyiniezrnicowrnego
sjt'
ilIko
..j||J)WiduJ|oc.
i
Ulich
l99l. s'4).Taki.'rcdowiskowy''konsnsus
'l
.l
||.'r<l)Ls
5L'cjhIi/.]cii
iw ten sllosb splecyZo\vanowslromnillnykonselrsus
w rodowisku
badrcry so!irliz.rcii.
a' I'uplik.'ciepojci.rsocjaIizrlcjiskie|oulllles4
zdecydowanie
prZeciwko
\s7clkinrujciom'old.qi|/
rr |,|(lecstcn w l1lkiInsl|nrymStopniLldostpny
,jcsl
|nclo(io|]r
r]l.tl1)l|r(ychnl clorviadczeniu.
iak
\,ikszo
innych obsltlnN.l
1 ]'|.!()!ci1l.BLldania
n d socjali7aci!
ukierunkowxnc
szaten nil
l
(
]//|r7?.kl|c rozwi osobowoci
chc sprclvadzi
wycfniclLlb \!
plzc\\'1l7.ljl!er'nl
w
procesic
rozr,oju
osobowo{ciioclrzucellie
..\]\|iJidcllis(ycznego
stopniLl do fakodo.
i akcptIcj
.. Il\fh $ t|ildycii |ilozoficzrrei
wymagali woLrec
rozwinitej
l .|.jllroei
l4czysi
jedltlk
Z
pruyjciem
lvlnych gclrclycznie'.zadaLkw''
i ich
..doirzcu.anil..'Z Lego
prnrktu
rfnicc w Z kresicltloInoci
i
cechchr kteru
Podniotowej'
To. eludzies Zdolni
do s.rnlolefleksji.
.lurrlilria
si
z niclr indywidualnocj
sllw Zn cznjrmslopniuokrelollju
prfcd
naxtclzinanli.
a
rodowisko
ie rvywier{4 ktywny
l.'lezy. u'plyw n.i swi rozwj.
ul\\, rtc
jest
w IoZw'anylll
1am
l...lrl
lodmiotrr'/
Akccptacja
tych
przekolr:lli
oznacziL.
e teori
'
r'llizrlc'ji
spelni1lpniej
jedynie
lun|(cjZielni og|1Xlnic7ej'
l'tlkic
pogldy
pedagogicc
lldo Iatszedziesitych
(pol.
np' Mii|ler l95)' W la|chsic'denldZiesi!),'ch
hyly
rcplezentowane
i f dulnr skutkiem
prop.lgowaneprzcf
rtmcrvkaIiskiego
sic|rroni
przcdwszelkilni[ornunli
dc|cfminizDlu
..L.l\isko{'ego.
ale
nusz tewyj.rrriLt
psychologa
lozlvj osobowociw kon.
je
..biolodl},bchawioryci.'
(por.
Pronp 1990.s- ll8). W przeciwiclistwie
do lrkich tez badrcre
soci.r1i7acji
podkrel.lliZ.lusze.
cosobowo
l
"
|.
dlln\'ch
\!llrunk\['rodowiski
e' lljcic socializ.rcji skierownc
jest pt7'eciwkopedagoginie
'
l
]|
\
.
l :|,1
(
t|lu sposobowi
widzenia. klry
pl.Zcl
dugi
cfas
pano$'a
].ILl|(llch
ro7wiil|
siw konliontacji
i e
genclyczny
znPis cech
charaktcru
jest
niczym nie
uzasadnionqspckuhci4. To odrruccnicstanowisk
bio-
logislycznych nie oznacz.
e teoric soci1iz.lcjiignor! biologiczn
bnzludlkich zrlo|noci
pcdgogicznych'|}Irdanyb)'
prfedewszyslkim
..zwifck
.].jll()gic/ny..
(Nohl). a wiclwiadome
dzialal1iewychowawcze
..
..l)\
1lorcstciwobec
osoby Clofastaj4cej.w centruDrzaintfesowania
.|.
1r.lgii
znirjdow.rosi7ateminLcncjonalne
ksz|acenie
clo pozn.rwania
jdo
dlitllalli ' Nie chodzi
Zateln o |o. by zlnegowa
o'ganicznc
przes]anki
|udlkicgo rozwoiu
(np. wzrost ciata.
popdy.
ljziologic7n
cfynnocilnz8u). 1ec7o analiz
WZJjcnnych oddziltlylva
ponrjdzy
t)rnri peshllkami
a wpywaD1i
rodowiskowynri
i wychowanie
'
'/1'()|'Wszyst|(iillne obsfary
wplyww
poczwszyod od-
]L1\$.|li s(ruktur instytucjonnlnych.
poprzez
fodki
m.lsowego
,.l.llzu.
l skoczywszy
na
r(t
g|'ou|s pouostlway natoniast
.
llllll.gincsie
zain|eresowali.Berl1|eldskrytkowa
to
ju
w roku
).\
(pol'
|erozdz' 2'l).
b' Poiciesoc.jalizilcji
s
kiefo\'r'i
nc
jcst
przeci$'
uj
ciu
id!'(|i}|iL'znelnu,
ktre n]aw fdchoduieililozof.iidlug
tradylj
(por'
Ge len l980.s.
24)
peci\l' pog|dowi.
fc st.lwanie si cZk]\'iekrpoLlmioleDr
jst
njedoslpncdlrr rrauk o1lartyclrns dowitldczeniU
]cdnak
pnujca
po
lata szedzicsite
pedlgogika
ku]lury
nschaliIiche
Pdd gogik)
$\koI7ystlnieln
proceduri
''roZulnieni
..
nie
po|rafiaupor!
.
/ tyln r|proszczeniem
(pof.
annlizy
Klafl(iego i in- 1970, s.
l.|) N.Ltonlias| ndukowcy
posugujcy sip
pojciem
socjalizac]i
|.lilnili{ si
przed
r(rdukowanienr
swych an liz do
badania
'
l.LlIrllllych lktw wychowawczych.l
Podkrelaj
raczej Zllaczenie
:
rIr:rve
inie
daje si
sprow duido
warunkw spocclnych'Stanowisko |tlIic replezentowa
pod
koniecXlX wieku wilhelnl Di|they.
a
icgo
pogldy
wywieray
si1Dywpryw na rozwj
pcdagogiki
i psychologiijeszczc
dlugo i w XX
wieku' Diltlrey wychodzi z 7alocnia' c polvst.lwirnie
osobowocito
prZedelvsrystkinr
in]mi]ncntny
proces
dojlueurania' ktry wprawdzie
nronaopisac.a1enie daje
si on empiryczDiezbada(por' Dilthey
l957. s' 2l8 nn.).Gculcn. ktry to slanowisko
wycfcl.puj4co
przdstawj
ipottd kry|yce
(por'
l977.s' 29 nn').oklelrr.ie
}
.,lLL
rvarunkw yciowych
dla rozwju
podmi01u' Nie negujc
]]l/y
lym
wpywu dziaari wychowawczych,
s one |utaj upo-
'|.]|.(lu'llnc
i planowe
l,l\s||nic
plzez dorosychlu dzieci i doraslajc
nrodzie
jako
wiadome
jes|
jako
..idcalistyczny
indywidu|ifm.. i peciws|awia nlu podstawolve
Z.loenje
podejcia
stosowllnego nlL
gruncie
teorii socj.lliZ cji. sprowadzajccgo
si do
badanla
osobowocij1ko
i odlowidnio doceniane
iako
cz(podkategoria)
L'L.sUsocJtrTacl!
|(c|.|owancdotd
okrelcnia
pojcia
socjalizacii
cZdefinicyjne
'L||ielol]ic
obszaru
prfedmiotowego
7 7lloenicmo cborakterzc
in1er!kcii
pomidZypodniolem
a
rodowis.
10
l1
,rrl'lil.lnic
pl'awiclolvoci
widzeni indyrvidUaIne
p.lnoway
w ZLtchodDionienlieckiej
rllLlsz:t
A' Jensna(|97]).
l osla|l1ioodwieyli
z clurtymrodorviskiem
, r:rLrncic
..nauki
o duchu"
(g.'r!/.'r
svstematycznie:'.wychowanie''
.LlzcglLrrc
w)Dliall}
l)olrlid7y
osob
dalszc flllocniana LeDl.lI
ktre w!
i|lniolrc
7osttln.l
I:|/'Iu'ltlpUn:lJI
podst
wolvych stfuklur
proccsu
socj.rlizacji
w DastpnYc|)
..' rt'yrvicl'iri
na nie srvj
\I)lyw' o\\'e
grupy l1nslylue|(
\iI
podlcgll|
L'l ](rnl
|owodo\vllnylll
przcz
procecluryogillrlospolecznc
'..
(l
t/ci1l
sk]rrtlou'4
obszerrricjszej
strukttlry
spoec7nei.
(chociLtby
|o,/dlil]:tch'
'
L..rllie
jcs7czc
dhlsZyeh
'.\')\\ hislory-czllych
(spolcczna zrniLrnrLsyslernu
Pr
ttc],! W t.3n
.'...|)
slroleczllc
pf7ellli
n}
stlukttLIitIlleodd7in}t|i
st.rno$i!
|idgn]enl
1.1.2. Plaszczyzny
i flzy.
O strul(turze procesu
socjalizacji
Irorcclnio
n1l
pollidzy rodzic.lnli
t d7iemi
w obrbielodfiny
i
przeu
l.l lclzlvj osobowoci
d7icckL|
(por'
Geu1eu.
]97]. s' 39)'
l\|n
Przyktld7ie
widl.
po pielwszc.e1}rodst.lwowe
j.l].L.j
Zc slwic|dZcnil. e rozwoj
osobowoci
'iesl Prolcscnr
wynliirny
Polll1d7y
soclilIne
Ll)r]onliclnestIuk|LL|yspo]eczestwa
(s}'s.itl]lpod7i }u
pracy.
\,rlslrvierie spolecznc
itp.) wplywrjl! ntr
proces socjirlirncii.
.]ll(]cleDic.
podmiotcnl
1lprfekazywanyn]
nu spolccznieroc1owiskienr,
\!nik.t
podzial polil
socjtlliZllciiin
Ikl\:|:|:D|'
s1lolec7lle:
naley
uehwyci pojcjo$'o. plzez jakie
strrprrie pol'cc1nic
nloliwa
jest
konrunikaci1lnliClly
..osobowoci..
po drL]gie.elc
podstlwowesr|uktur}'nic oddziL|luj
jl.L
n d7ieci
i m]odZic/-
lecz rvyln.rgLrj
porcdllicueni.
np'
ll
..ctllynl
spo]eczcstwem'''
dzialarrja
lodzicie]skicc7y
chocby
.llle sig
przez
ZaLraw
w
plzedsfkolll' wprlwd7ie
wszystkIe
lLLL.nioneczynniki
lnoo okIcli
ilko,
rr.lll'rllrl
socjl]i7.lcli.
..rirllr
od stlony
spo]eczncj
wywicrlli wplyw
nll
JeJ
proces.
r.rlllllk
walunki
tc
poczwsuyod
..wll|slw}'
spo1ccznei...
jest
itrcl}widualny|n
proccscn
loflvojLl
a do osilgniciilfdolnoci
do
d7iillt!nitl.w}Dika biogrlrl.iczny
podzi1ll
proccstI
socj.rIizacjina
/:.l:
l|zebawyka7ir.
rl
j.tkiclr
okr'esachwickowych.ilkie
typo\\'ezadania
zwizarrcz lozwo.jenl
n.r|cyr.ozwi4zacJobll tc wyni.lfy 7osty.iu
wsponlniane\\ cytowllnejrla pocztkii
dcfinicji.lutili fosttln
bliej
Wylanl(}lle-
slwicldzenia.a mianowicic.
elozrr(ljosobowoci
Llskori
ntlcievyskinr'.
odln.LcZ
jQ
sib .dzo
rnyni
l'lriilnli
konkretnoci.
zwlas7cuaich
wzajcmna .clllcja
jesl
nIe
Plaszczyzny proccsu socjaliracji
|)olychczt|s..osobo!vo..Lryl.r
}rrzcci$s|awianrr..spolecznie
pzekaz.r-
(GeUlcni HurreImnnn'
.-
.L)s 6.l)'Model taki
po$'inicll
pl7edsl$'i.L
model warurrkw
socjIlIi7.lcii..
systen1ltyc7ne
nenlurodowisku'.
raczejlv sposb
gIob.rlDy'
W proccsie
socializacjj
lub
..spocczestwo.'
niewystpuic
jcdllak
lligdywobcc
jednostki
w swojej
llni Ilutolzy
pfacowllIl
'|.(lIliooddziuj
Irarozwrijosrrbowoci'
1o
icdnostka
porlls/ll
siW konkfetn}/cl1
|odowiskachspoecfnych.l te Zlrowll powi4zane
s4 rv wiksze
uklrdy' Wytwltlzll si7 teso slrL|ktulllz lenoci.
(por.
llp' |iolt'l.
l97. s' l
'l.;
r 'rlenhfcnner
1976.
s.201 rr') Geulcrl
i Hurrelrn'rnn
(1980)
'
]r\lllIt|jlI1c
pracel ro7ri)li.tj
oni c7Le|y
plilszczyznyprocesu
r.]
r/xcji
i
systenatycunie
pr7)po|zd|rc\'tli
s\|lrnic nad takim
l1loLlcIeln
klre lnonaobjani
zn pomoc4prTyl(ladu.
Fonny interlLkcjipomidfy
lodzicani id7icni monaIozpillrywa
'i1ko
be4rorcdnicwlnrnki socjliz.rc.ji
w
."vieku
p|fcdszk()1nym'
S
onc
plZcde
wszystkiln okre|oncpez cchy
osobowociowe
im
pewnekonponenty'
l|
|)|()ickL
D1odelunalczy
rozunie
jako
l'odztt1ws|Pncgo..sof'
|. |||ll..n.ljwaniejszych
todzicw,
.l
le Z kdci
poddane
by]y roln1i1ynl wplywol11'
Dowiadcfcnia
w nrieiscu pracy
odgryw.li4
plzy
tyn tk s lll roI
jak
ciary
7wiI}Znc Z uIrzylnaniemrodziny'
Nie mniej is|otDe
s uatwieniil
otelowane
przcz
spoleczne illstytllcjc
wvclrowxwcze (np' obki.
prfcds,.
koh)']StlLiesiwiec
'iLlsnc.
eprocesysocializacji
dokonLljsi
W malych gruptlch(rodzill.l) iinst}'ttlcjllch(ztklirdplaoy.
przedszkolc)'
cZ}nllikw
procesusocjalizacji'sttln
nicJesl
lcori4socjalizlcii.
ale ..p|a|(tycznyn
schcnratm
do dllszeJ
1.,\\\lcorii..
(lanrc.s. 64)'
Rycin l
pok.IzuJetcn
pmktyczny
||j
Il
w
uproszczonej
i zrrrodyfikowarrej
lorlnie'
N schemltcie
tynr
/]L(tk()\ylt|lo
L.',/(/c
spolcczne
wcd]ugid1
]bli9t1]!]
Lrz.xldlleni.rN slosuDkrl
do bczporednicgo
rne kol)lponorr1y
proccsLls<jel|lznc]l
I,,,1riiiorowicni).
t2
t3
:'
.IoJ'\\
'k|.||l
|)(|iIII(i:I
cz.rsu
prllcy).
(c
7o(i!\'
' lcu rvtrunkiyciaw
r'orlzirlic,
Z nlLstpnego
'
(
\/y na
..Ztlsi]ku
llIlr zliprow.rdzcni.r
1u
i.lko
lakicgo
po|ZLldkunic7bdny
jesl
l
LLlilLlILtIny
rel.rc|
....]zrrilnynricfynnililllni
i sposb.
w
iaki
orle bczpol.ednio
Lotalnoci
i c cjswejzloonoci:
^,,t/,?t/l
l]rr^li.|(|.NLr)
l'l\\\,'s,,\
s7klC
\\
t]llni. e wslyslkic
plaslc/vlny
\lllunk(l\\
|'I
l,/xt'ii.k1rc l)rt'j!'vplyw
ntl rozwi
podnliolowy.
sil \obcc
l..'
/tll!/lloeibielalchicznej.wysz w hic|rchiiptrLszczyznil
.l.'|.l
kll,,do|il,,()wo
(4)
(.r|
rjrolcc^|]stwo
slruklUrl .Lt['niu/ni'
Xjr ||r.
poljt!c,nr.
r:lrunki r.irnroweclla struklur i proces\
l. zrzll'v.
niszei'
ic nie chodziluli|.io /tlleno
dclcl.nlinislyczn.
/!\ldy
|Jl(v.
1 |.] nrxnnvcgo
Pr7.I\ul.
s/lolt. uni\.r\)lel\. \!Fko.
Kri.ioh
l' L/tIi||
ol)uslrollno
sl|Z.llki:s1ruktL|Iy
i
Proccsy
nisZej
plrls7c7yzny
t./(
l,d(l7itllui
polvodorva
l||.l ,,nriilDy' w lcn sposb ploccs} spolccznej
uLroplu::tL':ny
''||'^|\'Ic./ne
srrrrlrur'1.
7wtotnienll pas/c/y7n
t!ysz
i nrtlgt1
(])
|DLctrklj(
j
ef'nnoei
r!!!lc
({l/rec
d/ic(1,!,.nrukr
w
\rkolc.
k.-
nlu!|koslnle \it
/ n
jtr
.\nikrhi'
,n.,ytu11
.:!
t)o\\i
lJllc /
fr1'(..J
ri
/,,t)1.1':|:'-f
(in.crnkcj
.
roz\!j
podmiok)wy).
ZLldtlnicms(udiw
'.|
*t'iilIi7ilc.i
l1JjJc|trli.
jcsl
llna|ifal}ch
Porvi4zali
w aspckcicich f,]ac7e]]iit
.
Ll(l,,w()jl|
1
Iodmiolow]o.
Il)(|,/iill
na
pls2czy7llypolzltdkLt.je
s!ruktufQohszr!ru
przed'
$10ry
do\irdc/c. n.l'tr\i.di.l'
\'i!d7.. llnl\'
lu enroc]ltli]lc.
/(l{lIlo(.i
]ro/nnrvc7c
i przef to
jest
Pon]ocDy
dli! badlrlii burjowyteolii' Dziki
'Illl
t)lodclowi
plas7cfyzn
L|$'idac7nil|
si7
rl|zemzldtlnic..jkicmusi
R\. I StrrlLtrr.'rJi
L,,r \olt.' /.rl
otlpowied
.
l\\chologiczne
r.'czej
pyt
nie. u
iaki
sposb
po<lnioty
przyswajaj
.|'
f niliblisZe
rodowiskospoccfllcwyksztlllcilic
prly
tylr1s|rttktury,l
...1';
osobolvoci.
teori socjalifllcii:Zjednlj
stronyluusiznirlei
],i?n|s:o
pluszt:|:fu
wiclolroLDjc
ju
by\rill
okrclanrr
j.rk
centrll]na pclisIlcktywl
|ozwall
|i.
jobinl
uje oDll rolw(ii
jcdnoslek
wytwolzenie
si cech osobowocii.
\lorw do\'iadc7c
oraz Da
slawlcnil. wied7
i s1rukluryenrocjonJIne'.wsfyslkic
te
czynniki
przyclyDiaj
si do
Lcgo.ie
podmiot
stllje
si 7(lolnyclo dziarrnirL'
Naby(ie
lej ldolnoci dokonujc
si w trtlkcie \l,
iany sPoeczncj'
gdy
lozwijajcy
si c7owiek
fnajduie si rv inLerakcii
f innylni
Iudnri
f drugiei7ir
stronymttsizajsisocjologicznynt'
.
.
^']
problcnrcm
ZlviZkw fachodf4cych poDridzv
lymi walrlnkami
,.1,\\iskowymi
a srorszlmi slruklurrnri og(ihiospolecznymi.
Zutlunicm
'li
srxjaliz.rcjijest
zatem
..wypelnicnie"
tcgornodcluslrukrurowcgo
/-
midfy
p
szczyat|mi'PflY czyn Zadanicto musi
||.'konccntrowacsi wokl pfoblenlu
rozwoju osobowoci,
gdy
'.
|.jso!:jilIizlcjinio
powintllr
z.tjnlow.rsigcneru|n
rclacj
pornidzy
'.'l.'Ill
sPocczestwaa
jego
ins|ytuq.tmi
(.ics|
to laczj
adcnic
.1...'gii
ogcilnei).
izarafeln przyswaja
sobic
orlf
pek\7lll]c
otilczajcygo
wiat
przcdmiotowy (7
poc7tku
podczls
Znhllwy.
pniej
ltl
\i p|ac!)|
Dtu!.
P|
s:r.l:,(
bczPorednicBo
rodowiskn
socjalizacyincgo
lccz baclat re]llcjtyIkow 1.rkin]stopniu'
jllki
I
L^'\1niolbdnydo uzysk nia inlb|mtlciiw}r'ianiaj{cych
f lem okreli
prljciami
..inrerirkcje..i..czynnoci.]'|-W4aszym
spolec,.otistwi
tc rodowisk.lsocilli7.Icyjnc
wyslptrjpr'ze<ltiwszystkirn
w takich inslytuojach
psychiczny
,\.'I
icdnostki'
Dalcj tr7ebil bd7ic
pokazll.
. tcn cllcroplaszczyz-
''.'
ll'lIL.I
jak
przcdszkole.
szkola i raktad prcy (rcr.t
P!:(:!:nu,.
Nicktrc
ins|ytucic Zostt]yUtworzonc wyr1r:znie
w ccIu
socjrLlizacji
(np'
szkola). irrnespeniaj
o<lmicnne7lrdania.lL\ocjalil.lcji
sug|lvnie
..ptzy okrrzji-
(np'
Zakadpracy)'
Calo
jcsl
z
ko|ei
cf9ci4systemu oglnospocczncgo ((:]|,tlIltl
|h'\:(zn
|,
\'] kLty
dokonuj4
si7nrianystruk1ur
inslytucyjnych]
l
l r'z1iriou.'
s
nit\}sl}m
,l,nrr
kontrowersyinymiprojektami.
W nrodclutyD nie
prcleruje
irt
u1p<Iniall1
lozlllril1llll
."\\N
|n)ecsifii lr|]lrclnynli
i ckono.liefDlnri
s/ezcr|Ii( !!mlic nNnx to
l
. '\l^vr
nl
D]z-y{|rdfic
'niglzvnlrodowvch ru.hW |liA|rcJny.h. klle w |.{!publicc
LLlq
(L.|)nnvid1ib
do t.go. '. \icl.
d/ic.i
pr1th!s7
\ \|stn r$nocf.nic
j..
.l\.l\\|r
liuIlU|/c .lnicnl.i ' \iryicn\!ei kullurze njcIliccicj'
'|'!k
sjc
' .
]r.\|l/(rl
sic ss!(nnnjtc lUIli ..clIl s|fu|c.leIislwo..
jak
o $l()|]ionc
..spolc
ll.' vixIo\!c... tv
kIl,lryDrrsl]cprfd]icglLia
pIoecsy
socjr]ifl.ji(r' N.Vog.]
|
()wr..cllc
sPo|ccf.slwo.'
(c\|,|gtlclkh.ni)
hIjc'illtchoby
w Rcpuh|icc
l..dcnL'lc] nlc i\l|icjc'
ovvwi(cic. sldfu n! sicci..
|.C7
jcn
z$iJfn 7
!ligd7y.
l4
|..|(l$cgo
'|'|(
|)oslllwi
..l'|\illric./wizku
InonLl
si
jedntlk,/c
lilkiclt c/\ ilrltych
Pod!'](c
tcoret\clnvch.
.lc sta\ill s
$obec
nieh
\\srr"stlich
lcdcD
$\n)rig Nyniktlic,\r podslir\r-owe
stIuk1ul}
|)|oecsu
soc.jilIjfilcji:roz\i)]ov)bou'(lciwri.lDi.lnlllc'
l)I7y
ji|k
Ilili1cIsZ!mU!v/gIednienil|
e7\'|)lrikNspolce7nvch,
w rnychkuIturllch
../li)'ni.rnicnli(lzy
dzieckicnra doroslym).Jutak oczywistil
|]'L\
|l|,'.lwickowt!
jak
'.mlodo''
jcsI
tLlk samo
plodukLem
.,l| \p()lccznego
(pol-
rozdz.4.l)jak sytu.lcjllyciorvir
'.cnlcryla.'.
|||tllIlll7atcm
n]wic o ln7ach
proces!
socj lizacji
oglnie.
i
t.|()riirchantropologicznych,
Fazr pnrc.*' n).j!li2acji
nx1illl slIlIktury spoce/n!'i
Pro\uld/|
(lo
usr||klt||ilIiZowanill
Pol
so!.it'Ii,.llc.ii
.tlckonsekwcntDie.w k tegoriach
.'|\(,,nych.
Prfy tym w spolcc7stwach
l)|lelriegu
ieltls
}cillpRl$'tld,.ido pocljeilr
drtIszc'jzasadniclei slIt||ilu|!Zll(:ji
nll
p.lsZczylny'
Nie mnici wllnl|.InllIi,/Il
7rnicowanych(jak
..]
|esl
rcgul4. c
pos7.zcglnc
yciorysy
s4
w
duyn] stopniu
.
rr.1rlnllnie
wy''n czrne z
gryl
kto chce wykonywIr
zawd
'
lllIlt tvy'kwaliliktlwancgo.
teDDrUsinajpicrw nauczysiZawodu.
.
..]].c
/ostilc1ekrZcm'
ln musi n{pielw studiowamedycynna
t.ls\lccie'
K|o ukoliczy
6lat. ten musi ido szkoly rrgIno-
,
|'||.i|!ci
i nie nroc
jej
opuciprzed l5 rokiem
ycil' z tymi
.|.'lrrnti
spo|eczno.instytucjonaInych
socjuliz{ciina lirzl
r.
Strnklu$Tacjir
|rcccs
lrkn ro,'poc,,\
nxsieodst$ierdzcnir
e \\.'L.cnlIun) batla nail socjl1izlr'.i4 zlla!ujc
sl': t,lltoguL,:tt. ct'y|i
PoslpLli4cy
l u'iekie Ioltloj
jcdnoslki'i
D.l\\Ili!.is/e
douiadezcnia
nIe
uIcgtli
pl./y
tyln Zlll|rtiU. Iec7lworZil hoI\/(lIr|...ll.l
k1rego lI
no\edowi.ldcleniil
(KohIj
|9s().\.]ll)'Rwnie
lo nlolltL/iItlstrotvncvto\\ nvnr
ju
tlpr/cdni(]
pl',,\klxdcn:
s|osob
zachou.aniit si rodZic|v lvtlbec nlalcgo
dzicck.l
(lxi4
sie \'!\.itlDi
7Jedncl
s1|on}.na lle slrL|klumlnvch
|l)\illzllli
lt'i I'(r(l1jn\'
llll|Jic|lli
ln c7elli1l..
sekwcncji po\,iane
s
'].'l'l./|lc
Procesy
dorislaniil i starzeniasi. lch wpIyw Da fazy
,
,r||soei,rlizrcjiwi<Jocznyjesr
tylko w barrlzo wczesnycbi w bardzo
ll!|l
|lltlchycia'Tak wic l(lzneetapy rofwoju dzieck.l(okres
.'|,'s|!ey'okres raczkownia
itd') s silnic uwarunkowncbio-
]./||\
|n
procescm
dojrzewania.
jednakc
w
pnym
wieku nastpuje
LILl||[(\.l
Z s!stcn
sl)oec?n}n]'
AIc rwnic wllzne
jl.sl.
I]y
pos(I7egll
ic
Iri
tIc Llotych
c/1lsor.lycIldorVi
dc7cIi 7yciowych rrxlzicwl
jakie
\l!'d.lrzeniil7 ic
d7iecislt\.l|.
Jxki
drogi kltlllceniir.
iLrkic
tlotr'illrlezcnia
z rvhsnc
I)lIeljsl\\ilnliay w]1ly\na icb osLrborrtrci.
znrritlLljllctelaz rvyrlr
na bioIogicfnieutratarnych
fdolnoci'Ale i 1u l.azy
ll|||f|l)l]illnc
w Inlclllkc}'in!ln zacbowllniu
si
wolrcc
wlasnegtrtlz|ce|(tl'Klvestiil
ta
wsk.l7
jc
nl| ccnlrtllDo Znt|c,rcnied1t
Lcorij
socjirliz
cii
()nl()genelyoznogo
wylniflIu
P|1cbiegu
vcilli7wiZaneqo 7 tym rvymiilrenl
wz:ljenllrcgo
ptzenik
ill si rtczenieis1ych i
prinic'1szyclr
clo*'rlrr|czeIi
Talii sltlDl7ec7'!
,rtllllll D{pieN'odbicie \\.roll,,nicniu so!.ittli/a!.ii
..I,)ieru'otnci..
towarzyszzmianom fizycznymlub
wrcf spychaj
'L'l
rIlrIszypIan./
fobck'
przedszkoIe
i dom starcw
s |bnnami
\
ll(.|(
)nl|Inymi.
Z.l ktrych
pomocil
w naszynr spoleczestwie
,,''||||/(J\v.lne
jcst
-ycicw
okfclonych
prze<lzi.rlach.
a
plzez
Lo
lj. '|.lIl.
fostaj f
gry
1reci
dowiadczc.J
i
..w1rn!j..'
(.hodZi
1u{l ocjlznieniewczcslle.j
(picrrvornc'j)
\ckwcnciami
chobyrofpoczpcienaukiw
szkoleczy
praktyki
'
'|,'wci
sil tmktowane
jako
niezwykle istohe
dla rozwoju
'l'.,$()ci.
Przcjcia
poolidzy
(wt(lnlcj)
sotjLtlizac.iizachodzcr"'jw rodzirrie. szkole i gltrpic
rilwieniczcj.
/iIclrodZcci
w slrnleiLyIko
rotlzinicocl
prinicjszej
gdy
czsto
prowldz4
do zmiany niLstBwic'do przy-
.r,,lrL
sobie nowych norm
i
prz_ez
to do
powsrania
zmienionej
odpo\\'icdni('
u\1va
sinickied\,odnicsid1iudo s('('illli^cjiw
$,ick
dojrzalynl lcnninu
..so.:'irrliz.rcia
lrzeciolldo!\'i]..
||!l'|
klt.)'T
o
rofi),
sie
jedottk
7hyt
ogrilnc;tlo badLrIillrrdsocjlrIizrlcj
nienic okl|,,LIic
\'l
llc tychznstldnic7ych
pogl4dw
Fried
chs i Kamp
(1978.
s.
|
|!!|]|i
prbp
skonstluowanitL
zrnicow.lnc.w
ktl}|)rchWychod7isi
7 7aoeiii|.c w k.ldvIuspoleczcstwic plzebiegi
ycill
jcdnostck
s
nadfodzeen1pirycznej
socjologicz.
l.azycia. Na podstawie urzdorvcistatystyki
ludnoci
r
l' | \l$'ierdzi|i:
99.70obyw le|i Republiki Fedra|ncj
Niemiec
.'.
/\|ll|$ 6 roku
Zycianaukw szko|ei nlidzyl5 a ]9 rokien
,
||lLlIki;
.
Po]N](
.'i]l7r.. ni.
].sI
h.lt.ob]cmr|!|/tc.
i!lo
c \ \hlszcj
Pl.dro|()gji
R)7Nol,N.ll4(/, o
rc
rrc/er/ r(irLadolr/c$rr
I Nico Lrki. r)/!nricnlclc!o
|r)irci,l
lU.hodli'.'|..l7t..lolumlcnrY
kontynuujenaukuczcsizlwodu'
.l.'(l (I989.
s. 7(}nn.) wykllZ.ll{oich
.lnalizach.
illk
od
,/,.rr \
17{e.:
)
l koc7y'wiksuo
]rk..tIcs\(il
iljol'
l.ljcdrich\
iI\nIlP
l978.s' l]5I r,)
l
\
v.r
./
\--,/
lr'1lrllccunic
uslrukluIaIiZowane',Przy
cf}rm\tystpuicl}llo
.].|. \('k$encii.
kt(irewykazuiniczmiennoc
r\|||]
socj Ii7il!'ii
po1rzetrnc
sil IllodclcbLrrclzic'j
'
rrrrlLlcltt
Plik z chomika:
vinz_inp
Inne pliki z tego folderu:
phatch.zip
(9083 KB)
socjo - t.14.rar
(275354 KB)
Erik O Wright - Klasy się liczą.PDF
(4128 KB)
renezetti kobiety, mezczyzni i społ.rar
(16697 KB)
jacek szmatka cwiczenia socjo 6.rar
(25322 KB)
Inne foldery tego chomika:
Historia Polityczna Polski XX w
Najnowsza historia polityczna
Nauka o państwie i polityce
Podstawy Nauki o prawie
System prawa RP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin