strategia lizbońska.pdf

(179 KB) Pobierz
Microsoft Word - l_pawlowicz_gazeta_bankowa_4_5_2005.doc
NiniejszyartykułukazałsięwGazecieBankowejNr4/2005i5/2005
S TRATEGIA L IZBOŃSKA ZAŁOśENIAIICHREALIZACJA
1. DlaczegoStrategiaLizbońska?
Pół wieku realizacji idei integracji europejskiej przyniosło państwom członkowskim
niekwestionowanekorzyści:pokojowewspółŜyciemiędzynarodami,sukcesy gospodarcze,
dobrobyt i bezpieczeństwo socjalne. Ziściły się marzenia załoŜycieli Europy: Schumanna,
Adeanuera, Monneta, de Gasperi. Mechanizm rozwojowy i integracyjny Europy staje się
jednak coraz słabszy. „Tęsknota za trwałym pokojem była wystarczająco silną inspiracją
budowyeuropejskiejjedności–wspólnot,takŜegospodarczej.JednakdziśrównieŜtaidea
wyblakłaiutraciłasiłęprzyciągania” 1 .Nowewyzwaniazewnętrznezwiązanezglobalizacją
wspieraną przez nowe technologie informatyczne i telekomunikacyjne oraz rosnącą
konkurencjąinnychgospodarekświatowychwszczególnościStanówZjednoczonychiAzji,a
takŜe pojawienie się strukturalnych barier wewnętrznych hamujących wzrost gospodarczy
stanowiąpowaŜnezagroŜeniedladalszegopomyślnegorozwojuEuropy.
StrategiaLizbońskapróbujedaćodpowiedźnatewyzwania,mawzałoŜeniuprzezwycięŜyć
strukturalnebarierywewnętrzneispowodować,Ŝe„UniaEuropejskastaniesięnajbardziej
konkurencyjnąidynamiczną,opartąnawiedzygospodarkąnaświecie,zdolnądotrwałego
rozwoju,tworzącąwiększąliczbęlepszychmiejscpracyorazcharakteryzującąsięwiększą
spójnościąspołeczną”.CeltenUniaEuropejskamawzałoŜeniuosiągnąćdo2010roku.
Strategia Lizbońska została zaakceptowana i przyjęta do realizacji przez przywódców
piętnastupaństwczłonkowskichnaszczyciewLizboniewmarcu2000roku.Ojejkształcie
zadecydowały głównie trzy trendy wyraźnie widoczne w ostatnich dwóch dekadach XX
wieku:
zwiększającysiędystansdzielącyEuropęodStanówZjednoczonychwwielusferach,aw
szczególności w poziomie Ŝycia, dynamice rozwoju gospodarczego, badaniach
naukowych,atakŜesilemilitarnej;
dynamiczny rozwój przedsiębiorczości opartej na nowoczesnej technologii, w tym
internetowejioptymizmzwiązanyztzw.nowąekonomią;
prognozowane dramatyczne zmiany demograficzne w krajach Unii Europejskiej,
wynikającezestarzeniasięspołeczeństw.
Pierwszytrenddobrzeilustrujekształtowaniesięproduktukrajowegobruttowprzeliczeniu
na1mieszkańcawUEiStanachZjednoczonychwdrugiejpołowieXXwieku.
1 A.Dylus,Wposzukiwaniu„rezerwduchowych”europejskiejgospodarki,wpr.zb.Czywartościspołecznesą
barierąreformwUE?,SeriaWartościiRozwój,IBnGR,Gdańsk2004.
1
Rysunek1.
Produktkrajowybruttowprzeliczeniuna1mieszkańca(wcenachstałychz1995roku)
wrelacjidoStanówZjednoczonych(USA=100)wlatach1950–2000
100
90
80
70
60
50
40
30
1950
1955
1960
1965
1970
1975
1980
1985
1990
1995
2000
lata
Źródło:Commissionservices,[za:]FacingtheChallenge.TheLisbonstrategyforgrowthandemployment.
ReportfromtheHighLevelGroupchairedbyWimKok,listopad2004;
http://europa.eu.int/comm/lisbon_strategy/index_en.html15.11.2004
Z przedstawionego wykresu wyraźnie wynika, Ŝe powojenny proces doganiania Stanów
Zjednoczonych przez Europę zakończył się w połowie lat siedemdziesiątych, a ostatnie
ćwierć wieku stagnacji na poziomie 70% osiągnięć amerykańskich, to dostatecznie długi
okresbystracićmarzeniaozmniejszeniudystansubezzmianymechanizmurozwojowego.
DlaprzywódcóweuropejskichdecydującychokształcieStrategiiLizbońskiejnaprzełomie
XX i XXI wieku, przykład dynamicznie rozwijającej się gospodarki amerykańskiej był
głównym wyzwaniem, stąd teŜ w „dokumentach lizbońskich” często artykułuje się cel
Strategii: dogonić i przegonić Stany Zjednoczone do 2010 roku. W okresie formułowania
Strategii Lizbońskiej zagroŜenia utraty pozycji konkurencyjnej Unii Europejskiej wobec
innychobszarówgospodarczychniŜStanyZjednoczoneniebyłyjeszczewyraźniewidoczne.
Dzisiaj, rozwaŜając ewentualne zmiany i uzupełnienia Strategii Lizbońskiej, nie sposób
pominąć analizy zjawisk zachodzących w gospodarkach Azji, a szczególnie w Chinach i
Indiach.
Drugimzjawiskiem,którezadecydowałookształcieicelachStrategiiLizbońskiejw2000
rokubyłdynamicznyrozwój„nowejgospodarki”,przejawiającysięwgwałtownymwzroście
wartościspółekinternetowych.Zdanychstatystycznychwynikało,Ŝewtworzeniuwartości
coraz większe znaczenie zaczęły odgrywać aktywa niematerialne. Potwierdzał to rosnący
udział wartości nieksięgowej (wartość nieksięgowa definiowana jest jako róŜnica między
wartościąrynkowąiksięgową)wkapitalizacjiprzedsiębiorstw.Dobrąilustracjątegotrendu
jestkształtowaniesięróŜnicymiędzywartościąrynkowąiksięgową10.000firmnotowanych
naamerykańskichgiełdachwostatnichdwóchdekadachXXwieku.
2
282877551.046.png 282877551.047.png 282877551.048.png 282877551.049.png 282877551.001.png 282877551.002.png 282877551.003.png 282877551.004.png 282877551.005.png 282877551.006.png 282877551.007.png 282877551.008.png 282877551.009.png 282877551.010.png 282877551.011.png 282877551.012.png 282877551.013.png 282877551.014.png 282877551.015.png 282877551.016.png 282877551.017.png
Rysunek2.
Kapitaływłasnejakoprocentwartościksięgowej(próbastatystyczna10000firm
notowanychnaamerykańskichgiełdach)wlatach19791998
1 0 0
9 0
8 0
7 0
6 0
5 0
4 0
3 0
2 0
1 0
0
la ta
ZpowyŜszychdanychwynika,Ŝewciągudwóchdziesięcioleciwartośćksięgowazmalałaz
95%wartościrynkowejdo28%,cooznacza,Ŝeznacznaczęśćtworzonejwartościznalazłasię
poza zasięgiem formalnych systemów sprawozdawczości. Ten niewyjaśniony przyrost
wartości powszechnie wiązany był z rewolucją technologiczną i nowymi, nie do końca
zdefiniowanymiwyzwaniami,dlatradycyjnejekonomii.Abstrahującodocenypoprawności
merytorycznej ówczesnych „teorii” warto przypomnieć, Ŝe Strategia Lizbońska była
definiowana w okresie szczytowego entuzjazmu dla osiągnięć nowej gospodarki i ten
nadmierny, jak się okazało, optymizm wpłynął na przesadną ocenę realnych moŜliwości
nowejekonomiiizaniedbaniawzakresietradycyjnychsiłeuropejskiejgospodarki.
Trzecim wyzwaniem dla twórców Strategii Lizbońskiej były przewidywane dramatyczne
zmianydemograficzne.Prognozujesięspadekogólnejpopulacjieuropejczykówod2020,aw
2050 zmniejszenie liczby osób w wieku produkcyjnym o 18%, przy jednoczesnym
zwiększeniu populacji ludzi powyŜej 65 roku Ŝycia o 60%. Według szacunków Komisji
Europejskiej tylko z tytułu starzenia się populacji europejczyków nastąpi redukcja stopy
wzrostuPKOo1,5%doroku2015jeśliniezostanąpodjęteradykalnereformy 2 .
Starzenie się Europy dziś jest rozumiane szerzej i nie ogranicza się do kryzysu
demograficznegoleczobejmujeszeregzjawiskokreślanychprzezniektórychbadaczyjako
stan „kultury późnej nowoczesności”, charakteryzujący przemijające epoki (nadmiar
centralizacji, fiskalizmu, apologię czasu wolnego i bezczynności) i jest utoŜsamiane z
kryzysemkulturowymikryzysemwartości 3 .
Czy Strategia Lizbońska stanowi zatem adekwatną odpowiedź dla zewnętrznych i
wewnętrznychwyzwańdzisiejszychczasów?CzysprecyzowanajestwizjaimisjaStrategii
Lizbońskiej? Czy cele zostały prawidłowo zdefiniowane? Czy środki realizacji Strategii
Lizbońskiejsąwystarczające?CzymetodawdraŜaniaStrategiijestskuteczna?
FacingtheChallenge,op.cit.s.13.
3 SzerzejA.Dylus,Wposzukiwaniu„rezerwduchowych”europejskiejgospodarki,op.cit.
3
Źródło:R.E.S.Boulton,B.D.Libert,S.M.Samek,Odczytująckodwartości.Jakfirmytworząwartośćwnowej
gospodarce;WIGPressWarszawa2001s.11
2
282877551.018.png 282877551.019.png 282877551.020.png 282877551.021.png 282877551.022.png 282877551.023.png 282877551.024.png 282877551.025.png 282877551.026.png 282877551.027.png 282877551.028.png 282877551.029.png 282877551.030.png 282877551.031.png 282877551.032.png 282877551.033.png 282877551.034.png 282877551.035.png 282877551.036.png 282877551.037.png 282877551.038.png 282877551.039.png 282877551.040.png 282877551.041.png 282877551.042.png 282877551.043.png 282877551.044.png 282877551.045.png
Nawszystkietepytaniaznajdziemydziśszeregkrytycznychwypowiedziikomentarzy 4 .
Wartojednakpamiętać,ŜeobecnieStrategiaLizbońskastanowiwUniiEuropejskiejjedyny
kompleksowyprogrampodwyŜszaniakonkurencyjnościUniiEuropejskiejskładającysięze
zbioru reform gospodarczych i społecznych. Jest rozumiana jako zobowiązanie do
odświeŜeniaUniiEuropejskiejwsferzeekonomicznej,socjalnejiśrodowiskanaturalnego.
AzatemjeślinieStrategiaLizbońskatoco?
2. StrategiaLizbońskaazarządzaniewartościąprzedsiębiorstwa
Pomiędzy Strategią Lizbońską a zarządzaniem wartością przedsiębiorstwa istnieje kilka
podobieństw.
Po pierwsze, podobny jest cel, którym jest podniesienie poziomu konkurencyjności. W
StrategiiLizbońskiejjestnimpodniesieniekonkurencyjnościUniiEuropejskiejwrelacjido
innych obszarów i ugrupowań gospodarczych na świecie, a w zarządzaniu wartością – w
relacji do innych przedsiębiorców korzystających z powierzonego im przez właścicieli
kapitału.
Po drugie, obie koncepcje dotyczą relatywnie długiego okresu czasu, chodzi bowiem o
zdobycietrwałejprzewagikonkurencyjnej,aniekrótkotrwałej,
Potrzecie,obiekoncepcjepróbująkwantyfikowaćpostępywichrealizacji.Wzarządzaniu
wartością są to zbiory wskaźników i zamierzeń prezentowanych inwestorom (value
reporting),natomiastwStrategiiLizbońskiejsątozbiorywskaźnikówstrukturalnychiocen
postępówwewdraŜaniuStrategiiwcorocznychraportachprzygotowywanychprzezKomisję
Europejskąnatzw.wiosennyszczytRadyEuropejskiej.
NajwaŜniejsza jest jednak odpowiedź na pytanie czy Strategia Lizbońska i zarządzanie
wartościąprzedsiębiorstwasąkomplementarne?CzyStrategiaLizbońskatworzyzewnętrzne
uwarunkowaniadlaskutecznegozarządzaniawartościąprzedsiębiorstw?CzywizjaStrategii
Lizbońskiej nie jest nadmiernie socjalnie zorientowana i nie tworzy ryzyka niszczenia
wartościdlainwestorów?CzywglobalnymświecieStrategiaLizbońskauczyniwEuropy
atrakcyjniejsze miejsce dla inwestorów? Czy nadmierna ochrona konsumenta nie zniszczy
wartościdlaakcjonariuszy?
Trudnotuojednoznaczneodpowiedzi.
Bez wątpienia Strategia Lizbońska jest zbieŜna z koncepcją kreowania wartości dla
szerokiego wachlarza interesariuszy (stakeholders Value) podczas gdy we współczesnym
liberalnym świecie biznesu zwycięŜyła koncepcja tworzenia wartości dla akcjonariuszy
(shareholdersValue).NienaleŜyjednakoczekiwaćabymakroekonomicznewizjerozwoju
bazowały na mikroekonomicznych doświadczeniach. Byłby to błąd. Państwo i organizmy
ponadpaństwowe powinny przejmować te zadania, które nie są i nie powinny być w
kompetencjiprzedsiębiorstwiviceversa.Zasadniczeznaczeniemajednakkwestiaśrodkówi
metodstosowanychwramachmakroekonomicznychkoncepcjizrównowaŜonegorozwoju.I
tak np. ochrona konsumenta poprzez wspieranie zdrowej konkurencji w wyniku regulacji
zwiększających przejrzystość rynku i ofert dla konsumentów wspomaga jednocześnie
efektywnezarządzaniewartościądlainwestorów,natomiastingerencjawmechanizmcenowy
4 Por.np.RomanoProdi,StrategiaLizbońskajestmartwa,Rzeczpospolita26października2004,
StefanoMicossi,ZapomnijoLizbonie,GazetaWyborcza3listopada2004.
4
(np. pseudoochrona praw konsumenta poprzez ustanowienie cen urzędowych lub tzw.
maksymalnychlimitówcen)niszczywartośćdlaakcjonariuszy.
Jeśli Strategia Lizbońska zaowocuje dodatkową biurokracją, fiskalizmem i działaniami
dyskryminującymiinwestorówwrelacjidopozostałychinteresariuszy,tobędziestanowiła
zagroŜenie nie tylko dla zarządzania wartością w mikroskali ale przyczyni się do dalszej
degradacji Europy. Istnieje ryzyko, Ŝe Europa zamiast stać się bardziej obywatelską i
przedsiębiorczą,staniesiębardziejbiurokratycznąietatystyczną.
3. Metodarealizacji
StrategiaLizbońskarealizowanajestgłównieprzypomocytzw.otwartejmetodykoordynacji
czyliperswazyjnegosposoburealizacjiplanowanychprzedsięwzięć,czyrealizacjiwspólnych
celówcząstkowych.Polegaonana:
1) uzgodnieniuwspólnychcelów
2) przeniesieniutychcelówdoprogramównarodowych
3) uzgodnieniusposobówmierzeniarealizacjicelów(benchmarki)
4) monitorowaniurealizacji,ocenieiwymianienajlepszychpraktyk.
Oceniasię,Ŝeotwartametodakoordynacjiniespełniłapokładanychwniejnadziei.Realizacja
głównych zadań Strategii Lizbońskiej, a w szczególności wzrostu innowacyjności,
przedsiębiorczości i zatrudnienia, reformy rynku pracy i systemów emerytalnych stanowią
domenędecyzjipolitycznychnaszczeblukrajowym,aniefederalnym.
Traktat z Maastricht określa jasne zasady tworzenia polityki gospodarczej i monetarnej.
PolitykamonetarnamabyćscentralizowanaipowierzonaBankowiCentralnemu,natomiast
budŜetowamacharakternarodowyleczpowinnabyćrealizowanawpewnychwyznaczonych
ramach(deficytbudŜetowypowinienbyćniŜszyniŜ3%,adługpublicznyniŜszyniŜ60%
PKB).NiemamoŜliwościrealizacjiStrategiiLizbońskiejwsposóbscentralizowany.
Wramachtzw.otwartejmetodykoordynacjipaństwaczłonkowskiedobrowolniezgodziłysię
dokooperacjiwobszarach,któresąwzakresieichnarodowychkompetencjiizobowiązały
się do wdraŜania najlepszych praktyk. Rolą Komisji Europejskiej jest koordynacja tego
procesu poprzez monitoring realizacji Strategii Lizbońskiej i zapewnienie państwom
członkowskimpełnejinformacjiopostępachwewdraŜaniuStrategiiLizbońskiejwkaŜdym
kraju.
Otwartametodakoordynacjimiałauruchomićpewiensystemstymulacjipoprzezdobrowolne
przyjęcieprzezpaństwaczłonkowskiewspólniewyznaczonychcelówipoddaniesięoceniew
zakresie ich realizacji. Publikacja stopnia realizacji celów Strategii Lizbońskiej przez
poszczególne kraje miała stanowić naturalną presję na polityków. Dlaczego system nie
zadziałał?
RomanoProdi(odchodzącywlistopadzie2004przewodniczącyKomisjiEuropejskiej)jako
główną przyczynę klęski Strategii Lizbońskiej wskazuje konieczność jednomyślności przy
podejmowaniu przez Radę Unii Europejskiej decyzji w sprawie wdroŜenia większości
zaplanowanych reform. Przykładem moŜe być sprawa jednolitego europejskiego patentu,
który miał pozwolić przedsiębiorcom na ochronę swoich rozwiązań na terenie całej
Wspólnotypoprzezjednorazowąrejestrację.Regulacjitychnieudajesięjednakuzgodnićod
ponadpiętnastulat.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin