Krótkie wędzidełko podjęzykowe - konsekwencje.pdf

(97 KB) Pobierz
Wędzidełko
Mgr Mirosława Rządzka
Neurologopeda
Specjalista wczesnej interwencji
Krótkie wędzidełko podjęzykowe-konsekwencje dla zdrowia i
mowy dziecka .
Skrócenie wędzidełka, czyli ankyloglossia (łac.), jest najczęściej spotykaną wadą
anatomiczną jamy ustnej, a oceny jego możliwości ruchowej powinien dokonać logopeda w
konsultacji z chirurgiem lub laryngologiem.
Wędzidełko podjęzykowe to miękki twór włóknisty, pokryty błoną śluzową, łączy w
linii środkowej dolną powierzchnię języka z dnem jamy ustnej. Uwidacznia się przy próbie
podniesienia języka do podniebienia, przy próbach „przyssania” języka . Prawidłowo
rozwinięte wędzidełko pozwala na dotarcie czubkiem języka we wszystkie zakątki jamy
ustnej”- „Słownik logopedyczny” E. M. Skorek.
Skrócenie wędzidełka przejawia się brakiem możliwości uniesienia czubka języka ku
górze, do wałka dziąsłowego. Przy próbach - czubek języka ulega silnemu przytrzymaniu przy
dnie jamy ustnej, często tworząc na koronie (obrzeżu) języka serduszkowate wgłębienie.
Skrócenie to pojawia się w różnym stopniu i nasileniu - od lekkiego napięcia po silnie
zgrubienie, a przez to i unieruchomienie języka.
Ankyloglosję możemy zauważyć zaraz po urodzeniu się dziecka. Często sądzi się, że
takie skrócenie wędzidełka przyniesie konsekwencje, najczęściej w postaci seplenienia,
dopiero w późniejszym wieku. Niestety, pojawiają się one znacznie wcześniej i są znacznie
poważniejsze, niż twierdzą obiegowe opinie.
Prawidłowy odruch ssania u noworodka i niemowlęcia polega na uniesieniu brodawki
piersi językiem i dociśnięciu jej do wałka dziąsłowego. Silnie pracująca przede wszystkim
przednia część języka wytłacza pokarm z piersi i ruchem podającym ku tyłowi przesuwa
pokarm do połknięcia. Dziecko, u którego nie ma fizycznej możliwości podniesienia języka-
od początku będzie utrwalało sobie nieprawidłowe wzorce ssania i połykania. Rodzice małych
dzieci często sygnalizują problemy ze ssaniem- dziecko, mimo wystarczającej ilości pokarmu,
płacze przy karmieniu, przerywa ssanie, widać wyraźny wysiłek z jego strony. Taki odruch
ssania u niemowlęcia z przyrośniętym wędzidełkiem jest odruchem nieekonomicznym,
wymaga znacznie większego wysiłku mięśni języka, przy czym najbardziej pracującą tu
częścią, jest nie apeks (czubek) języka, ale jego mediodorsum (środek).
Przy zmianie konsystencji pokarmów u dzieci od 6, 7 miesiąca życia - zauważa się u
dzieci z za krótkim wędzidełkiem nieprawidłowy „transport” pokarmu. Kęs pokarmu
powinien zostać uniesiony ku górze czubkiem języka i za pomocą jego ruchu falistego
-podany ku tyłowi do połknięcia. Dziecko z ankyloglosją nie ma takiej fizycznej możliwości.
Również prawidłowy odruch żucia, który wymaga przesuwania twardego kęsa pokarmu
ruchem rotacyjnym języka między zęby trzonowe, kształtuje się nieprawidłowo. W
późniejszym wieku odruchowa reakcja połykania utrwala się nieprawidłowo - z płasko
ułożonym językiem lub z wsuwaniem go między zęby, co sprzyja kształtowaniu się wady
zgryzu.
Tak więc skrócenie wędzidełka powoduje kształtowanie się nieprawidłowych
wzorców pokarmowych od początku rozwijania się tej funkcji.
Innym aspektem jest pozycja spoczynkowa języka, która również wymaga tzw.
pionizacji języka, czyli uniesienia go do górnego wałka dziąsłowego. Skrócenie wędzidełka
uniemożliwia prawidłowe układanie masy języka, często język zalega w pozycji
spoczynkowej na dnie jamy ustnej, uniemożliwiając szybki i efektywny odpływ śliny.
Efektem tego jest zbieranie się dużej ilości śliny pod językiem, czasem wyciekanie jej na
zewnątrz, co budzi niepokój rodziców.
Efektem nieusuniętych wyżej wymienionych nieprawidłowości jest artykulacja
głosek. Sposób wymawiania głosek jest odzwierciedleniem możliwości ruchowych języka, a
więc i fizjologicznych, jest do nich wtórny. W języku polskim prawidłowa wymowa wielu
głosek wymaga uniesienia czubka języka do górnego wałka dziąsłowego . Biorąc pod uwagę,
że głoski /t/, /d/, /n/ pojawiają się już u 12- miesięcznego dziecka, a głoska /l/ ok.2-3 roku,
skrócenie wędzidełka powoduje od początku nieprawidłowe ich brzmienie i patologiczną
pozycję języka. Głoska /l/ najczęściej pojawia się wówczas w realizacji międzyzębowej, co
określamy mianem lambdacyzmu, lub zastępowana jest od początku głoską /y/, /j/ lub /ł/
(paralambdacyzm).
Problem ankyloglosji dostrzegany jest więc za późno, najczęściej wówczas kiedy już
powinny się pojawiać w artykulacji głoski /sz/, /ż/, /cz/, /dż/ i najtrudniejsza z głosek- /
r/.Bardzo często głoski te nie są wymawiane prototypowo, ale patologicznie, pojawia się
wówczas seplenienie międzyzębowe lub przyzębowe głosek szumiących, pararotacyzm
(zastępowanie głoski /r/ głoską /j/ lub /y/ lub /ł/. Wówczas frenotomia, czyli podcięcie
wędzidełka podjęzykowego przynosi efekty, ale dziecko wymaga już wówczas długiej terapii
logopedycznej, podcięcie bowiem jedynie zwiększy ruchomość czubka języka, nie zapewni
od razu prawidłowej realizacji. Oprócz tego po zabiegu należy usprawniać język - czyli uczyć
go nowej i wcześniej nieznanej dla niego funkcji podnoszenia do góry. Najtrudniejszym
jednak wówczas zadaniem jest zmiana sposobu artykulacji. Nadmienić należy, że nieusunięta
wada wymowy najczęściej skutkuje problemami emocjonalnymi czy trudnościami w nauce
czytania i pisania, czyli problemami wtórnymi.
Reasumując: najbardziej optymalną sytuacją jest więc wykonanie zabiegu w jak
najwcześniejszym wieku i stworzenie dziecku możliwości budowania od początku
ekonomicznych wzorców pokarmowych, fizjologicznych , a w przyszłości i artykulacyjnych.
Ankyloglosja, ocena
ruchomości czubka języka
Nieprawidłowa realizacja
głoski /l/ przy skróconym
wędzidełku
Nieprawidłowe połykanie śliny
przy skróconym wędzidełku
431188658.001.png 431188658.002.png 431188658.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin