opony - budowa i oznaczenia.pdf

(296 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Rozmiary opon i obr\352czy)
Rozmiary opon i obręczy
Strona 1 z 14
*) KW x 1,36 = KM K
M
Zgodnie z obowiĢzujĢcymi miħdzynarodowymi przepisami rozmiar ogumienia podawany
jest w milimetrach lub w milimetrach i calach.
Dla przykþadu oznaczenie , lub
majĢ nastħpujĢce znaczenie:
, lub : szerokoĻę opon w stanie nieobciĢŇonym, w mm.
, : stosunek wysokoĻci do szerokoĻci opony wynosi: 70/100 lub 50/100.
: oznaczenie typu opony - opona radialna.
, : wewnħtrzna Ļrednica opony w calach.
, : wspþczynnik noĻnoĻci.
, , , , wspþczynnik prħdkoĻci - dopuszczalna prħdkoĻę max. (patrz tabela
poniŇej)
Index P Q R S T H V W Y
PrħdkoĻę max. 150 160 170 180 190 210 240 270 300
60
250
97
730
134 2120
61
257
98
750
135 2180
62
265
99
775
136 2240
63
272
100 800
137 2300
64
280
101 825
138 2360
65
290
102 850
139 2430
66
300
103 875
140 2500
67
307
104 900
141 2575
68
315
105 925
142 2650
36303171.002.png
Rozmiary opon i obręczy
Strona 2 z 14
69
325
106 950
143 2725
70
335
107 975
144 2800
71
345
108 1000
145 2900
72
355
109 1030
146 3000
73
365
110 1060
147 3075
74
375
111 1090
148 3875
75
385
112 1120
149 3250
76
400
113 1150
150 3350
77
412
114 1180
151 3450
78
425
115 1215
152 3550
79
437
116 1250
153 3650
80
450
117 1285
154 3750
81
462
118 1320
155 3875
82
475
119 1360
156 4000
83
487
120 1400
157 4125
84
500
121 1450
158 4250
85
515
122 1500
159 4375
86
530
123 1550
160 4500
87
545
124 1600
161 4625
88
560
125 1650
162 4750
89
580
126 1700
163 4875
90
600
127 1750
164 5000
91
615
128 1800
165 5150
92
630
129 1850
166 5300
93
650
130 1900
167 5450
94
670
131 1950
168 5600
95
690
132 2000
169 5800
96
710
133 2060
170 6000
s
DOT DM 6P 38T (467)
- opona speþnia zalecenia Departament of Transportation (USA)
- kod opisujĢcy producenta, fabrykħ, wymiar i model opony
- data produkcji (46-ty tydzieı, 1997 rok)
- specjalne wþaĻciwoĻci mieszanki gumowej i bieŇnika przystosowane do jazdy
zimĢ.
- opona dħtkowa
ss - opona bezdħtkowa
5 1/2 J x 14 ET 45
6 J x 14 ET 45
6 J x 15 ET 42
Czasami na obrħczy moŇna spotkaę rwnieŇ oznaczenie "H2".
Oznaczenia liczbowe i literowe okreĻlajĢ:
36303171.003.png
Rozmiary opon i obręczy
Strona 3 z 14
, : szerokoĻę wnħki obrħczy w calach, mierzona przy podstawie obrzeŇa obrħczy
koþa w poprzek do kierunku obrotu koþa.
: oznaczenie wysokoĻci obrzeŇa obrħczy koþa.
: oznaczenie dla obrħczy koþa o wgþħbionym profilu.
, : Ļrednica obrħczy w calach.
: ofset - odlegþoĻę (45 mm) miħdzy Ļrodkiem obrħczy koþa a powierzchniĢ stycznĢ
obrħczy z piastĢ koþa.
: symbol obrħczy z podwjnym progiem (garbem). Dwa wzniesienia w ksztaþcie
garbw na dnie obrħczy zapobiegajĢ zsuniħciu siħ stopki opony z obrzeŇa obrħczy koþa
przy wystħpujĢcym bocznym obciĢŇeniu (ostre "branie" zakrħtu przy niskim ciĻnieniu w
oponie).
Rozmiary opon i obręczy
Strona 4 z 14
Budowa opon
Zacznijmy od budowy – każdy powinien wiedzieć jak jest zbudowana opona, a więc do rzeczy.
Opona musi spełniać szereg wymagań takich jak:
· zdolność przenoszenia statycznych i dynamicznych obciążeń,
· dobra przyczepność opony do drogi w różnych warunkach eksploatacji,
· uzyskanie jak najmniejszych strat mocy pojazdu,
· duża odporność powierzchni bieżnej opony na ścieranie,
zapewnienie maksymalnego komfortu jazdy.
W celu zapewnienia w maksymalnym stopniu realizacji wymienionych wymagań w miarę rozwoju
 
36303171.004.png 36303171.001.png
Rozmiary opon i obręczy
Strona 5 z 14
konstrukcji samochodów (zwiększenie prędkości maksymalnych, przyśpieszeń, opóźnień itp.) również
opony muszą podlegać ciągłej modernizacji zarówno pod względem konstrukcji, jak i stosowanych
materiałów.
Jedną z najważniejszych części opony jest osnowa, której konstrukcja decyduje o wytrzymałości całej
opony, a więc i o bezpieczeństwie jazdy, natomiast stan techniczny osnowy określa przydatność
opony do eksploatacji.
Osnowa jest wykonana z tkaniny kordowej, w której nitki w zależności od konstrukcji biegną pod
różnym kątem.
W osnowie diagonalnej nitki kordu biegną pod określonym kątem i poszczególne warstwy kordu są
układane w osnowie tak, że nitki te się krzyżują.
W osnowie o konstrukcji radialnej nitki biegną promieniowo, czyli równolegle do promienia opony.
Rodzaje opon
Jak zapewne wszyscy wiedzą są dwa rodzaje opon: diagonalne i radialne – a mniej znane są pewnie
diagonalne z opasaniem. Dzisiaj do samochodów osobowych stosuje się opony radialne bezdętkowe,
a w czasach gdy nasze maszynki 114/115 opuszczały fabryki były jeszcze diagonalne i dętki lub
radialne i dętki. Oczywiście ze względu na bezpieczeństwo dzisiaj opon diagonalnych dętek nikt już
nie używa do codziennej jazdy – co najwyżej do pokazania się na zlocie na takich oponach, gdyż jest
to wtedy niewątpliwy atut takiego autka.
Rodzaje rzeźby bieżnika
Istotnym elementem opony jest bieżnik. Jest to szczelna powłoka pokrywająca zewnętrzną
powierzchnię opony stykającą się z jezdnią, która dzieli się na czoło i bark. Podstawowym zadaniem
bieżnika jest uzyskanie dużej przyczepności opony do nawierzchni drogi lub gruntu, z jednoczesnym
zachowaniem znacznej trwałości eksploatacyjnej.
Dużą przyczepność opony uzyskuje się między innymi na skutek usuwania warstwy wody w czasie
styku opony z mokrą nawierzchnią. W tym celu w czole i barku bieżnika są wykonane w określonym
przez konstruktora układzie rowki tworzące tak zwaną rzeźbę bieżnika. Zadaniem rowków jest
maksymalne usuwanie warstwy wody w miejscu zetknięcia się czoła bieżnika z jezdnią, a tym samym
umożliwienie właściwej przyczepności opony do jezdni.
Ze względu na konstrukcję i wzór rzeźby bieżniki dzielą się na:
- bieżniki o rzeźbie drogowej
- bieżniki o rzeźbie specjalnej, np. błotno-śniegowej.
Opony dętkowe i bezdętkowe
Opony dętkowe są przystosowane do pracy z dętką i czasem oznakowane napisem TUBE TYPE, a
opony bezdętkowe zawsze są oznaczone napisem TUBELESS i od wewnątrz są wyłożone specjalną
warstwą nieprzepuszczającą powietrza.
Najważniejszą zaletą opony bezdętkowej jest powolne uchodzenie powietrza po przebiciu. Do
dalszych zalet należy zaliczyć mniejszą masę ogumienia (brak dętki), a więc i mniejszą masę koła
(mniejsza masa do wyrównoważenia), mniejszy przyrost temperatury w czasie ruchu opony (w
wyniku braku tarcia między oponą a dętką) oraz większą elastyczność opony. Zaleca się jednak, aby
opona bezdętkowa była eksploatowana na obręczy (feldze) skonstruowanej specjalnie do opon
bezdętkowych – jednak z powodzeniem oponę bezdętkową daje się założyć na zwykłe felgi do opon
dętkowych.
Zawór powietrza (wentyl) dla opon bezdętkowych ma specjalną konstrukcję i jest zamocowany
bezpośrednio w obręczy.
Typy opon
Zgłoś jeśli naruszono regulamin