Tillmann 8-19.PDF

(2064 KB) Pobierz
181511768 UNPDF
1.1.[. osobowo a rodowisko.
O charaktere procesu socjalizacji
L lr'lc.,.nrcnicDr
i indyrvidu.rlizacia-
Zadaniemteoriisocjalr/ircti
tcsl
Llsystcmltyzowit'
w l)lnwiln)'lnlutd'.pojciu socjaliZacji mieszc7 si nje |yllo
.!../!lliiI o struk1urachintrapsychicznych'tle take pods|awowe
].|(|,,cniao sLosunkuindywiduumdo warunkw wiatazewntfz.
.'.' l ll|k Z.lkxdasip. edor.lslajtlcy ozowiekaktywnie i twrczo
' 'L'|1t|ic
W centrrrn procesu socjalifacji znajduj si .ozwj i Zmi.lnt ludzkiej
osobowoci' wynika Z tego.po pierwszc. ze ..soc.jaIizacj..
Nic odwo]u,jcsi jesfcze do poszczeg|nych leorii psychologicznych,
lno,/em) olr|icosohoroic ]iIko \p.()';(,/lU \lrt|kl||r ccch. uld.
ci$J:;.i'Il.1st.Wie
s$'oje procesy yciowei uczenja sj' Ludzie nie S ofiararni
.', .i socJtlliacji' ale m.tjr1wpywna santych siebie i swoie otoczenie
\ len sposb s1aj si istotami 7doInymi do dzjaania,stajsi
,ht|ii|l tlilA Zniemw samych iu definicjach '.socja1izacji''
k|.'.l i("| (hulckIery.tyc',na
dl.l poszczeglnych ludzi' Ta zofganizowan1l struktura powst{j na
biologicznej osnowie ycil dziki dowiadczcniol) c7yl1ioDymprzz
iednostk \, cigu ycia (por' Hurrelmann l98tl. s' l4)' Definicja
i ..oso-
.,s.'sei.. yranie rjda odcicie si od wsfclkich stanowisk deter-
LILLllrrt|
tlrkt wskafuje' Z pojciem ..osobowo'.L1cz si rr'yobraeni
spdcczDego. nlt ktIych eruncie socjl'lizacj pojmuje si
l,rlnic.jlko proces ..urabiania (Prltg!,la) jcdnostkiLsocjalizacja nie r,
| 1r() prostu (dobrowolnym bd lvyltluszonym) przejnrowaniem
' /.l'iwtlli spoecZnych do struktuf psychicznych' lccz procesem
l l\\!ncgo Pr.zyswJjtnia
o powlZaniu struktur i cech psyclricznych U jcdnej i lej samej
Jecl ostki. Nie chodzi tu przy tyDr tylko o obscnvowalnc z zewn{Lrz
sposobyZachowa. ale rwnie o plocesy istrlny iDtrapsychiczne.
UcZucia j motywacjc s tutaj rwnic iStotlrc .iak lviedza' mowa
i postirwy wobcc wartoci. Badania i Leoria socjaliZncji aj wykaf ,
w jakim stosUnkutc aspekty wewntrznei veczywistoci
sobie przz cz]owiekawarunkw rodowisk4
l'| /lLsildnicza moliwo
zachowania si wobec rodowiska
l'.,/()s(il'ic w pcwnynl napicil|Z wymog mi spoecznyni.ktre
rlL.funkowane s4 na pruystosowanie I znormalizowanie.W celu
..]l.lyclllcgo Zrozumieni1owegonapiciateoriesocjaliz.rcjiniemog
\.Ilodziod calkowicipasywnej jednostki. lec7muszuwzgldniac
.|.'L]l()ci
pozos1aj do
warutkw rzeczywistoci zewntrznej. .fakie r'ozunlienie osobowoci
wskuuje. po wtrc. na |akt wystpowania rnorodnych struktur
psychicznych u poszcueglnych Iudzi'lT specyl.ic7ndla danej jednostki
tIrukIur( okrc|J
1dzleki
|.Iorei icJno.tkl r'||i5iod inn1cll; wch.l)iu sklud oroborosci Luk
Illdyuidu.llnni
podniolu do ttk|ywnego przekszlacania swojegorodowiska
rur. Ilunelmann1986b).
Illk wic z przyjtym tu poiciem soc.ializacjilczy si pewne
..lL(||)ic7e
':llnoja|' char:lkiv spo|ec,,n}.s\p|n} J|'Ic,,Io||kt\dulle1.po|ceznoci
rpor Ro|il.T06--' ff nn.l' Rozumie si9 przezcn reztsi rr.ohowoci
..ktra jest wsplna dIa Znacz4cychgrup spoecznyoh
wyobraenico socjalizujcym si podniocic i jego relacji
.' \\jxl Zewntrznego'wrd badaczy socjalizacji replezntujcych
..lllc kicrunki teoretyczncistnicjc konsensusco do lego wyobrdenia
1,',l l lulrelrrrann
i ktra (''')
Pr7eds|awia produkt dowiadczelitych grup. Tak rozunriane pojcie
charlkteru spoecznegopozwa]a nam mwi o charaklerze klas' gp'
1ttdw i narodw'' (RiesmBn 1958, s' 20)' Taka defirricja pozwaia
l kze na rozrnianie roanxitych ch rakte|w spoccznychw /e.,/n
spocczelistwie' I tak ,,oczywistoci..odrbne
o/nll!/a /i||x/!m.)e.przclznc z nim
'rrlrirrisk.r dotyczce charakteru ludzkiego rozwoju! przyjmowanc
||j/l| |odowiskien.' tcorctykw socjalizacji' czyli rra gruncie innych
I L. jLLlrkw llaukowych nie s pf7e7nich akceptowane.raczejsfukaj
$t|\|ni( Jrgu|]rnlo\r przccluko niln. Dol}c/} |o ,,uh\/c/f
,..l(c|rcii: .l)bio]ogistycznej
niw nienrieckij kulturze
..wksZociowej'.wystpuj Wrdmniejsfoci etnicznych w obrbie
podzialu rl midzy ncuyzn4 a kobict. obyczajw zwizanych
z ]edzenicrn. fonrr pozdr.rwiania si. Ale w kadym przypadku
dorrslailcy czowiek nabywa ''oczywistoci.. swoiejgrupy i przez to
odporviednie lemcnty charaktefu spo]ecznego.lZ tegoznowu wynika'
7e powstawtrnie osobowoci w pl'ocesie socjalizacji lczy si zarazem
b) filofofiio odcieniu
1(.|islyclnyn i c) uploszczonej pedgogiki' Ponijwyjaniono.
naukio cz-owieku.
co
I l\|| sl z.l tymi konkurencyjnymi koncepcjami' Do kadci Z tych
|,'nrcpcii przyloczono otlpowiedniekonLr.rrgumentyz teorii socjalizacii
'| |. !V)|lriilry
roZwojLlosobowoci
moni
zdefiniowa tylko wwcfas' gdy uwzg|edni si pojcie osobo$,oci.
iknIPeIencji (|',IJldniu.
czowickado aktywncgo'inrlywidulnego
\\lLlllcyiniezrnicowrnego
sjt' ilIko ..j||J)WiduJ|oc.
i Ulich l99l. s'4).Taki.'rcdowiskowy''konsnsus
'l .l ||.'r<l)Ls 5L'cjhIi/.]cii
181511768.002.png
iw ten sllosb splecyZo\vanowslromnillnykonselrsus w rodowisku
badrcry so!irliz.rcii.
a' I'uplik.'ciepojci.rsocjaIizrlcjiskie|oulllles4 zdecydowanie
prZeciwko \s7clkinrujciom'old.qi|/
rr |,|(lecstcn w l1lkiInsl|nrymStopniLldostpny ,jcsl |nclo(io|]r
r]l.tl1)l|r(ychnl clorviadczeniu.
iak \,ikszo
innych obsltlnN.l
1 ]'|.!()!ci1l.BLldania n d socjali7aci!
ukierunkowxnc szaten nil
l ( ]//|r7?.kl|c rozwi osobowoci
chc sprclvadzi wycfniclLlb \! plzc\\'1l7.ljl!er'nl
w procesic rozr,oju osobowo{ciioclrzucellie
..\]\|iJidcllis(ycznego
stopniLl do fakodo.
i akcptIcj
.. Il\fh $ t|ildycii |ilozoficzrrei wymagali woLrec rozwinitej
l .|.jllroei
l4czysi jedltlk Z pruyjciem
lvlnych gclrclycznie'.zadaLkw''
i ich ..doirzcu.anil..'Z Lego prnrktu
rfnicc w Z kresicltloInoci
i cechchr kteru
Podniotowej' To. eludzies Zdolni do s.rnlolefleksji.
.lurrlilria si z niclr indywidualnocj
sllw Zn cznjrmslopniuokrelollju
prfcd naxtclzinanli.
a rodowisko
ie rvywier{4 ktywny
l.'lezy. u'plyw n.i swi rozwj. ul\\, rtc jest w IoZw'anylll 1am
l...lrl lodmiotrr'/ Akccptacja tych przekolr:lli oznacziL. e teori
' r'llizrlc'ji
spelni1lpniej jedynie lun|(cjZielni og|1Xlnic7ej'
l'tlkic pogldy
pedagogicc lldo Iatszedziesitych
(pol. np' Mii|ler l95)' W la|chsic'denldZiesi!),'ch
hyly rcplezentowane
i f dulnr skutkiem prop.lgowaneprzcf rtmcrvkaIiskiego
sic|rroni przcdwszelkilni[ornunli dc|cfminizDlu
..L.l\isko{'ego. ale nusz tewyj.rrriLt
psychologa
lozlvj osobowociw kon.
je ..biolodl},bchawioryci.'
(por. Pronp 1990.s- ll8). W przeciwiclistwie do lrkich tez badrcre
soci.r1i7acji podkrel.lliZ.lusze. cosobowo
l " |. dlln\'ch \!llrunk\['rodowiski
e' lljcic socializ.rcji skierownc jest pt7'eciwkopedagoginie
' l ]| \ . l :|,1 ( t|lu sposobowi widzenia. klry pl.Zcl dugi cfas pano$'a
].ILl|(llch
ro7wiil| siw konliontacji
i e genclyczny znPis cech charaktcru jest
niczym nie uzasadnionqspckuhci4. To odrruccnicstanowisk bio-
logislycznych nie oznacz. e teoric soci1iz.lcjiignor! biologiczn
bnzludlkich zrlo|noci
pcdgogicznych'|}Irdanyb)' prfedewszyslkim ..zwifck
.].jll()gic/ny..
(Nohl). a wiclwiadome dzialal1iewychowawcze ..
..l)\ 1lorcstciwobec osoby Clofastaj4cej.w centruDrzaintfesowania
.|. 1r.lgii znirjdow.rosi7ateminLcncjonalne ksz|acenie
clo pozn.rwania jdo dlitllalli ' Nie chodzi
Zateln o |o. by zlnegowa o'ganicznc przes]anki |udlkicgo rozwoiu
(np. wzrost ciata. popdy. ljziologic7n cfynnocilnz8u). 1ec7o analiz
WZJjcnnych oddziltlylva ponrjdzy t)rnri peshllkami a wpywaD1i
rodowiskowynri
i wychowanie '
'/1'()|'Wszyst|(iillne obsfary wplyww poczwszyod od-
]L1\$.|li s(ruktur instytucjonnlnych. poprzez fodki m.lsowego
,.l.llzu. l skoczywszy na r(t g|'ou|s pouostlway natoniast
. llllll.gincsie zain|eresowali.Berl1|eldskrytkowa to ju w roku
).\
(pol' |erozdz' 2'l).
b' Poiciesoc.jalizilcji s kiefo\'r'i nc jcst przeci$' uj ciu id!'(|i}|iL'znelnu,
ktre n]aw fdchoduieililozof.iidlug tradylj (por' Ge len l980.s.
24) peci\l' pog|dowi. fc st.lwanie si cZk]\'iekrpoLlmioleDr jst
njedoslpncdlrr rrauk o1lartyclrns dowitldczeniU
]cdnak pnujca po lata szedzicsite
pedlgogika
ku]lury
nschaliIiche Pdd gogik)
$\koI7ystlnieln proceduri ''roZulnieni .. nie po|rafiaupor!
. / tyln r|proszczeniem (pof. annlizy Klafl(iego i in- 1970, s.
l.|) N.Ltonlias| ndukowcy posugujcy sip pojciem socjalizac]i
|.lilnili{ si przed r(rdukowanienr swych an liz do badania
' l.LlIrllllych lktw wychowawczych.l Podkrelaj raczej Zllaczenie :
rIr:rve
inie daje si
sprow duido warunkw spocclnych'Stanowisko |tlIic replezentowa
pod koniecXlX wieku wilhelnl Di|they. a icgo pogldy wywieray
si1Dywpryw na rozwj pcdagogiki i psychologiijeszczc dlugo i w XX
wieku' Diltlrey wychodzi z 7alocnia' c polvst.lwirnie osobowocito
prZedelvsrystkinr in]mi]ncntny proces dojlueurania' ktry wprawdzie
nronaopisac.a1enie daje si on empiryczDiezbada(por' Dilthey
l957. s' 2l8 nn.).Gculcn. ktry to slanowisko wycfcl.puj4co przdstawj
ipottd kry|yce (por' l977.s' 29 nn').oklelrr.ie
}
.,lLL rvarunkw yciowych dla rozwju podmi01u' Nie negujc
]]l/y lym wpywu dziaari wychowawczych, s one |utaj upo-
'|.]|.(lu'llnc
i planowe
l,l\s||nic plzez dorosychlu dzieci i doraslajc nrodzie
jako wiadome
jes|
jako ..idcalistyczny
indywidu|ifm.. i peciws|awia nlu podstawolve Z.loenje podejcia
stosowllnego nlL gruncie teorii socj.lliZ cji. sprowadzajccgo si do
badanla osobowocij1ko
i odlowidnio doceniane iako cz(podkategoria)
L'L.sUsocJtrTacl!
|(c|.|owancdotd okrelcnia pojcia socjalizacii cZdefinicyjne
'L||ielol]ic obszaru prfedmiotowego 7 7lloenicmo cborakterzc
in1er!kcii pomidZypodniolem a rodowis.
10
l1
,rrl'lil.lnic pl'awiclolvoci
widzeni indyrvidUaIne
p.lnoway w ZLtchodDionienlieckiej
rllLlsz:t
A' Jensna(|97]). l osla|l1ioodwieyli
z clurtymrodorviskiem
, r:rLrncic ..nauki o duchu" (g.'r!/.'r
svstematycznie:'.wychowanie''
.LlzcglLrrc
181511768.003.png
w)Dliall} l)olrlid7y osob
dalszc flllocniana LeDl.lI
ktre w! i|lniolrc 7osttln.l
I:|/'Iu'ltlpUn:lJI
podst wolvych stfuklur proccsu socj.rlizacji
w DastpnYc|)
..' rt'yrvicl'iri
na nie srvj \I)lyw' o\\'e grupy l1nslylue|( \iI
podlcgll|
L'l ](rnl |owodo\vllnylll przcz procecluryogillrlospolecznc
'.. (l t/ci1l
sk]rrtlou'4
obszerrricjszej
strukttlry spoec7nei.
(chociLtby
|o,/dlil]:tch'
' L..rllie
jcs7czc dhlsZyeh
'.\')\\ hislory-czllych (spolcczna zrniLrnrLsyslernu Pr ttc],! W t.3n
.'...|) slroleczllc pf7ellli n} stlukttLIitIlleodd7in}t|i
st.rno$i!
|idgn]enl
1.1.2. Plaszczyzny i flzy.
O strul(turze procesu socjalizacji
Irorcclnio
n1l
pollidzy rodzic.lnli t d7iemi w obrbielodfiny i przeu
l.l lclzlvj osobowoci d7icckL| (por' Geu1eu. ]97]. s' 39)'
l\|n Przyktld7ie widl. po pielwszc.e1}rodst.lwowe
j.l].L.j
Zc slwic|dZcnil. e rozwoj osobowoci 'iesl Prolcscnr wynliirny
Polll1d7y
soclilIne
Ll)r]onliclnestIuk|LL|yspo]eczestwa (s}'s.itl]lpod7i }u pracy.
\,rlslrvierie spolecznc itp.) wplywrjl! ntr proces socjirlirncii.
.]ll(]cleDic.
podmiotcnl 1lprfekazywanyn] nu spolccznieroc1owiskienr,
\!nik.t podzial polil socjtlliZllciiin Ikl\:|:|:D|' s1lolec7lle:
naley
uehwyci pojcjo$'o. plzez jakie strrprrie pol'cc1nic nloliwa jest
konrunikaci1lnliClly ..osobowoci..
po drL]gie.elc podstlwowesr|uktur}'nic oddziL|luj
jl.L n d7ieci i m]odZic/- lecz rvyln.rgLrj
porcdllicueni.
np'
ll ..ctllynl spo]eczcstwem'''
dzialarrja lodzicie]skicc7y chocby
.llle sig przez ZaLraw w plzedsfkolll' wprlwd7ie wszystkIe
lLLL.nioneczynniki lnoo okIcli ilko, rr.lll'rllrl socjl]i7.lcli.
..rirllr od stlony spo]eczncj wywicrlli wplyw nll JeJ proces.
r.rlllllk walunki tc poczwsuyod ..wll|slw}' spo1ccznei...
jest
itrcl}widualny|n proccscn loflvojLl a do osilgniciilfdolnoci do
d7iillt!nitl.w}Dika biogrlrl.iczny podzi1ll proccstI socj.rIizacjina /:.l:
l|zebawyka7ir. rl j.tkiclr okr'esachwickowych.ilkie typo\\'ezadania
zwizarrcz lozwo.jenl n.r|cyr.ozwi4zacJobll tc wyni.lfy 7osty.iu
wsponlniane\\ cytowllnejrla pocztkii dcfinicji.lutili fosttln bliej
Wylanl(}lle-
slwicldzenia.a mianowicic. elozrr(ljosobowoci
Llskori
ntlcievyskinr'. odln.LcZ jQ sib .dzo rnyni
l'lriilnli konkretnoci. zwlas7cuaich wzajcmna .clllcja jesl nIe
Plaszczyzny proccsu socjaliracji
|)olychczt|s..osobo!vo..Lryl.r
}rrzcci$s|awianrr..spolecznie
pzekaz.r-
(GeUlcni HurreImnnn' .-
.L)s 6.l)'Model taki po$'inicll pl7edsl$'i.L
model warurrkw socjIlIi7.lcii..
systen1ltyc7ne
nenlurodowisku'.
raczejlv sposb gIob.rlDy' W proccsie socializacjj
lub
..spocczestwo.'
niewystpuic jcdllak lligdywobcc jednostki w swojej
llni Ilutolzy pfacowllIl
'|.(lIliooddziuj
Irarozwrijosrrbowoci'
1o icdnostka porlls/ll siW konkfetn}/cl1
|odowiskachspoecfnych.l te Zlrowll powi4zane s4 rv wiksze
uklrdy' Wytwltlzll si7 teso slrL|ktulllz lenoci.
(por. llp' |iolt'l. l97. s' l 'l.;
r 'rlenhfcnner 1976. s.201 rr') Geulcrl i Hurrelrn'rnn (1980)
' ]r\lllIt|jlI1c pracel ro7ri)li.tj oni c7Le|y plilszczyznyprocesu
r.] r/xcji i systenatycunie pr7)po|zd|rc\'tli
s\|lrnic nad takim l1loLlcIeln
klre lnonaobjani
zn pomoc4prTyl(ladu.
Fonny interlLkcjipomidfy lodzicani id7icni monaIozpillrywa
'i1ko be4rorcdnicwlnrnki socjliz.rc.ji w ."vieku p|fcdszk()1nym' S
onc plZcde wszystkiln okre|oncpez cchy osobowociowe
im pewnekonponenty'
l| |)|()ickL D1odelunalczy rozunie jako l'odztt1ws|Pncgo..sof'
|. |||ll..n.ljwaniejszych
todzicw,
.l le Z kdci poddane by]y roln1i1ynl wplywol11' Dowiadcfcnia
w nrieiscu pracy odgryw.li4 plzy tyn tk s lll roI jak ciary
7wiI}Znc Z uIrzylnaniemrodziny' Nie mniej is|otDe s uatwieniil
otelowane przcz spoleczne illstytllcjc wvclrowxwcze (np' obki.
prfcds,. koh)']StlLiesiwiec 'iLlsnc. eprocesysocializacji dokonLljsi
W malych gruptlch(rodzill.l) iinst}'ttlcjllch(ztklirdplaoy. przedszkolc)'
cZ}nllikw procesusocjalizacji'sttln nicJesl
lcori4socjalizlcii. ale ..p|a|(tycznyn schcnratm do dllszeJ
1.,\\\lcorii.. (lanrc.s. 64)' Rycin l pok.IzuJetcn pmktyczny
||j Il w uproszczonej i zrrrodyfikowarrej lorlnie' N schemltcie tynr
/]L(tk()\ylt|lo
L.',/(/c
spolcczne wcd]ugid1 ]bli9t1]!]
Lrz.xldlleni.rN slosuDkrl do bczporednicgo
rne kol)lponorr1y
proccsLls<jel|lznc]l
I,,,1riiiorowicni).
t2
t3
:' .IoJ'\\ 'k|.||l |)(|iIII(i:I
cz.rsu prllcy). (c 7o(i!\'
' lcu rvtrunkiyciaw r'orlzirlic,
Z nlLstpnego
' ( \/y na ..Ztlsi]ku
llIlr zliprow.rdzcni.r 1u i.lko lakicgo po|ZLldkunic7bdny jesl
l LLlilLlILtIny
rel.rc|
....]zrrilnynricfynnililllni i sposb. w iaki orle bczpol.ednio
Lotalnoci
i c cjswejzloonoci:
181511768.004.png
^,,t/,?t/l l]rr^li.|(|.NLr)
l'l\\\,'s,,\ s7klC \\ t]llni. e wslyslkic plaslc/vlny \lllunk(l\\
|'I l,/xt'ii.k1rc l)rt'j!'vplyw ntl rozwi podnliolowy. sil \obcc
l..' /tll!/lloeibielalchicznej.wysz w hic|rchiiptrLszczyznil
.l.'|.l kll,,do|il,,()wo
(4) (.r| rjrolcc^|]stwo
slruklUrl .Lt['niu/ni' Xjr ||r. poljt!c,nr.
r:lrunki r.irnroweclla struklur i proces\
l. zrzll'v. niszei'
ic nie chodziluli|.io /tlleno
dclcl.nlinislyczn.
/!\ldy |Jl(v. 1 |.] nrxnnvcgo Pr7.I\ul.
s/lolt. uni\.r\)lel\. \!Fko. Kri.ioh
l' L/tIi||
ol)uslrollno sl|Z.llki:s1ruktL|Iy
i Proccsy nisZej plrls7c7yzny
t./( l,d(l7itllui
polvodorva
l||.l ,,nriilDy' w lcn sposb ploccs} spolccznej uLroplu::tL':ny
''||'^|\'Ic./ne srrrrlrur'1.
7wtotnienll pas/c/y7n
t!ysz
i nrtlgt1
(]) |DLctrklj( j ef'nnoei
r!!!lc ({l/rec d/ic(1,!,.nrukr w \rkolc. k.-
nlu!|koslnle \it / n jtr .\nikrhi'
,n.,ytu11 .:! t)o\\i lJllc / fr1'(..J ri
/,,t)1.1':|:'-f (in.crnkcj . roz\!j podmiok)wy). ZLldtlnicms(udiw
'.| *t'iilIi7ilc.i
l1JjJc|trli.
jcsl llna|ifal}ch Porvi4zali w aspckcicich f,]ac7e]]iit
. Ll(l,,w()jl|
1
Iodmiolow]o.
Il)(|,/iill na pls2czy7llypolzltdkLt.je
s!ruktufQohszr!ru przed'
$10ry do\irdc/c. n.l'tr\i.di.l' \'i!d7.. llnl\'
lu enroc]ltli]lc. /(l{lIlo(.i ]ro/nnrvc7c
i przef to jest Pon]ocDy dli! badlrlii burjowyteolii' Dziki
'Illl t)lodclowi plas7cfyzn L|$'idac7nil|
si7 rl|zemzldtlnic..jkicmusi
R\. I StrrlLtrr.'rJi L,,r \olt.' /.rl
otlpowied
. l\\chologiczne r.'czej pyt nie. u iaki sposb po<lnioty przyswajaj
.|' f niliblisZe rodowiskospoccfllcwyksztlllcilic prly tylr1s|rttktury,l
...1'; osobolvoci.
teori socjalifllcii:Zjednlj
stronyluusiznirlei
],i?n|s:o pluszt:|:fu wiclolroLDjc ju by\rill okrclanrr j.rk
centrll]na pclisIlcktywl |ozwall |i. jobinl uje oDll rolw(ii jcdnoslek
wytwolzenie si cech osobowocii. \lorw do\'iadc7c oraz Da
slawlcnil. wied7 i s1rukluryenrocjonJIne'.wsfyslkic te czynniki
przyclyDiaj si do Lcgo.ie podmiot stllje si 7(lolnyclo dziarrnirL'
Naby(ie lej ldolnoci dokonujc si w trtlkcie \l, iany sPoeczncj'
gdy lozwijajcy si c7owiek fnajduie si rv inLerakcii f innylni
Iudnri
f drugiei7ir
stronymttsizajsisocjologicznynt'
.
. ^'] problcnrcm ZlviZkw fachodf4cych poDridzv lymi walrlnkami
,.1,\\iskowymi a srorszlmi slruklurrnri og(ihiospolecznymi. Zutlunicm
'li srxjaliz.rcjijest
zatem ..wypelnicnie"
tcgornodcluslrukrurowcgo
/-
midfy p szczyat|mi'PflY czyn Zadanicto musi
||.'konccntrowacsi wokl pfoblenlu rozwoju osobowoci, gdy
'. |.jso!:jilIizlcjinio powintllr z.tjnlow.rsigcneru|n rclacj pornidzy
'.'l.'Ill sPocczestwaa jego ins|ytuq.tmi (.ics| to laczj adcnic
.1...'gii ogcilnei).
izarafeln przyswaja sobic orlf pek\7lll]c otilczajcygo
wiat przcdmiotowy (7 poc7tku podczls Znhllwy. pniej ltl
\i p|ac!)| Dtu!. P| s:r.l:,( bczPorednicBo
rodowiskn socjalizacyincgo
lccz baclat re]llcjtyIkow 1.rkin]stopniu' jllki
I L^'\1niolbdnydo uzysk nia inlb|mtlciiw}r'ianiaj{cych
f lem okreli
prljciami
..inrerirkcje..i..czynnoci.]'|-W4aszym
spolec,.otistwi tc rodowisk.lsocilli7.Icyjnc wyslptrjpr'ze<ltiwszystkirn
w takich inslytuojach
psychiczny
,\.'I icdnostki' Dalcj tr7ebil bd7ic pokazll. . tcn cllcroplaszczyz-
''.' ll'lIL.I
jak przcdszkole. szkola i raktad prcy (rcr.t
P!:(:!:nu,. Nicktrc ins|ytucic Zostt]yUtworzonc wyr1r:znie w ccIu
socjrLlizacji (np' szkola). irrnespeniaj o<lmicnne7lrdania.lL\ocjalil.lcji
sug|lvnie ..ptzy okrrzji- (np' Zakadpracy)' Calo jcsl z ko|ei
cf9ci4systemu oglnospocczncgo ((:]|,tlIltl |h'\:(zn |, \'] kLty
dokonuj4 si7nrianystruk1ur inslytucyjnych] l
l r'z1iriou.' s nit\}sl}m
,l,nrr kontrowersyinymiprojektami. W nrodclutyD nie prcleruje
irt u1p<Iniall1
lozlllril1llll
."\\N |n)ecsifii lr|]lrclnynli i ckono.liefDlnri s/ezcr|Ii( !!mlic nNnx to
l . '\l^vr nl D]z-y{|rdfic
'niglzvnlrodowvch ru.hW |liA|rcJny.h. klle w |.{!publicc
LLlq (L.|)nnvid1ib do t.go. '. \icl. d/ic.i pr1th!s7 \ \|stn r$nocf.nic
j.. .l\.l\\|r liuIlU|/c .lnicnl.i ' \iryicn\!ei kullurze njcIliccicj' '|'!k sjc
' . ]r.\|l/(rl sic ss!(nnnjtc lUIli ..clIl s|fu|c.leIislwo.. jak o $l()|]ionc ..spolc
ll.' vixIo\!c... tv kIl,lryDrrsl]cprfd]icglLia pIoecsy socjr]ifl.ji(r' N.Vog.]
| ()wr..cllc sPo|ccf.slwo.' (c\|,|gtlclkh.ni) hIjc'illtchoby w Rcpuh|icc
l..dcnL'lc] nlc i\l|icjc' ovvwi(cic. sldfu n! sicci.. |.C7 jcn z$iJfn 7 !ligd7y.
l4
|..|(l$cgo
'|'|( |)oslllwi
..l'|\illric./wizku
InonLl
181511768.005.png
si jedntlk,/c lilkiclt c/\ ilrltych Pod!'](c tcoret\clnvch. .lc sta\ill s
$obec nieh \\srr"stlich lcdcD $\n)rig Nyniktlic,\r podslir\r-owe
stIuk1ul} |)|oecsu soc.jilIjfilcji:roz\i)]ov)bou'(lciwri.lDi.lnlllc'
l)I7y ji|k Ilili1cIsZ!mU!v/gIednienil| e7\'|)lrikNspolce7nvch,
w rnychkuIturllch
../li)'ni.rnicnli(lzy dzieckicnra doroslym).Jutak oczywistil
|]'L\ |l|,'.lwickowt! jak '.mlodo''
jcsI tLlk samo plodukLem
.,l| \p()lccznego
(pol- rozdz.4.l)jak sytu.lcjllyciorvir
'.cnlcryla.'.
|||tllIlll7atcm n]wic o ln7ach proces! socj lizacji oglnie.
i t.|()riirchantropologicznych,
Fazr pnrc.*' n).j!li2acji
nx1illl slIlIktury spoce/n!'i Pro\uld/| (lo usr||klt||ilIiZowanill Pol
so!.it'Ii,.llc.ii
.tlckonsekwcntDie.w k tegoriach
.'|\(,,nych. Prfy tym w spolcc7stwach
l)|lelriegu ieltls
}cillpRl$'tld,.ido pocljeilr drtIszc'jzasadniclei slIt||ilu|!Zll(:ji
nll p.lsZczylny' Nie mnici wllnl|.InllIi,/Il
7rnicowanych(jak
..] |esl rcgul4. c pos7.zcglnc yciorysy s4 w duyn] stopniu
. rr.1rlnllnie wy''n czrne z gryl kto chce wykonywIr zawd
' lllIlt tvy'kwaliliktlwancgo. teDDrUsinajpicrw nauczysiZawodu.
. ..]].c /ostilc1ekrZcm' ln musi n{pielw studiowamedycynna
t.ls\lccie' K|o ukoliczy 6lat. ten musi ido szkoly rrgIno-
, |'||.i|!ci i nie nroc jej opuciprzed l5 rokiem ycil' z tymi
.|.'lrrnti spo|eczno.instytucjonaInych
socjuliz{ciina lirzl r. Strnklu$Tacjir
|rcccs
lrkn ro,'poc,,\
nxsieodst$ierdzcnir
e \\.'L.cnlIun) batla nail socjl1izlr'.i4 zlla!ujc sl': t,lltoguL,:tt. ct'y|i
PoslpLli4cy l u'iekie Ioltloj jcdnoslki'i D.l\\Ili!.is/e douiadezcnia
nIe uIcgtli pl./y tyln Zlll|rtiU. Iec7lworZil hoI\/(lIr|...ll.l k1rego lI
no\edowi.ldcleniil
(KohIj |9s().\.]ll)'Rwnie
lo nlolltL/iItlstrotvncvto\\ nvnr ju tlpr/cdni(] pl',,\klxdcn: s|osob
zachou.aniit si rodZic|v lvtlbec nlalcgo dzicck.l (lxi4 sie \'!\.itlDi
7Jedncl s1|on}.na lle slrL|klumlnvch |l)\illzllli lt'i I'(r(l1jn\'
llll|Jic|lli
ln c7elli1l..
sekwcncji po\,iane s
'].'l'l./|lc Procesy dorislaniil i starzeniasi. lch wpIyw Da fazy
, ,r||soei,rlizrcjiwi<Jocznyjesr tylko w barrlzo wczesnycbi w bardzo
ll!|l |lltlchycia'Tak wic l(lzneetapy rofwoju dzieck.l(okres
.'|,'s|!ey'okres raczkownia itd') s silnic uwarunkowncbio-
]./||\ |n procescm dojrzewania. jednakc w pnym wieku nastpuje
LILl||[(\.l
Z s!stcn
sl)oec?n}n]' AIc rwnic wllzne jl.sl. I]y pos(I7egll ic Iri tIc Llotych
c/1lsor.lycIldorVi dc7cIi 7yciowych rrxlzicwl jakie \l!'d.lrzeniil7 ic
d7iecislt\.l|.
Jxki drogi kltlllceniir. iLrkic tlotr'illrlezcnia
z rvhsnc
I)lIeljsl\\ilnliay w]1ly\na icb osLrborrtrci.
znrritlLljllctelaz rvyrlr
na bioIogicfnieutratarnych fdolnoci'Ale i 1u l.azy
ll|||f|l)l]illnc
w Inlclllkc}'in!ln zacbowllniu si wolrcc wlasnegtrtlz|ce|(tl'Klvestiil ta
wsk.l7 jc nl| ccnlrtllDo Znt|c,rcnied1t Lcorij socjirliz cii ()nl()genelyoznogo
wylniflIu P|1cbiegu vcilli7wiZaneqo 7 tym rvymiilrenl wz:ljenllrcgo
ptzenik ill si rtczenieis1ych i prinic'1szyclr clo*'rlrr|czeIi
Talii sltlDl7ec7'! ,rtllllll D{pieN'odbicie \\.roll,,nicniu so!.ittli/a!.ii
..I,)ieru'otnci..
towarzyszzmianom fizycznymlub wrcf spychaj
'L'l rIlrIszypIan./ fobck' przedszkoIe
i dom starcw s |bnnami
\ ll(.|( )nl|Inymi. Z.l ktrych pomocil w naszynr spoleczestwie
,,''||||/(J\v.lne
jcst -ycicw okfclonych prze<lzi.rlach. a plzez Lo
lj. '|.lIl. fostaj f gry 1reci dowiadczc.J
i ..w1rn!j..' (.hodZi 1u{l ocjlznieniewczcslle.j (picrrvornc'j)
\ckwcnciami chobyrofpoczpcienaukiw szkoleczy praktyki
' '|,'wci sil tmktowane jako niezwykle istohe dla rozwoju
'l'.,$()ci.
Przcjcia poolidzy
(wt(lnlcj)
sotjLtlizac.iizachodzcr"'jw rodzirrie. szkole i gltrpic rilwieniczcj.
/iIclrodZcci
w slrnleiLyIko rotlzinicocl prinicjszej
gdy czsto prowldz4 do zmiany niLstBwic'do przy-
.r,,lrL sobie nowych norm i prz_ez to do powsrania zmienionej
odpo\\'icdni(' u\1va
sinickied\,odnicsid1iudo s('('illli^cjiw $,ick
dojrzalynl lcnninu ..so.:'irrliz.rcia
lrzeciolldo!\'i].. ||!l'| klt.)'T o rofi),
sie jedottk 7hyt ogrilnc;tlo badLrIillrrdsocjlrIizrlcj
nienic okl|,,LIic
\'l llc tychznstldnic7ych pogl4dw Fried chs i Kamp (1978. s.
| |!!|]|i prbp skonstluowanitL
zrnicow.lnc.w ktl}|)rchWychod7isi
7 7aoeiii|.c w k.ldvIuspoleczcstwic plzebiegi ycill jcdnostck s
nadfodzeen1pirycznej
socjologicz.
l.azycia. Na podstawie urzdorvcistatystyki ludnoci
r l' | \l$'ierdzi|i: 99.70obyw le|i Republiki Fedra|ncj Niemiec
.'. /\|ll|$ 6 roku Zycianaukw szko|ei nlidzyl5 a ]9 rokien
, ||lLlIki;
. Po]N]( .'i]l7r.. ni. ].sI h.lt.ob]cmr|!|/tc. i!lo c \ \hlszcj Pl.dro|()gji
R)7Nol,N.ll4(/, o rc rrc/er/ r(irLadolr/c$rr I Nico Lrki. r)/!nricnlclc!o |r)irci,l
lU.hodli'.'|..l7t..lolumlcnrY
kontynuujenaukuczcsizlwodu'
.l.'(l (I989. s. 7(}nn.) wykllZ.ll{oich .lnalizach. illk od
,/,.rr \
17{e.: )
l koc7y'wiksuo
]rk..tIcs\(il iljol' l.ljcdrich\
iI\nIlP l978.s' l]5I r,)
l
\ v.r ./
\--,/
lr'1lrllccunic uslrukluIaIiZowane',Przy cf}rm\tystpuicl}llo
.].|. \('k$encii. kt(irewykazuiniczmiennoc
r\|||]
socj Ii7il!'ii
po1rzetrnc
sil IllodclcbLrrclzic'j
' rrrrlLlcltt
181511768.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin